Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiuskiva kasvatustyyli taaperon äidillä - oikein vai väärin?

Vierailija
30.06.2021 |

Junassa kuuntelin kaukaa, kun joku aika leipääntyneen kuuloinen äiti hoki "ei, ei, ei!" ja "hiljaa!" jollekin noin vuoden ikäiselle taaperolle. Ja kun taapero halusi mennä kauemmas, niin äiti sanoi vain "moimoi, mene vaan". Taapero pudotti lelun, jolloin äiti huusi kuin koiralle "hae se lelu!". Se alkuperäinen itku ja kiukuttelu kuulosti siltä, että taapero olisi ollut syliä, juttelua ja leikittämistä vailla. Siihen äiti vain sanoi: "shhhh" ja "hiljaa" melkein tyhjässä junassa. Tuli jotenkin ikävä olo sen tilanteen vuoksi.

Olenko oikeassa vai väärässä, että noin vuoden ikäinen kaipaisi lähinnä äidin syliä ja huomiota sen sijaan, että käskytetään ja tiuskitaan? Mielestäni isommille voi puhua vähän suoremmin ja käskeäkin, mutta ei niin pienelle voi puhua kuin jollekin koiralle, vaan sen ikäiset kaipaavat syliä, lohdutusta ja huomiota (hyvällä, ei pahalla).

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi syy, miksi olen nykyään yh-isä. Ei tuollaisen kanssa pystynyt mitään onnellista perhe-elämää rakentamaan. Seurusteluvaiheessa antoi itsestään valheellisen kuvan.

Ymmärrän täysin. Itse olen varmaankin liian lepsu ja lälly isommillekin, mutta pienet tarvitsevat silti syliä, leikitystä ja juttelua - ei tuollaista käskyttämistä ja turvattomuuden tunteen luomista. Ei mikään ihme, että Suomessa kaikkein yleisin kiintymyssuhde on turvaton sen normaalin turvallisen sijaan, kun lapsia kasvatetaan spartalaisesti tiuskimalla kuin koiria.

T. Ap

Ei ole oikein kasvattaa koiriakaan huonoilla metodeilla. 

Ei toki, mutta koiran kasvatukselta se kuulosti. Sellaisia nopeita, armeijamaisen napakoita käskyjä hieman äkäisellä äänellä. Toki koirakin kasvatetaan ensisijaisesti rakkaudella ja lempeydellä, ei nykimällä hihnaa tai tiuskimalla.

T. Ap

Vierailija
22/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironia olisi turhan lievä ilmaisu, jos kyse olikin vihamielisyydestä: "Sinun käy huonosti, HA-HAA! Rankaisen sinua kääntämälle sen SINUN syyksesi, kun et alistu tahtooni!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulosta kivalta todellakaan, mutta voihan sillä äidillä olla vaan tosi huono päivä? Mies jättänyt, äiti kuollut tms. Aina ei vaan jaksa olla 100% täydellinen vanhempi.

Vierailija
24/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi syy, miksi olen nykyään yh-isä. Ei tuollaisen kanssa pystynyt mitään onnellista perhe-elämää rakentamaan. Seurusteluvaiheessa antoi itsestään valheellisen kuvan.

Ymmärrän täysin. Itse olen varmaankin liian lepsu ja lälly isommillekin, mutta pienet tarvitsevat silti syliä, leikitystä ja juttelua - ei tuollaista käskyttämistä ja turvattomuuden tunteen luomista. Ei mikään ihme, että Suomessa kaikkein yleisin kiintymyssuhde on turvaton sen normaalin turvallisen sijaan, kun lapsia kasvatetaan spartalaisesti tiuskimalla kuin koiria.

T. Ap

Ei toki, mutta koiran kasvatukselta se kuulosti. Sellaisia nopeita, armeijamaisen napakoita käskyjä hieman äkäisellä äänellä. Toki koirakin kasvatetaan ensisijaisesti rakkaudella ja lempeydellä, ei nykimällä hihnaa tai tiuskimalla.

T. Ap

Elukkamaisella kohtelulla saadaankin aikaiseksi elukoita. Jos hän on eläinrakas?

Vierailija
25/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

T. Ap

Kukaan nykyaikainen ihminen ei kasvata koiraakaan nopeilla, äkäisillä käskyillä. Toivotaan parempaa tulevaisuutta sekä lapsille että koirille!

Vierailija
26/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan että itsekin olen tiuskinut kun oon ollut aivan lopen uupunut ja hermo mennyt totaalisesti.

Vierailija
27/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

T. Ap

Kukaan nykyaikainen ihminen ei kasvata koiraakaan nopeilla, äkäisillä käskyillä. Toivotaan parempaa tulevaisuutta sekä lapsille että koirille!

Ei toki, mutta vielä vähemmän jotain ensimmäisiä sanoja tapailevaa, juuri kävelemään oppinutta vaipoissa kulkevaa taaperoa. Se puhetyyli ei vain ollut yhtään synkassa sen lapsen iän kanssa. Kuulin jo itkustakin, että todella pieni lapsi oli kyseessä. Homma ois korjaantunut sillä, jos äiti olisi ottanut lapsen syliin ja rauhoitellut ja ehkä antanut mehun tms. ja jutellut mukavia. Ei olisi tarvinnut tiuskia yhtään.

Tajusin just, että ei heillä ollut rattaitakaan, kun istuivat sellaisessa ahtaahkossa paikassa, eikä siinä ollut rattaille tilaa. Varmaan laittoi sen pikkuisen kävelemään kaikki matkat omin jaloin. Mielenkiintoista...

T. Ap

Vierailija
28/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperosta tulee tiuskimalla aivan varmasti häiriintynyt.

Vierailija
29/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyyli ei ole kasvatustyyli vaan yksi henkisen väkivallan muodoista. ei sovi minkään ikäisen kasvattamiseen. Teitkö lasun?

Ei mikään ihme, että lastensuojelu on kuormittunut. Ja sitten Eerikat jää hoitamatta.

Vierailija
30/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin ilmoituksen jos tietäisin henkilön nimen. En mieti sitä, missä tapahtuma ilmenee. Tuosta lapsesta tuskin tulee onnellista.

Vierailija
31/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Mun mielestä juuri päinvastoin. Pyydetään, lässytetään ja sanoitetaan loputtomasti. Jos joku asia täytyy tehdä, se joko tehdään tai jätetään tekemättä. Vanhempi päättää ja kantaa vastuun.

Vierailija
32/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taaperosta tulee tiuskimalla aivan varmasti häiriintynyt.

Tämä on totta. Ei vauvoille tai taaperoille pitäisi tiuskia lainkaan. Ja sen "shhhh" tai "hiljaa" sijaan voisi ottaa vain sen itkevän lapsen syliin.

Vierailija
33/33 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin ilmoituksen jos tietäisin henkilön nimen. En mieti sitä, missä tapahtuma ilmenee. Tuosta lapsesta tuskin tulee onnellista.

Vaikka itseäni tosiaan ärsyttää pienistä asioista lasujen teko, tuo oli vain todella vinksahtanut ja tunnekylmä kasvatustyyli. Ei niin pieni ymmärrä sellaista käskytystä ja sanojen tulvaa, vaan kaipaisi turvallisuutta ja syliä. Toivon todella, että se äiti joskus ilmaisee positiivisiakin tunteita lasta kohtaan.

T. Ap