Millaisia vetelehtijöitä teineistä on oikein tullut?
Ollaan tässä vietetty sukuhuvilalla kesälomaa. Porukassa on kolme 15-17-vuotiasta nuorta miestä, tuollaisia karvasäärisiä 185 senttisiä roikaleita kaikki.
Pojat istuvat kuulokkeet korvilla ja kännykkä naaman edessä kaiket päivät, uimassa saattavat käydä kun käsketään, mutta muuten eivät liikahda nojatuolista mihinkään.
Mitään heidän ei tarvitse tehdä. Ei auttaa pöydän kattamisessa tai siivoamisessa, tiskaamisessa, saunanlämmittämisessä. Ei mitään.
Äidit passaavat isoja miehiä. Kuulin ja sain puheesta käsityksen, että äidit olivat esimerkiksi pakanneet poikien laukut ja näyttivät ne autosta kantavan sisälle asti. Tätä pidän kyllä kummallisena, eikä tuon ikäiset nyt itse pakkaa omia matkatavaroitaan reissuun lähtiessä?
Eräs meistä aikuisista oli lähdössä auttamaan tuttavaansa muuttamisessa. Koko päivän vanhemmat päivittelivät, että muuttoapua ei ole tähän päähän tulossa ja näyttää siltä, että kaksistaan joutuvat muuttajan kanssa kantamaan. Kukaan ei maininnut, että nämä sohvalla makaavat äijät olisivat varmaan olleet sopivia muuttoapuja, kenellekään ei näyttänyt tulevan asia edes mieleen.
Nuorukaiset ovat ihan miehen kokoisia, mutta vanhemmat tuntuvat kohtelevan heitä kuin pikkulapsia, paitsi että ruutuajasta ja nukkumaanmenosta ei enää pidetä mitään rotia.
Sanokaas nyt, onko tällainen ihan tavallista nykypäivänä?
Kommentit (72)
no ehkä ne ei halua olla siellä? täällä 17 vuotias ja kuulostaa aivan painajaiselta viettää kesälomaa koko ajan suvun kesken😅
On tavallista kaikissa perheissä joissa lasten ruutuaikaa ei ole rajoitettu alusta asti.
Onko provo? Mutta näinhän se on joo ja itsekin huomasin murrosikäisen kanssa, että löhöövät mökillä kännykällä ja toimivat lähinnä vain komentamalla. Itsekin toki nuorena laiskottelin mökillä, mutta se oli lähinnä pitkään nukkumista ja sarjisten lukua, johon kyllästyi välillä sen verran että tuli lähdettyä ulos.
Pojat voi myös ihan käskeä hommiin vaikkei heitä mitään huvittaisikaan tehdä. Naurettavaa, jos naiset toimii palvelijoina.
Kyllä meidän 14v pitkä miehen alku pakkaa omat kamansa ja tekee puutyöt ja saunan lämmittämiset ymv ihan käskemättä ja ei käytä kännykkää kuin soittamiseen, lähinnä naureskelee muille saman ikäisille kännykän orjille. Eipä kaikki nuoret ole AP:n kuvailemia. Vanhemmat ovat kasvattaneet siinä se tulos näkyy.
Ei onnistuisi ainakaan meidän perheessä. Lapset osallistuvat kotitöihin ja ruutuaikaa rajoitetaan. Partiolaiset osaavat myös itse pakata laukkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen itse olit teininä?
17 vuotiaana oltiin töissä tienaamassa rahaa omaan käyttöön.
Nämä nykynuoret on oppineet laiskoiksi vetelyksiksi, vanhemmat tunkee rahaa ja ostelee kaiken mitä pikkuilkiöt ikinä osaa pyytää.
Vierailija kirjoitti:
no ehkä ne ei halua olla siellä? täällä 17 vuotias ja kuulostaa aivan painajaiselta viettää kesälomaa koko ajan suvun kesken😅
Tämä selittäisi, JOS siellä huvilalla olisi vain yksi teini pakotettuna mukaan, mutta koska niitä on useampi samaa ikäluokkaa oleva jantteri koolla, niin valitettavasti tuo AP:n tarina kertoo vain siitä, että ovat huonosti kasvatettuja ja mielikuvituksettomia, passiivisia surkimuksia.
Itse tapasin nyt kesällä myös tuollaisen passiivisen lusmu-nuoren. 17-vuotias tyttö, jolla oli jo emännän kyhmy niskassa (varmaan tuijottanut niin paljon puhelinta) eikä osannut esim. laittaa pyykkiä kuivumaan.
Ei ollut koskaan laittanut eikä keksinyt, miten se tehdään. Latoi vain märät pyykit jotenkin telineen päälle. :D
Tänä päivänä ns. normaaleilla, energisillä, sosiaalisesti taitavilla ja tekevillä nuorilla on todella iso etumatka.
Heillä on helppo loistaa.
Vain osasta teinejä.
Ei voidan yleistää.
Ja mistä helvetistä tuo vetelehtiminen on saanut alkunsa?
Ei teineillä ole muuta elämää vielä, kuin se elämä jota he ovat kotonaan eläneet.
