Tyttöni (20 v.) ilmoitti minulle, että hän haluaa äidiksi vasta aikaisintaan 40-vuotiaana
Itse sain hänet 22-vuotiaana. Olisi jo niin ihanaa päästä jo mummoksi, mutta eihän toista voi siihen pakottaakaan. Tyttäreni haluaa ensin opiskella kunnon ammatin, hankkia sen jälkeen hyvän työpaikan ja luoda muutenkin äärettömän vakaan pohjan elämälleen: asunto pitäisi kuulemma olla oma, ennen kuin voi edes harkitakaan lastentekoa.
Kommentit (57)
Parempi kun onohtaa lapsenteon kokonaan. Nuorista naisista kun ei enää ole suhteeseen. Hänen tuntua tuohon ikään vapaaehtoisia miehiä ei löydy enää muualta kuin spermapankista ja lapsenteko 40-vuotiaana on jo muutenkin myöhäistä.
Olen ainoa. Kiusasin äitiäni nuorena, että voin täysin vaikuttaa siihen, tuleeko hänestä mummo vai ei. Hän ei ymmärtänyt ollenkaan. Suorastaan suuttui.
Oikeasti hänestä tuli vuosia myöhemmin viiden lapseni mummo.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pakastaa munasoluja varalta.
Jep, nyt kesämaut pakastimeen!
Kaikkien ei tarvitse ja kannatakaan lisääntyä. Maailma on pullollaan orpoja ja huonosti kohdeltuja lapsia.
Kyseinen kommentti taitaa tarkoittaa seuraavaa:
"En halua ajatella asiaa pitkään aikaan".
Eli todennäköisesti kyseessä on vain heitto eikä oikeasti tarkoita että just 40-vuotiaana. Haluaa vain että lopetat aiheesta puhumisen. Ei ole valmis.
Minun sisareni kehui juuri noin aina, aikoi elää ennen lapsia.
Minä tein lapset nuorena. Nyt minulla on liki aikuiset lapset ja siskolla mennyt varmaan yli kymmenentuhatta kun on yrittänyt tulla raskaaksi, ikää hänellä on 38 v. Mies sitten lähti häneltä, ex-lankomies kertoi, ettei enää jaksa maanista yritystä saada lapsi. On yrittänyt puhua adoption puolesta ja kahdestaan elämisen puolesta, sisarelle ei kelvannut.
Ex-lankoni löysi uuden puolison, jolla oli kaksi lasta valmiina ja yhteinen nyt noin kolmevuotias.
Muistan kun äitini varoitti sisartani aina, että lapset saadaan, niitä ei tilata mistään, sisareni vain nauroi ja pilkkasi äitiä.
Karma!
Sen lisäksi että raskaaksi tuleminen ei ole välttämättä kovin helppoa nelikymppisenä, niin lisäksi muistuttaisin siitä, että yövalvomiset jne. pikkulapsiaika on helpompi jaksaa vähän nuorempana.
Mutta jos joku 20v sanoo että haluaa lapsia vasta 40v:nä, niin siinä voi mieli muuttua vielä vaikka kuinka monta kertaa.
Mitä niitä lapsia tekemään tähän digimaailmaan, jossa kaikki menee yhä enemmän ja enemmän verkkoon ja jonnekin bittiavaruuteen. Tulevaisuudessa pitää sitä paitsi kai olla jo pari korkeakoulututkintoakin, että pääsee edes siivoojaksi tai jotain muuta vastaavaa. Meille koittaa eräänlainen tyhjyyden, pintakiillon ja yhteisöttömyyden loputon aikakausi. Onko se hyvä asia? Minusta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se hyödyttää? Naisella on samat munasolut 4-kymppisenä, kun syntyessäänkin.
Ei ole. 40-vuotiaan munasolujen määrä ja ennenkaikkea laatu on huonompia. Tosin munasolujen pakastaminen on hyvin epävarma menetelmä.
Vierailija kirjoitti:
Minun sisareni kehui juuri noin aina, aikoi elää ennen lapsia.
Minä tein lapset nuorena. Nyt minulla on liki aikuiset lapset ja siskolla mennyt varmaan yli kymmenentuhatta kun on yrittänyt tulla raskaaksi, ikää hänellä on 38 v. Mies sitten lähti häneltä, ex-lankomies kertoi, ettei enää jaksa maanista yritystä saada lapsi. On yrittänyt puhua adoption puolesta ja kahdestaan elämisen puolesta, sisarelle ei kelvannut.
Ex-lankoni löysi uuden puolison, jolla oli kaksi lasta valmiina ja yhteinen nyt noin kolmevuotias.
Muistan kun äitini varoitti sisartani aina, että lapset saadaan, niitä ei tilata mistään, sisareni vain nauroi ja pilkkasi äitiä.
Karma!
No oletpas sinä ikävän kuuloinen sisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa, ettei välttämättä tule raskaaksi enää edes kolmikymppisenä.
Eiköhän nykyään kaikki normaaliälyllä varustetut tuon tajua?
Ehkä ap:n tytär ei ole varma haluaako lapsia ollenkaan?
Jos niitä palavasti haluaa niin kyllä niitä silloin aiemmin tekee.
Ei kuulemma. Tästä ovat monet lääkärit puhuneet julkisuudessa. Juuri luin jostain munasolujaan pakastaneesta nelikymppisestä naisesta, joka romahti kun ei tullutkaan raskaaksi ajan ollessa vihdoin oikea lapselle.
Sehän on tyttäresi asia. Ei kenenkään ole pakko lisääntyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa, ettei välttämättä tule raskaaksi enää edes kolmikymppisenä.
Eiköhän nykyään kaikki normaaliälyllä varustetut tuon tajua?
Ehkä ap:n tytär ei ole varma haluaako lapsia ollenkaan?
Jos niitä palavasti haluaa niin kyllä niitä silloin aiemmin tekee.Ei kuulemma. Tästä ovat monet lääkärit puhuneet julkisuudessa. Juuri luin jostain munasolujaan pakastaneesta nelikymppisestä naisesta, joka romahti kun ei tullutkaan raskaaksi ajan ollessa vihdoin oikea lapselle.
Siis hermoparantolaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se hyödyttää? Naisella on samat munasolut 4-kymppisenä, kun syntyessäänkin.
Samat ovat ja siis yhtä vanhat kuin nainenkin. Siksipä kaksikymppisen munasolut ovat paljon parempikuntoisia kuin nelikymppisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. 40-vuotiaan munasolujen määrä ja ennenkaikkea laatu on huonompia. Tosin munasolujen pakastaminen on hyvin epävarma menetelmä.
Juuri näin ja nimenomaan ne munasolut ovat samat koko elämän. Ei tule uusia.
Tämmösiä juttuja puhuu yksinkertaiset kouluttamattomat ihmiset. Heille on tärkeintä elämässä lisääntyminen.
Ehkä ap:n tytär ei kehtaa sanoa suoraan että mitään jälkeläisiä ei ole tulossa. Haluaa lykätä asiaa niin kauas, kunnes biologisten mukuloiden saaminen ei enää edes onnistu.
Jos äitini olisi patistanut lastenhankintaan, niin olisin ilmoittanut myös, että lapsia ei tule tai tulee 15v kuluttua. Ei sitten odottelisi henkeään pidätellen turhaan ja saisin olla rauhassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ja nimenomaan ne munasolut ovat samat koko elämän. Ei tule uusia.
Joo, mutta miksi ne huononevat? Jos syitä katsoo munasolujen säilömiseen, niin sieltä kyllä löytyy lähinnä erinäiset taudit ja sädehoito. Miksi munasolu vanhenisi itsestään? Pakastaminen ei ehkäise satunnaisia mutaatiota, tai solujen "saastumista".