Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekemistä 13-vuotiaalle keksisi mökille?

Vierailija
01.07.2014 |

Olemme lähdössä mökille 4-5 viikoksi. Ongelmana on se ettei 13-vuotias haluaisi lähteä mukaan, koska mökillä on hänen mielestään tylsää, kun ei ole kavereita. 3- ja 5-vuotiaat sisarukset eivät kuulema riitä seuraksi.

Kaverin mukaan ottaminen ei onnistu monestakaan syystä. Autoon ei mahdu yhtään lisämatkustajaa. En muutenkaan haluaisi ketään vierasta mökille noin pitkäksi aikaa ja tuskinpa kukaan meille lastaan lainaisikaan viikkokausiksi.

13-vuotias on mielestäni liian nuori yksinkään asumaan näin pitkäksi aikaa, joten ei voida kaupunkiinkaan jättää.

Miten 13-vuotiaan siis saisi viihtymään mökillä?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:44"]

Eikö mökillö oo kukkamaa, kasvimaata. Ei lapset sanele mitä tehdään. Läppärit sun muut härvelit kaupunkiin. Vino kasa kirjoja. Voi kerrata kieliä mökillä. Leikkiä sisarusten kanssa. Elämä on välillä tylsää. Mökilläkin on tehtävää, täytyy siivota, rillaillaan, uidaan, saunotaan, voi tehdä rekiä ympäristöön jne. Tekemistä löytyy. 

[/quote] Ite kostaisin tommoiset tekemiset mököttämällä koko viis viikkoa näissä hilpeissä yhteispuuhissa. Sais sitten olla muillakin elämässä välillä tylsää mun seurassa.

Vierailija
42/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:16"]Siis onko näin monet sitä mieltä, että mökille otetaan pelit ja vehkeet. Mun mielestä mökillä ulkoillaan, nautitaan luonnosta ja vietetään aikaa yhdessä. Myös se 13-vuotias.

[/quote]

Kato ku me ei osata arvostaa sellasia juttuja vielä. Niiku ulkoilmaa. Katotaan uusiks parin vuoden päästä.

t. 15v

[/quote]  kato kun on hyvä myös ulkoilla, reippaasti vaan metsään käveleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kalastaa, onkivehkeet mukaan ja kastematoa koukkuun. 

Vierailija
44/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:29"]

Mä olen kyllä kanssa sellainen kamala äiti, että saa luvan kulkea perheen mukana ja oppia nauttimaan yksinkertaisista asioista.

[/quote] No oot kyllä väärässä, vaikka kuinka kuvittelet olevasi nyt supermamma.

[/quote]  näitä lapsia viedään puuhamaasta toiseen, pitää käydä myös Pariisin disneylandissa, läppärit, kännykät ipodit padit, ryhti huononee ja kalman kalpeena palataan mökiltä. Härvelit jää kaupunkiin ja reipasta ulkoilma elämää. 

Vierailija
45/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaitseeko mökkinne ihan pöpelikössä?
Geokätköilyä kokoperheelle, kivaa yhdessä tekemistä ja löytämisen iloa?

Aika tylyä joiltain kieltää kaikki "pelit ja vehkeet" teiniltä varsinkin jos on sateinen loppukesäkin vielä tähän perään. Kivaa varmasti olla siellä pienessä mökissä (jossai ei ollut edes kunnolla nukkumatilaa) ilman omaa rauhaa.

Vierailija
46/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:29"]

Mä olen kyllä kanssa sellainen kamala äiti, että saa luvan kulkea perheen mukana ja oppia nauttimaan yksinkertaisista asioista.

[/quote] No oot kyllä väärässä, vaikka kuinka kuvittelet olevasi nyt supermamma.

[/quote]  näitä lapsia viedään puuhamaasta toiseen, pitää käydä myös Pariisin disneylandissa, läppärit, kännykät ipodit padit, ryhti huononee ja kalman kalpeena palataan mökiltä. Härvelit jää kaupunkiin ja reipasta ulkoilma elämää. 

[/quote]  Näitä lapsia?

Vierailija
47/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:16"]Siis onko näin monet sitä mieltä, että mökille otetaan pelit ja vehkeet. Mun mielestä mökillä ulkoillaan, nautitaan luonnosta ja vietetään aikaa yhdessä. Myös se 13-vuotias.

[/quote]

Kato ku me ei osata arvostaa sellasia juttuja vielä. Niiku ulkoilmaa. Katotaan uusiks parin vuoden päästä.

t. 15v

[/quote]

Kyllä mä osasin ja myös lapset on kasvatettu niin. Kun ei heti anna perilsi dille, että pelit ja vehkeet on ja näkee vaivaa sen eteen et kaikki perheen jäsenet viihtyy muuten, niin kyllä se onnistuu. Meidän 14v liikkuu luonnossa mm. valokuvaillen ja viihtyy myös mökkipuutarhaaan perustamallaan yrttimaalla. Veli 16v kalastaa tuntikaupalla.

