Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti-isovanhemman tapailu

Vierailija
01.07.2014 |

Kuinka usein päästäisitte lapsianne narsisti-isovanhemman luo käymään tai ihan "hoitoon"? Montako kertaa vuodessa annatte lasten nähdä narskuisovanhempaa? Mummo puhuu kaikista pahaa, eikä ole empatiakykyinen. Hänellä on lähes kaikki narsistin piirteet. En haluaisi riistää oikeutta nähdä lapsenlapsia, mutta todennäköisesti käytös heijastuu lapsiin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta! Teidän kertomukset ovat täysin samanlaisia kuin minunkin. Lapseni ovat 1 v ja 4 v ja ikimaailmassa en heitä antaisi narsisti-isälleni hoitoon. Minun lapsuus oli aivan kamala, ihan kuin nro 9:n lapsuus. Ap kuvaili oikein hyvin isääni. Lohduttavaa kuulla, että on muitakin narsistin uhreja. Onneksi lapsillani on kolme muuta isovanhempaa. Ja onneksi äitini uskalsi erota isästäni muutama vuosi sitten.

Vierailija
2/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsemppiä nro 11!!! Minun äitini ei uskaltanut ja eli yli 30 vuotta täysin alistettuna ja onnettomana. isä nöyryytti äitiäni todella ikävästi myös minun kuulteni. ja asuimme kuitenkin äidin omistamassa asunnossa. oneksi äitisi oli rohkea. Yrittääkö isäsi ns. auttaa sinua taloudellisesti tai onko yrittänyt tarjota rahallista apua? Koska se on yksi narskun tapa pitää otteessaan. Minun isäni tekee sitä. t.nro 9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten toimitte, jos isonvanhempi tms on persoonaltaan narsistinen tai muuten epävakaa, ja lupailee lapselle kaikkea? Siis tyylillä "maailman ihanin mummo vie sut Särkänniemeen ja niin edelleen" ja tiedätte että niin ei tuu käymään, tai ette halua lastanne päästää kahden kesken tuollaiseen seuraan. Epäselvää... mutta meinaan, että tuollaisen narskun/epävakaan seurassa on se ongelma että voi tosi helposti manipuloida lasta, varsinkin jos ovat kahden kesken. Puututteko jotenkin näihin "suurudenhulluihin" lupauksiin vai annatteko mennä ohi korvien?

Vierailija
4/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no 9/11 jatkaa:  tyypillinen esimerkki isästäni: moitti ex-miestäni siitä, että emme koskaan perheenä käyneet missään, mutta nyt kun exä vie lapsia koko ajan jonnekin (uuden kumppanin kanssa). Sekään ei ole hyvä - ei ole hyvä liikaa käydä huvipuistoissa tms. Tyypillistä narsistin kaksoisviestintää. Samoin on haukkunut minua, että hiukseni ovat alkaneet harmaantua. Ja nyt olen värjännyt niitä tavallista useammin - " ei ole hyvä liian usein värjätä".

Vierailija
5/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:14"]

Miten muuten toimitte, jos isonvanhempi tms on persoonaltaan narsistinen tai muuten epävakaa, ja lupailee lapselle kaikkea? Siis tyylillä "maailman ihanin mummo vie sut Särkänniemeen ja niin edelleen" ja tiedätte että niin ei tuu käymään, tai ette halua lastanne päästää kahden kesken tuollaiseen seuraan. Epäselvää... mutta meinaan, että tuollaisen narskun/epävakaan seurassa on se ongelma että voi tosi helposti manipuloida lasta, varsinkin jos ovat kahden kesken. Puututteko jotenkin näihin "suurudenhulluihin" lupauksiin vai annatteko mennä ohi korvien?

[/quote]

Meillä on lupailtu lapselle vaikka mitä, mutta mikään ei ole toteutunut. Olen sanonut, että lapselle ei puhuta mistään ennen, kuin on sata varmaa, että mennään ja milloin mennään. Jos ei voi toimia lapsen kanssa niin, kuin haluan, ei tarvitse lasta nähdä.

