Miten saan päihdeongelmaisen hakemaan apua?
Kamalaa kun on viinaa ja huumeita käyttänyt noin viisi vuotta,psykoosissakin ollut pari kertaa.Miten saan hänet ymmärtämään tilanteensa ja hakemaan apua vai onko jo menetetty tapaus?
Surettaa,auttakaa!
Kommentit (20)
Koita ajatella niin, että henkilö on päättänyt itse alkaa elää moista elämää. Eräs läheiseni, jota pitkään yritin "pelastaa", myöhemmin myönsi minulle, että oli jo nuorena haaveillut elävänsä sellaista elämää kuin nyt elää. Pääasia, että ihminen on itse onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä. (En melkein voi uskoa, että nykyään kykenen ajattelemaan näin. Niin paljon minä yritin sitä henkillöä pelastaa.)
Ja kaikenlisäksi hän tuskin itse tajuaa olevansa avun tarpeessa tai edes päihdeongelman omaava? Silloin on vaikeaa taivutella toista hoitoon.
Et mitenkään. Asianomaisen on itse tajuttava ja haluttava muuttua ja siinä ei paljon ulkopuolisen yrittämiset vaikuta.
Joka juoppo tietää olevansa juoppo, mutta päätös muunlaisksi ryhtymisestä on asianomaisen itsensä tehtävä, eikä kaikki edes halua muuttaa elämäänsä.
Joillakin on auttanut jeesus, monet menevät tuota tietä loppuun saakka, jotkut pyristelevär irti AA:n tai vastaavien avulla.
Mitä ei liene kuitenkaan varsinaisesti tutkittu,mutta arvellaan yllättävän suuren osan, jopa enemmistän raitistuvan omia aikojaan vain laittamalla jossakin välissä korkin kiinni ja pitämällä sen kiinni. Nämä ovat niitä, jotka eivät tilastoihin koskaan päädy.
Peli ei siis ole menetetty.
Olin muuten itsekin ryypännyt kiihtyvään tahtiin lähes 30v ja viimeiset vuodet enemmän aikaa kännissä kuin selvin päin, kunnes eräänä päivänä koin saaneeni tarpeeksi ja lopetin alkoholinkäytön kokonaan. Tuosta päivästä on aikaa toistakymmentä vuotta.
Puhu suoraan silloin kun hän on selvä. Sano että olet huolissasi hänen päihteiden käytöstään ja toivoisit että hän hakeutuisi hoitoon. Kysy haluaako hän lopettaa ja voitko olla jotenkin avuksi lopettamisessa. Jos hän ei halua, tai ei myönnä ongelmaansa, anna olla. Voit sanoa että selvä juttu, pyydä apua sitten kun sitä tarvitset, mutta älä enää tuputa. Sano hänelle että aiot olla hänen kanssaan tekemisissä vain silloin kun hän on selvin päin.
Jos hän ei itse halua oikeasti tehdä töitä parantumisen eteen, et sinä voi häntä siihen pakottaa. Karua, mutta totta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:07"]Et mitenkään. Päihdeongelmaisen pelastaa usko tai sitten viikatemies nappaa mukaansa. Katkoista yms. voi olla lyhytaikainen apu, mutta sinne taivuttelu ja saaminen on jo itsessään luultavasti aika suuri prosessi. Mutta tsemppiä ja jaksamista. Muista pitää itsestäsi huolta.
[/quote] mua niin ärsyttää tuo uskoontulo tai kuolema vertaus ! Jos päihderiippuvainen ottaa apua vastaan ja haluaa eroon päihteistä se voi onnistua ! Tuo uskontotyrkytys vie ihmisiä kauemmas avusta kun sitä ei koeta omaksi. T toipuva addikti
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:21"]Puhu suoraan silloin kun hän on selvä. Sano että olet huolissasi hänen päihteiden käytöstään ja toivoisit että hän hakeutuisi hoitoon. Kysy haluaako hän lopettaa ja voitko olla jotenkin avuksi lopettamisessa. Jos hän ei halua, tai ei myönnä ongelmaansa, anna olla. Voit sanoa että selvä juttu, pyydä apua sitten kun sitä tarvitset, mutta älä enää tuputa. Sano hänelle että aiot olla hänen kanssaan tekemisissä vain silloin kun hän on selvin päin.
[/quote]
Olen ilmaissut huoleni hänen ollessaan selvinpäin,ei auta. Ja kyse on lasteni isästä,tosin ei juuri ole näiden viiden vuoden aikana nähnyt lapsiaan,mikä on sinänsä hyvä,mutta kuitenkin. Kun on ollut selvinpäin,on muutaman kerran käynyt kotonamme lapsia tapaamassa. En tiedä olisiko parempi olisi jos ei kävisi koskaan. Ja päihteiden käyttö alkoi eromme jälkeen,kun pienempi lapsi oli vielä vauva. On vaan kauhea huoli tästä ihmisestä :(
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:07"]Et mitenkään. Päihdeongelmaisen pelastaa usko tai sitten viikatemies nappaa mukaansa. Katkoista yms. voi olla lyhytaikainen apu, mutta sinne taivuttelu ja saaminen on jo itsessään luultavasti aika suuri prosessi. Mutta tsemppiä ja jaksamista. Muista pitää itsestäsi huolta.
[/quote] mua niin ärsyttää tuo uskoontulo tai kuolema vertaus ! Jos päihderiippuvainen ottaa apua vastaan ja haluaa eroon päihteistä se voi onnistua ! Tuo uskontotyrkytys vie ihmisiä kauemmas avusta kun sitä ei koeta omaksi. T toipuva addikti
[/quote]
Kuka tässä nyt jotain uskontoa on yrittänyt tyrkyttää, kysynpähän vaan? Ja kyllähän siitä päihderiippuvuudesta voi joskus eroon päästäkin, mutta aika moni repsahtaa uudelleen kovasta paranemisenhalusta huolimatta.
Ja kyllähän noita alkoholimyrkytyksiin ja alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee vuosittain paljon ihmisiä. Sekä myös huumeisiin. Eikä kaikilla ihmisillä ole halua hakeutua hoitoon. Silloin jää yksin ongelmansa kanssa ja jos jatkaa samaan malliin, niin kuolema voi olla edessä kun käyttää päihteitä raskaalla kädellä, se on ihan fakta.
Toivottavasti sinä pysyt valitsemallasi tiellä.
Viimeistään hiekkahoito lopettaa riippuvuuden.
Et mitenkään. Itsestä se halu raitistua pitää tulla, ja hakeutua hoitoon. Omalla kohdallani se valitettavasti tuli vasta siinä vaiheessa, kun olin jo menettänyt käytännössä kaiken, mikä mulle oli tärkeää - lapseni lähihuoltajuuden, mieheni, työni, terveyteni ja itsekunnioitukseni rippeetkin. Silti mieluummin raittiina hengissä nyt kuin haudassa.
t. ex-alkoholisti/sekakäyttäjä
No, sen minäkin haluaisin tietää. Mieheni on tuurijuoppo. On pitkiä raittiuskausia, mutta sitten kun repsahtaa niin ei mitään rajaa. Nyt hän on juonut juhannuksesta asti. Joka päivä kantaa kaupasta 24-päkin olutta, jonka lisäksi istuu paljon paikallisessa kuppilassa. Hän ei ole peseytynyt mitenkään nyt juhannuksen jälkeen, jonka lisäksi ei ole melkein viikkoon syönyt mitään tai edes juonut vettä tai kahvia, vain kaljaa. Kämppä on täynnä tyhjiä tölkkejä, pahvisia tyhjiä kaljapäkkejä ja röökinpuruja. Eilen hän lupasi yrittää tänään raivailla kanssani, mutta lähtikin heti kuppilaan kun kaveri soitti. Itse yritin raivailla ja tiskata yms, mutta en jaksa enempää kun en ole sotkenutkaan.
Olin varannut hänelle ajan lääkärille kesäkuulle, kun on myös muuta fyysistä ongelmaa. Hän ei mennyt, teki hukkakäynnin. Selvin päin hän on ihana ihminen, joka hoitaa kotihommia hyvin. Yritin tänään käydä häntä 2 kertaa hakemassa sieltä kapakasta pois, mutta hän ei lähde. En nöyrry siihen enää.
Jokainen valitsee oman tiensä ja tuskin kukaan muu voi hänen tilannettaan muuttaa, kuin hän itse. Vähäisiä tapaamisia en lähtisi kieltämään, jos on kuitenkin lähes normaali lasten läsnäollessa, silloin harvoin kun heitä tapaa.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Pidä hyvää huolta itsestäsi ja lapsistanne <3
Et mitenkään. Eikä ainakaan auttamalla, hyysäämällä, puhumalla. Raaka peli raksalla.
Aika vähän läheiset tuohon pystyvät vaikuttamaan loppujen lopuksi, jos päihdeongelmaisella itsellään ei ole halua lopettaa/vähentää tai ei tajua oman tilanteensa vakavuutta. Itsellä oli sama ongelma erään läheisen ihmisen kanssa. Ei perheen ja läheisten auttamisyrityksillä tuntunut olevan mitään vaikutusta. Lopulta hän sitten ilmeisesti kamapäissään hyppäsi parvekkeelta ja kuoli. Joittenkin onnekkaiden päihdeongelmaisten kohdalla käy niin, että lopulta jossain vaiheessa jokin saa havahtumaan ja yrittämään lopettaa. Toivottavasti teidän tapauksessa käy näin. Mutta painostamalla ja taivuttelemalla harvemmin kai onnistuu. Yleisesti ottaen voi sanoa, että päihdeongelmat on hirvittävän konstikkaita, varsinkin jos on sekakäyttöä. Vaikka olisikin motivaatiota lopettaa, niin se ei ihan helpolla välttämättä onnistu ja välillä tulee takapakkia. Läheisillehän tää on ihan helvettiä. Ap:lle toivon jaksamista <3
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:07"]Et mitenkään. Päihdeongelmaisen pelastaa usko tai sitten viikatemies nappaa mukaansa. Katkoista yms. voi olla lyhytaikainen apu, mutta sinne taivuttelu ja saaminen on jo itsessään luultavasti aika suuri prosessi. Mutta tsemppiä ja jaksamista. Muista pitää itsestäsi huolta.
[/quote]
Kuka tässä nyt jotain uskontoa on yrittänyt tyrkyttää, kysynpähän vaan? Ja kyllähän siitä päihderiippuvuudesta voi joskus eroon päästäkin, mutta aika moni repsahtaa uudelleen kovasta paranemisenhalusta huolimatta.
Ja kyllähän noita alkoholimyrkytyksiin ja alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuolee vuosittain paljon ihmisiä. Sekä myös huumeisiin. Eikä kaikilla ihmisillä ole halua hakeutua hoitoon. Silloin jää yksin ongelmansa kanssa ja jos jatkaa samaan malliin, niin kuolema voi olla edessä kun käyttää päihteitä raskaalla kädellä, se on ihan fakta.
[/quote] minusta "päihdeongelmaisen pelastaa usko tai sitten viikatemies nappaa mukaansa" lause on aika suoraa uskonnon tyrkyttämistä.. Kuin se ei olisi ihan omasta itsestä kiinni vaan uskosta. Minä tiedän että jengiä jää vaille hoitoa, ei saa apua ja kuolee mutta se ei ole joko usko tai kuolema kysymys ! En ymmärrä miten nuo sinun faktasi liittyvät uskoon mitenkään ! Päihderiippuvuus on vakava sairaus JOSTA VOI TOIPUA, uskossa tai ei, jos sitä oikeasti haluaa. T toipuva addikti
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 16:07"]Et mitenkään. Päihdeongelmaisen pelastaa usko tai sitten viikatemies nappaa mukaansa. Katkoista yms. voi olla lyhytaikainen apu, mutta sinne taivuttelu ja saaminen on jo itsessään luultavasti aika suuri prosessi. Mutta tsemppiä ja jaksamista. Muista pitää itsestäsi huolta.
[/quote]
[/quote] minusta "päihdeongelmaisen pelastaa usko tai sitten viikatemies nappaa mukaansa" lause on aika suoraa uskonnon tyrkyttämistä.. Kuin se ei olisi ihan omasta itsestä kiinni vaan uskosta. Minä tiedän että jengiä jää vaille hoitoa, ei saa apua ja kuolee mutta se ei ole joko usko tai kuolema kysymys ! En ymmärrä miten nuo sinun faktasi liittyvät uskoon mitenkään ! Päihderiippuvuus on vakava sairaus JOSTA VOI TOIPUA, uskossa tai ei, jos sitä oikeasti haluaa. T toipuva addikti
[/quote]
Joo, samaa mieltä siitä, että ei siinä uskontoa tarvita, jos vaan muuten on motivoitunut. Vaikkakin monilla toipuneista se uskoontulo näyttää olevan tärkeässä asemassa.
Toipuva addikti, saako kysyä mikä sinulla oli se tekijä mikä sai lopettamaan (tai vähentämään) päihteiden käytön?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:02"]
[/quote]
[/quote]
Joo, samaa mieltä siitä, että ei siinä uskontoa tarvita, jos vaan muuten on motivoitunut. Vaikkakin monilla toipuneista se uskoontulo näyttää olevan tärkeässä asemassa.
Toipuva addikti, saako kysyä mikä sinulla oli se tekijä mikä sai lopettamaan (tai vähentämään) päihteiden käytön?
[/quote] meinasin kuolla yliannostukseen, se oli viimeinen niitti. En myöskään halunnut enään rikkoa itseäni ja läheisiäni vastaan. Se oli kylmä maailma ja halusin tuntea valon taas. T toipuva addikti
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:15"]
[/quote]
En ole tuo keneltä kysyt, mutta raitis alkoholisti olen. Minut sai lopettamaan se fakta, että tiesin menettäväni rakkaan mieheni jos jatkan.
Et mitenkään. Päihdeongelmaisen pelastaa usko tai sitten viikatemies nappaa mukaansa. Katkoista yms. voi olla lyhytaikainen apu, mutta sinne taivuttelu ja saaminen on jo itsessään luultavasti aika suuri prosessi. Mutta tsemppiä ja jaksamista. Muista pitää itsestäsi huolta.