Millaisia vetelehtijöitä teineistä on oikein tullut?
Ollaan tässä vietetty sukuhuvilalla kesälomaa. Porukassa on kolme 15-17-vuotiasta nuorta miestä, tuollaisia karvasäärisiä 185 senttisiä roikaleita kaikki.
Pojat istuvat kuulokkeet korvilla ja kännykkä naaman edessä kaiket päivät, uimassa saattavat käydä kun käsketään, mutta muuten eivät liikahda nojatuolista mihinkään.
Mitään heidän ei tarvitse tehdä. Ei auttaa pöydän kattamisessa tai siivoamisessa, tiskaamisessa, saunanlämmittämisessä. Ei mitään.
Äidit passaavat isoja miehiä. Kuulin ja sain puheesta käsityksen, että äidit olivat esimerkiksi pakanneet poikien laukut ja näyttivät ne autosta kantavan sisälle asti. Tätä pidän kyllä kummallisena, eikä tuon ikäiset nyt itse pakkaa omia matkatavaroitaan reissuun lähtiessä?
Eräs meistä aikuisista oli lähdössä auttamaan tuttavaansa muuttamisessa. Koko päivän vanhemmat päivittelivät, että muuttoapua ei ole tähän päähän tulossa ja näyttää siltä, että kaksistaan joutuvat muuttajan kanssa kantamaan. Kukaan ei maininnut, että nämä sohvalla makaavat äijät olisivat varmaan olleet sopivia muuttoapuja, kenellekään ei näyttänyt tulevan asia edes mieleen.
Nuorukaiset ovat ihan miehen kokoisia, mutta vanhemmat tuntuvat kohtelevan heitä kuin pikkulapsia, paitsi että ruutuajasta ja nukkumaanmenosta ei enää pidetä mitään rotia.
Sanokaas nyt, onko tällainen ihan tavallista nykypäivänä?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin teini vuosituhannen vaihteessa ja nyt opettaja. Pakko sanoa, että nykyteinit ovat paljon ahkerampia ja kohteliaampia kuin mitä itse olimme.
Jaa, eipä ole noin. Kun olin nuori, tehtiin kyllä vastoin neuvoa, eli joskus juotiin olutta ja poltettiin salaa, mutta mitään ei rikottu eikä ketään puukotettiin, kiusaamista oli, sanallista haukkumista, mutta kenenkään vaatteita ei rikottu eikö koulua, eikä kaupungilla. Nykyään penskat puukottaa toisiaan huvikseen.
No jos olisit asiaan yhtään perehtynyt, niin tietäisit että nuorisoväkivalta ja kaikenlainen katuväkivalta on vuosikymmenten saatossa vähentynyt murto-osaan. Nuoriso on entistä fiksumpaa ja kunnollisempaa. Poikkeukset vaan nostetaan nykyään tapetille ja niitä kauhistellaan kk tolkulla mediassa.
Ennen kaikki ryyppäsi ja väkivalta oli siitä johtuvaa. Nykyjonnet eivät tarvitse edes viinaa tuekseen, kun puukottelevat ja ryöstelevät toisiaan ihan selvin päinkin. Sellaisia kultamussukkoja.
Ennen oli tavallisia juoppoja. Nykyään on sekakäyttäjiä ja/tai ihan sekopäitä vailla mitään ymmärrystä ja pääsee heti vapaaksi niin ettei ihmishengellä ole mitään arvoa. Mitään syytä eikä itseaiheutettua tarvitse olla kun vaan sattuu väärään aikaan väärään paikkaan. Kaikkein pahinta ettei tarvitse olla mitään motiivia järjettömään väkivaltaan kunhan vaan saa sitä johonkin kohdistaa.
Siperia opettaa, ensin kilpailtuun opiskelumaailmaan ja sieltä sitten nykyajan armottomaan työelämään roposia tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jo antiikin Kreikassa päiviteltiin, sitä, että nykynuoriso on pilalla.
Päivät pitkät sitä vaan luetaan papysta eikä auteta äitiä ja isää kotiaskareissa. Pahinta on, että ne ajattelevat itse :D
Siitä tietää tulleensa vanhaksi, kun alkaa paheksumaan nuorisoa. Ihan sama että eletäänkö vuotta 1721 vai 2021, niin nuoriso on aina pilalla.
Noin siinä käy, jos ei mökillä sovita työnjaosta. En tarkoita työ leiriä, vaan sitä, että jokainen voisi tuntea itsensä tarpeelliseksi. En pidä itsekään siitä tunteesta kun pyörin toimettomana jonkun nurkissa tai mökillä kun isäntäväki haluaa tehdä kaiken itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että äidit nyt sentään 17 vuotiaiden poikien laukkuja ovat pakanneet. Ei näihin ihan mitä tahansa satuja tarvitse kirjoitella.
No voi luoja sentään :D Kukahan se tässä satuihin uskoo.
Varmaan enemmin äidit pakkaa kuin pojat itse.
Nyt puhutaan 17 vuotiaista pojista - ei 5 vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
On. Tuota samaa se on monella koulussa. On erittäin mielenkiintoista, kun vanhat haahkajat poistuvat työmarkkinoilta tämä joukko yrittää keskenään selviytyä työtehtävistä. Ei voi muuta toivoa kuin että tässä vaiheessa tulee oma oivallus ja toimintaan muutos.
Vaikka noin olisikin, niin kenenköhän syytä se on? =)
"Kattokaa vähän mun lapsi on tyhmä, eihän se osaa mitään! xD Miten voi ollakin noin avuton!"
Vierailija kirjoitti:
Siperia opettaa, ensin kilpailtuun opiskelumaailmaan ja sieltä sitten nykyajan armottomaan työelämään roposia tienaamaan.
Tai siis ilmais-, pätkä- ja nollatuntitöihin ilman tulevaisuutta.
Kumma juttu ettei nuoria hirveästi kiinnosta sykkiä, jotta kermaperseboomerit saavat ylisuuret eläkkeensä.
Meillä laiska nuori aikuinen. Oman toiminnan ohjauksessa ongelmia. Introvertti ja huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Miksi poikien olisi pitänyt lähteä muuttoavuksi? Eihän ne (oletan) olleet edes luvanneet, että tuosta noin vaanko pitäisi lähteä muuttoavuksi? Muuttaja olisi voinut palkata muuttofirman eikä vaivata tuttavia.
Tässähän se nykyajan ongelma ja itsekkyys tulikin pähkinänkuoressa. Turha varmaan ihmetellä, että porukka masentuu yksin niiden ruutujen ääreen kun mitään ei viitsitä toisten eteen ja kaverina tehdä.
Assburger kirjoitti:
12- vuotias poikani valitti, kun ei ole työtä, josta saisi rahaa.
Käskin kerätä hallin pihalta lannoitesäkit, tyhjentää lannoitejämät ja koota säkit peräkärryyn.
Voi sitä kitinän ja vinkumisen määrää!
39 säkkiä oli kuitenkin tunnin päästä kärryssä.
Tosin isosisko teki suurimman osan työstä.
No, kyllä poika osaa reissuun lähtiessä kassinsa pakata.
----
No toivottavasti olit oikeudenmukainen ja isosisko sai suurimman osan palkasta. Tekihän hän veljenkin työn lähes täysin. Vai onko poika perheenne hemmoteltu kuningas?
Nuorten sosiaaliset taidot on romahtaneet samaa tahtia älylaitteiden nousun kanssa. Ne paljon kehutut digitaidotkin ovat lähinnä tiktokin katsomista ja snäppäämistä, ei ne missään muussa oikein näy.