Toisaalta minun on huomattavasti helpompi pistää narsisti vanhemmalle vastaan, koska en ole itse ollut kuin vähän uhri, meillä narsisti isä keskittynyt veljeeni ja äitiini. Olen muuttanut kotoa pois. Ja uskon, ettei niin helposti uskalla ja onnistu sanoa jos on joutunut kunnolla narsistin uhriksi. Jos veljeni sanoisi samaa niin hänet varmasti lytättäisiin heti samantien. :(

Kuitenkin pitäisin etäisyyden sellaisena, ettei vaikuta lapseen, mutta lapsi pääsee tapaamaan isovanhempaansa.

Vierailija
6/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13. jatkaa... tuntuu vaan tosi pahalta, kun tietää että lasta koitetaan "käännyttää" vanhempia vastaan. Sitten ihmetellään sädekehä loistaen, kun me ei haluta että lapselle luvataan turhia ja tulee pettymys. Harmittaa, kun pitää jo tässä vaiheessa alkaa miettimään miten selvitä ihan tavallisistakin vierailuista, niistä harvoista, kun vastassa on narsisti :(

Vierailija
7/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 11 tässä. Kyllä, isäni yrittää kaikin tavoin vieläkin pitää minua otteessaan. Hänen mielestään kaikki minun rahani ovat itse asiassa hänen rahojaan! Se tuntuu miehestäni aivan uskomattomalta, mutta isäni mielestä asia on juuri näin. Olen kuitenkin ollut kymmenen vuotta kaupungilla töissä ja sitä ennen opiskeluaikoina yksityisellä töissä, joten ihan työpalkkaa on ne minun rahani. Jossain vaiheessa isä yritti, että hän ostaisi minulle ja miehelleni kaksion tai kolmion. Onneksi äitini avasi silmäni sanomalla, että silloinhan isälläni olisi vara-avain, eli hän pääsisi koska vain meille nuuskimaan ja isällä olisi myös valta heittää meidät pois asunnosta miten lystää. Isä myös kuvittelee, että äitini omaisuus on hänen, mutta todellisuudessa äitini antoi isän ottaa reilusti yli puolet omaisuudesta avioerossa, koska ei kerta kaikkiaan jaksanut tapella hänen kanssaan. Raha on äärettömän tärkeä asia isälleni. Hän aina jaksaa mainita, kuinka hän on paiskinut töitä minun ja siskoni ollessa pieniä. Niin hän on tehnytkin töitä ja hyvä niin, eipä ollut niin usein kotona. Raha on aivan selvästi hänelle tärkeämpi kuin mikään yhdessäolo tai läheisyys. Haluaisin niin päästä eroon isästä, mutta asumme samalla paikkakunnalla ja minulla on täällä vakityö, niin eipä se ole oikein mahdollista. Onneksi näemme vain pari kertaa kuussa. Niin ja narsisti hakemalla hakee aina jonkin asian, mistä toista voi moittia. Juuri niin kuin ysi kirjoitit. Ensin hän sanoo jostain asiasta, ja kun se asia on korjattu hänen toivomallaan tavalla, niin sitten se onkin väärin. Hän ei luultavasti edes muista aiempaa sanomistaan. Minä en uskalla sanoa mitään isälleni vastaan, mutta mieheni uskaltaa, koska ei tietenkään ole asunut isäni kanssa. Mieheni sanoo isälleni vastaan, jos isäni juttelee lapsilleni jotain älytöntä. Minä vain aina keksin jotain menoja, ettei tarvitse nähdä isää niin usein. Ja lapsia en anna hänelle hoidettavaksi edes tunniksi. Aina kun näemme, on joko mieheni tai minä lasten kanssa, näin olemme sopineet. Siskoni ei aina ymmärrä näitä isään liittyviä asioita, hänestä tuntuu että äitini ja minä liioittelemme asioita, mutta se johtuu siitä, että hän oli vasta ala-asteella kun vanhempamme erosivat. Ja olemme myös äidin kanssa aina suojelleet siskoani isältäni. Sisko ei ole vaan joutunut niin uhriksi. Mutta nyt siskoni on alkanut seurusteleen aivan selvän narsistin kanssa ja vaikka äidin kanssa paasaamme hänelle asiasta, hän ei vaan usko meitä. Sydäntäraastavaa on katsella vierestä sitä vähättelyä ja toisen kerskailua omasta mahtavuudestaan

Vierailija
8/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku on av-palstan kevytdiagnoosi niille ihmisille joista ei pidä.

Vierailija
9/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi yksinään ollenkaan, jos en luottaisi, että lapsilleni puhutaan vähintään asiallisesti.

Yhdessä käytäisiin sen verran kuin itse kestäisin.

Vierailija
10/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta tässä tapauksessa on kyse pesunkestävästä narsistista. Osoittaa oman kykenemättömyytensä asettua toisen asemaan päivittäin monta kertaa. Siksi hirvittää, miten paljon lapsen on hyvä olla mummonsa kanssa. Omasta lapsuudesta on jäänyt traumat, kun toinen pyrkii kontrolloimaan kaikila mahdollisilla keinoilla ja yrittää tehdä sitä vieläkin. Koskaan ei ole ollut tarpeeksi hyvä.

AP

Vierailija
11/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä tuntuu, että yksikin vierailu ahdistaa. Lapsuudenkodin ilmapiiri on levoton ja siellä mennään yhden ihmisen ehdoilla. Vuosien aikana mieskin huomannut tämän ja häntä raivostuttaa, miten läpimätä ja kaksinaismoralistinen äitini on. Silti yrittää tulla toimeen, ettei mitään isompaa satu.

AP

Vierailija
12/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä on narsisti, lapset ei ole ollut yökylässä kertaakaan (1,5v ja 4v). Esikoinen on ollut päivähoidossa noin 5 kertaa, eli aika harvoin. Muuten sitten nähnyt minun seurassani ja hyvin on kaikki niinä kertoina mennyt. Voi olla että annan mahdollisuuden käydä yökylässä isompana korkeintaan kerran vuodessa jos lapsi niin haluaa. Tekevät kuitenkin kivoja asioita yhdessä ja harvemmin narsisti näyttää suoraan piirteitään ulkopuolisille (jos käyvät esim puistoissa). Narsisti ottaa muutenkin vallan pikkuhiljaa, joten muutaman kerran vuodessa näkemisestä en usko olevan haittaa. Tottakai täytyy tilannetta tarkkailla ja kysellä lapselta miten on mennyt jos sattuu kertomaan jotain epäilyttävää.

Vierailija
13/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi vasta tulossa. Kun taas käytiin kotona tuntui, että sama homma kutennaina, ehkä jopa pahentunut. Olen muutenkin pyrkinyt vähentämään yhteydenpitoa. Tätä asiaa rupesi sitten miettimään.

AP

Vierailija
14/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen vanhempi on minua yrittänyt pitää otteessaan lupaamalla jotakin tai on yrittänyt "tukea rahallisesti" tai taloudellisesti. Sitten pitäisi olla ikuisessa kiitollisuudenvelassa, että on näin tehnyt. Olen yrittänyt kieltäytyä rahasta, mutta sitten tulee huutoa siitä, miten kiittämätön on.

Yleensä oman äidin temput on sitä, että kovasti suuria suunnitelmia on, mutta koskaan ne eivät toteudu. Muutenkin on "ottaja antaja, kananpaskan kantaja" eli jos jotakin sitten kerran antaa olevinaan hyvää hyvyyttään, niin kohta on sitä vaatimassa takaisin, koska itse tarvitsee ja lopulta se jääkin hänen omaan käyttöönsä. Tai vaihtoehtoisesti alkaa kiukuttelu siitä, miten kallis asia oli - oli se sitten muutama euro tai satasia ja alkaa jankutus. Enhän minä edes pyytänyt. Päinvastoin, olen yrittänyt olla pyytämättä mitään ja toppuutellut ostamasta mitään, ettei tarvitse kuulla tuota saatanan showta hänen pyytteettömyydestään.

