Loukkaannuin terapeutilleni, mitä teen?
No niin, täällä yksi hermoheikko mamma linjoilla. Kävin noin vuoden terapiassa itsemurha-ajatusten takia, mutta lopetin noin kuukausi sitten. Lopettamisen syy oli nimellisesti se, että asiat alkoivat mennä paremmin ja että minun oli vaikea keksiä puhuttavaa, mutta oikeasti suurin syy oli se, että loukkaannuin terapeuttini reaktiosta. Musta hän reagoi typerästi ja asiaankuulumattomalla tavalla, joka kaiken lisäksi muistutti mua muutamasta todella ikävästä hetkestä lapsuudessani. Nyt kuukausi on kulunut ja aluksi oloni oli todella hyvä, mutta nyt huomaan, että mun pitäisi vielä jatkaa terapiaa. En kuitenkaan mistään hinnasta haluaisi enää palata samalle terapeutille, vaikka kyllä pidin hänestä aika paljon aluksi. Jos löydän uuden terapeutin, onko se teidän mielestä ongelmallista? En tosiaankaan haluaisi puhua tuosta sattumuksesta edellisen terapeutin kanssa ja alkaa setviä sitä.
Kommentit (71)
Toisaalta ei se terapeutti voi ymmärtää tuota rohkaisua, ellet väännä rautalangasta mitä se juuri sinun kohdallasi tarkoittaa. Toisaalta täytyy sanoa, että itse en puhuisi mistään hinnasta seksiin liittyvistä asioista miespuolisen terapeutin kanssa.
No kyllä mä mielestäni kovin selkeästi painotin, että tykkään että mies tekee aloitteen suhteen alussa. Hän ei vaan jostain syystä halunnut kuulla sitä. Ja siis se mikä teki tuosta tilanteesta ahdistavan, oli se että terapeutti jotenkin hermostui, siis ei ollut neutraali, vaan kävi ikään kuin päälle ja tarttui juuri tuohon rohkaista-sanaan (jota mun varmasti olisi pitänyt miettiä paremmin) ja sitten vatvoi sitä ivallisesti.
ap
En kyllä oikein ymmärtänyt, mistä loukkaannuit tuossa. Miten ne ikävät lapsuusmuistosi liittyivät tilanteeseen? Minusta kuulostaa siltä, että ylireagoit. Kuulostaa myös siltä, että olet masentunut, masentuneena alkaa itkettää vähäisetkin asiat. Masentunut ihminen tulkitsee myös helposti muiden puheet negatiivisesti.
luulen että noi reaktiot kuuluu parantumisprosessiin. eli yleensä kaikki suuttuu terapeutilleen jos kuulee jotain mitä ei haluaisi. lapsellista lopettaa terapia siksi. et voi parantua jos et kestä kritiikkiä. sanoitko suoraan terapeutillesi mitä tunteita hän herätti sinussa. ne on vain ihmisiä. kaikki työ on sulla-
Voi olla, että kuuluu paranemisprosessiin, mutta tarvitsiko sen terapeutin vetää omat tunteensa mun prosessiin mukaan? Ei kai se kuulu sopimukseen?
ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:02"]
No kyllä mä mielestäni kovin selkeästi painotin, että tykkään että mies tekee aloitteen suhteen alussa. Hän ei vaan jostain syystä halunnut kuulla sitä. Ja siis se mikä teki tuosta tilanteesta ahdistavan, oli se että terapeutti jotenkin hermostui, siis ei ollut neutraali, vaan kävi ikään kuin päälle ja tarttui juuri tuohon rohkaista-sanaan (jota mun varmasti olisi pitänyt miettiä paremmin) ja sitten vatvoi sitä ivallisesti.
ap
[/quote]
Terapeutin ei missään tapauksessa kuuluisi olla ivallinen. Minusta tuo kuulostaa ihan vittuilulta., ja itsellä olisi palanut käämi tuossa tilanteessa. Lisäksi hänen kommentti siitä, ettet ole hänen (siis alleviivatusti miehen) mielestä täydellinen on epäasiallinen. Ei ole terapeutin asia arvioida sinun seksuaalista haluttavuutta!!!
Näitä terapeuttejakin on vähän joka junaan.
Etsi uusi.
nro 11
terapeutit on suurimmalta osin itse terapien tarpeessa, joten kannattaa etsiä uusi jos tuollaisia kommentteja alkaa tulla terapeutin suusta.
Eipä sinun kannata tuota murehtia sen enempään. Etsit vain uuden ja jatkat terapiaa.
14 jatkaa. Voi olla, että terapeutti valitsi sanansa hölmösti, mutta vaikea uskoa, että olisi ollut tahallaan ivallinen. Tuollaiset tilanteet tulisi selvittää heti. Mitä jos kuitenkin kävisit siellä vielä kerran ja ottaisit puheeksi tuon edellisen kerran keskustelun ja KERTOISIT, että loukkaannuit, koska koit hänen olevan ivallinen. Päätä sitten vasta terapeutin reaktion jälkeen, onko aiheellista vaihtaa terapeuttia vai ei. Hänellä on tilaisuus paikata tilanne. Jos koet, että hän on edelleen ivallinen, vaihda sitten terapeuttia. Toisaalta voi käydä niinkin, että puhutte asian selväksi ja käy ilmi, että hän onnistui loukkaamaan sinua tietämättään.
Ja onko mahdollista, että tulkitsit väärin sävyn?
Ei kuulosta oikein aikuismaiselta käytökseltä paeta asian selvittämisen sijaan. Kyllä tuollaista työtä tekevän täytyy osata kohdata ihminen ihan neutraalisti ja on ehkä hyväkin, että sanot asiasta. Varsinkin, kun olit muutoin tyytyväinen terapeuttiin ja sait apua. Nyt tuo selvittämätön asia kuormittaa sua kaiken muun lisänä.
Joo kiitos, 11, näin minäkin sen jutun näen. Mun mielestä ivallisuus ei todellakaan kuulu terapiatyöhön, ja ahdisti entistä enemmän kun se tuli jotenkin ihan puun takaa. En siis enää mene tuolle terapeutille, vaikka hän pyysi, että kävisin vielä viimeisen kerran. En siis ole käynyt nyt kuukauteen, koska lopetin tuota kertaa seuraavalla kerralla, ja se tuli hänelle jotenin yllätyksenä ja hän toivoi, että tulisin vielä kesällä ainakin käymään ja "kertomaan kuulumisia."
ap
Vaihda terapeuttia! Mitä järkeä on käydä hänen luonaan jos sinun tarvitsee alkaa varomaan sanojasi, ettei toinen ala pilkkaamaan? Hänen työnsä valui hukkaan, sillä hetkellä kun sinusta alkoi tuntumaan että sinua pilkataan. Ansaitset paljon parempaa! Siinä ei ole mitään lapsellista jos ei jää paikalle kuuntelemaan tuollaista. Päinvastoin, osoitat rohkeutta ettet sentään kaikkea jätettä niele!
Puhu asia selväksi terapeutin kanssa mahdollisimman pian. Ole rehellinen. Kuuntele, mitä hänellä on sanottavaa. Sitten päätä loppuuko terapiasuhde. Toiedän kokemuksesta, että tuollainen asia voi jäädä vaivaamaan vuosiksi.
No kyllä mä nyt olen päätökseni tehnyt, en mene hänelle enää. Olisi joo varmasti pitänyt selvittää toi juttu, mutta en jaksanut. Ei ole mun tehtävä alkaa kysellä terapeutilta, miksi hän ei osannut olla neutraali. Menen jollekin toiselle terapeutille, naiselle tällä kertaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:00"]Toisaalta ei se terapeutti voi ymmärtää tuota rohkaisua, ellet väännä rautalangasta mitä se juuri sinun kohdallasi tarkoittaa. Toisaalta täytyy sanoa, että itse en puhuisi mistään hinnasta seksiin liittyvistä asioista miespuolisen terapeutin kanssa.
[/quote]
Vääntää rautalangasta terapeutille? Hanki sellainen joka ymmärtää sinua.
No musta on asiatonta jos terapeutti heittäytyy ivalliseksi. Tuo äiti ja pikkupoika lause kuulostaa ainakin näin ulkopuoliselle tosi omituiselta.
Kuulostaa siltä että terapeutilta on lipsahtanut joku oma turhauma päälle ja unohtanut suhtautua ammattimaisesti. Ehkä häntä on joskus joku nainen kohdellut alentuvasti ja näki nyt sinun käytöksesi sitä kautta jotenkin epämiellyttävänä. Tuollaisen asian ei ikinä pitäisi tietenkään antaa vaikuttaa terapiatilanteessa.
Vaikea toki sanoa varmaksi, jokainen kun tekee omat tulkintansa tilanteesta ja kuten todettu, esim. masentuneena voi helposti tulkita tilanteen "yli". Hyvä olisi ottaa asia puheeksi, mutta jos et kykene niin voit kyllä milloin vain vaihtaa terapeuttia.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:15"]
Joo kiitos, 11, näin minäkin sen jutun näen. Mun mielestä ivallisuus ei todellakaan kuulu terapiatyöhön, ja ahdisti entistä enemmän kun se tuli jotenkin ihan puun takaa. En siis enää mene tuolle terapeutille, vaikka hän pyysi, että kävisin vielä viimeisen kerran. En siis ole käynyt nyt kuukauteen, koska lopetin tuota kertaa seuraavalla kerralla, ja se tuli hänelle jotenin yllätyksenä ja hän toivoi, että tulisin vielä kesällä ainakin käymään ja "kertomaan kuulumisia."
ap
[/quote]
No ei todellakaan kuulu! Terapiasuhde on niin herkkä ja haavoittuva, että jos tuntuu, että toinen pilkkaa, on syytä lähteä. Ehkä sinä osuit HÄNTÄ herkkään paikkaan. Totta on, että terapeuttikin on ihminen, mutta nuo kommentit ovat asiattomia, ja olisin itse ainakin loukkaantunut todella paljon. Terapeutti on siellä auttamassa sinua, ei aiheuttamassa uusia ongelmia.
11
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:17"]
No kyllä mä nyt olen päätökseni tehnyt, en mene hänelle enää. Olisi joo varmasti pitänyt selvittää toi juttu, mutta en jaksanut. Ei ole mun tehtävä alkaa kysellä terapeutilta, miksi hän ei osannut olla neutraali. Menen jollekin toiselle terapeutille, naiselle tällä kertaa.
ap
[/quote]
Hyvä päätös. Toivottavasti löytyy hyvä ja ymmärtäväinen terapeutti, joka osaa pitää omat tunteet erillä hoitotilanteessa.
11
11
Juuri tuon takia en halunnut miesterapeuttia: jos on minkäänlaisia asioita käsiteltävänä jotka liittyvät miessukupuoleen niin tulee tulkittua aivan liikaa terapeutin eleitä ja äänenpainoja. On niitä ärsytyksiä tullut myös naisterapeutin kanssa mutta eipä tarvitse miettiä sanoiko terapeutti jotain vain siksi että on mies.
Noita ärsytyksiä ja loukkaantumisia tulee ja menee, ja niistä pitää ehdottomasti puhua rehellisesti terapeutin kanssa jos aikoo parantua. Jos nyt haet uuden terapeutin, on työ aloitettava pitkälti alusta, niin kuin sanoit, koska seuraava ei tunne sua ollenkaan. Päätös vaihdosta kannattaa tehdä vasta kun olet jutellut tapahtuneesta nykyisen terapeuttisi kanssa.
Kuten sanoin, olen jo lopettanut terapian hänen kanssaan. Tietysti voisin aloittaa sen uudestaan, mutta en vaan halua. Kyse ei ollut vain siitä, että olisin tulkinnut hänen äänenpainojaan, vaan kyllä kyse oli ihan kokonaisesta oudosta keskustelusta. En osannut siinä tilanteessa reagoida kunnolla, koska toi oli niin outoa muutenkin, mutta olisi tietenkin pitänyt. Jos en olisi alkanut itkeä, musta tuntui siltä, että ei olisi puuttunut paljon, että terapeutti olisi suuttunut. Kun multa alkoi valua kyyneleitä, se jotenkin palautti hänet takaisin maan kamaralle ja tilanne rauhoittui. Ton jälkeen olin pitkään poissa muista syistä ja palattuani lopetin terapian.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 10:48"]
No siis puhuttiin miehistä ja sanoin, että haluan, että mies tekee aina aloitteen, että minä tavallani rohakisen miestä siihen, mutta haluan, että mies sitten tekee tai sanoo jotain. Hän sitten aika ivallisesti alkoi kysellä että "no MITEN teet sen aloitteen" ja tivasi sitä jotenkin aika ikävään tyyliin ja sanoi varmaan jotain "miten se äiti rohkaisee sitä pikkupoikaa" tms. Musta se oli täysin asiatonta ja mua alkoi itkettää siinä tilanteessa. Hän kai jotenkin kuvitteli, että haluan aina miehen tekevän nimenomaan seksissä aloitteen, vaikka tarkoitin vain suhteen alussa. Kyllä hän sitten heti lopetti, kun näki, että olin tosi pahoillani, mutta meni maku ihan kokonaan. Kyseessä siis miesterapeutti. Sitten puhuttiin mun miehestäni jotain ja hän sanoi "niin, sinun täytyy muistaa, ettet sinäkään näin miehen näkökulmasta ole täydellinen" tms. Okei, tiedän kyllä, mutta en kaipaa terapeuttiani kertomaan sitä minulle.
ap
[/quote]
Kuulostaa asiattomalta. Syystä loukkaannuit. Lemppaa se terapeutti, ja etsi uusi.