Ongelma on kasvatuksessa ja vanhemmissa. Miksi vanhemmat eivät ole milloinkaan vaatineet lapsiltaan mitään? Millaisen esimerkin vanhemmat ovat lapsilleen antaneet, kun lapset ovat teineiksi kasvaneet.
Vai luuleeko joku, että teinistä tulis noin vaan yhtä-äkkkiä toisenlainen ihminen kuin mihin hän koko sen astisen elämänsä aikana tottunut?
Uskokoo joku aikuinen todella vielä satuihin?
On ihan tavallista. Ruutu passivoi lapsia ja nuoria aivan järkyttävällä tavalla, en ymmärrä, miten tästä ei nosteta isompaa haloota. Eivät liiku, eivätkä seurustele muiden kanssa. Mielenkiintoista nähdä, milloin tästä nostetaan isompi kansanterveydellinen haloo. Ja minkälaisia veronmaksajia noista kasvaa, kun kuitenkin noin 10 vuoden sisällä pitäisi siirtyä työelämään.
No nämä on niitä lapsia, joiden vanhempien mielestä ~LaStEn PiTäÄ aNtAa OlLa LaPzIa~ eli kotitöiden tekemisen vaatiminen on kamalaa jne.
Tällä palstallakinhan riittää niitä, joiden lapsuus oli suunnilleen joku väkivaltainen työleiri, ja sitten omien lastensa kanssa ampuvat suoraan toiseen ääripäähän eli lasten ei tarvitse tehdä mitään, niille ei haluta aiheuttaa pettymyksiä eikä varsinkaan olla edes tarpeen mukaan ankaria jne.
Vierailija kirjoitti:
Vain osasta teinejä.
Vai luuleeko joku, että teinistä tulis noin vaan yhtä-äkkkiä toisenlainen ihminen kuin mihin hän koko sen astisen elämänsä aikana tottunut?
No itse asiassa juuri näin murroiässä usein käy, että teinistä tosiaan tulee yhtäkkiä kuin aivan toinen ihminen. Harrastukset ei enää kiinnosta, ennen puhelias ja hyväntuulinen lapsi ja yhtäkkiä mököttävä ja kiukkuinen murkku, kaveripiirikin voi vaihtua melkein kokonaan, sellaiset jutut joihin aiemmin lähti mukaan innoissaan ovatkin tylsääää yhtäkkiä. Olen itse kolme lasta kasvattanut aikuisiksi ja tuo lapsen yhtäkkinen muuttuminen tosiaan vaatii aikuiseltakin aika paljon henkistä kasvua ja ymmärrystä.
Jo antiikin Kreikassa päiviteltiin, sitä, että nykynuoriso on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Jo antiikin Kreikassa päiviteltiin, sitä, että nykynuoriso on pilalla.
Joo, mutta tämä aika lienee ensimmäinen ihmiskunnan historiassa, kun teinit vain istuvat passiivisena paikallaan tekemättä MITÄÄN.
Edes ajatella ei tarvitse eikä sisäinen maailma kehity, kun ruudun kautta tulee valmiiksi pureskeltu viihde.
Ei ihme, että ihmisten ÄO länsimaissa laskee.
Armeijaan. Siellä tehdään pojista miehiä. Ei uskoisi minkälaisista löysistä makarooneista on tullut ihan särmiä tekijöitä.
m39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittäisi, JOS siellä huvilalla olisi vain yksi teini pakotettuna mukaan, mutta koska niitä on useampi samaa ikäluokkaa oleva jantteri koolla, niin valitettavasti tuo AP:n tarina kertoo vain siitä, että ovat huonosti kasvatettuja ja mielikuvituksettomia, passiivisia surkimuksia.
Itse tapasin nyt kesällä myös tuollaisen passiivisen lusmu-nuoren. 17-vuotias tyttö, jolla oli jo emännän kyhmy niskassa (varmaan tuijottanut niin paljon puhelinta) eikä osannut esim. laittaa pyykkiä kuivumaan.
Ei ollut koskaan laittanut eikä keksinyt, miten se tehdään. Latoi vain märät pyykit jotenkin telineen päälle. :DTänä päivänä ns. normaaleilla, energisillä, sosiaalisesti taitavilla ja tekevillä nuorilla on todella iso etumatka.
Heillä on helppo loistaa.
nojoo, ymmärrän pointtisi.
ja olen ihmetellyt samaa, kuinka monet ikäisistäni eivät osaa laittaa edes pyykkiä. esimerkiksi poikaystäväni ei ole koskaan osallistunut vaatteiden pesuun, vaan heittää äidilleen pestäväksi likaiset vaatteensa. itse olen pessyt + kuivannut omat pyykkini nyt ainakin 5 vuotta🙂
- se sama 17v
Eikö niillä ole kaljaa ja tyttöjä siellä? Minkälaista ohjelmaa siellä tuon ikäisille?
En muusta tiedä, mutta minulla on 11-vuotias poika, joka pakkaa leirille tai mummolaan tai muuhun reissuun lähtiessään itse laukkunsa. Toki saatan kysellä, että muistitko hammasharjan. Näin on tehnyt jo ainakin vuoden tai pari.