Mahdollisimman etäällä mieluummin olen.

Sitä en tiedä, miten tämä hullunmylly muuttuu, kun kuvioihin tulee lapsi.

Ap

Vierailija
15/22 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 08:11"]

Minun isä on narsisti, lapset ei ole ollut yökylässä kertaakaan (1,5v ja 4v). Esikoinen on ollut päivähoidossa noin 5 kertaa, eli aika harvoin. Muuten sitten nähnyt minun seurassani ja hyvin on kaikki niinä kertoina mennyt. Voi olla että annan mahdollisuuden käydä yökylässä isompana korkeintaan kerran vuodessa jos lapsi niin haluaa. Tekevät kuitenkin kivoja asioita yhdessä ja harvemmin narsisti näyttää suoraan piirteitään ulkopuolisille (jos käyvät esim puistoissa). Narsisti ottaa muutenkin vallan pikkuhiljaa, joten muutaman kerran vuodessa näkemisestä en usko olevan haittaa. Tottakai täytyy tilannetta tarkkailla ja kysellä lapselta miten on mennyt jos sattuu kertomaan jotain epäilyttävää.

[/quote]

Vierailija
16/22 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on narsisti. Onneksi vanhempani ovat eronneet. Hänellä on toki uusi vaimo.. 

Mutta emme ole väleissä. Lapseni ei näe isoisäänsä. On nähnyt pienempänä jokusen kerran. Isääni ei oikeastaan kiinnostanut lapsi ollenkaan vaan aloitti heti minun haukkumisen ja arvostelun alkaen sukkien väristä (oikeasti!).

Isälläni on oikeasti diagnisoitu narsismi. Sehän oli viimeinen virhe saada se paperille! Hänen mukaansa hän ei voi sille mitään että on niin ilkeä ja piinaava. Hän on virallisesti narsisti! Ylpeilee sillä. Ihme ettei ole kehystänyt sitä diagnoosi paperia seinälle...

Vierailija
17/22 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi henkistä väkivaltaa harjoittavan ihmisen pitäisi päästä ollenkaan vaikuttamaan lapseen. Huomaatko ap, kuinka vieläkin ajattelet vain vanhempasi parasta: " En haluaisi riistää oikeutta nähdä lapsenlapsia"? Sinut on aivopesty ja kasvatettu ajattelemaan aina ensisijaisesti vanhempasi tarpeita, mutta viimeistään nyt on aika oppia siitä pois. Sinun pitää miettiä omia ja etenkin lastesi tarpeita, ei vanhempasi. Ja sama pätee teihin muihinkin kommentoijiin, jotka altistatte lapsenne huonolle kohtelulle ja vähintäänkin huonoille vaikutteille. Jos joku ihminen on lapselle vahingollinen, niin lapsi pidetään tuosta ihmisestä erossa. Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
18/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap. Mun isä myös. Koko ikäni olen kuullut miten laiska, saamaton, huono olen ja kotona sai koko ajan kulkea varpaillaan. Sama jatkuu edelleen. On kuitenkin lapsilleni tärkeä pappa, joten näkevät pari kertaa kuukaudessa, vaikka itselläni aina lannistettu ja tyhjä olo. Puhuu koko ajan muista pahaa ja aivan uskomattoman törkeällä tavalla ilman perusteita. Esim. ex-miestäni haukkui koko yhdessäolomme aikana ja mikä parasta, edelleen eron jälkeen. Tsemppiä ap!

Vierailija
20/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en veisi ollenkaan. Ihan lasten mielenterveyden takia.