Mitä tekemistä 13-vuotiaalle keksisi mökille?
Olemme lähdössä mökille 4-5 viikoksi. Ongelmana on se ettei 13-vuotias haluaisi lähteä mukaan, koska mökillä on hänen mielestään tylsää, kun ei ole kavereita. 3- ja 5-vuotiaat sisarukset eivät kuulema riitä seuraksi.
Kaverin mukaan ottaminen ei onnistu monestakaan syystä. Autoon ei mahdu yhtään lisämatkustajaa. En muutenkaan haluaisi ketään vierasta mökille noin pitkäksi aikaa ja tuskinpa kukaan meille lastaan lainaisikaan viikkokausiksi.
13-vuotias on mielestäni liian nuori yksinkään asumaan näin pitkäksi aikaa, joten ei voida kaupunkiinkaan jättää.
Miten 13-vuotiaan siis saisi viihtymään mökillä?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:30"]Tietokone ja kännykkä. Ikäviä olette, kun ette anna mahdollisuutta kaveriin ja pakotatte korpeen.
[/quote]
samaa mieltä. Itselläbi on tuon ikäinen ja olisi rangaistus vuedä hänet johonkin mökille kuukaudeksi ellei seuraa ja tekemistä tarjolla.
Ehkä joku voisi tuoda sinne lapsen kaverin vähäksi aikaa. Sitten vaikka bussilla kotiin.
Siinä toisessa ketjussa laitoin jotain mitä itse olen koettanut. Meillä kun on tismalleen sama ongelma, paitsi ettei kotiin jättäminen ole ongelma kylläkään, mutta kun ei haluaisi antaa periksi.
Onko teillä sähköt ja kaikki mukavuudet, ja pelit ja vehkeet voi ottaa mukaan?
en ikinä pakottaisi 13- vuotiasta viideksi viikoksi mökille ilman ystäviä. luulitko itse että 3 ja 5 vuotiaat ovat sopivat kaverit tuonikäiselle?
olkaa pari viikkoa mökillä ja loppuaika kotona tai sitten niin että mies ja 13.v palaavat aikaisemmin kotiin.
Kysynpä teiltä joiden mielestä pitää olla vielä seuraa, niin mitä jos mökille ei mahdu? Jos siellä muutenkin yövytään sohvilla ja lattioilla?
Pyytäkää useampi kaveri vaikka lyhyemmiksi ajoiksi, ehkä kaverien vanhemmat voisivat kuskata? Lähettäkää 13-v leirille viikoksi? Tietokone/pelikone mukaan?
Aika kurja loma teinille tulossa, jos joutuu kökkimään pikkulasten seurana keskellä ei mitään.
Ei kaikkiq 13-vuotiaita kiinnosta samat asiat. Mutta tehkää sellaista, mikä lstanne kiinnostaa yhdrssä hänen kanssaan. Tuon ikäinen väittää, ettei halua olla vanhempien kanssa, mitta oikeasti kaipaa huomiota. Pelatkaa yhdessä pelejä. Ostakaa vaikka uusi lautapeli (aikuisten peli, jota pelaa teidän kanssa eikä pikkusisarusten). Mölkkyy, sulkkis. Rakennelkaa skeittiramppi. Soutakaa, uikaa.
Viettäkää te vanhemmat siis lapsenne kanssa aikaa älkääkö olettako että hän leikkii pienten kanssa. Käykää kalassa yhdessä. Sarjakuvia tms mukaan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:35"]
Kysynpä teiltä joiden mielestä pitää olla vielä seuraa, niin mitä jos mökille ei mahdu? Jos siellä muutenkin yövytään sohvilla ja lattioilla?
[/quote]
5 viikkoa sohvilla ja lattioilla, en yhtään ihmettele ettei nuori halua lähteä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:31"]Tamppooni ja peili. Saa harjoitella sen asettamista :)?
[/quote]
poika? Ei ap kai sukupuolta maininnut.
Osta lapsellesi surffilauta. Ei toimi järvessä, mutta sitähän ei tarvitse lapselle kertoa....vielä...eikös?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:35"]
[/quote] Me nukuttiin kaverin kanssa saunan lattialla makuualusilla pienellä kesämökillä.
