Tuleeko muille melatoniinista sivuvaikutuksia?
Unettomuuteen on kokeiltu monenlaista, nyt viimeksi melatoniinia annoksella 1-2 mg. Minulle tulee ikäviä oireita: päänsärkyä, outoja painajaisia, nukahtaessa tuntuu kuin putoaisin kuoppaan ja tulee myös hengityskatkoksia eli herään haukkomaan happea. Onko muilla tällaista ja helpottaako nuo oireet jos vaan jatkan käyttöä? Stilnoctia olen käyttänyt pitkään eikä siitä tullut noin ikäviä sivuvaikutuksia.
Kommentit (29)
Kokeile vielä valmisteen vaihtoa, joissakin eri apuaine voi aiheuttaa oireilut. Minulla päinvastaista eli Stillnoct aiheutti muistinmenetystä ja ahdistuskohtauksia, melatoniini toimii todella hyvin. Toivottavasti löydät sopivan valmisteen ja saat nukutuksi!
Minulla menee melatoniinista unet kokonaan.
Onko joku kokeillut circadinia eli jotain pitkävaikutteista melatoniinia?
Eipä toimi minullakaan. Nukuttaa kyllä armottomasti mutta siihenpä se jääkin. Nukun vain levotonta horrosunta.
Minulla melatoniini auttaa saamaan vuorokausirytmin kohdalle. Se tavallaan syventää unta niin että pystyn heräämään kuuden-kahdeksan maissa kun normaalisti olisin nukkunut puoleen päivään asti. Se toimii mutta mitään varsinaisia sivuvaikutuksia ei ole tullut.
Ei ole tullut melatoniinista sivuvaikutuksia. Stillnoct taas on niin kauheaa tavaraa, että en uskalla sitä käyttää enää koskaan, siitä tuli nimittäin aivan toden tuntuisia painajaisia.
minulla auttoi nukahtamiseen tosi hyvin, sivuvaikutuksina vain myös tuo unien katoaminen kokonaan. ei tosin haitannut.
Ei tule sivuvaikutuksia eikä muitakaan vaikutuksia eli ei auttanut minun unettomuuteeni.
Nosto
Millaista annosta te otatte melatoniinia? Minä 6-9 mg, vähempi ei auta mitään. Olen käyttänyt myös Stillnoctia, puolikasta tablettia, aiemmin. Haluan kuitenkin päästä niistä eroon ja siksi vaihdoin Melatoniiniin. Tavoitteena nyt lomalla vähentää sitä pikkuhiljaa ja osata nukahtaa ilman mitään. Minulla vain pienikin unirytmin heilahdus vie unet kokonaan, jos esim. on vieraita tai muuten valvotaan "yöhön", en saa sitten lainkaan unta :(. Unettomuus on ihan kauhea vaiva :(
Ostan Kanadasta melatoniinia 5mg (saa ruokakaupasta, puoli-ilmaista = 300 tabl maksaa jotain kympin), joskus syön puolikkaita, joskus kokonaisia. Ei sivuvaikutuksia havaittu. Esim eilen kun olin la-su yönä nukkunut 11h, mutta halusin mennä ajoissa nukkumaan niin otin 5mg klo 22, johan tuli uni kun menin 23 petiin. Umpiunessa olin herätyskello soi 6.30.
Minullakin tuli ensin juuri tuota, että tuntuu, että putoaa johonkin kuoppaan nukahtaessa ja tuntuu ettei saa henkeä. Painajaisia oli myös, j a tosi vaikea herätä aamulla, olisi nukuttanut vaikka miten kauan. Vähensin annosta puoleen ja se auttoi tehoa menettämättä.
Olen kokeillut circadinia ja toimi ihan hyvin mutta olen siirtynyt nopeavaikutteiseen kun itselläni ongelmana on erityisesti nukahtaminen ja tuo circadin on aika paljon kalliimpaa kun reseptivapaa melatoniini. Usein aamulla herätessä olen nähnyt jotain mieleenpainuvaa unta, en juurikaan näe/muista unia normaalisti. Muita sivuvaikutuksia en ole huomannut. Sitä olen miettinyt voiko pitkäaikaisella käytöllä olla jotain haittavaikutuksia, ainakin diabetes-riskiä melatoniinin on todettu lisäävän niillä joilla tietty diabetekselle altistava geeni.
Mulla toimii Unital-niminen melatoniini. Muista tullut painajaisia, levottomuutta ja hikoilua.
Itse käytän 3mg iltaisin ja ei sivuvaikutuksia. Uni tulee nopeasti. Joskus olen ottanut 6mg ja seuraavana päivänä on ollut hirveää huimausta :/
Nukahdan melatoniinin avulla helpommin, mutta herään myös muutaman tunnin aiemmin kuin normaalisti, enkä saa enää uudelleen unta kovinkaan helposti.
Hei! Minulle tulee hengityskatkoksia myös, mutta vasta aamuyöllä. Kamala tunne herätä siihen, kun pitää haukkoa happea :(
Kaivoin vanhan ketjun esiin muiden kokemusten toivossa. Olen nyt viikon käyttänyt melatoniinia (3mg). Tulos: nukun katkonaisesti, mutta nukun kuitenkinkin. Iso haitta oli se, että heräsin ainakin kolme kertaa yössä järkyttävään hikoiluun. Joka yö. Löytyy haittavaikutuslistasta.
En tiedä, jaksanko tätä horrosta enempää, saati hikoilua. Seuraava vaihtoehto olisi ketipinor. Alan kallistua sen puoleen.
Miten melatoniinista voi tulla sivuvaikutuksia, kun sitä on normaalistikin ihmisen aivoissa?
Vähän niin kuin saisi veden juonnista sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Miten melatoniinista voi tulla sivuvaikutuksia, kun sitä on normaalistikin ihmisen aivoissa?
Vähän niin kuin saisi veden juonnista sivuvaikutuksia.
Liialliseen veden juontiin voi kuolla. Myös esimerkiksi painajaisia tapahtuu aivoissa normaalistikin, melatoniini vain lisää niitä.
Säilyttääkö melatoniini tehonsa pidemmässä käytössä?