Mitä kaikkea olette pakanneet mukaan synnärille sairaalakassiin?
Kommentit (42)
Mulle on molemmilla kerroilla tullut äkkilähtö synnärille. Eli mukana ei ollut puhelimen lisäksi mitään, ei edes hammasharjaa. Lähdin molemmilla kerroilla seuraavana päivänä kotiin ja mies sitten toi vaatteet mulle ja vauvalle. Ne kannattaa kyllä katsoa valmiiksi hyvissä ajoin. Mun mies unohti tuoda mulle pikkarit ja sukat, vauvalle taas toi liian isot vaatteet. Lainasin sairaalasta sitten itselleni sukat ja pikkarit ja hyvin päästiin kotiin.
Nyt ajattelin pakata mukaan Vaihtovaatteet, hammasharjan ja - tahnan sekä puhelimen laturin. Kaiken muun saa sairaalasta.
Meikkipussi, jossa perustarvikkeet, tyyliin hiusharja, hammaspesuvärkit, rasva, puhelin ja laturi, neuvolakortti. Imetysliivit ja rintakumit. Tärkeimpänä oli Movicol, koska synnäriltä eivät välttämättä anna ulostuslääkettä ennen kuin tilanne on päällä ja sekin on sellaista, joka panee mahan ruikulle ja pierettää. Tokalla kerralla otin omat Movicolit mukaan.
Vauvalle mulla oli jotain, ainakin tumput käteen, ettei raavi naamaansa, ja mahdollisesti silkkimyssy.
Lisäksi oli valmiiksi pakattuna omat ja vauvan kotiutumisvaatteet.
Synnytystilannetta varten pillimehuja. Ilokaasun imppaaminen kuivattaa suuta. Pilli sen takia että sen hetkisestä asennosta ei tiedä, niin helpompi imaista pillistä.
Mitään ei pysty synnytyksen aikana syömään. Sen jälkeen saa kyllä ruokaa. Ruoka oli maukasta, mutta sitä oli aivan liian vähän! Olin nälkäkuoleman partaalla jo heti aamupalan jälkeen. Puolet päivän energiantarpeesta tuli sokerista (kiisseli jälkiruokana, sokerijugurtti aamulla, pullasiivu päiväkahvilla)...
Itse en tykännyt sairaalavaatteista, olin omissa vaatteissa koko ajan. Paitsi sairaalapikkarit oli hyvät.
Urheilujuomapullo (iso) kannattaa ottaa. Imetys vaatii nesteytystä. Mehua saa osaston jääkaapista.
Ja sitten: itse en ollut normaalin alatiesynnytyksen jälkeen kipeä. En tarvinnut buranaa. Pakkautuneisiin rintoihin sain jonkun pillerin kun ei ennen kotiinlähtöä helpottanut ollenkaan. Imetys alkoi sujumaan heti ihan hyvin.
Huulirasva! Synnytin kyllä talvella, kesällä voi olla helpompi, mutta supistuksissa huohottaessa kuivui huulet ihan hulluna ja tarttuivat toisiinsa kiinni, niin ettei meinannut saada ilmaa välistä.
Nan1:sitä. Siltä varalta jos maitoa ei tule, henkilökunta suhtautuu nuivasti eikä anna maitoa ja lapsi huutaa nälkäänsä. Ei tarvitse olla pelinappulana hoitajien valtapelissä.
Ergonomiatyyny, puhelin, laturi, lehtiä, hammasharja+tahna, kasvovoide, minttupastilleja, keskikokoinen pullo Jägermeisteria ja pari askia tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siellä odottamassa pari paitaa, housut, mekko, alusvaatteet, miehelle pari t-paitaa, alusvaatteet, sukat, dödö, hiusharja, hammasharja, hammastahna, kasvovoide, harja, vauvalle pari bodya, housut, neule, harso ja pipo.
Lisäksi on laturi, vesipullo, pari pilttiä, pringlesiä ja salmiakkia.
Varmaan joutuu vaihtamaan ainakin oman imetysmekon toiseen näiden helteiden takia. Vauvallekin on varmaan ainakin neule ihan turha mutta parempi olla varuillaan sään suhteen.
Vielä en tiedä mikä tulee tarpeeseen ja mikä ei.
Ei tällä helteellä vauvalle pipoa tai neuletta. Sehän saa lämpöhalvauksen. Vauva ei tarvitse vaatteita sairaalassa, siellä on vaatteita, mutta kapalointi ja vauvan pito oman paidan sisällä riittää erityisesti tällä helteellä. Vauva tarvitsee vain kotiinlähtövaatteet kokoa 50, ellei ole harvinaisen pitkä 56 pituinen lapsi niin silloin kokoa 56.
Sairaalasta saa myös yöpaidan ja alushousut, ei tarvitse omia vaatteita.
Ei tällä hetkellä mutta kassi on ollut pakattuna jo kuukauden ja voihan olla, että kun lapsi päättää syntyä on taas viileää. Siksi on useampi eri vaihtoehto kassissa valmiina.
Omat vaatteet pitää olla mukana, jos haluaa perhehotellin puolelle.
Aikaisemmin synnärillä on saanut hakea ruokaa (välipalaa, lämmin ruoka tulee tiettyinä aikoina) haluaminaan aikoina, mutta ainakin Helsingissä se oli nyt koronan takia kielletty. Ruokaa sai siis vain tiettyinä aikoina kun se tuotiin huoneeseen ja puolessa tunnissa piti syödä. Pakkaisin siis mukaan jotakin sellaista evästä, joka säilyy huoneenlämmössä.
Tuota ihmettelen, että jos mies on, miksi hitossa pitää varata kuukauden ruuat pakastimeen ja hommata viikkojen varastot kaikkeen, eikö miehenne osaa käydä kaupassa ja tehdä ruokaa??
Vierailija kirjoitti:
Tuota ihmettelen, että jos mies on, miksi hitossa pitää varata kuukauden ruuat pakastimeen ja hommata viikkojen varastot kaikkeen, eikö miehenne osaa käydä kaupassa ja tehdä ruokaa??
Olen oppinut palstalta, että mies on yksi huollettava lisää. Täysin avuton ja kykenemätön käymään kaupassa, siivoamaan ja laittamaan ruokaa.
Mulla oli pillimehuja, välipala patukoita, puhelimen laturi, vauvalle vaatekerta, pikkuinen pussukka jossa pieni peili, hammasharja, särkylääkettä, hammastahna, rennietä ja pompuloita. Jos jotain tarvitsin vielä niin mies toi kotoa.
Sairaalaan ei oteta omia särkylääkkeitä. Sairaalasta saa lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa mukaan lääkkeet, laturi, kännykkä, passi tai kuvallinen henkilökortti, lompakko, hiusharja, perusvoide, hammasharja, tahna, shampoo, saippua, kosmetiikkatuotteet, vauvan vaatteet, kotiutumisvaatteet (huom. vatsasi on vielä iso ja olet kipeä), tarpeeksi isot kengät mahdollisen turvotuksen takia, turvaistuin, jos sitä ei hae joku kodista, vaikka taksilla matkustettaessa sen voi kyllä tilata kyytiin mukaan. Synnyttäessä ei tee mieli syödä, voi oksetuttaa, mutta sen jälkeen voi jotain rusinoita ja pähkinöitä syödä, jos jaksaa olla edes hereillä. Sairaalassa saa ruoat neljä kertaa päivässä ja niillä pärjää kyllä. Säärystimet tai villasukat voivat olla hyvät, jos sairaalassa on ilmastointi, Naistenklinikalla synnyttäneiden osastolla ei ole ilmastointia, mutta synnytyssalissa on viileä. Omat rintakumit ja vauvan hiusharja voi olla myös tarpeen, jos vauvalla on paljon hiuksia.
Pillimehu ja korvike voi olla hyviä ottaa mukaan, ellet jaksa pyytää näitä koko ajan hoitajilta.
Varaa kotiin kuukauden ruoat pakastimeen ja kuivaa ruokaa pastaa, riisiä, puuroa yms. sekä korviketta paljon esim. 25 litraa, kun oma maidontuotanto ei käynnisty heti täysillä. Lisäksi vessapaperia ja talousparia paljon ja mehuja, teetä ym. juomaa itselle 30 litraa. Isoimpia mahdollisia siteitä ainakin kolmen viikon vuodon tarpeisiin ja 2-5 kg vaippoja vähintään 180 kpl.
Onko näissä ohjeissa oletus, ettei lapsella ole isää? Vai miksi koti pitää varustaa kuin olisi autiolla saarella?
Vierailija kirjoitti:
Osaa mieheni käydä kaupassa ja tehdä ruokaa, mutta on se vain mukavaa, kun saa keskittyä enemmän siihen vauvahommaan ja jättää ruuanlaitosta murehtimisen vähemmälle, mieskin. Varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa on paljon opeteltavaa. Eikä etukäteen voi tietää sitäkään, millaisessa kunnossa on synnytyksen jälkeen. Mä esimerkiksi olin ekan lapsen synnytyksen jälkeen tosi heikossa hapessa. Mieheni teki vauvalle kaikki hoitotoimenpiteet, minä vain imetin. Olipa mukavaa, kun oli kaikenlaista ruokaa valmiina pakastimessa. Varsinkin, kun iso osa mieheni isyyslomasta oli kulunut siihen, että olin sairaalassa. Hän teki kotoa töitä, joten pystyi hoitaa vauvaa, vaikka olikin jo palannut töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tältä palstalta kun oon lukenut kauhutarinoita synnäriltä niin sanoisin että omat särkylääkkeet itselle ja vauvalle varalta korviketta lisämaidoksi + tuttipulloja. Moni on kertonut että noita sairaalassa pihtaillaan.
Nännivoidetta siellä pihdataan joten kannattaa ottaa oma tuubi, vaikkapa se mikä tulee äippäpakkauksen mukana.
Puhelin, henkkarit ja vauvan vaatteet, kummankaan vauvani kohdalla en jäänyt yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin, henkkarit ja vauvan vaatteet, kummankaan vauvani kohdalla en jäänyt yöksi.
Tähän pakko huomauttaa, ettei se suinkaan aina ole oma valinta että jääkö vaiko ei. En minäkään ollut varautunut olemaan viikkoa sairaalassa, mutta niinpä vain oltiin vauvan kohonneiden tulehdusarvojen ja keltaisuuden takia. Kannattaa siis varautua siihen, että sairaalassa menee ainakin pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
No osaahan se käydä. Meillä vaan ainakin miehellä on ihan eri maku ruuissa kuin minulla, ja jos hän tekee ruokaa niin mennään linjalla kalapuikot, lihapullat ja makkarat pastan kanssa. Jos haluan syödä jotain mistä itse tykkään, niin saa kyllä kädestä pitäen opastaa ja laittaa kauppaan täydellisen listan mukaan. Helpompi suunnitella valmiiksi kuin sitten kipeänä ja väsyneenä.
Synnytyksen jälkeen voi olla todella kipeä ja väsynyt vaikka ei olisi sektiotakaan tehty. Minä pystyin istumaan ja kävelemään kunnolla vasta 6 viikkoa myöhemmin. Alussa en pystynyt edes nostamaan vauvaa sängyssä puolelta toiselle itse, kun kipu vei melkein tajun heti kun joutui väärään asentoon. Kaikille ei käy näin, olkaa onnellisia jos teille ei käynyt. Joka tapauksessa se tarkoitti, että miehen tarvitsi auttaa joka kerta kun halusin vaihtaa asentoa, käydä vessassa tai juoda vettä. Siinä kohtaa tuntui vähän turhalta heittää hukkaan miehen isyyslomaa siihen, että hän jonottelee kaupoissa ja kokkailee keittiössä. Hyödyllisempää siinä kohtaa vaikka viedä vauva vaunuissa kävelylle että äiti saa nukkua.
Niin muuten, hankkikaa kaikki tulevat synnyttäjät kotiin uimarengas! Nyt niitä saa kaupoista kun on sesonki. Itse en olisi pystynyt istumaan ilman sitä pitkään aikaan, ja mies sai ajella sitten monet kaupat läpi löytääkseen sellaisen.
Molemmilla kerroilla tullut äkkilähtö synnyttämään.
Sain synnytyksen jälkeen kahvia, mehua ja ruokaa niin paljon kuin jaksoin, isä sai myös.
Sain bepanthenit rikki menneisiin nänneihin, sain kipulääkkeet. Vauvat sai luovutettua äidinmaitoa jos ei tullut itseltä tarpeeksi.
Sain vaipat itselleni ja nännikumit :)
Koko osastolla olevan ajan sain syödä ja juoda niin paljon kuin halusin.
Mies toi puhelimen ja laturin. Sain sairaalasta hammasharjan, tahnan, shampoot ja kosteysvoiteet.
En malttanut lukea mitään, nukuin ja hoidin vauvaa.
Mies toi mulle ja vauvalle vaatteet ja rurvaistuimen kum lähdettin kotiin.
Eli en tarvinnut mitään mukaan kun äkkilähtö tuli.
Omia kipulääkkeitä kannattaa kyllä ottaa mukaan jälkisupistusten varalta. Sairaalassa saattaa saada kipupiikin tunnin päästä pyynnöstä, jos silloinkaan.
Muutaman synnytyksen kokemuksella olen oppinut, että varaan riittävästi Buranaa mukaan, ja otan sitä säännöllisesti. Silloin tällöin saatu panadol ei niihin kipuihin riitä, ja piikkiä saa jos saa, yleensä ei.
Lisämaidon pihtauksestakin on vankka kokemuspohja. Pullon ja korvikkeen voi ottaa mukaan, varsinkin, jos tietää, että maidon nousussa kestää päiviä.