1-vuotias suomalainen Mikael löytyi Munchenistä
Jotain outoa tässä on? Ensinnäkin, miten noin voi muka käydä, että lähdetään yhtäaikaa, kun sovitaan, että vuorotellen mennään ostoksille? Toisekseen, kenellä on KÄYNTIKORTTI rattaissa? Herää epäilys, että se on jätetty sinne tarkoituksella, että jos vaikka joku vie ne rattaat ja lapsen siitä.
Kommentit (90)
No tuohan on ihan tekaistu selitys joka on todennäköisesti ehtinyt vielä muuttua matkan varrella - siis mitä vanhemmat ovat todella sanoneet poliisille, ja mitä poliisi sitten kertonut eteenpäin ja tiedottanut ja mitä iltapäivälehti kirjoittanut. Mutta pari faktaa: jos vanhemmat olisivat olleet huumeessa tai selkeässä humalassa, niin lasta ei olisi Saksassa annettu vanhemmille. Sama juttu, jos vanhemmat esim. psykoosissa tms.
Heidän antamansa selitys ei pidä mitenkään paikkansa mutta kun nyt olen tätä ihmiseloa seurannut, niin on olemassa hyvinkin yksinkertaisia ihmisiä, joille voi esim. aivan hyvin sanoa, että "jää sinä katsomaan lasta niin minä menen shoppailemaan" (se puoli tuntia on oikein tyypillinen ajan ilmaus selityksissä..). Ja vastapuoli ei ole tajunnut tätä selkeää lausetta, jos on aiemmin itse esittänyt, että "minä menen valokuvaamaan aukiota ja sen jälkeen haen kaupasta vettä". Yksinkertainen ja mahdollisesti muutaman kaljan voimin lomaileva ihminen muistaa edellämainituista esimerkkilauseista sanat aukio ja kauppa ja lähtee kauppaan, koska oli näin suunnitellut. Nämä tollot - ettekö te ole nähneet näitä arjen sankareita esim. leikkipuistoissa - eivät todellakaan sano heippoja puolisolleen vaan vähämielinen ilme naamalla toimivat kuin auto-ohjauksessa.
Ja vielä kun ollaan ulkomailla niin siinä on Tarmon ja Maijan huulet pyöreinä, että mitenkä täällä kuuluu toimia.
Oikeesti, tiedän yhden miehen, joka ei tajua esim. moikata omia lapsiaan tullessaan kotitalonsa (kerrostalo siis) pihaan ja lapset muiden muksujen kanssa pihalla leikkimässä ja huutavat moi, isäntä on jotenkin niin stressissä ja ajatuksissaan ja kiertelee nurkkia ja luikkii siitä sitten ylös asuntoon. (Sorry A. jos luet tän ja tajuat, että tää kuvaa sun miestäsi.)
Vielä, kun tähän sotkuun lisätään riita-elementti, niin se on siinä. Pariskunta on riidellyt, että mennäänkö ostoskeskukseen vaiko eikö ja vaimo on ollut ehdottoamsti sitä mieltä että pitää mennä, mies taas olisi halunnut mennä kaljalle aukion baariin. Mies sanoo muutaman kaljan uhossaan, että "minä menen kyllä nyt kaljalle" ja vaimo siihen että "ei kun minä menen nyt shoppailemaan, pärjätkää omillanne, heippa" ja molemmat lähtevät eri suuntiin.
Ja se soitto kännykkään: Pystyn hyvin kuvittelemaan, kun Tarmon kännykkä pirisee ja hän olettaa, että siellä on kiukkuinen vaimo mutta siinä onkin pelottava ulkomaalainen numero vilkkumassa. "En kyllä vastaa, on niin kallista vastata ulkomaalaisiin numeroihin ulkomailla ja mistä tietää, vaikka se on joku huijaussoitto, johon vastaamalla sitoudun viideksi vuodeksi johonkin kuukausimaksu-rulianssiin", funtsii Tarmo, laittaa puhelimen takaisin vyökoteloon ja ottaa huikan saksalaista lageria.
mulla ei ole itsellä lapsia, mutta olen reissannut aika paljon sisarusten perheiden mukana, vähän niinkuin lapsenvahtina, että vanhemmat pääsee kahdestaan esim. syömään. olen ollut aina ehkä vähän hysteerisenkin tarkka ja varovainen. varsinkin ulkomailla. tuon käyntikortin ymmärrän, onneksi sellainen oli,, itsekin laitan osoitetiedot kaikkiin matkatavaroihin ja esim. lintsillä ja särkänniemessä, kaikilla lapsilla on vanhempien tiedot taskussa. koskaanhan ei tiedä mitä tapahtuu, kun vilkkaita lapsia ovat.
mutta tämä tapaus kertakaikkiaan outo. onneksi kaikki päättyi hyvin!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 22:52"]
Toinen oli jo täysi-ikäinen ja aina voi joltain lainata rahaa. Kai teillä pakastin on täynnä sapuskaa.? Jääkapissakin jotain ja kuivamuonaa kuten riisiä, ryynejä, jauhoja jne
[/quote]
Oletko varma, että kaikilla on olemassa joku, jolta voi lainata rahaa?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 23:13"]
En tiedä mitä tässä on tapahtunut, mutta kyllä minä aina työnsin käyntikorttejani pienen lapseni taskuihin ja jopa kengänpohjallisten alle =). Etenkin siis ulkomailla ollessamme. Kerroin lapselle myös, että jos jostain syystä eksymme toisistamme, niin näytät vain tätä korttia ja pyydät soittamaan äidille.
Vauhko ehkä olin ja olen, ikinä ei onneksi ole kadonnut mihinkään. Nyt lapsi jo osaa numeroni myös kansainvälisessä muodossa ulkoa, puhuu neljää kieltä ja pärjää missä tahansa vaikka vielä ala-asteella onkin.
[/quote]
Jos nääkin oli sanoneet sille 1v:lle, että näytät sitten vain sitä käyntikorttia?
Käyntikortti nyt ei ole mikään ihmetyksen aihe. Kärryt oli oletettavasti kuljetettu lentokoneessa, ja niihinkin pitää laittaa nimilappu kiinni. Meillä on ihan tavallista laittaa kaikkien matkatavaroiden nimilappukoteloihin käyntikortit yhteystiedoiksi.
Ihan outoa tuo kyllä on: miten joku äiti voi lähteä vauvan luota yhtään taaksensa vilkaisematta?
En mäkään ymmärrä. Joku katsonut lapsen perään 20 min. Tuskin poliisit on hetkessä paikalka ja sen jälkeen hakeneet vanhempia. Jos sovitaan 30 min. shoppailuaika, niin tuossa se on ylittynyt ainakin tuplasti. Olis todella kiva tietää keitä vanhemmat ovat ja miten oikein hylkäsivät lapsensa. Vahinko se tuskin oli.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 08:02"]Olis todella kiva tietää keitä vanhemmat ovat
[/quote]Mitä ihmettä tällä tiedolla tekisit ja miten se vaikuttaisi asiaan yhtään millään lailla?? Pelkkää tirkistelynhalua, ei mitään muuta.
Oma rekonstruktioni tapahtumien kulusta on, että vanhemmat ovat lähteneet yksissä tuumin vaikkapa läheiselle terdelle. Ovat jättäneet lapsen terassin ulkopuolelle, kuten kotimaassakin ehkä pienemmällä paikkakunnalla, josta ovat kotoisin, tekevät. Näköyhteys on mahdollisesti ollut lapseen koko ajan, mutta kun tuo vieras täti on sitten tullut lasta valvomaan, ovat ymmärtäneet, että ei hitsi, näyttää toooosi pahalta, jos he menevät paikalle ja vain kiittävät huolenpidosta. Sitten, kun poliisit on kutsuttu paikalle ja lapsen vanhempia on ruvettu kuuluttelemaan, on paniikissa keksitty tällainen selitys, jossa toinen vanhempi on ollut koko ajan lapsen seurassa. Varmasti siinä on saatu jo ihan kiva tappelukin aikaiseksi siitä, kumman upea idea kaljalle lähtö oli, ja kiihtynyt mielentila päälle.
Typetää toimintaa siis, mutta ei välttämättä tahallinen lapsen hylkääminen.
Käyntikortti viittaa siihen, että nukkuva lapsi on tarkoituksella jätetty sijoilleen shoppailun ajaksi. Eikö idiootit ajattele kuinka paljon lapsia varastetaan??
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 07:12"]Ihan outoa tuo kyllä on: miten joku äiti voi lähteä vauvan luota yhtään taaksensa vilkaisematta?
[/quote]
Niin tai edes isä. Meillä on alle vuoden ikäinen lapsi, jonka kanssa ollaan matkustettu suht' paljon, koska suku ei asu samalla paikkakunnalla, ja käyty ulkomaillakin pari kertaa. Mieheni kyllä tsekkaa jopa huolttiksella Sisä-Suomessa vessaan mennessään, että vauva jää hoitooni. Samoin toki teen minä, jos vauva jää kahden isänsä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 01:38"]
Ehkä vanhemmilla oli riita kumpi menee ostoksille. Sitten kumpikin uhmassa on lähtenyt ja luottanut siihen, että toinen jää lapsen kanssa.
[/quote]
Uhmassa? Asettaa lapsen vaaraan? Eikö se lapsi ole tärkeämpi kuin uhmata ukkoaan? Olen jotenkin kuvitellut tähän asti, että jokaisella äidillä on sisäänrakennettu vaisto, joka huolehtii lapsesta ihan missä tahansa tilanteessa, vaikka olisi oma henki uhattuna. Että tällaista "unohdusta" yksinkertaisesti ei pysty tapahtumaan.
Mutta olen näköjään väärässä, koska tässäkin ketjussa suurin osa on sitä mieltä, että "sattuuhan sitä".
Ei satu, jos vanhemmat ovat terveitä.
Kukaan ei edes Suomessa jätä kyläkaupan pihallekaan vauvaa vaunuissa nukkumaan, kuten joskus 70-luvulla.
Täällä tuntuu olevan aivan hyväksyttävää, että vauva jätetään Saksassa torille ja häivytään.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 06:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 22:52"]
Toinen oli jo täysi-ikäinen ja aina voi joltain lainata rahaa. Kai teillä pakastin on täynnä sapuskaa.? Jääkapissakin jotain ja kuivamuonaa kuten riisiä, ryynejä, jauhoja jne
[/quote]
Oletko varma, että kaikilla on olemassa joku, jolta voi lainata rahaa?
[/quote]menee vaikka sosiaaliluukulle jos niin onnetonta porukkaa että ei saa viikon aikana apetta itelleen kun toinen vielä täysi-ikäinen. Tuskin mummit ja ukit kaikki vaipuneet ikiuneen niin kai ne voi lainata jotta perikunta saa jotain safkaa siksi ajaksi kun vanhemmat lomilla. Seurakunnat voivat ojentaa auttavan kätensä. Joka perheessä löytyy ryynejä, riisiä sun muuta, pakasteet käyttöön ja tuskin oli tyhjä jääkaappi.
Olikohan siinä pubia lähettyvillä. Silloin jos lähdetään eriteille niin siinähän jutellaan että tulen noin puolentunnin kuluttua ja mies on kiinni vaunun/rattaan kahvassa ja sanoo että älä viivy kauaa. Annetaan pusut ja heipat.
Olin Linnanmäellä kesätöissä viisi vuotta sitten. Siellä oli useampi tapaus kesässä, missä vanhemmat olivat jättäneet vauvan tai taaperon vaunuihin nukkumaan ja itse painuneet laitteisiin. Vartijat joutuivat sitten lapsenvahtipuuhiin kun tällainen hylätty lapsi bongattiin.
Veikkaukseni on, että Saksass on samanlaiset dillet olleeet kyseessä, vanhemmat ovat jättäneet nukkuvan lapsen rattaisiin ja itse menneet shoppaamaan tai kaljalle yms.
