Mitä tekemistä 13-vuotiaalle keksisi mökille?
Olemme lähdössä mökille 4-5 viikoksi. Ongelmana on se ettei 13-vuotias haluaisi lähteä mukaan, koska mökillä on hänen mielestään tylsää, kun ei ole kavereita. 3- ja 5-vuotiaat sisarukset eivät kuulema riitä seuraksi.
Kaverin mukaan ottaminen ei onnistu monestakaan syystä. Autoon ei mahdu yhtään lisämatkustajaa. En muutenkaan haluaisi ketään vierasta mökille noin pitkäksi aikaa ja tuskinpa kukaan meille lastaan lainaisikaan viikkokausiksi.
13-vuotias on mielestäni liian nuori yksinkään asumaan näin pitkäksi aikaa, joten ei voida kaupunkiinkaan jättää.
Miten 13-vuotiaan siis saisi viihtymään mökillä?
Kommentit (57)
Öö... entäs jos se mökkeily on ainoa tapa tavata esim. etävanhempaa? Jollei tällä ole sen suurempaa asuntoa muutenkaan? Siis etävanhemman täytyy luovuttaa kun teini ei halua lähteä kotoaan minnekään, eikä siellä ole kavereita?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:35"]
Kysynpä teiltä joiden mielestä pitää olla vielä seuraa, niin mitä jos mökille ei mahdu? Jos siellä muutenkin yövytään sohvilla ja lattioilla?
[/quote]
5 viikkoa sohvilla ja lattioilla, en yhtään ihmettele ettei nuori halua lähteä.
[/quote]Niin, meillä aikuiset nukkuvat esim. lattialla patjalla, ja lapset mahtuvat juuri ja juuri makuualkoviin siskonpetiin. Vieraita siinä on paha ottaa kyllä kylään.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:50"]
Jos mökkiin ei mahdu vieraita, niin monet teinit tykkää nukkua muutaman yön teltassa. Oma teinikin voisi tykätä, jos saa vähän etäisyyttä pikkusisaruksiin ja vanhempiin silloin tällöin. Siis teltta teinille mukaan.
Vaikea sanoa, mistä juuri teidän teini voisi olla kiinnostunut... kalastus, lintubongaus (kunnon kiikarit ja kaukoputki), melonta, maastopyöräily, maastojuoksu, huovutus, luonnonkasveilla värjääminen, ompelu, palapelit, kirjat, kitaransoitto, kokkaus, leivonta...
Kutsukaa välillä vieraita mökille. Sukulaisia, lasten serkkuja, ystäväperheite jne. Tulee kummasti eloa ja vaihtelua teininkin elämään. Pitäkää juhlat. Teini mukaan suunnitteluun, koristeluun ja valmisteluun.
[/quote]Mites, saako av-mamman lapsille syöttää nuudeleita ja roiskeläppiä ja muuta einestä, kun jääkaappia ei ole eikä oikein kunnon ruoanlaittovehkeitäkään niin ei viitsi kovinkaan alusta asti tehdä? Ja tiskata likaisella jokivedellä?
Olisiko P.H. jossain lähellä. Hän voisi viihdyttää ja keksiä tekemistä..
Siis onko näin monet sitä mieltä, että mökille otetaan pelit ja vehkeet. Mun mielestä mökillä ulkoillaan, nautitaan luonnosta ja vietetään aikaa yhdessä. Myös se 13-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:50"]
Jos mökkiin ei mahdu vieraita, niin monet teinit tykkää nukkua muutaman yön teltassa. Oma teinikin voisi tykätä, jos saa vähän etäisyyttä pikkusisaruksiin ja vanhempiin silloin tällöin. Siis teltta teinille mukaan.
Vaikea sanoa, mistä juuri teidän teini voisi olla kiinnostunut... kalastus, lintubongaus (kunnon kiikarit ja kaukoputki), melonta, maastopyöräily, maastojuoksu, huovutus, luonnonkasveilla värjääminen, ompelu, palapelit, kirjat, kitaransoitto, kokkaus, leivonta...
Kutsukaa välillä vieraita mökille. Sukulaisia, lasten serkkuja, ystäväperheite jne. Tulee kummasti eloa ja vaihtelua teininkin elämään. Pitäkää juhlat. Teini mukaan suunnitteluun, koristeluun ja valmisteluun.
[/quote]Mites, saako av-mamman lapsille syöttää nuudeleita ja roiskeläppiä ja muuta einestä, kun jääkaappia ei ole eikä oikein kunnon ruoanlaittovehkeitäkään niin ei viitsi kovinkaan alusta asti tehdä? Ja tiskata likaisella jokivedellä?
[/quote]
iik! Eikö teillä ole siellä edes kunnon järveä?
Sinkkonenkin sanoi, että teiniaikoina voi luopua vanhemmatkin vähäksi aikaa mökkeilystä, jos ei voi kaveria ottaa mukaan, eikä teiniä yhtään kiinnosta.
