Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisinpa vaatinut sektion! Inkontinenssin sain imukuppisynnytyksestä!

Vierailija
30.06.2014 |

Synnytyksestä (imukuppi) aikaa 10 kk.

Nyt satunnaisesti (ehkä noin kerran, pari viikossa) karkaa pissaa esim tietyissä asennoissa aivastaessa. Sen verran että sen tunnen, maksimissaan teelusikallisen verran, toisinaan ei edes pikkareihin asti. Jos esim kyykyssä jalat harallaan, tai muten ei ehdi "ottaa lihaksia mukaan" aivastukseen.

Olisin saanut sektion jos olisin vaatinut (riskiraskaus), ja ketäänhän ei voi pakottaa alateitse synnyttämään Suomessakaan.

Mitä tälle nyt vois tehdä? Pääsenkö leikkaukseen?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutti neuvoo jumppaliikkeet. Vai menikö sulta jotain rikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Imukupin jälkeen kaikki hajalla. Eikä auttanut yhtään, että itse halusin sektion ja samoin 4 muuta lääkäriä, joiden vastaanotolla kävin odotusaikana. Saliin kun sitten sattukin juuri se obstetrikko, joka ei sektioon suostunut!

Korjausleikkaukset siitä seurasi

Vierailija
4/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avv00019

Vastaava tilanne tulee usein pelkästä raskaudesta, synnytystavalla ei välttämättä ole mitään tekemistä karkailun kanssa. Imukuppia harvoin tarvitaan ilman raskautta. 

Vierailija
5/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkiutua hoitoon. Virtsankarkailuun on olemassa hyvä hoitokeino, ns. tot-leikkaus. Toista se on ulosteenkarkailun kanssa, johon ei juurikaan ole hoitokeinoa:-( sellaisen sain riesakseni alatiesynnytyksestä.

Vierailija
6/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap missä synnytit? 

Vierailija
7/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus on viimeinen keino, ensin yritetään jumpalla. Suosittelen lantionpohjalihasten jumppausta ja syvien vatsalihasten, toimii.

Ja todellakin, raskaus ilman synnytystäkin löystyttää paikkoja.

Vierailija
8/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule jumppaa ja pudota ylim. kilot ne tuo turhaa painetta vatsaonteloon kyllä saat itsesi kuntoon nyt rohkeasti gynekologille ja sitten fysioterapeutille. 

Vierailija
9/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi imukuppisynnytys ja ei mitään ongelmia. Virtsaa pystyy pidättelemään samoin kuin aikaisemminkin, joten ei se aina johda ongelmiin. Meitä on niin erilaisia.

Vierailija
10/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:09"]

Leikkaus on viimeinen keino, ensin yritetään jumpalla. Suosittelen lantionpohjalihasten jumppausta ja syvien vatsalihasten, toimii.

Ja todellakin, raskaus ilman synnytystäkin löystyttää paikkoja.

[/quote]

Tuota hmmm... raskaus johtaa aina synnytykseen, ellei tule keskenmenoa tai abortoi. Vai mistä lähtien on voinut olla raskaana ilman synnytystä? Itse kirjoitit tuossa niin.

Vierailija
11/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy noin myös, ja minulla oli sektio...

Vierailija
12/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on kallista lystiä. Ei tehdä nk mukavuussektioita. Maailman sivu on naiset synnyttäneet alateitse, se on se luonnollinen tapa saada vauva maailmaan. Johan iso kirjakin kertoo kivulla sinun tulee synnyttämän. Itse sain kiireellisen sektion.

Vierailija
13/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppaat vain lihaksia ja jos ei sillä esim. vuodessa parane niin käy lääkärillä

Vierailija
14/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:00"]

[/quote]

Ei kai? Eppari tehtiin, ei muuta, ei repeämiä. Lapsikin oli pieni syntyessään, 2600 g.

Ap

Vierailija
15/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap kun jaoit tämän meidän kanssa. Alatiesynnytyksen riskejä usein vähätellään ja niistä puhuvat häpeävät vaivojaan hiljaa.

Vierailija
16/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:31"]

[/quote]

Ei kai? Eppari tehtiin, ei muuta, ei repeämiä. Lapsikin oli pieni syntyessään, 2600 g.

Ap

[/quote]

Noin pieni? Miksi siis tarvittiin imukuppia? Mun lapsi painoi 4015g ja siksi imukuppi ja tuli kauheita repeämiä, mut ei kuiteskaan jäänyt mitään ongelmia virtsan pidätyksen suhteen.

Vierailija
17/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:39"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Noin pieni? Miksi siis tarvittiin imukuppia? Mun lapsi painoi 4015g ja siksi imukuppi ja tuli kauheita repeämiä, mut ei kuiteskaan jäänyt mitään ongelmia virtsan pidätyksen suhteen.

[/quote] Samanlainen tarina täälläkin lapsen painoa myöten ja samoin ihmettelin imukuppia. Eihän tuon kokoisella ole kuin pikkuruinen pää, luulisi sen nyt tulevan pienellä punkaamisella. Mutta totuus on, että imukuppi ei paikkojasi löysyttänyt ja joka paikasta löytyy jumppaohjeita, millä saat itsesi kuntoon. Siihen ei tarvita edes mitään fysioterapeutteja, vain muutama minuutti silloin tällöin vaikka kassajonossa tai hampaita harjatessa. Ei kannata liioitella normaaleja asioita.

Vierailija
18/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ongelma on niin parempihan se on korjata ammattilaisen (fyssari) ohjauksessa kuin omin päin TSI-jumppaohjeilla. Jumppaaminen kun voi väärin tehtynä myös pahentaa tilannetta, esim. lantionpohjan lihasten jatkuva liian korkea jännitystaso saa monesti alkunsa väärästä "itse"jumppaamisesta ja aiheuttaa yhtä lailla inkontinenssia.

Vierailija
19/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Pitkittyneen ponnistusvaiheen vuoksi ilmeisestikin käytettiin? Ponnistusvaihe noin tunnin verran. Lapsi hieman avosuisessa tarjonnassa tulossa, mutta kääntyi kuitenkin matkalla ihan oikeaan asentoon. Päänympärys 33,4 cm.

Ponnistamisen tarve oli vähäinen, epäilen itse että johtui epiduraalipudutuksesta joka minulle annettiin melkein automaationa, ja ensisynnyttäjä kun olin en osannut edes kyseenalaistaa sen tarvetta. Itse en edes muista olleeni kipeä kun minulle epiduraalia  4 cm:n kohdalla tarjottiin :D Olisin ehkä pärjännyt ilokaasullakin, sitä olin vedellyt siihen asti..?

Ap

Vierailija
20/24 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:50"]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote] Samanlainen tarina täälläkin lapsen painoa myöten ja samoin ihmettelin imukuppia. Eihän tuon kokoisella ole kuin pikkuruinen pää, luulisi sen nyt tulevan pienellä punkaamisella. Mutta totuus on, että imukuppi ei paikkojasi löysyttänyt ja joka paikasta löytyy jumppaohjeita, millä saat itsesi kuntoon. Siihen ei tarvita edes mitään fysioterapeutteja, vain muutama minuutti silloin tällöin vaikka kassajonossa tai hampaita harjatessa. Ei kannata liioitella normaaleja asioita.

[/quote]

No ei tää kai sitten kovin vakava ongelma kuitenkaan ole, kun pystyn kyllä pidättämään ihan hyvin, ja jos pidän jalat yhdessä aivastaessa tai kovaa nauraessa, niin silloin ei lirahda. Vain jos on jalat harallaan niin voi lirahtaa.

Ap