Mikä on mielestäsi hankalin ikä lapsella?
Itse sanoisin n. 8kk iässä lapsi on hakalin. Muutos makoilevaan lötköpötköön tulee nopeasti ja alkaa liikkua (seistä tukea vasten jne ja teloa itseään) sekä luonne muuttuu. Eroahdistus ja mahd. hampaiden tulot. Moni sanoo että taaperoikä mutta se oli meillä helpompi. Mulla siis kaksi lasta, nyt jo iältään 16 ja 21 vuotiaat.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18+ mikäli kyseessä ei ole terve ihminen.
Muuten rankinta ollut 6veen kanssa.Kun alkavat serustelle ja suhde lopulta johtaa avioliitton.Ollan niin aikuisia,itsenäisiä tyttö lapset.Silloin:Kaikeen pumataan rahaa ja kaikea pitää saada.
Tuo on kyllä oma vaiheensa, kun ollaan niin itsenäistä, niin itsenäistä, ja äiti ei saa mihinkään puuttua. Mutta kun nuori sattuu joutumaan pulaan, pitäisi äidin olla alta aikayksikön häntä pelastamassa, ilman, että edes tietää, missä nuori fyysisesti sijaitsee juuri sillä hetkellä.
Eri iät on eri tavoilla vaikeita.
Minulle ensimmäiset puoli vuotta olivat raskaimpia, uusi vauva ja elämäntilanne, kroppa toipui raskaudesta ja synnytyksestä, hormonit myllersivät, vauva on tosi hauras ja avuton, pitää syöttää parin tunnin välein, heräilee yöllä jne.
Toinen raskas ikä alkaa silloin kun lapsi alkaa nousta seisomaan, joutuu koko ajan kulkea perässä varmistamassa ettei loukkaa itseään kaatuessaan tai putoa mistään mihin on onnistunut kiipeämään, ei jätä sormiaan oven väliin yms.
Uhma on oma juttunsa, mutta ainakin meillä kolmevuotiaan kanssa on jo melko leppoisaa ja vaivatonta. Lapsi on melko omatoiminen sekä motorisesti taitava ja hänen kanssa pystyy kommunikoimaan varsin hyvin.
Muusta ei ole vielä kokemusta.
Ekat 8 kuukautta ja myös 2-4v asti.
Teini-ikä eli 10-17 vee. Pikku-uhmat ei o mitään tuon rinnalla. Koko ajan pelko persiissä mitä hän sooloilee ja luulee osaavansa jo kaiken tai tietävänsä. Monta kertaa palautettu maan pinnalle niinsanotusti. Sitten vielä kaikki pelottelu jutut lähettää vauvan kuvia jne. Sanoin hänelle joko musta tulee mummu. 36 vuotiaana. Ei vielä on vastaus. Salaa ajattelen ja haaveile et olishan se ihanaa olla mummu, kun vielä järki juoksee ja muistaa pullataikinan reseptin ulkoa.
Omalta kohdaltani sanoisin, että rankin vaihe lapsen kanssa alkoi n. 1 viikko positiivisen raskaustestin jälkeen, ja jatkui siitä n. 1v ajan.
Toki sellaiset jaksot, jolloin lapsi on sairastanut, ja sen vuoksi olen joutunut valvomaan, ovat olleet raskaampia kuin raskausaika ja vauvan ensimmäiset kuukaudet. Mutta ne sairastelun aiheuttamat vaikeudet eivät varsinaisesti ole liittyneet lapsen ikään.
Esikoiseni on 22 v, ja kuopukseni on 8 v. Oikeastaan sekä esikoinen että kuopus ovat olleet meidän mittapuulla helppoja lapsia. Keskimmäisillä on ollut enemmän terveydellisiä haasteita.