Olen 38-v ja 4-5 viikkoa mökillä olisi mulle kauhistus. Miksi pitää muuttaa kesäksi kotoa pois? Ymmärrän kyllä matkustelun, mutta en sitä että pitää olla yhtä soittoa jossain mökissä yli kuukausi. Hirveä vaiva pakkaamisessa, ruuan hamstraamisessa yms
13-vuotias ei kuole tylsyyteen. Jos perhe päättää mennä mökille, perhe menee mökille. 13-vuotias ei sanele perheen ohjelmaa. Ei tee pahaa tuon ikäiselle olla muutamaa viikkoa ihan itsekseenkin, jopa ilman nettiä! Siinähän saattaa teinin alku keksiä ihan itse tekemistä, kun ei valmiiksi suunnitella viihdykettä. Ottakaa muutama kirja mukaan ja jättäkää kaikessa hiljaisuudessa näkyville. Voi jopa innostua. Oikeasti. Lähtekää perheenä mökille, viettäkää aikaa yhdessä! Omamme ainokainen nurisi, mutta parin viikon jälkeen olisi voinut mielellään jatkaa mökkeilyä.
Mulla on 13-vuotias ja vaikka nuoremmista (8- ja 11-vuotiaat) on välillä ihan oikeaakin seuraa, niin en mä ikinä pakottaisi noin pitkäksi aikaa mökille, jossa ilmeisesti ei omaa rauhaa ole ollenkaan (jos siis tilat ovat noin ahtaat, ettei kaveri mahdu). Viime kesänä oltiin muutama kerta mökillä, kerran viikko, sitten vielä viikonloppu ja silloin viikonloppureissulla teinillä oli kaveri mukana. Ihan riittämiin mökkeilyä mulle - mies kävi sitten kerran vielä itsekseen.
Jos mökkiin ei mahdu vieraita, niin monet teinit tykkää nukkua muutaman yön teltassa. Oma teinikin voisi tykätä, jos saa vähän etäisyyttä pikkusisaruksiin ja vanhempiin silloin tällöin. Siis teltta teinille mukaan.
Vaikea sanoa, mistä juuri teidän teini voisi olla kiinnostunut... kalastus, lintubongaus (kunnon kiikarit ja kaukoputki), melonta, maastopyöräily, maastojuoksu, huovutus, luonnonkasveilla värjääminen, ompelu, palapelit, kirjat, kitaransoitto, kokkaus, leivonta...
Kutsukaa välillä vieraita mökille. Sukulaisia, lasten serkkuja, ystäväperheite jne. Tulee kummasti eloa ja vaihtelua teininkin elämään. Pitäkää juhlat. Teini mukaan suunnitteluun, koristeluun ja valmisteluun.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:46"]
13-vuotias ei kuole tylsyyteen. Jos perhe päättää mennä mökille, perhe menee mökille. 13-vuotias ei sanele perheen ohjelmaa. Ei tee pahaa tuon ikäiselle olla muutamaa viikkoa ihan itsekseenkin, jopa ilman nettiä! Siinähän saattaa teinin alku keksiä ihan itse tekemistä, kun ei valmiiksi suunnitella viihdykettä. Ottakaa muutama kirja mukaan ja jättäkää kaikessa hiljaisuudessa näkyville. Voi jopa innostua. Oikeasti. Lähtekää perheenä mökille, viettäkää aikaa yhdessä! Omamme ainokainen nurisi, mutta parin viikon jälkeen olisi voinut mielellään jatkaa mökkeilyä.
[/quote]
kauhee ämmä.
nyt tajuan näitä nuoria jotka karkaavat kotoa ja ovat masentuneita.
kyllä meidän perheessä ajatellaan kaikkien viihtyvyyttä eikä pelkästään omaa napaa. 2 viikkoa teinille on hyvä aika mökillä mutta puoli lomaa ilman kavereita mökillä missä ei ole mitää tekemistä on kohtuutonta.
Tietokone ja kännykkä. Ikäviä olette, kun ette anna mahdollisuutta kaveriin ja pakotatte korpeen.