Hyviä kirjoja. Lukeminen on loistavaa ajankulua varsinkin teinille.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:16"]Siis onko näin monet sitä mieltä, että mökille otetaan pelit ja vehkeet. Mun mielestä mökillä ulkoillaan, nautitaan luonnosta ja vietetään aikaa yhdessä. Myös se 13-vuotias.
[/quote]
Kato ku me ei osata arvostaa sellasia juttuja vielä. Niiku ulkoilmaa. Katotaan uusiks parin vuoden päästä.
t. 15v
Onko mökkinne veden läheisyydessä? Jos on, 13-vuotias voi vahtia etteivät pikkusisarukset huku. Siinä riittää tekemistä koko loman ajaksi.
Olennaista olisi tosiaan tietää onko tyttö vai poika. Teininä musta itsestä oli ihanaa olla mökillä tuo 4-5 viikkoa. Nauttia luonnosta, sienestää, marjastaa, kalastaa, ennen kaikkea lukea auringossa. Nyt en itse äitinä kestä mökillä kuin sen kaksi viikkoa (koska joudun tekemään kaikki työt, pelkäämään, että käärme puree lapsia tai ne hukkuu, enkä ehdi lukemaan...) Musta myös mökkeilyyn kuuluu olla ilman läppäriä ja nettiä &pelikoneita. Meidän 12 v poika on se pari viikkoa viihtynyt ihan hyvin kalastellen, lukien, tehden puutöitä ja muita sellaisia hommia, joita ei kotona tule tehtyä, heittäen tikkaa, ampumalla ilmakiväärillä, ampumalla jousipyssyllä, pelaamalla erilaisia ulkopelejä. Lautapelejäkin on mukana sadesään varalta. Teltta tosiaan mukana niille, jotka haluaa sellaisessa välillä nukkua. Samoilla eväillä on viihtyneet sen 4 viikkoa sukulaispojat (13 ja 14), tytöt (noin 16-vuotiaasta eteenpäin) ovat kestäneet sen pari viikkoa.
Mä olen kyllä kanssa sellainen kamala äiti, että saa luvan kulkea perheen mukana ja oppia nauttimaan yksinkertaisista asioista.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:29"]
Mä olen kyllä kanssa sellainen kamala äiti, että saa luvan kulkea perheen mukana ja oppia nauttimaan yksinkertaisista asioista.
[/quote] No oot kyllä väärässä, vaikka kuinka kuvittelet olevasi nyt supermamma.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:35"]
Kysynpä teiltä joiden mielestä pitää olla vielä seuraa, niin mitä jos mökille ei mahdu? Jos siellä muutenkin yövytään sohvilla ja lattioilla?
[/quote]
5 viikkoa sohvilla ja lattioilla, en yhtään ihmettele ettei nuori halua lähteä.
[/quote]
En minäkään haluaisi, ja ikää on 43v.
Miksi osa ei voi yöpyä teltassa? 13 v:lle kaveri kylään jossakin välissä ja molemmat telttaan, saavat aikaa ja tilaa omille jutuilleen.
Mä olen parhaillaan mökillä. Tv päällä ja mä näppäilen iPhonea. Lapset kun tulevat tänne, niin jokaisella on oma känny ja tietokone. Ihan jää riittävästi aikaa uimiseen, veneilyyn, marjastamiseen jne. Mun mielestä olisi älytöntä olla jossain korvessa ilman nettiä. Ja 3 teinin (12, 14, 16) saaminen mukaan voisi olla aikamoista taistelua.
Toisaalta meidän mökki ei ole mikään sukulaisten työleiri kuten useimpien mökit ovat. Me ollaan ja nautitaan aikuisten SEKÄ lasten ehdoilla.
Minustakin olisi ollut teininä kiva olla teltassa, ja usein leirintäalueilla oltiinkin, kun kaikki kuusi tenavaa eivät mahtuneet asuntovaunuun,.
Omalle lapselle taas ajatus on mahdoton, liikaa mielikuvitusta ja tietoa Bodomista ja Kytäjän kartanosta.
Kaveri mukaan osaksi aikaa. Meillä kaverin vanhemmat ovat tuoneet ja hakeneet. Jos sisälle ei mahdu nukkumaan, teltta pihalle.
no aamulla voi laittaa aamiaista, lämmittää saunaa, kalastaa, uida, lenkkeillä, soudella, grillata ja pelata sulkapalloa, pestä tiskit. jotenkin niin outoa että lapsi ei kuulu perheeeseen vaan on erillinen olio.
Eikö mökillö oo kukkamaa, kasvimaata. Ei lapset sanele mitä tehdään. Läppärit sun muut härvelit kaupunkiin. Vino kasa kirjoja. Voi kerrata kieliä mökillä. Leikkiä sisarusten kanssa. Elämä on välillä tylsää. Mökilläkin on tehtävää, täytyy siivota, rillaillaan, uidaan, saunotaan, voi tehdä rekiä ympäristöön jne. Tekemistä löytyy.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:01"]Läppäri, kännykkä, jtn lehtiä ja mässyä - paljon.
[/quote]
Näitä siis itse ainakin kaipailisin. Kuulokkeet ois kans kivat.
t. 15v