Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusista perunoista ruokaisa salaatti (ei majoneesipohjainen) lämminsavulohen kaveriksi

Vierailija
30.06.2021 |

vinkkejä mitä tehdä öljypohjaisen perunasalaattiin (ajatus: kapris, retiisi, peruna, tilli, öljy, sitruunamehu), mutta mikä olisi hyväksitodettu kombo lohen kanssa syötäväksi??

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokki vastailee:

Laittaisin salaattiin ainakin uusia perunoita reiluina lohkoina, tuorekurkkua kuutioina, ruohosipulia, retiisiä, persiljaa.

Kastike: oliiviöljyä, sitruunamehua, vv-etikkaa, valkopippuria, suolaa ja sokeria, pari tippaa tabascoa.

Voi tehdä jo edellisenä päivänä maustumaan jääkaappiin.

Mä olen toosta mieltä… Tuoreista potuista ei nimenomaan tehdä salaattia jka kypsyy seuraavaan päivään, koska silloin se maku on tasapaksua mössöä - sitä samaa. itä saat kaupastakin.

Siis ne perunat keitetään jo ennen ja annetaan rauhassa jäähtyä ennen pilkkomista ja salaatin sekoittamista. Näin tehdään ravintoloissakin perunasalaatti. Maustuu seuraavaan päivään eikä ole mössöä. Tuorekurkku on yllättävän hyvä perunasalaatissa

Vierailija
42/45 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokki lisää vielä:

Jos nyt välttämättä haluat niitä munia laittaa niin erikseen puolikkaina vaikka kalan tarjoiluastian reunoille tillin ja sitruunalohkojen kanssa. Kaprikset koristeina myös.

Voisi tehdä myös pari muutakin salaattia. Vaikka pasta-, feta tai tomaatti-sipulisalaatin. Perus cesar-salaattikin hyvä. Lisäksi patonkia ja pari levitettä niin muuta ei tarvikaan.

Kaikki voi tehdä etukäteen valmiiksi ja nostaa vain pöytään. Tomaatti-sipulisalaatti sekoitetaan vasta tarjolle laittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljyä, (puna)viinietikkaa, sokeria, pippuria, suolaa, ruohosipulia/sipulin vartta, tuoretta yrttiä (esim. persilja tai oregano, mutta moni muukin käy), kapriksia sekaisin kulhoon. Antaa maustua hetken aikaa ja sitten perunat pilkotaan joukkoon. Jos ruokaisampaa haluaa, niin keitetyt vihreät linssit sopivat tähän hyvin.

Vierailija
44/45 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokki vastailee:

Laittaisin salaattiin ainakin uusia perunoita reiluina lohkoina, tuorekurkkua kuutioina, ruohosipulia, retiisiä, persiljaa.

Kastike: oliiviöljyä, sitruunamehua, vv-etikkaa, valkopippuria, suolaa ja sokeria, pari tippaa tabascoa.

Mä olen toosta mieltä… Tuoreista potuista ei nimenomaan tehdä salaattia jka kypsyy seuraavaan päivään, koska silloin se maku on tasapaksua mössöä - sitä samaa. itä saat kaupastakin.

Siis ne perunat keitetään jo ennen ja annetaan rauhassa jäähtyä ennen pilkkomista ja salaatin sekoittamista. Näin tehdään ravintoloissakin perunasalaatti. Maustuu seuraavaan päivään eikä ole mössöä. Tuorekurkku on yllättävän hyvä perunasalaatissa

En ole elämässä yhtäkään perunasalaattia kyllä maistanut, joka ei seuraavana päivänä valmistuksesta maistuisi tasaiselle samalta mössöltä. Kaikki maut on täysi. tasaantuneita. Mutta kukin tyylillään… Jos haluaa tasapaksua mössöä, tekee sen etukäteen edellisenä päivänä.. Jos haluaa, ett’ perunasaaatista tunnistaa vielä pottujen maun ja muut, tekee sen samana päivänä.

Vierailija
45/45 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokki vastailee:

” Maustuu seuraavaan päivään”

Tässäpä se avainsana juuri tulikim. En minä ainakaan halua, että uusista perunoista tehty raikas perunasalaatti maustuu yön yli tasamakuiseksi mössöksi. Sama kuin ostaisin suoraan kaupasta sitä mössöä, josta et erota syötkö kurkun palaa vai perunaa, kun kaikki maistuu samalta.

Tuntuu pikkasen turhalta ostaa tuoreina raaka-aineet, pilkkoa ne laittaa tuoretta yrttiä sekaan, jos kuitenkin haetaan sitä perinteistä ”yön yli tasaantunut tasapaksua mössöä”. Miksei siis saman tien vaan tyydy siihen valmissalaattii …

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi