Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten määrittelet meri- tai järvinäköalan (asunnosta)?

Vierailija
30.06.2021 |

Miten pieni näkymä riittää että voi sanoa että on meri- tai järvinäköala? Näyttää olevan kaikenlaista "järvinäköalaa" tarjolla asuntomarkkinoilla: hyvä että edes siristämällä pilkottaa. Tuli siksi vaan mieleen että miten kukakin ajattelee sen näköalan.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen kollegani kehui jatkuvasti asuntonsa merinäköalaa Merihaassa. Lopulta pääsin näkemään sen omin silmin: kun avasi parvekkeen lasin, kumartui kaiteen yli puolisen metriä ja katsoi tiukasti oikealle, näki kapean kaistaleen merta. Jollei kumarrellut, näki vain vastapäisen, järjettömän kokoisen rakennuksen järjettömän monine parvekkeineen.

Jos siinä on ollut merinäköala silloin kun hän osti asunnon ja muistelee sitä edelleen. Talo tullut siis eteen myöhemmin.

Ei ollut. Kaikki talot olivat olleet paikoillaan jo pitkään ennen hänen muuttamistaan. Mutta eihän sitä koskaan voi tietää... Hänen huoneistonsakin oli saattanut vaikka kutistua meri-ilman vaikutuksesta, koska kun minä sen näin, se oli parikymmenen neliön yksiö.

Lisäänpä tähän kuvan. Kämpästä näki merelle noiden kahden etualalla olevan rakennuksen välistä. :D

Olen käynyt monta kertaa tuossa etummaisena olevan rakennuksen ylimmän kerroksen huoneistossa. Sieltä on niin u-p-e-a merinäköala jäänmurtajiin ja Katajanokan ylitse, että jos minä asuisin siellä, istuisin vain tuijottamassa ulos.

https://hs.mediadelivery.fi/img/468/6048cf80bfa14c8cb577ffd3f53a0b02.jpg

Vierailija
22/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen sen niin, että järvi tai meri näkyy hyvin selvästi. Itse asun järven rannalla kerrostalossa ja minulla on järvinäköala. Tästä talosta on järveen matkaa alle 50 metriä.

Mulla on tämmönen asunto! Asutaanko me samassa asunnossa? Kesällä puut peittää järven aika paljon, mutta talvella näkyy hienosti.

Tässä kaupungissa on niin tavallista asua järven rannalla että sitä ei usein edes mainita myynti-ilmoituksissa erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta määritelmä "meri-/järvinäköala" tarvitsee eteen lisänä joko "esteetön" tai "osittainen".

Esteetön on ihan suora näkymä missä ei ole "mitään" edessä (siis toki voi jotain puita tmv. olla, ei tarvitse olla metri vesirajasta/rannalla, mutta meri/järvi näkyy "täydellisesti") asunto voi joskus olla esim. "rinteessä" josta hyvät näkymät.

Osittainen on sitten sellainen missä on joki "isompi" este välissä (iso rakennus tmv.) mutta meri näkyy. Tai meri näkyy vain esim. kun istuu toisessa päädyssä parveketta (ja siis -istuu-, ei kumartele kaiteen yli vatpaisillaan tmv.)

Vierailija
24/24 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain nestemäistä siintää kiikareilla tms apuvälineellä.