Miten määrittelet meri- tai järvinäköalan (asunnosta)?
Miten pieni näkymä riittää että voi sanoa että on meri- tai järvinäköala? Näyttää olevan kaikenlaista "järvinäköalaa" tarjolla asuntomarkkinoilla: hyvä että edes siristämällä pilkottaa. Tuli siksi vaan mieleen että miten kukakin ajattelee sen näköalan.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen sen niin, että järvi tai meri näkyy hyvin selvästi. Itse asun järven rannalla kerrostalossa ja minulla on järvinäköala. Tästä talosta on järveen matkaa alle 50 metriä.
Mulla on tämmönen asunto! Asutaanko me samassa asunnossa? Kesällä puut peittää järven aika paljon, mutta talvella näkyy hienosti.
Tässä kaupungissa on niin tavallista asua järven rannalla että sitä ei usein edes mainita myynti-ilmoituksissa erikseen.
Minusta määritelmä "meri-/järvinäköala" tarvitsee eteen lisänä joko "esteetön" tai "osittainen".
Esteetön on ihan suora näkymä missä ei ole "mitään" edessä (siis toki voi jotain puita tmv. olla, ei tarvitse olla metri vesirajasta/rannalla, mutta meri/järvi näkyy "täydellisesti") asunto voi joskus olla esim. "rinteessä" josta hyvät näkymät.
Osittainen on sitten sellainen missä on joki "isompi" este välissä (iso rakennus tmv.) mutta meri näkyy. Tai meri näkyy vain esim. kun istuu toisessa päädyssä parveketta (ja siis -istuu-, ei kumartele kaiteen yli vatpaisillaan tmv.)
Jotain nestemäistä siintää kiikareilla tms apuvälineellä.
Lisäänpä tähän kuvan. Kämpästä näki merelle noiden kahden etualalla olevan rakennuksen välistä. :D
Olen käynyt monta kertaa tuossa etummaisena olevan rakennuksen ylimmän kerroksen huoneistossa. Sieltä on niin u-p-e-a merinäköala jäänmurtajiin ja Katajanokan ylitse, että jos minä asuisin siellä, istuisin vain tuijottamassa ulos.
https://hs.mediadelivery.fi/img/468/6048cf80bfa14c8cb577ffd3f53a0b02.jpg