Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musta on ihanaa, että meillä on oikein vanhanaikainen puulämmitteinen ulkosauna

Vierailija
01.07.2014 |

mihin kannetaan vesi.

Siinä on ihan oma ihana tunnelmansa. Erilainen kuin sähkökäyttöisessä sisäsaunassa.

Niin ihana, kun saa ulkoa tipsutella pihan kautta sisälle. Mun mielestä tällainen on ainoa oikea sauna.

Meille ei koskaan rakenneta sisäsaunaa!

Minkälaisesta saunasta sinä pidät?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkeinpä kaikki saunat käy (saunattoman puhetta :D) :) kotoisa sauna on aina paras. Kuvailemasi sauna kuulostaa aikalailla täydelliseltä!

Vierailija
2/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta kuin teidän, järven rannalla vielä. Ihana!

Et tosin kysynyt, mutta kerron, millaisesta saunasta pidän vähiten ja se on kerrostalon sähkösauna. Ihan älytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:29"]Tuollaisesta kuin teidän, järven rannalla vielä. Ihana!

Et tosin kysynyt, mutta kerron, millaisesta saunasta pidän vähiten ja se on kerrostalon sähkösauna. Ihan älytön.

[/quote]

Vielä huonompi mun mielestä on kerrostaloasunnon yhteyteen rakennettu pieni tulikuuma sähkösauna, missä ei happi kierrä ollenkaan. Sellaisessakin oon käynyt, enkä tykkää yhtään. Puoli tuntia voi olla siellä enintään ja sitten pitää lähteä pois.

Tässä meidän puusaunassa monesti istuskelen parikin tuntia ja tuijottelen vaan puiden palamista. Ihanaa!!! :-)

Ap

Vierailija
4/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:29"]Tuollaisesta kuin teidän, järven rannalla vielä. Ihana!

[/quote]

Vielä huonompi mun mielestä on kerrostaloasunnon yhteyteen rakennettu pieni tulikuuma sähkösauna, missä ei happi kierrä ollenkaan. Sellaisessakin oon käynyt, enkä tykkää yhtään. Puoli tuntia voi olla siellä enintään ja sitten pitää lähteä pois.

Tässä meidän puusaunassa monesti istuskelen parikin tuntia ja tuijottelen vaan puiden palamista. Ihanaa!!! :-)

Ap

[/quote]

Niin siis tarkoitinkin sitä kerrostaloasunnon yhteyteen rakennettua pientä saunaa. Turhia!

Itse asiassa kerrostaloyhtiön sauna, jossa saunavuorot, on ihana, jotain niin nostalgista ja suloista  :)

Vierailija
5/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen! Meillä on suunnitteilla rakentaa ulkosauna ja uima-allas pihaan. Se on kuin lomalle lähtisi ja tunnelma on todellakin aivan eri.

Vierailija
6/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat; vanha ulkosauna piharakennuksessa ja sähkösauna talossa. Kesällä ja jouluna käytetään ulkosaunaa, mutta talvella aika usein tulee napsauttettua sisäsauna päälle. Onhan ne ulkosaunan löylyt ihan eri luokkaa kuin sähkösaunassa.

Vierailija
7/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:33"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Niin siis tarkoitinkin sitä kerrostaloasunnon yhteyteen rakennettua pientä saunaa. Turhia!

Itse asiassa kerrostaloyhtiön sauna, jossa saunavuorot, on ihana, jotain niin nostalgista ja suloista  :)

[/quote]

Joo, tästä oon samaa mieltä. Kun kerrostalossa asuttiin, niin kyllä siellä yhteisessäkin saunassa tykkäsin käydä.

Mutta mikään ei kuitenkaan vedä vertoja perinteiselle ulkosaunalle!

Saa peseytyä entisajan malliin ilman mitään mukavuuksia. Se vasta on jotain! ♡

Ap

Vierailija
8/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:39"]Olen kateellinen! Meillä on suunnitteilla rakentaa ulkosauna ja uima-allas pihaan. Se on kuin lomalle lähtisi ja tunnelma on todellakin aivan eri.

[/quote]

Niin, ihankuin mökillä olisi vaikka kotona ollaan. ;-)

Ap

Vierailija
9/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistithan krjoittaa nämä mullistavat ajatuksesi myös Facebookiin ja niin ihanaan blogiisi?

Vierailija
10/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin just allekirjoittamassa lainapaperit ja tänään oli aloituskokous, että kohta meilläkin on ulkosauna, tosin vedetään sinne kuitenkin vesijohto, kun kerran joudutaan joka tapauksessa kaivamaan viemäriputkelle ura, ku pitää liittää kunnallistekniikkaan.. Mutta pelkkä kylmä vesi... Tästä ollaan haaveiltu 8v..

