Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi enää oppia elämään kun on koko ikänsä pelännyt ja odottanut oman äidin mielipidettä kaikkeen?

Vierailija
18.10.2022 |

Minulla on kai takertuva/kontrolloiva äiti ollut. En ole uskoltanut vielä 40v ikään mennessä tehdä omia päätöksiä ja pelkään kertoa äidilleni jos tekisin jotain mistä hän ei pidä. Ahdistaa että menee elämä hukkaan... apua

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuisi, jos päätät mielesi mukaan? Tai et kerro äidillesi asioitasi?

Vierailija
2/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole liian myöhäistä opetella. Sinun elämäsi, sinun päätöksesi. Äidilläsi sitten vastaavasti omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti käyttäytyy oudosti minua kohtaa, toruu , Itselleni tulee häpeän ja ahdistava tunne

Vierailija
4/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset kun äitisi ovat todella sinnikkäitä ja hyviä tuossa kontrolloinnissa. Tavoitetila on, että lapsi ei tee mitään. Katsoppa vaan, jos teet hänen neuvojensa mukaan, ja joku asia menee pieleen, vastaus on "minkätakia sinä minua kuuntelet? Ethän sinä koskaan tee niinkuin sanoin". 

En osaa sanoa mitä pitäisi tehdä. Luultavasti siedät valitusta lopun ikäsi.

Vierailija
5/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sinä voit pistää rajat tuolle. Et voi odottaa että äitisi toimii, kuten sinä haluat. Et voi muuttaa muita ihmisiä. 

Tuohon voisi auttaa ihan vain se, että älä kerro äidille asioitasi. Jutelkaa säästä, älä kerro henkilökohtaisia asioita. Jos pelkäät äidin reagointia, ota etäisyyttä. 

Minulla on ilkeä, tuomitseva, kontrolloiva isä, ja lakkasin vain pitämästä yhteyttä. Kas kummaa ei hänestäkään mitään kuulu. Ja minun on helpompi hengittää. Suosittelen. 

Et ole äidillesi mitään velkaa. Hän luulee kasvattaneensa itselleen kuuliaisen lakeijan. Ei se niin ole. Saat elää ihan omaa elämääsi irrallaan äidistä. 

Vierailija
6/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kauas äidistäni, en kerro hänelle mitään syvällistä ja lopetan keskustelun heti kun menee arvosteluksi ja päsmäröinniksi. Hän on vuosien myötä oppinut, että lopetan puhelun tai lähden tilanteesta heti kun aloittaa. On nykyään ystävällisempi jotta saisi pidettyä minuun edes jotain yhteyttä.

Suosittelen.

Vierailija
7/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit vaan terapiaan

Vierailija
8/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyydellä sanon: mene omakustanteiseen psykoterapiaan, kun maksat itse niin pääset vaikka huomenna ja voit valita terapeutin. Saat ammattilaiselta apua irtaantua tuosta, tuossa on vuosikymmenten hyväksikäyttöä taustalla, et osaa ehkä omin avuin siitä irrota syyllistämättä itseäsi.

Maksaa jotain 100e/h mutta ainakin omalla kohdalla oli elämäni parhaiten käytetty 700e.

Vierailija
9/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti käyttäytyy oudosti minua kohtaa, toruu , Itselleni tulee häpeän ja ahdistava tunne

Olet itse vastuussa tunteistasi. Sulla ei ole velvollisuutta olla tekemisissä äitisi kanssa jos sellainen aiheuttaa sulle pahaa oloa. Olet AIKUINEN

Vierailija
10/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarvitsin terapiaa päästäkseni kontrolloivasta ja emotionaalisesti kiristävästä äidistä irti. Suosittelen, jos vain on varaa.

Vierailija
11/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran mittani täyttyi ja karjaisin, että olen kyllästynyt kuuntelemaan tuota kokoaikaista haukkumista, eikä tarvitse soitella, jos ei ole mitään järkevää asiaa. En kuitenkaan lyönyt luuria korvaan. Äiti sopersi jotain että eihän hän ole mitään haukkunut. Totesin että nyt pitää mennä, moikka. Ts. puheyhteys säilyi.

