Asiakas raivosi ja meinaa tehdä minusta valituksen.
Elikkäs, kerrron tilanteen. Olen kassalla suurimman osan ajasta. Meillä on kassojen vieressä irtokarkit. Asiakas lappasi ja lappasi, otti hinnan, kattoi pussia ja jätti hyllylle. Lopulta kun sain kyseiseltä asiakkaalta kaikists tuotteista hinnan mainitsin hänelle irtokarkeista. Sanoi ettei ota, tämän jälkeen mainitsin, että se on ostopäätös kun on ottanut karkit ja hinnoitellut. Asiakas ärsyyntyi ja alkoi sanomaan ettei ota. Sanoin selvä, ei tarvitse hakea. Kävin katsomassa pussista hinnan ja laitoin sen koneen kautta manuaalisti. Asiakas poltti päreensä täysin ja alkoi huutamaan. Uhkasi tehdä valituksen ja vaatii rahoja takaisin. Siinähän tekee. Säännöt ovat selkeät.
Kommentit (70)
Tein noin kaupassa jossa ei missään lukenut, että täytetty pussi on ostopäätös. Yrittivät laskuttaa, mutta lopulta uskoivat etteivät voi koska missään ei oltu kerrottu asiasta. Seuraavana päivänä kaupassa näkyi pussin täyttämisestä kertova ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ollut myyjänä, en olisi puuttunut tähän asiaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Asiakas voi muuttaa mieltään, ei ketään voi pakottaa ostamaan. Täytyy sanoa, että olitpa typerä myyjä. Olen itse toiminut myyjänä, sääntö numero yksi, asiakkaan kanssa ei koskaan aleta riitelemään mistään asiasta, jos haluaa että asiakas tulee vielä kauppaan asioimaan.
Voihan noihin tilanteisiin halutessa puutua jos niistä muodostuu iso haitta mutta ei kassalla. Silloin vain ilmoitetaan asiasta jollekin toiselle (vartijalle, kauppiaalle...) joka hoitaa asian vähän sivummalla kuin kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein sulle, mulkku.
Jäikö se karkkipussi sua noin paljon harmittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa kaupoissa, joissa olen käynyt, lukee irtokarkkihyllyllä "täytetty pussi on ostopäätös". Eihän niitä karkkeja enää voi takaisinkaan laittaa.
Toimit ihan oikein ja kyllä asiakas nyt itse mokasi tässä. Jos sulla sattuu olemaan paskamainen pomo ja saat vihat päällesi, niin sitten vaan liittoon valittamaan.
Meillä lukee myös ihan samoin. Pomo kyllä tietää tilanteen ja sanoi, että puolustaa minua kyllä.
Ikinä en ole tuollaista lappua nähnyt mutta oikeinhan se on, ei niitä nameja valita ja kauhota ellei makseta.
Arvaa vain kuinka moni kokeilee tätä seuraavalla kerralla asioidessaan karkkihyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko ne säännöt muuten selvästi noissa irtokarkkipaikoissa? En ole koskaan huomannut ja onko paistopisteen tuotteissa samat säännöt? Ei sillä että haluaisin noita sääntöjä rikkoa, mutta lukeeko se jossain selvästi?
T. Sokea vissiin
Kai nyt terve järki sanoo että yhdenkään myyjän työaikaa ei kuluteta siihen, että jokainen irtokarkki palautettaisiin takaisin omiin laatikoihinsa jotta ne voidaan myydä edelleen. Puhumattakaan elintarvikehygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti tehty. Nostan hattua rohkeudellesi, oikeasti.
Kauppa ei menetä mitään, jos tuo asiakas vaihtaa putiikkia.
Jos asiakas raivoaisi kassalla, kyllä mä varmaan seuraavalla kerralla menisin jonnekin muualle vaikka en edes tietäisi mistä on kyse ja onko hän oikeassa. Tieto toki leviää laajalti vaikka nykyaikana somessa kun kyseinen asiakas päivittää oman näkemyksensä asiasta. Kovin kevyin perustein asiakasta ei pidä suututtaa vaikka aina se ei tietysti ole vältettävissä.
Sen mitä olen raivoavia asiakkaita nähnyt, niin vika on kyllä yleensä ollut siinä asiakkaassa, ja tulee myötätunto henkilökuntaa kohtaan ja myötähäpeä raivoajaa kohtaan. Jos on joku ongelma, niin asiat voi selvittää asiallisesti keskustellen, raivoaminen ei auta yhtään mitään. Tsemppiä kaikille asiakaspalvelijoille näiden raivopäiden kanssa.
Mikä on kun ihmiset nykyään luulevat että voi tehdä ihan mitä huvittaa??
Minulla oli jäätävä riita naapurin kanssa kun mainitsin siitä että yöllä ei tartte metelöidä ja huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko ne säännöt muuten selvästi noissa irtokarkkipaikoissa? En ole koskaan huomannut ja onko paistopisteen tuotteissa samat säännöt? Ei sillä että haluaisin noita sääntöjä rikkoa, mutta lukeeko se jossain selvästi?
T. Sokea vissiin
Kai nyt terve järki sanoo että yhdenkään myyjän työaikaa ei kuluteta siihen, että jokainen irtokarkki palautettaisiin takaisin omiin laatikoihinsa jotta ne voidaan myydä edelleen. Puhumattakaan elintarvikehygieniasta.
Jugurttipurkki joka jätetään kuivatarvike hyllylle kun sitä nyt ei sitten haluttukaan ostaa palautetaan ilmeisesti myös maitohyllyyn.
Kauppias varautuu kyllä siihen että aina välillä syntyy hävikkiä myös niistä asiakkaista johtuvista syistä.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuollaisesta tiennytkään. Miksi joku ottaisi karkkeja, jos ei aio ostaa niitä?
Lappaa niitä epähuomiossa pussiin liikaa tarkistamatta hintaa vaa'asta välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas raivoaisi kassalla, kyllä mä varmaan seuraavalla kerralla menisin jonnekin muualle vaikka en edes tietäisi mistä on kyse ja onko hän oikeassa. Tieto toki leviää laajalti vaikka nykyaikana somessa kun kyseinen asiakas päivittää oman näkemyksensä asiasta. Kovin kevyin perustein asiakasta ei pidä suututtaa vaikka aina se ei tietysti ole vältettävissä.
Sen mitä olen raivoavia asiakkaita nähnyt, niin vika on kyllä yleensä ollut siinä asiakkaassa, ja tulee myötätunto henkilökuntaa kohtaan ja myötähäpeä raivoajaa kohtaan. Jos on joku ongelma, niin asiat voi selvittää asiallisesti keskustellen, raivoaminen ei auta yhtään mitään. Tsemppiä kaikille asiakaspalvelijoille näiden raivopäiden kanssa.
Mä en kyllä muista törmänneeni raivoaviin asiakkaisiin. Aika nopeasti ne varmaskin yleensä ohjataan kassalta sivummalle joten valitsen edelleen sen rauhallisemman kaupan jossa asiakaspalvelu toimii vaikka joskus asiakkaat saattavat väärässä ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sokea vissiin
Jugurttipurkki joka jätetään kuivatarvike hyllylle kun sitä nyt ei sitten haluttukaan ostaa palautetaan ilmeisesti myös maitohyllyyn.
Kauppias varautuu kyllä siihen että aina välillä syntyy hävikkiä myös niistä asiakkaista johtuvista syistä.
toki varautuu , mutta voisitte asiakkaina olla ystävällisiä kassoille ja perseillä vain kun omistaja on kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sokea vissiin
Kauppias varautuu kyllä siihen että aina välillä syntyy hävikkiä myös niistä asiakkaista johtuvista syistä.toki varautuu , mutta voisitte asiakkaina olla ystävällisiä kassoille ja perseillä vain kun omistaja on kassalla.
Ymmärrän että se asiakaspalvelu ei aina ole kivaa mutta ei tuo nyt ihan mairittelevaa kuvaa ammatitaifostasi anna.
Huutista saa myös, kun laskuttaa 0,15€ irtokarkkipussista, johon on pakattu tikkareita tms. Hinta lukee kyllä siellä hyllyssä. Ne pussit on tarkoitettu irtokarkeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä muista törmänneeni raivoaviin asiakkaisiin. Aika nopeasti ne varmaskin yleensä ohjataan kassalta sivummalle joten valitsen edelleen sen rauhallisemman kaupan jossa asiakaspalvelu toimii vaikka joskus asiakkaat saattavat väärässä ollakin.
Esimerkkinä : näin raivoavan asiakkaan, kun jotkut tietyt sämpylät olivat illalla jo loppuneet ruokakaupasta ja tämä n. kuuskymppinen mies raivosi ohikulkevalle.rivityöntekijälle siitä siellä leipähyllyllä. Mitä ihmettä hän kuvitteli saavansa aikaan? Eihän se henkilö siinä voi sämpylöiksi muuttua eikä vastaa tilauksista. Voisiko myös olla niin, että jos illasta tulee kauppaan, niin joku tuote voi olla loppu, eihän niitä tilata varastoon siltä varalta että se kiukkuinen Erkki saattaa tarvita justiinsa niitä tiettyjä sämpylöitä justiin siihen aikaan. Ja oikea osoite palautteelle ei ole se kassa, joka on työpisteelleen kävelemässä, vaan palautteen voi sitten antaa sinne tilaavalle taholle. Kyllä näitä on, tämä oli vain yksi esimerkki. Yleensä nämä on niitä kuuskymppisiä, jotka purkavat jotain muuta kiukkuaan nuoriin työntekijöihin, eivätkä saa mitään muuta aikaan kuin pahan mielen.
No huh, jos oikeasti tuosta jaksaa ja meinaa valituksen tehdä! Itse en varmaan edes noteerasi millään tavalla enkä välittäisi.
Olin joskus myös kassalla töissä ja asiakas halusi palauttaa pullon shampoota. Siinä ei siis ollut mitään vikaa, hän vaan muutti mielensä, tai ei tykännyt tuoksusta tms. Sanoin hänelle ettei hygieniatuotteita voi palauttaa eikä varsinkaan avattuja pakkauksia.
Siinäpä raivosi ja sain kuulla olevani maailman paskin aspa, ihan väärällä alalla jne yms. Voitte kuvitella kuinka kivaa tätä purkausta oli ottaa vastaan aikamoisen yleisön edessä alle 2€ shampoo pullon takia kaupan alan minimipalkalla. Olin vielä silloin tosi nuori, herkkä ja se oli ensimmäinen kaupan alan työpaikkani.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ollut myyjänä, en olisi puuttunut tähän asiaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Asiakas voi muuttaa mieltään, ei ketään voi pakottaa ostamaan. Täytyy sanoa, että olitpa typerä myyjä. Olen itse toiminut myyjänä, sääntö numero yksi, asiakkaan kanssa ei koskaan aleta riitelemään mistään asiasta, jos haluaa että asiakas tulee vielä kauppaan asioimaan.
Joo asiakas muuttaa mieltään hyvin epäloogisesti ja kiukuttelee kassalle kun ei saa rällätä mielensä mukaan kaupassa ( maistella, palautella, olla antamatta tarvittaessa tietoja, päättää ostostensa summaa, etuilla, paikantaa lattialle, pysäköidä oven eteen jne. Onhan näitä)
Itse asioin mieluummin kaupassa jossa henkilökunta välittää mitä siellä tapahtuu. Vässykkä myyjät ei puutu asiakkaan sikailuun kun se ei ole heiltä pois mutta sellaisessa kaupassa en tykkää asioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo asiakas muuttaa mieltään hyvin epäloogisesti ja kiukuttelee kassalle kun ei saa rällätä mielensä mukaan kaupassa ( maistella, palautella, olla antamatta tarvittaessa tietoja, päättää ostostensa summaa, etuilla, paikantaa lattialle, pysäköidä oven eteen jne. Onhan näitä)
Itse asioin mieluummin kaupassa jossa henkilökunta välittää mitä siellä tapahtuu. Vässykkä myyjät ei puutu asiakkaan sikailuun kun se ei ole heiltä pois mutta sellaisessa kaupassa en tykkää asioida.
Paikantaa =paskantaa
Lakia, jos katsotaan, ne irtokarkit ovat edelleen kaupan omaisuutta vaikka asiakas olisi jo pussittanut ne. Eli mitään muuta perustetta vaatia asiakasta maksamaan ei ole kuin ehkä porttikielto kyseiseen kauppaan. "Täytetty pussi on ostopäätös" on siis vain kehote, vaikka toki jokaisen tulisi se ymmärtää ihan ilman kehotettakin. Eihän tuollainen moraalisesti oikein tietenkään ole.
Jos sillä ei ollutkaan varaa, et voi pakottaa ostamaan.
Ei mietitä, sillä tuonhan nyt ymmärtää jokainen täysjärkinen ihminen. Halusin vain tietää onko ne kyltit jossain esillä kun en ole koskaan nähnyt.