Vierailija
11/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se puusauna ok-talon kellarissa, ja se on unelmani. Lapsuudenkodissani oli pelkkä ulkosauna, ja sain todellakin tarpeekseni siellä käymisestä talvipakkasilla, kaatosateessa, hyttysparvien läpi... Tosin meillä ei ollut kotona suihkuakaan, joten ehkä vähän eri asia...

Vierailija
12/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän, että suurin osa ei edes sokkotestissä erottaisi puusaunaa sähkösaunasta.

Puusaunaa ei tässä maassa vaan saa kyseenalaistaa ykkösenä, vaikka todellisuudessa moderni sähkösauna antaa parhaa löylyt,.

Vierailija
13/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:53"]Minä väitän, että suurin osa ei edes sokkotestissä erottaisi puusaunaa sähkösaunasta.

Puusaunaa ei tässä maassa vaan saa kyseenalaistaa ykkösenä, vaikka todellisuudessa moderni sähkösauna antaa parhaa löylyt,.

[/quote]

Olen eri mieltä.

Kyllä ne puusaunan löylyt on paljon kosteammat ja lempeämmät ja helpompi hengittää.

Kyllä mä ainakin erottaisin vaikka silmät ummessa.

Ap

Vierailija
14/26 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:53"]

Minä väitän, että suurin osa ei edes sokkotestissä erottaisi puusaunaa sähkösaunasta.

[/quote]

Mutta eihän sauna ole vain löyly, vaan puun palamisen äänet, ritinä, humina, ja tuoksu! Puusaunan tuoksu on niin ihana kylmänäkin, puusaunassa on se tunnelma. Ei sitä sähköllä saa aikaiseksi.

Vierailija
15/26 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:53"]Minä väitän, että suurin osa ei edes sokkotestissä erottaisi puusaunaa sähkösaunasta.

[/quote]

Olen eri mieltä.

Kyllä ne puusaunan löylyt on paljon kosteammat ja lempeämmät ja helpompi hengittää.

Kyllä mä ainakin erottaisin vaikka silmät ummessa.

Ap

[/quote]

Et erota. Psykologiaa se on vaan.

Vierailija
16/26 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:53"]

[/quote]

Mutta eihän sauna ole vain löyly, vaan puun palamisen äänet, ritinä, humina, ja tuoksu! Puusaunan tuoksu on niin ihana kylmänäkin, puusaunassa on se tunnelma. Ei sitä sähköllä saa aikaiseksi.

[/quote]

Ja puusaunasta tulee hirmu hyvät löylyt vaikka puut olisivat enää vain hiilloksella tai sammuneet.

Sähkösauna kun on sammunut ja yrittää heittää vielä loppulöylyt, niin tsiuh vaan vesi valuu läpi. :-/

Vierailija
17/26 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on ihanaa, että teillä on sellainen :) Meillä ei ole, mutta en jaksaisi sitä lämmitelläkään enkä siivota enkä vesiä kannella.

Vierailija
18/26 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:53"]

[/quote]

[/quote]

Tunnelma on placeboa. Kyllä minustakin meidän mökillä on aina mukavaa, vaikka se onkin paskemmassa kunnossa ja pienempi kuin kotini, koska tunnelma. Ei se silti siitä paratiisia tee.

Vierailija
19/26 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:53"]

[/quote]

[/quote]

Ja puusaunasta tulee hirmu hyvät löylyt vaikka puut olisivat enää vain hiilloksella tai sammuneet.

Sähkösauna kun on sammunut ja yrittää heittää vielä loppulöylyt, niin tsiuh vaan vesi valuu läpi. :-/

[/quote]

Sähkösauna on ihana koko ajan, kun se on päällä.

Vierailija
20/26 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmana on meilläkin aikanaan omakotitaloon muuttaessa laittaa ulkosauna ja ehkä ulos kylpytynnyri tai poreamme. Näitä ei varmaan tarvitse jos asuu järven rannalla, silloin olisi paras se rantasauna josta voi pulahtaa omalta laiturilta uimaan. Ei tarvitse mökkiäkään silloin:) Se olisi tosiaan unelma, että saisi sitten sen ulkosaunan, sisälle ei tarvitsisi saunaa laittaa ollenkaan vaan voisi laittaa kylppäriin vaikka sen poreammeen. Kyllä puusauna minusta on parempi kuin nykyinen kerrostaloasunnon sähkösauna joka on vielä aika pienikin, eikä ole edes ikkunaa ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä