Psykiatrin lääkehourailua?
Mulla menny 300mg seroquel prolongia akuutin psykoosin estoon. Kahdesti ollu psykoosissa.
toisen psykoosin iskettyä päälle, sain kaikkialta ja kaikilta (psykiatrit, hoitajat) noottia siitä, että olin laskenut annokseni 200mg per päivä. Olisi pitänyt kuulemma olla vähintään 400mg että olisi estänyt psykoosin...
Nyt kun vielä toivun edellisestä psykoosista, lääkäri ehdotti minulle, että voit laskea Seroquel prolongin 200mg per päivä. Olin ihan että MITÄ?! En edes ehdottanut itse että haluisin pienentää annosta. Sanoin vain että on toi paino noussu... Psykoosin estoon tarkoitettu pienin Seroquel prolong määrähän On 300mg/pvä... Pienin annos joka sitoutuu dopamiinireseptoreitten toimintaan, ja dopamiinin häiriöt aiheuttaa psykoosin...
mitähän kummaa?! Jos nyt testaan laskea 200mg päiväannoksen ja sitten saankin taas psykoosin, niin minua haukutaan taas ihan hirveästi kun olen mennyt lääkkeeni vähentämään... Kiva testailla jotain pienempää määrää ja jos tulee oireita, niin lääkettä nostamalla oireet poistuu ehkä vasta 6 vkon päästä kun lääke oikeasti alkaa vaikuttaa...
yleensä ne lekurit tunkee lisää ja liikaa lääkettä, tämä tekee toisinpäin...
sori ketän varmaan kiinnosta koko aihe. En vaan käy millään nuppifoorumilla joten AV olkoon
Kommentit (13)
Itsehän olet mennyt hourailemaan ja omin päin vähentelemään lääkitystäsi.
Akuutin psykoosin jälkeen psykoosinestolääkitystä pitää ohjeitten mukaan syödä vain kaksi vuotta, mikäli ei ole ollut oireita. Olin ensimmäisen psykoosin jälkeen oireettomana syönyt lääkettä neljä vuotta, sillä pelkäsin niin paljon uutta akuuttia psykoosia. olin ajatellut purkaa lääkkeen luvallisesti ja päässyt 200mg mutta sitten se toinen psykoosi tuli päälle...
EN siis ollut houraillut ja laskenut omine lupineni lääkitystä ensimmäiselläkään kerralla!!! Mutta kun sain sitten odottamatta toisen psykoosin täysin salamana kirkkaalta taivaalta, niin minua syyllistettiin että olin tosiaan laskenut lääkkeen ja matkalla lopettamaan sitä kokonaan. täysin ristiriitainen ja epäreilu kuvio tuokin oli!
saarnattiin ja ihmeteltiin, olisi kuulemma pitänyt tajuta olla lopettamatta vaikka olin ollut jo Kaksi vuotta liiallisella lääkityksellä!
Pointti oli vain se, että vielä toipumisvaiheessa ehdotetaan lääkkeen laskemista tasolle, josta sain noottia vaikka olin syönyt lääkettä ohjeitten mukaan ns turhaan jo kaksi vuotta!!
Höh, no onpa kumma psykiatri. Mutta aika tyypillistä touhua tuo potilaan "syyllistäminen." Kokemusta on. Minulle näitä dopamiiniblokkeja tarjoiltiin vaikken ole ollut kyseisenä aikana psykoottinen. Aika laajalle levinnyt olisi ollut minun psykoosini, kattaen mm. äidin, exän, muutaman ystävän ja anopinkin, huoltomiehet ja jopa terveystarkastajan :D
Mutta, jos pelkäät sitä psykoosia, niin ehkä kannattaa sitä lääkettä ottaa se ylläpitoannos.
Itsehän en ensimmäisen akuutin (huume)psykoosini aikana/jälkeen käyttänyt noita dopamiiniblokkereita kuin alle puoli vuotta. Ne latistaa kyllä niin tehokkaasti kaiken mielihyvän fiilikset, että mielummin hirttäydyn kuin syön yhtäkään tuon lääkeryhmän pilleriä.
Älä IKINÄ mene omin päin vaihtamaan lääkeannostasi. Suurin virhe minkä mielenterveyden ongelmiin lääkkeitä syövä ihminen tekee on se, että hän jättää joko lääkkeet syömättä, tai vähentää lääkeannosta "kun ei niitä oireita ole hetkeen ollut"
Mahtoiko lääkärillä olla ajatuksena ajaa tuota lääkeannosta alas jotta voisi vaihtaa lääkityksen tai lisätä toisen lääkkeen rinnalle? Muutoin kuulostaa kummalliselta päätökseltä lääkäriltä.
-Psyk.sh
Minusta kannattaisi tämän aloituksen huolet lääkkeen annostuksen laskemisesta esittää suoraan sille psykiatrille, joka sitä lääkeannosta on vähentämässä. Hän voisi sitten perustella asiaa.
Heheh, Ap ei edelleenkään ole OMINPÄIN lopettanut tai vähentänyt MITÄÄN lääkitystään. Kannattaa lukea noi kaksi postausta ennen kuin tulee neuvomaan. toiseen unohdin AP ruksata perään.
Ensimmäisen psykoosin jälkeen sanoi vain lääkäri, että jos sinusta tuntuu, että uskallat alkaa lopettelemaan lääkitystä niin saan niin tehdä. Sitten vähensin ohjeen mukaan. Eli sain luvan kuten nyt toisellakin kerralla, jota vähennystä en ole tehnyt enkä aio tehdä, koska ehdotus oli kutakuinkin päättömän ja vaarallisen oloinen.
Ei se vaikka luvan kanssa vähentää lääkettään estä terveydenhuollon ammattilaisia sälyttämästä syitä potilaan niskaan!! potilaan pitäisi jollain kuudennella aistillaan itse tietää, koska tarvitsee ja koska ei tarvitse lääkettään, vaikka luvan lopettaa saisikin.
sulle joka tosta huumepsykoosista puhui... Mua ärsyttää helvetisti se, että toi psykiatri jolla oon käyny kysyy joka kerta mun alkoholin ja huumeiden(?) WTF käytöstä. Koskaan en ole huumeita käyttänyt, pilveäkään en ole suostunut edes maistamaan!! Onko se sitten niin, että akuutti psykoosi on niin yleistä nimenomaan huumekäytön yhteydessä, että kaikki akuutin psykoosin sairastaneet ovat potentiaalisia huumeidenkäyttäjiä?! Ihmettelin myös, kun sain vanhoja labrakokeita ja niissä näkyi positiivinen huumeseula tulos?! Kun kysyin siitä niin olen "saattanut saada sairaalassa jotakin lääkettä, joka on aiheuttanut positiivisen huumeseulan tuloksen"... Mitähän ne sellaset lääkkeet edes on...
ap
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 13:31"]
Mahtoiko lääkärillä olla ajatuksena ajaa tuota lääkeannosta alas jotta voisi vaihtaa lääkityksen tai lisätä toisen lääkkeen rinnalle? Muutoin kuulostaa kummalliselta päätökseltä lääkäriltä.
-Psyk.sh
[/quote]
nimenomaan ei ole tarkoitus vaihtaa Lääkettä? Ei myöskään lisätä mitään muuta lääkettä rinnalle!
Hänen mielestään minulle ei sopisi abilyfy ja muut psykoosinesto lääkkeet ovat jotenkin samankaltasia kuin seroquel. Risperdaali ei sovi myöskään... Vanhan polven lääkkeitä en tosiaan halua edes kokeilla..
lääkäri ehdotti sitten kun vaihtoehdot seroquelille todettiin olevan vähissä, että "laske se seroquel siihen 200mg"... Syy tuolla oli siis se kun valitin painonnousua, joka ollut tosi rajua. Että jospa se pienempi annos vaikuttaisi painonnousua hilliten...
ap
"Nimenomaan ei ole tarkoitus vähentää lääkettä" lauseen perään hulahti kysymysmerkki huutomerkin sijasta 10 postauksessa.
ihmettelin kyllä lääkärin ehdotusta hänelle puhelimessa ja heitin kaikki faktat oöytää, eli sen että sillä annoksella mitä nyt ehdottaa sainkin sen toisen psykoosin! Saarnasin myös että 300mg on se minimiraja jota pidetään psykoosin estona. Sinulle joka sanoit että pitäisi epäilyt ehdotuksesta esittää suoraan psykiatrille, että tosiaan tein niin... Lekuri vaan moneen otteeseen sano että niin niin noinkin se on, mutta vain kokeilemalla selviää!!! :O musta mä jo sen kerran "kokeilin" luvan kanssa ja mitä kävi? Nyt ole edes kahta vuotta kulunut tästä viimesetä psykoosista...
ap
Noita seuloja otetaan ihan vaan "varmuuden" vuoksi. Kait ne on katsoneet että käyttäydyt omituisesti tms. Näillä syillä ne niitä ottaa. Positiivisen huumeseulan saa syömällä vaikka rinkelin missä on unikonsiemeniä, että se siitä luotettavuudesta. Sehän riippuu mitä mömmöjä ne on sulle siellä sairaalassa antaneet, unilääkkeitä, rauhottavia ja tujuja kipulääkkeitä? Mutta toi positiivinen seula on varmaan se syy miksi ne kysyy sulta sitä aina... No, niin ne kyllä kysyy minultakin vaikken tietääkseni ole yhtään positiivista seulaa antanut, ihan omalla tunnustuksella on menty ;)
Eniveis huumeiden/alkoholin käyttö on riski psykoosiin taipuvaiselle ihmiselle. Kuten minulle. Hiukankaan pidemmän kaavan biletykset, niin alkaa tapahtua. Niin siis minulla paukasee päälle psykoottisen manian/masennuksen, jompi kumpi.
-5
Jepjep... Pohdin vaan sitä, että noissa verikoetuloksissa lukee vain se, että huumeseula positiivinen, ei mitään erittelyä, että mikä aine on laukassu positiivisen... Onkohan ne sellasta ottaneet, siis et näkyis tarkemmin, mikä ns huume kyseessä... Olis ihan kiva, jos se erittely huumeesta näkyis tiedoissani ja sitten selitys, että tämä siksi positiivinen, että potilas oli saanut sitä tai tätä lääkettä Osastolla...
itse kyl alkoholia käytän pari krta viikossa yleensä, koskaan ole huomannut siitä mitään erityisiä oloja, edes mitään lääkkeen yhteisvaikutusta ei ilmene millään tasolla, eli ei nukuta enempää, sekä alkoholi vaikuttaa samallatavalla kuin ilman lääkettäkin on vaikuttanu.... Voisin kuvitella, et mulla laukasis kova stressi ennemmin psykoosin kuin viikon ryyppyputki... No en lähde testailemaan.
ap
Anteeksi, etten osaa auttaa ja että kyselen tässä samassa keskustelussa tietoa itselleni.
Osaako joku kertoa miksi seroquelia on määrätty pelkkään masennukseen? Tästä on jo muutama vuosi aikaa siitä, kun lääkettä söin ja lopetinkin sen, mutta nyt jälkikäteen on jäänyt vaivaamaan. En tosiaan ole ikinä ollut psykoosissa, enkä sairasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä.
Sinuna soittaisin ja pyytäisin toisen lääkärin mielipiteen.