Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä laskuja maksatte 18 -vuotiaan opiskelijanne puolesta?

Vierailija
01.07.2021 |

Minä maksan:
Ruuan
Asumisen
Netin
Puhelinlaskut (ja osan laitehankinnoista)
Vaatteet ( en ihan kaikkea, tarpeelliset kyllä, en heräteostoksia)
Hygieniatuotteet
Lääkkeet
Salikortin kk maksun
Opiskeluihin liittyvät hankinnat
Bensa
Ajokortti

Teini käy kesätöissä, ne rahat menevät säästöön.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käytännössä me maksamme kaiken mitä opintotuki ei kata.

Vierailija
2/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken, tosin eipä tuolle laskuja tule, kun esim. liittymä on nimissäni.

Vierailija
4/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä (lapsi 19 v). Puhelimen hän maksoi osittain itse kesätyöansioillaan koska ei tyytynyt ihan siihen halvimpaan malliin.

Vierailija
5/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tuon, mitä ap maksaa. Tosin autoa ei hänellä ole, mutta maksan metro/bussiliput.

Muu tulo on pelkkä kesätyötulo.

Vierailija
6/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken. Asuu meidän luonamme ja saa opintotukea muutaman kympin. Ne kympit käyttäköön mihin lystää. 

Vierailija
7/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aun omat vanhemmat sulle kustantaa. Veikkaan asunnon ym.

Vierailija
8/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kulut. Hakuamme että hän oppii ajamaan autoa ja sitä ei opi jos ei ja autoa.

Toki hän opiskelupaikkakunnallaan käyttää mieluummin pyöriä ja julkista liikennettä.

Vierailija
9/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisesti en maksa mitään, ostan joskus vaatteita, ruokaa, hygieniatarvikkeita ym. pientä. Asuu toisen vanhemman kanssa, enkä oikeastaan tiedä mitä maksaa itse, eihän se opintotuki nyt kaikkeen riitä.

Vierailija
10/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tietysti eli normaali eläminen, harrastukset, ajokortti. Avustin auton ostossa, vakuutus vero ym. Annan käyttörahaa.

Vielä 20 - vuotiaalle maksan auton kulut. Niin kauan olen luvannut avustaa, kun opiskeluhaluja on.

Vierailija
11/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatteko muualla asuvan yli 18 vuotiaan lapsenne asumisen? Vai vain samassa taloudessa asuvan?

Mulla on 3 lasta, kaksi heistä asuu omillaan kaupungissa missä korkea vuokrataso, koska opiskelevat siellä. Mulla ei todellakaan olis varaa maksaa reilua 500 ja 600 euron vuokria joka kuukausi omien kulujen päälle. Ja siihen päälle vesi-, sähkö-, jne kulut. Kolmas lapsi saa ylläpidon, mutta en hänellekään mitään ylimääräisiä kustanna. Epäreilua ehkä, mutta jos kaikki lapset asuisivat edelleen kotona, olisi mulla varaa kustantaa heidänkin asuminen. Jos olisin rikas, maksaisin kaikkien lasteni kustannukset vähintään opiskeluajalta. Ostaisin varmaan kaikille omat asunnot ja autot ja maksaisin vakuutukset jne. Harmi ettei ole niin paljon rahaa.

Vierailija
12/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti maksoi mulle netin, kännykän liittymän ja koiran ruuat ja eläinlääkärit.

Vierailija
13/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, minä maksoin tuon ikäisenä itse kaikki laskuni... ihan liikaa paapotte täysikäisiä mukuloitanne. Minusta kasvoi vastuuntuntoinen ja rahasta tarkka aikuinen. Nykyään on ihan liikaa nuoria, jotka ei tajua yhtään rahan arvoa. Sitten ollaan velkaisia ja luottotietoja vailla jo alle parikymppisenä.

Vierailija
14/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä latasin bussikorttia tai vastaavaa kun muutti kotoa pois 17v, muuten en maksa mitään, eikä tuo pyydäkään. Nyt 20-vuotias.

Vierailija
15/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton kulut. Hakuamme että hän oppii ajamaan autoa ja sitä ei opi jos ei ja autoa.

Toki hän opiskelupaikkakunnallaan käyttää mieluummin pyöriä ja julkista liikennettä.

Vakuutuksen maksan, en bensoja

Vierailija
16/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki bensaa myöten, mitä muuten muualta saa niin kuluttaa mihin haluaa eli omaan köyttöön .. rahaahan se vain on

Vierailija
17/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käytännössä mitään, mutta opintotuen hoisimme korkeammaksi ulkomailla asumisen kautta.

Vierailija
18/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, minä maksoin tuon ikäisenä itse kaikki laskuni... ihan liikaa paapotte täysikäisiä mukuloitanne. Minusta kasvoi vastuuntuntoinen ja rahasta tarkka aikuinen. Nykyään on ihan liikaa nuoria, jotka ei tajua yhtään rahan arvoa. Sitten ollaan velkaisia ja luottotietoja vailla jo alle parikymppisenä.

No kyllä meidän lukiolainen on töitä hakenut, mutta eipä noita vielä ole löytynyt. Ja oikeastaan minun puolestani ei lukion ohessa tarvitse juuri ollakaan töissä, joku kesätyöpätkä olisi tietysti ollut ihan kiva.

Vierailija
19/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken. Mistä ahkerasti opiskeleva ja harrastava ehtisi hankkia rahaa? Ensin opinnot ja mahdolliset kesätyöt.

Vierailija
20/88 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ostettiin tyttärelle ja autoon liittyvät maksut eli vakuutus ja vero maksetaan, lisäksi netti ja puhelin menee meidän piikkiin. Muuten hän maksaa elämänsä itse. Toki joskus joku ruokakassi lähtee hänen mukaansa kun käy kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä