Vauva 8 kk - yökylään 3 vuorokaudeksi?
Aargh. En osaa päättää haluanko jättää vauvaa kahdeksi yöksi hoitoon elokuussa. on menossa nyt heinäkuussa ensimmäistä kertaa yökylään yhdeksi yöksi, ja sekin tuntuu pitkältä ajalta.
Toisaalta olisi hyvä lähteä miehen kanssa pitkälle viikonloppumatkalle, avioliitto kaipaa sitä. Vauva ei ole ensimmäinen ja sisarus on myös menossa samaan paikkaan yökylään.
Järki sanoo että voi ja pitääkin lähteä. Mammavaisto ei ole ihan satavarma, mutta vaimona haluaisin lähteä...
Kommentit (41)
21, alapeukutin vahingossa. Oikeasti yläpeukku :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:33"]
Oksettaa teidän ajattelutapa jotka sanoo että ei missään nimessä vauvaa hoitoon, ehditte myöhemminkin lomailla miehen kanssa.. No siinäpä ihmettelette miks mies pettää tai jättää.
tv. pienten kaksosten isän salarakas
[/quote]
Ja se isäkö ei pettäis, jos sen vaimo lähtisi sen kanssa viikonloppureissuun kerran vuodessa?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:43"]
[/quote]
Minä en alapeukuttanut vahingossa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:43"]21, alapeukutin vahingossa. Oikeasti yläpeukku :)
[/quote]
Ja minä alapeukutin vahingossa tätä! :D t.21
Meille neuvolasta sanottiin, että tutulle hoitajalle esim. isovanhemmille voi tuon ikäisen jättää vaikka viikoksi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:43"]
[/quote]
Minä en alapeukuttanut vahingossa.
[/quote]
Enkä minä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:47"]Meille neuvolasta sanottiin, että tutulle hoitajalle esim. isovanhemmille voi tuon ikäisen jättää vaikka viikoksi.
[/quote]
Älähän nyt jauha paskaa. Hukkuiko se vanhemmuus johonkin?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:47"]
Meille neuvolasta sanottiin, että tutulle hoitajalle esim. isovanhemmille voi tuon ikäisen jättää vaikka viikoksi.
[/quote]
Teidän neuvolassa ei olla taidettu lukea kehityspsykologiaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:33"]
Oksettaa teidän ajattelutapa jotka sanoo että ei missään nimessä vauvaa hoitoon, ehditte myöhemminkin lomailla miehen kanssa.. No siinäpä ihmettelette miks mies pettää tai jättää.
[/quote]
Aikuinen mies kyllä kestää odottaa sen vauvavuoden. Pieneltä vauvalta ei voi samaa vaatia. Mut tekee todella surulliseksi, jos joku mies vaatii että hänet on perheessä laitettava vauvan edelle tai seurauksena on pettäminen tai jättäminen. Kuka voi tehdä tuollaista omalle lapselleen?
Mies voi laskea, että vauva-aika kestää vuoden ja sitten elämä helpottuu ja kahdenkeskeiseen aikaankin on sillointällöin mahdollisuus. Aikuinen kykenee lykkäämään tarpeidensa tyydytystä. Aikuinen osaa ajatella, että tämä tilanne kestää aikansa mutta pian päästään taas nauttimaan parisuhteestakin toisella tavalla, se rakas kumppani on kyllä vielä olemassa. Aikuinen mies ei elä symbioosissa vaimoonsa toisin kuin 8kk ikäinen vauva äitiinsä. Vauva ei pysty vielä ymmärtämään aikaa. 3 vuorokautta on sille niin pitkä aika, että se ei pysty pitämään mielessään kuvaa äidistä vaan kokee tulleensa totaalisesti hylätyksi. Ei se pysty käsittämään, että pari yötä olen täällä ja sitten äiti tuleekin takaisin ja kaikki on hyvin.
Miestä voi vituttaa ja rasittaa toki se, että elämä ja parisuhde muuttuu vauvan vuoksi, mutta aikuisena hänellä on keinot käsitellä näitä negatiivisia tunteita. Vauvalle pitkä ero äidistä ei ole mikään pikkuisen harmittava juttu, vaan voimakkaasti stressaava kokemus, jonka käsittelemiseen hänellä ei ole vielä minkäänlaisia valmiuksia.
Jos mieheltä taas tuonkaltaiset aikuisen valmiudet puuttuvat jotka erottavat hänet kyvyiltään perheen vauvasta, ei hänen pitäisi olla parisuhteessa kenenkään kanssa, saati kenenkään vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:33"]Oksettaa teidän ajattelutapa jotka sanoo että ei missään nimessä vauvaa hoitoon, ehditte myöhemminkin lomailla miehen kanssa.. No siinäpä ihmettelette miks mies pettää tai jättää.
[/quote]
Onnea valitsemallasi tiellä. Sinä et ymmärrä vauvojen kehityksestä mitään.
[/quote]
No ei mun tarvii ymmärtääkään. Seksistä ja sen tärkeydestä ymmärrän. Valitsen mielummin seksin kun vauvan teon. Hauskempaa ;)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:42"]No nyt tulee alapeukkuja miljoona, kun kerron että meidän 7kk tyttö menee mummolaan 3 vuorokaudeksi huomenna.
[/quote]
Täytyy vielä tarkentaa, että ei mene hoitoon sen takia että parisuhde tarvitsee piristystä, vaan pakon sanelemana. Muuten en kyllä noin pitkäksi aikaa jättäisi hoitoon vielä.
Toisaalta tiedän nyt jo 4-vuotiaan pojan joka oli parin kuukauden ikäinen kun oli mummolassa viikonlopun yli, ja hänestä on tullut oikein mainio! :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:42"]No nyt tulee alapeukkuja miljoona, kun kerron että meidän 7kk tyttö menee mummolaan 3 vuorokaudeksi huomenna.
[/quote]
Täytyy vielä tarkentaa, että ei mene hoitoon sen takia että parisuhde tarvitsee piristystä, vaan pakon sanelemana. Muuten en kyllä noin pitkäksi aikaa jättäisi hoitoon vielä.
Toisaalta tiedän nyt jo 4-vuotiaan pojan joka oli parin kuukauden ikäinen kun oli mummolassa viikonlopun yli, ja hänestä on tullut oikein mainio! :)
[/quote]
Perus av-mamma, ensin kerrotaan asia yksioikoisesti ja sitten tarkennetaan että ai niin, teinkin sen siksi että menen syöpähoitoihin koska muuten kuolisin seuraavalla viikolla...
Ja toiseksi, ei 4-vuotiaasta voi vielä sanoa tuleeko hänelle tunne-elämän ongelmia Myöhemmin. Kaikki sen ikäiset on "mainioita" vaikka vanhemmat kusisivat niiden päälle.
Siskoni vauva oli meillä tuon ikäisenä pari yötä hoidossa, eikä ollut mitään ongelmaa. En millään usko, että vauvan tunne-elämä olisi nyt häiriintynyt.
Ja minä taas uskon, että parin yön parisuhdeaika voi tehdä hyvää suhteelle :)
[/quote]
Mä hoidin siskoni vauvaa yhden illan tuonikäisenä, kun vanhemmat halusivat käväistä lähiterassilla yksillä yhdessä ekaa kertaa sitten vauvan syntymän. Olin hoitanut vauvaa todella paljon siihen mennessä ja välillä asunutkin perheen luona viikkoja. Hän tunsi minut hyvin eikä vierastanut. Silti kun vauva heräsikin yllättäen eikä äitiä ollutkaan missään, hän järkyttyi syvästi enkä saanut mitenkään rauhoittumaan. Vauva huusi ihan henkensä hädässä, kunnes äiti vihdoin tuli kotiin. Nyt 1 v 3 kk sama lapsi oli minulla hoidossa yhden yön. Olin hoitanut häntä perheen kotona päivisin useita viikkoja ja meillä oli mennyt kaikki hyvin. Lapsi oli vähän tavallista helpommin itkeskelevä illan, mutta rauhoittui kuitenkin syliini ja nukkui hyvin ja sain hänen huomiotaan suunnattua mukaviin asioihin. Muutaman seuraavan päivän hän oli tavallista kärttyisämpi ja paljon takertuvampi äitiin. Hänellä oli kuitenkin täysin erilaiset valmiudet kestää eroa äidistä nyt kuin mitä 8 kk vanhana!
Varmaan parisuhdeaika tekeekin hyvää suhteelle. Varmaan tekisi hyvää vanhemmille päästä pois kotiympäröistä ja saada nukkua häiriöttä kokonainen yö vaikka ihan erilläänkin.
Vähän myöhemmin, kun vauva olisi kasvanut symbioosissa äitinsä kanssa elävästä imeväisestä itsensä äidistä erilliseksi yksilöksi kokevaksi pikkulapseksi, sen parisuhdeajan vaan voisi ottaa ihan hyvällä omallatunnolla aiheuttamatta sillä mahdollisesti samalla vauvalle syvää turvattomuuden tunnetta ja ahdistusta.
Antaisin hoitoon max. yhdeksi yöksi. Kaksi yötä tuon ikäiselle on liikaa.
Todellakin voi laittaa hoitoon, jos hoitaja on tuttu ja mielellään jos vauva saisi olla kotonaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:33"]Oksettaa teidän ajattelutapa jotka sanoo että ei missään nimessä vauvaa hoitoon, ehditte myöhemminkin lomailla miehen kanssa.. No siinäpä ihmettelette miks mies pettää tai jättää.
[/quote]
[/quote]
No ei mun tarvii ymmärtääkään. Seksistä ja sen tärkeydestä ymmärrän. Valitsen mielummin seksin kun vauvan teon. Hauskempaa ;)
[/quote]
Se on ihan ok ajatella noin, kunhan tajuaa sitten olla tekemättä vauvoja. On seksi minustakin kivaa, mutta en silti olisi valmis ihan mitä vaan tekemään sitä saadakseni (esim. vehtaamaan varattujen kanssa). Välillä elämässä myös muut asiat menevät tärkeysjärjestyksessä edelle hetkellisesti.
Voi kun tuo kaksosten isäkin olisi tajunnut jättää vauvojen hankkimisen muille.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:23"]Aargh. En osaa päättää haluanko jättää vauvaa kahdeksi yöksi hoitoon elokuussa. on menossa nyt heinäkuussa ensimmäistä kertaa yökylään yhdeksi yöksi, ja sekin tuntuu pitkältä ajalta.
Toisaalta olisi hyvä lähteä miehen kanssa pitkälle viikonloppumatkalle, avioliitto kaipaa sitä. Vauva ei ole ensimmäinen ja sisarus on myös menossa samaan paikkaan yökylään.
Järki sanoo että voi ja pitääkin lähteä. Mammavaisto ei ole ihan satavarma, mutta vaimona haluaisin lähteä...
[/quote]Älä kysy täältä. Et ole huono äiti vaikka viet. Äitikin tarvitsee omaa aikaa. Vie ihmeessä ja nauti matkasta. Parisuhdetta pitää hoitaa. Jaksat olla parempi äitikin kun perhe voi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:23"]Aargh. En osaa päättää haluanko jättää vauvaa kahdeksi yöksi hoitoon elokuussa. on menossa nyt heinäkuussa ensimmäistä kertaa yökylään yhdeksi yöksi, ja sekin tuntuu pitkältä ajalta.
[/quote]Älä kysy täältä. Et ole huono äiti vaikka viet. Äitikin tarvitsee omaa aikaa. Vie ihmeessä ja nauti matkasta. Parisuhdetta pitää hoitaa. Jaksat olla parempi äitikin kun perhe voi hyvin.
[/quote]
Parisuhdetta voi hoitaa ja omaa aikaa ottaa myös ilman 3 vuorokauden yhtäjaksoista poissaoloa vauvan luota...
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:42"]
Siskoni vauva oli meillä tuon ikäisenä pari yötä hoidossa, eikä ollut mitään ongelmaa. En millään usko, että vauvan tunne-elämä olisi nyt häiriintynyt.
Ja minä taas uskon, että parin yön parisuhdeaika voi tehdä hyvää suhteelle :)
[/quote]
Mä hoidin siskoni vauvaa yhden illan tuonikäisenä, kun vanhemmat halusivat käväistä lähiterassilla yksillä yhdessä ekaa kertaa sitten vauvan syntymän. Olin hoitanut vauvaa todella paljon siihen mennessä ja välillä asunutkin perheen luona viikkoja. Hän tunsi minut hyvin eikä vierastanut. Silti kun vauva heräsikin yllättäen eikä äitiä ollutkaan missään, hän järkyttyi syvästi enkä saanut mitenkään rauhoittumaan. Vauva huusi ihan henkensä hädässä, kunnes äiti vihdoin tuli kotiin. Nyt 1 v 3 kk sama lapsi oli minulla hoidossa yhden yön. Olin hoitanut häntä perheen kotona päivisin useita viikkoja ja meillä oli mennyt kaikki hyvin. Lapsi oli vähän tavallista helpommin itkeskelevä illan, mutta rauhoittui kuitenkin syliini ja nukkui hyvin ja sain hänen huomiotaan suunnattua mukaviin asioihin. Muutaman seuraavan päivän hän oli tavallista kärttyisämpi ja paljon takertuvampi äitiin. Hänellä oli kuitenkin täysin erilaiset valmiudet kestää eroa äidistä nyt kuin mitä 8 kk vanhana!
Varmaan parisuhdeaika tekeekin hyvää suhteelle. Varmaan tekisi hyvää vanhemmille päästä pois kotiympäröistä ja saada nukkua häiriöttä kokonainen yö vaikka ihan erilläänkin.
Vähän myöhemmin, kun vauva olisi kasvanut symbioosissa äitinsä kanssa elävästä imeväisestä itsensä äidistä erilliseksi yksilöksi kokevaksi pikkulapseksi, sen parisuhdeajan vaan voisi ottaa ihan hyvällä omallatunnolla aiheuttamatta sillä mahdollisesti samalla vauvalle syvää turvattomuuden tunnetta ja ahdistusta.
[/quote]
Niin, tämä minun siskoni vauva ei vierastanut ja oli muutenkin hyvällä tuulella koko tuon 2 yötä. Nukahti sänkyyn niinkuin kotonaan, nukkui koko yön heräämättä (niinkuin kotonaankin useimmiten) ja aamulla kun kurkistin sänkyyn, oli vastassa hymy. Siis lapsen naamalla :) Syömiset sujuivat, niin myös päiväunet. Vierailimme jopa minun isovanhemmillani ja kaikki sujui hyvin.
Pointtina siis, että vauvatkin voivat olla erilaisia. Tämä siskoni vauva on aika "reipas" eikä hänellä tullut mitään vahvoja tunnereaktioita, kun sitten näki vanhempansa. Siis oli iloinen ja hymyily äidilleen ja isälleen, mutta ei itkenyt protestiksi tai muutakaan. Uskoisin siis, että äiti kyllä tietää ja vaistoaa, minkä ikäisen lapsen voi jättää hoitoon yöksi.
[/quote]