Vierailija
48/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytänkin omalle teinille muutaman mamman vastauksen jotka sanoo että 13. V voi viis viikkoa lukea esim. Koulukirjoja ja heillä ei ole minkäänlaista sananvaltaa perheessä vaan kaikki tehdään niinkuin äiti sanoo.

meillä nimittäin sanoin teinille että voi viettää viikot kaupungissa mummin luona ja tulla viikonlopuksi mökille, missä on tv:t, pelit ja läppärit. Ja hän sanoi minua epäreiluksi:)) ja minä mietin täällä tosissani olenko oikeasti epäreilu:)

Vierailija
49/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:16"]Siis onko näin monet sitä mieltä, että mökille otetaan pelit ja vehkeet. Mun mielestä mökillä ulkoillaan, nautitaan luonnosta ja vietetään aikaa yhdessä. Myös se 13-vuotias.

[/quote]

t. 15v

[/quote]

Kyllä mä osasin ja myös lapset on kasvatettu niin. Kun ei heti anna perilsi dille, että pelit ja vehkeet on ja näkee vaivaa sen eteen et kaikki perheen jäsenet viihtyy muuten, niin kyllä se onnistuu. Meidän 14v liikkuu luonnossa mm. valokuvaillen ja viihtyy myös mökkipuutarhaaan perustamallaan yrttimaalla. Veli 16v kalastaa tuntikaupalla.

[/quote] Ja meillä inhoaa luonnossa liikkumista, jo pienenä kyseli, eikö voida mennä sisälle syömään näitä eväitä, aina, kun oltiin hiphei eväsretkillä ja veneellä. Ja on niin allerginen kalalle, että turpoaa kuolemaan, jos koskee kalaan.

Vierailija
50/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geokätköily on hyvä idea, jos lähistöllä on kätköjä. Kännykän navi hyvään käyttöön. Voitte myös tehdä oman kätkön. Muurikkalettujen paisto. Perheen sisäinen valokuvauskilpailu, jossa eri alueita (esim paras luontokuva, paras kuva perheenjäsenestä jne), jousiammunta myös hyvä idea.

Vierailija
51/57 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sille 13-vuotiaalle tulla muutamaksi päiväksi tai vaikka viikoksikin joku kaveri linja-autolla tai junalla, millaiset kulkuyhteydet nyt onkin? Kyllä tuon ikäinen osaa yleensä matkustaa vaikka pitäisi vaihtaakin kulkuneuvoa välillä. Ja ehkä oma teini vastavuoroisesti kaverin luokse kylään?

Jos mökillä on sähköt, niin totta kai läppäri, tabletti tms. mukaan sade- ja muidenkin aikojen viihdykkeeksi. Ei ole mitään järkeä kieltää teiniltä kaikkia mukavuuksia ja yhteydenpitoa kavereihin, sehän se vasta tappaisikin ilon mökkeilystä. Entä tykkääkö teini lukemisesta? Jos tykkää tai on kiinnostunut edes kokeilemaan, niin kirjoja tai sarjakuvia mukaan. Myös mökkipaikkakunnan kirjastoon kannattaa käydä tutustumassa, kirjastokortti kun on yleensä ilmainen.

Vierailija
52/57 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mökillä on erittäin tylsää enkä itse jaksa olla viikoakaan mut jos siel nyt pitää olla nii kirjoja ja piirustus kamat sekä puhelin, läppäri, pädi ja paljon herkkui riittää jo pitkälle. Sit voi uida, saunoo,ottaa aurinkoon tms. Ja voi kuntoilla (pyöräillä tai ihan lihaskuntoliikkeitä ) tai laittaa ruokaa\leipoo. Siinä semmosia joita ite tekisin.

T. 13.v

Vierailija
53/57 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi helvetti. tulee mieleen omat teiniaikaiset pakkomökkelyt porukoiden kanssa. ei ollut mitään viihdykettä ja porukat senku vaan huusi ja  kielsi vähänkin hauskan. velikin ihan samaa mieltä asiasta. ei enää ikinä mökkeliyä.

Vierailija
54/57 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ainoa, jonka mielestä tämä aloitus on niin julma, että sen on pakko olla trolli? Minusta jo viikoksikin mökille pakottaminen on julmaa, ja 4-5 viikkoa on ihan oikeasti todella, todella JULMAA. Eri asia, jos lapsi viihtyy mökillä, mutta eikö sitä vielä nykypäivänäkään ole tajuttu, että pakottaminen ei todellakaan sovi kaikkiin asiayhteyksiin? Joillekin ihmisille pakottaminen ei sovi ollenkaan.

Minä ainakin olen aina ollut sellainen, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta nauttia pakotetusta paskasta. Tietysti minusta olisi aina ollut kiva saada käydä mökillä yksin ja omien ehtojeni mukaan, mutta aina, kun jonnekin pitää lähteä pakotettuna, tai jos siihen liittyy mitään "koko perheen" juttuja, niin minua ei ole koskaan saanut mukaan muuten kuin nyrkillä ja vaatteista repimällä. Kyllä ne minut sinne sitten saivat aina lopulta revittyä mukaan, mutta mökkireissut menivät minun osaltani itkemiseen, ruoan oksenteluun ja vuoteen kasteluun.

Tosi inhottavaa, kun aikuiset kuvittelevat lasten vastentahtoisuuden olevan aina jotain "uhmaa", "mielenosoitusta" ja "teinin hömpötystä". Lastenkin tunteet ovat oikeita tunteita, ja joskus nuo uhmat, mielenosoitukset ja teinien hömpötykset, joita te ette näe tosissaanotettavina tunteina, voivat olla niin suurta surua, pelkoa ja vihaa, että te itse ette edes kykene tuntemaan niin voimakkaita tunteita. Ei kaikkea voi korvata sillä, että antaa luvan pitää kännykkää mukana tai lupautuu ostamaan lautapelin.

Tietysti ap:n lapsi voi olla vain pikkuisen vastentahtoinen henkilö, jonka mielestä mökkireissu kuulostaa ensin tylsältä ja sitten ajan myötä se alkaakin maistua, mutta sitähän ei meistä kukaan tiedä (ei edes AP). Sanon vain, ettei ole muuten yhtään kivaa, että lapsen tunteille viitataan kintaalla ja lapsi pakotetaan mökille, jos lapsi todellisuudessa onkin minun kaltaiseni pakotuksenvihaaja...

Vierailija
55/57 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein :D

Vierailija
56/57 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin lapsi/nuori ja mentiin pariksi viikoksi mökille, se oli aina kesän kohokohtia. Sai uida mielinmäärin, kiipeillä puissa, saunoa, juosta koirien kanssa kilpaa, pelata mölkkyä ja muita pihapelejä, lukea sarjakuvia löhöillen pihanurmella, kerätä mustikoita ja metsämansikoita ja taiteilla niistä mansikkaheiniä, pyöräillä kylälle ostamaan jäätelöä, kalastaa, soudella ympäriinsä ja ylipäätään nauttia elämästä.

Eikä ollut mitään kännyköitä ja tabletteja joita näprätä. Ei ihme kun nuori kyllästyy kun se tuntitolkulla istuu mökissä ja näpyttelee ruutua.

Itsellä tosin oli kaksi vuotta vanhempi isosisko jonka kanssa pääosin puuhailin yllämainittuja asioita, mutta ihan hyvin niitä voi nuorempienkin sisarusten ja vaikka vanhempienkin kanssa tehdä.

Kyllä ainakin meidän mökiltä aina puuhaa löytyi.

Ties vaikka teidän mökkinne lähellä olisi oiva kenttä jalkapallon ja muiden pelien peluuseen tai vaikka kirjasto. Meillä ei semmoisia mukavuuksia ollut, mutta pärjättin mainiosti. Mökkeily oli ja on edelleen parasta mitä tiedän! ❤

Vierailija
57/57 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nytten omaa kokemusta eli lapsena jouduin mennä aina mökille koko kesäksi. Olin maximissaan viikon kotona ja vanhempieni mielestä se oli kauan. Olin aina tätä vastaan ja kun esim protestoin vanhemmilleni he joko ignorasivat asian ja sanoi että, onkos sulle teini ikä vai mitä, tai ottivat tämän tunteisiin hyökkäyksenä suoraan heitä vastaan jolloin sain kyllä kuulla kunniani. Kyllä vanhemmat osti sinne kaikkea esim mopoja, kaanotin, kaikenlaisia härpättimiä, mutta ei se ollut vitun materialismista kyse. Tunsin mökillä oloni hyvin epäyksityiseksi ja mökillä vanhempani pakottivat minun tekemään asioita. Kesälomalla herätettiin aina ja usein päivällä oli tämän takia todella väsynyt olo. Mökillä ei ollut sitä vapautta joka oli aina kotona. En vain voinut lähteä kaverille tai käymään kaupassa. Pelata en voinut koneella tai konsolilla, ja jos katsoin puhelinta niin tuomittiin heti sairaaksi. Pakottamisen asia osa asioista jotka olisi varmaan ollut ihan kivoja tuntui todelta tylsältä ja pakkopullalta. Eli siis vanhempi jos lapsesi ei halua lähteä mökille se ei ole luultavasti pelkästään kapinointia tai rajojen kokeilemista vaan hän ei välttämättä aidosti halua tulla mökille. Usein mökillä tunsin oloni henkisesti todella heikoksi, koska mökillä olo oli aidosti todella inhottavaa.