Meidän kaupungissa asuu yks pariskunta jolla on tyttölapsi. Aikoinaan olin buffetissa (rax) töissä ja tämä pariskunta tuli syömään. Annoin lautaset ja odottelin kassan takana maksua, mies otti lautaset ja lähti ja nainen otti rattaat ja oli lähdössä kun rykäisin; gröhöm, mites se maksu? Nainen oli ihan että apua, eikö tuo mies maksanutkaan. Ja alkoi kaivamaan lompakkoa takin taskusta.
Pariskunta on hieman, hmmm...vajaavaisen oloinen. Tosi mukavia ihmisiä jne. mutta voisin hyvin kuvitella että heille tälläinen pieni väärinkäsitys olisi voinut tapahtuakin :D
>>Kukaan ei edes Suomessa jätä kyläkaupan pihallekaan vauvaa vaunuissa nukkumaan, kuten joskus 70-luvulla.
Ei pidä paikkaansa, olen bongannut rattaissa nukkuvia lapsia kauppojen ja kahviloiden ulkopuolelta ihan viimeisen vuodenkin aikana, Helsingin kantakaupungissa. Itse en uskaltaisi. Nyt kun täällä on romanikerjäläisiäkin joka kadunkulmassa, en pidä Helsinkiä niin turvallisena paikkana.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 09:54"]
Meidän kaupungissa asuu yks pariskunta jolla on tyttölapsi. Aikoinaan olin buffetissa (rax) töissä ja tämä pariskunta tuli syömään. Annoin lautaset ja odottelin kassan takana maksua, mies otti lautaset ja lähti ja nainen otti rattaat ja oli lähdössä kun rykäisin; gröhöm, mites se maksu? Nainen oli ihan että apua, eikö tuo mies maksanutkaan. Ja alkoi kaivamaan lompakkoa takin taskusta.
Pariskunta on hieman, hmmm...vajaavaisen oloinen. Tosi mukavia ihmisiä jne. mutta voisin hyvin kuvitella että heille tälläinen pieni väärinkäsitys olisi voinut tapahtuakin :D
[/quote]
On kyllä pikkaisen eri asia unohtaa maksaa kuin unohtaa pieni lapsi...
Minäkin - tietääkseni ihan täysjärkinen, kohtalaisen älykäs (maisterinpaperit) ja ei-rikollinen ihminen - olen useamman kerran meinannut lähteä ajatuksissani kassalta tepastelemaan, ja sitten vasta huomannut, että ai joo, piti maksaakin. Koskaan en ole silti yhtään lasta tai koiraa unohtanut minnekään. Huolenpito on sellainen juttu, ettei sitä vain "unohda".
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:51"]
Mä uskon että tämä on ihan vahinko ja syytän asiasta isää :D Miettikääpä nyt, äiti siinä pälpättää isälle aukiolla että mennään vuorotellen ostoksille, minä käyn ensin ja lapsen maidot on tuolla ja tutit täällä ja plaa, plaa, plaa, kuunteletko Jarmo nyt varmasti? No Jarmo on autopilotilla ja kuvailee aukion nähtävyyksiä järkkärillään, joojottelee vaan vaimolleen ja vaimon lähdettyä jatkaa kuvaamista ajautuen kauemmas mukulasta..sitten välähtää että niin joo munhan piti lähteä kaupoille ja tadaa vauva jää yksin!
Nimi fiktiivinen ja tapahtunut täysin kirjoittaneen olettamusta.
[/quote]joo no jotain tommoista mä yritin miettiä, mutta mun mielikuvitus ei riittänyt. Ehkä noin se vois mennä, jos on vähän iskä autopilotilla tosiaan.
[/quote]Tuli mieleen että mä tiedän isän joka kertoi unohtaneensa lapsen ostoskärryihin joskus, tais ehtiä kotiinsakin, tai oliko jopa niin että oli lapsi tunnistettu ja soitettu isälle että sulla tais jäädä jotain.
Tämä isä oli kyllä maanisdepressiivinen, että ehkä se selittää jotain.