Tämän jälkeen aina kun alkoi mussuttaa niin sanoin että taasko se haukkuminen alkaa. Kyllähän se sitten lopulta lopetti, mutta kesti 3 vuotta.

Omien päätöksien tekemisestä; aloita vaikka jollain helpolla. Osta joku paita, joka on täysin oman makusi mukainen. Lähde yhtäkkiä käymään vaikka Helsingissä.

Vierailija
12/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on hyviä neuvoja sanoa, että sen kun vaan et ole yhteydessä ja lähdet, niin tuossa on oikeasti vuosikymmeniä rakennettu hämähäkinseitti. Lapsuudessa koetut rangaistukset edelleen pelottaa, koska pahoinpidelty lapsi jää sinne alisteiseen asemaan lapsen mieleen. Äiti joko tietämättään tai tiedostaen uhkailee aikuista lastaan, se ei ehkä enää ole väkivalta, mutta voi olla vaikkapa häpäisyn tunne. Kuten ap sanoikin. Hän pelkää häpeää, ja äiti ruokkii sitä tunnetta puhumalla esim. vaikkapa sanoilla miten "hänen ystävänsäkin / mummo / kummit ihmettelevät miksi tyttäresi toimii noin tyhmästi". Antaa kuvan, jossa tytärtä häpeää myös kaikki tututkin, jos tytär ei toimi kuten äiti haluaisi.

Päästäkseen irti pitää ymmärtää, mitä äiti tekee. Äiti uhkailee ja kiristää. Kun sen tajuaa, voi siitä vapautua.

Vierailija
13/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista debiiliä kiinnostaa jonkun muun mielipiteet

Vierailija
14/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös hyvin kontrolloiva, kritisoiva marttyyriäiti, joka tukehdutti minut ja muut ihmiset ympärillään.

Oli kuukausien pituisia kausia, jolloin en pitänyt häneen mitään yhteyttä. Oli pakko tehdä niin, jotta sain voimani takaisin.

Äiti kuoli vuosia sitten, ja oikeastaan vasta sen jälkeen olen voinut hengittää vapaasti.

Kunnioita ja kuuntele itseäsi, ap. Omaa elämää ei tarvitse uhrata kenenkään vuoksi.

Vierailija
15/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitapa siitä, että menet kampaajalle ja teetät hiukset, joita äitisi ei hyväksy. Lyön nimittäin vetoa, että hän on kontrolloinut hiustyyliäsi koko ikäsi.

Sitten seuraat reaktioita ja nautit salaa.

Siitä on helppo jatkaa.

Vierailija
16/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kirjastosta kirjoja, jotka opastavat pääsemään irti narsistista ym energiavarkaista. Niistä saat voimaa ja ymmärrystä tehdä sen mikä on oikein.

Vierailija
17/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisinta in vaieta äidille säästä syvällisemmistä asioista. Se sinun olisi pitänyt tehdä dominoivalle äidille jo 25 vuotta sitten.

Vierailija
18/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kauaksi, äläkä kerro mitään elämästäsi. Olet 40 vuotias, aikuinen ihminen. Äidillesi ei kuulu pätkääkään sinun elämäsi. Hän ei omista sinua. Valehtele vaikka hänelle säästääksesi itseäsi. Sekin on ihan sallittua tilanteessasi.

Vierailija
19/19 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet taloudellisesti riippumaton äidistäsi ja hoitanut asiasi ihan ok, niin taputa itseäsi olalle, että kaikesta huolimatta näin on. Ja sitten annat itsellesi luvan sanoa vastaan, oman mielipiteesi, päättää itse asioistasi. Ja jos mikään muu ei auta niin et vaan enää pidä yhteyttä. Tästä kokemusta ei onneks äidin kohdalta mutta anopin ja kummitädin. Sain mielenrauhan ja kyllä kannatti. Silmäni vaan aukesivat vielä myöhemmin kuin sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän