Mitä on tapahtunut suomalaisille mansikoille?
Rasiassa saattaa olla pari-kolme makeaa mansikkaa, loput mauttomia tai kitkeriä. Tänään ostin torilta irtomyynnistä, oli suuria kuin perunat ja makukin oli sama.
Kommentit (32)
Kaikki kypsyi liian äkkiä. Kukat kukki lyhyen aikaa ja aikaisin. Osa kasveista kukki huonosti.
Just kuuntelin mansikanviljelijän juttelevan, et tais mennä homemyrkyt pellolle turhaan kun on ollut niin kuivaa ettei homeet kasva.
Yh...
Mansikanviljelijöillä on tyypillisesti erikseen myrkytön viljelmä oman perheen käyttöön. Omia lapsia kielletään syömästä myrkytetyiltä pelloilta.
Poimija
Miksi mansikkaa pitää pakastaa monta kiloa pakkaseen? Onks tää vaan joku hyvä ehtoisa emäntä -juttu ja pitää tehdä näin, koska niin on aina tehty ja niin kuuluu tehdä?
Pakastealtaasta saa aina mansikoita. Miksi nähdä vaivaa?
Itse olen saanut syötäväksi vain todella makeita mansikoita tänä kesänä, jännä. En edes katso mitä lajiketta ostan, kunhan kotimaisia.
Mä skippasin viime vuonnna ja tänä vuonna kotimaiset marjat kokonaan. Ärsytti niin paljon se itku niistä ulkomaalaisista poimijoista, joita oli tänne väkisin saatava oli korona tai ei kun suomalaiset on niin paskoja ja kalliita.
Pitäkää paskat marjanne.
Jäi peltoon kun mansikkaporvari ei saanut varsinaisen ammattinsa sivubisnekseen ulkomailta orjatyövoimaa?
Huijaus myynti on sellaista että laitetaan virolaisia venäläisiä mansikoita suomalaiseksi tätä on kadunvarsi myyjillä paljon . Sitten sekoitetaan 5 tuoretta vanhojen sekaan näyttää hyvältä ensin sitten huomaa että ne onkin ihan lötköjä hometta. Ota suurennuslasi mukaan tutki marjat ja vaadi maistaa ensin . Suomessa tehty on makeaa yleensä ehjiä marjoja eikä lössöjä. Myös se kirpeä maku kertoo niiden olevan virosta Venäjältä tai lannoitettu sikalan virtsalla. Älä syö niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jäi peltoon kun mansikkaporvari ei saanut varsinaisen ammattinsa sivubisnekseen ulkomailta orjatyövoimaa?
Ne ulkomaalaiset kerää myös omaan piikkiin ja myy vetää välistä verotonta tuloa rahat siirtyy ulkomaille mutta heille maksetaan kuljetus majoitus mitä suomalaisille ei makseta ! Ne ei ole siis yhtään orjuudessa . Ne tienaa enemmän kuin siivoojat meillä.
Olen ihmetellyt jo vuosia. Joka vuosi olen vähän syönyt, eri lajikkeita ja eri myyjiltä, mutta aina yhtä iso pettymys. Kirpeitä ja mauttomia, jopa se kuuluisa Polka. Lapsuuteni muistikuva on, että mansikat olivat pienehköjä, pyöreitä ja hyvin makeita, joskin joskus vähän pehmenneitä.
Itse epäilen että mansikat poimitaan vähän raakoina, kuten monet myynnissä olevat hedelmätkin, koska silloin ne säilyvät pidempään. Toinen syy se, että ne laitetaan nykyään kylmään poimimisen ja myynnin välillä. Kylmä tuhoaa mansikasta makuaromit, kuten pakastetuistakin huomaa. Kolmanneksi syyksi uskon sen, että nykyään kasvatetaan eri lajikkeita kuin ennen.
Mutta enää en aio ostaa mansikkaa, suututtaa ja harmittaa vaan joka kerta. Rahan voi käyttää paremminkin.
Kirpeitä ja happamia olivat. Ei niin hyvän makuisia kuin yleensä. Prismasta ostettuja.
Siihen loppui mansikan syönti. Olen syönyt vain polkaa, koska se on ainoa syömäkelpoinen mansikka. Muut maistuvat hirveiltä.