Vauva 8 kk - yökylään 3 vuorokaudeksi?
Aargh. En osaa päättää haluanko jättää vauvaa kahdeksi yöksi hoitoon elokuussa. on menossa nyt heinäkuussa ensimmäistä kertaa yökylään yhdeksi yöksi, ja sekin tuntuu pitkältä ajalta.
Toisaalta olisi hyvä lähteä miehen kanssa pitkälle viikonloppumatkalle, avioliitto kaipaa sitä. Vauva ei ole ensimmäinen ja sisarus on myös menossa samaan paikkaan yökylään.
Järki sanoo että voi ja pitääkin lähteä. Mammavaisto ei ole ihan satavarma, mutta vaimona haluaisin lähteä...
Kommentit (41)
Mitä jos menisitte vaikka yhdeksi yöksi hotelliin? En jättäisi noin pientä noin moneksi yöksi.
Minä en olisi tuossa vaiheessa pystynyt jättämään vauvaa vieraalle hoitoon, saati sitten yökylään. Miehellä vauva oli hoidossa pari tuntia, kun kävin pikaisesti ostamassa vaatetta ja sekin tuntui vaikealta. Jotenkin luotan siihen, että sillä alkuvaiheen tiiviillä symbioosilla on tarkoituksensa ja että se on vauvallekin hyväksi. Ajan kanssa se lapsi irtaantuu ilman että sitä pitää väkisin tyrkkiä kauemmas, niin kuin sinä nyt olet tekemässä. Turvallinen kiintymyssuhde varmistaa sen, että lapselle kehittyy sellainen perusturvallisuuden tunne, jonka turvin voi lähteä maailmaa tutkimaan sitten kun sen aika on.
Älä nyt kuuntele ketään tuttua joka on laittanu tuohon mennessä jo vaikka kuinka monta kertaa lapsen yökylään... Avioliitto ei millään viikonloppumatkalla ees parane. Muutokset tehdään arjessa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:29"]Älä nyt kuuntele ketään tuttua joka on laittanu tuohon mennessä jo vaikka kuinka monta kertaa lapsen yökylään... Avioliitto ei millään viikonloppumatkalla ees parane. Muutokset tehdään arjessa.
[/quote]
Juuri näin.
Kyllä on ihmiset itsekkäitä. 8 kk vauva 3 vuorokaudeksi yökylään... Se on vauvalle ikuisuus. Luulee, että olet hylännyt, vaikka olisi tuttu hoitaja. Ajattele vauvan hämmennystä ja hätää ja mieti sen jälkeen, onko se viikonloppumatka oikeasti tärkeä.
Riippuu vauvasta. Eli minkäluonteinen, onko reipas vai arka. Nukkuuko yöt läpeensä, itse en antaisi heräilevää toisten vaivoiksi. Onko hoitaja tuttu, esim. Isoäiti jota muutenkin nähnyt paljon. Jos vauva on tyytyväinen köllykkä joka nukkuu yöt niin mikä ettei tutulle hoitajalle.
Jaaa....mielipiteitä on monia näissäkin asioissa..itselläni kaksi lasta,ja esikoinen oli hoidossa ekan kerran 1kk iässä(yökylässä) yhden yön,ja toinen oli 2kk kun oli ekan kerran yökylässä yhden yön
Itse nään asian niin että mitä vanhemmaksi lapsi pääsee sitä vaikeammaksi saattaa mennä se että lapsi yökylään mielellään jäisi. Tällä hetkellä esikoinen 5,5 vuotta ja ei tule minkäänlaisia ongelmia jäädä yökyläilemään. Ja sama myös tämän 3 -vuotiaan kohdalla. Se oma aika on myös kultaa parisuhteessa,ja siinä ei ole mitään pahaa:) reippaasti vaan lapsi hoitoon jos on kerta luotettava hoitaja:) ja joo nyt tulee sitten näitä kommenteja mulle että huono äiti olen kun noin pienenä lapset hoitoon olen laittanut. Mutta aivan sama se on teidän ongelma ei mun ongelma:) jokaisella omat mielipiteet ja asiat. Jokainen tekee tyylillään...
Ja pah! En nyt kahdesta yöstä tiedä mutta kyllä tuon ikäisen voit yhdeksi yksi viedä hoitoon ilman huonoa omatuntoa!!!
Yksi yö voisi olla ok, mutta kaksi... 8kk on vielä niin pieni. :) ehtii sitä myöhemminkin. :)
Meidän 1v3kk poika ei oo ollu missään hoidossa paria tuntia kauempaa.. Poika varmaan pärjäisi mutta mä en...
Mä en itse lähtisi. Jos parisuhde on niin huonoissa kantimissa, ettei se kahdenkeskeinen viikonloppu voi odottaa että vauva olisi vähän vanhempi, ei sitä kyllä parilla kahdenkeskeisellä yöllä pysty pelastamaan.
Ehkä max yhdeksi yöksi voisin jättää tutulle hoitajalle joka on hoitanut vauvaa ennenkin todella paljon jostain todella hyvästä syystä ja jos vauva ei vierastavaa tyyppiä tai muuten tosi voimakkaasti mun perään. Vauva on kuitenkin vauva vain vähän aikaa, vuoden päästä pääsette menemään jo vapaammin. Parisuhdetta voi huomioida ja hoitaa myös ihan arjessa.
Älä nyt hyvä ihminen täällä erehdy moisia kysymään! Standardivastuksiahan tuli jo yllä toistona.
Sinä teet perheesi päätöksen. Lähde, jos se hyvältä tuntuu.
Itse en jättäisi. Uskon, että tuon ikäinen ei pysty pitämään yllä mielikuvaa äidistä/isästä noin kauan, mistä seuraa ahdistusta ja pelkoa ja turvattomuuden tunnetta. Vauvan temperamentilla ei tässä ole merkitystä kuin ehkä mummon kannalta. Ja ei, tuskin yhdestä kerrasta tulee lapselle mitään pysyviä traumoja, mutta en halua ottaa riskejä vauvan tunne-elämän kustannuksella.
Mun esikoinen 5v lähtee aina oikein mielellään yökylään, vaikka on aloitettu yökylät vasta yli vuoden ikäisenä ja pidennetty hitaasti ja asteittain (3v 3 yötä, 4v 4 yötä).
Vauva ehtii tavallaan jo"unohtaa" äidin tuossa ajassa. Tuon ikäinen ei koe itseään erillisenä äidistä ja se on kova juttu noin pienelle. Sinä olet äitinä vauvan koko maailma ja aiheuttaisit melkoisen kolahduksen vauvalle. Ilman todella painavaa syytä en jättäisi noin pientä.
Oksettaa teidän ajattelutapa jotka sanoo että ei missään nimessä vauvaa hoitoon, ehditte myöhemminkin lomailla miehen kanssa.. No siinäpä ihmettelette miks mies pettää tai jättää.
tv. pienten kaksosten isän salarakas
Siskoni vauva oli meillä tuon ikäisenä pari yötä hoidossa, eikä ollut mitään ongelmaa. En millään usko, että vauvan tunne-elämä olisi nyt häiriintynyt.
Ja minä taas uskon, että parin yön parisuhdeaika voi tehdä hyvää suhteelle :)
No nyt tulee alapeukkuja miljoona, kun kerron että meidän 7kk tyttö menee mummolaan 3 vuorokaudeksi huomenna.
Myöhemminkin ehtii. Oikeesti.