Miksi pitäisi maksaa luottokortilla?
En ole koskaan ymmärtänyt luottokorttien ideaa. Niissähän on joku tilinhoitomaksu, eli rahaa menee enemmän. Elää pitää omien varojen mukaan.
Kommentit (69)
yli varojen vinguttaminen on hullua mutta luottokorttiostosta voi saada esim lentofirman mentyä konkkaan rahat takaisin, käteisestä ei. Ulkomailla on kätevä toimia visalla tai muulla kortilla, on helppo kuollettaa, jos häviää. Jos löytyy erittäin hyvä tarjous esim kodinkoneesta tässä kuussa ja ei juuri käteistä, niin luotto kätevä ja maksaa pois ens kuussa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 22:06"]
En tunne ketään joka olisi ulkomailla autoja vuokrannut vaikka monta ulkomailla käynyttä tunnenkin. Aina ovat ilman luottoa selvinneet.[/quote]
Jos on pidempään reissussa, vuokra-auto on ihan kätevä. Jos aikoo liikkua kohdemaassa tai -alueella paljon, vuokra-auto on edelleen kätevä.
Jos auton varaa jo ennalta sen saa yleensä huomattavasti halvemmalla. Jos ei ole luottokorttia, varaaminen ei useinkaan onnistu.
Parasta luottokorttiostamisessa on turvallisuus. Luottokorttiyhtiö palauttaa rahat takaisin, jos tuotetta ei tule tai firma menee konkurssiin. Usein kortteihin on liitetty myös erilaisia ostoturvavakuutuksia, jotka korvaavat ostettujen tuotteiden hajotessa tai hävitessä.
Luottokortteihin liittyy paljon ennakkoluuloja, iso osa näistä on aika turhia.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 22:14"]Mistä te niitä lentoja ja hotellihuoneita oikein varaatte kun ei muka ilman luottokorttia onnistu? Ei ole vielä itselle vastaan tullut paikkaa, jossa ei olisi esimerkiksi Visa Electron kelvannut. Hotelleissakin talletusmaksuun käy mm. Visa Electrob tai käteistalletus. Nettitilaukset onnistuu loistavasti Electronilla jne.
[/quote]
Mä varaan ebookersilta ja suoraan lentoyhtiöiltä/hotellista. Jokin aika sitten kirjautuessani suomalaiseen hotelliin piti olla luottokortti varmistusta varten, vaikka maksettiin debitillä. Käteistalletus tuntuu jotenkin kovin vaikealta, kömpelöltä ja vanhanaikaiselta.
Olen muutaman kerran yrittänyt käyttää electronia, mikä minulla myös on. Yleensä ei ole onnistunut.
Maksan aina matkat ja hotellit luotolla, koska silloin jos jotain ongelmaa niin luottokunta on välissä. Samoin nettiostokset. Se on turvallisempaa kuin suoraan tililtä käteisellä.
Ei tule mitään kuluja, minun korttimaksu menee op-bonuksista (samalla kortilla debit ja visa), maksan luottokorttilaskun heti eli ei tule korkoa.
Erään d-pankin visasta menee laskutusmaksu (2€ tai enemmän paperilaskusta) sekä käytön mukaan joku prosentti käytetystä luotosta joka kuukausi. Lisäksihän noi veloittavat kaupalta joka ostoksesta jonkun prosentin. Hyvä business. Siis pankeille ja luottokunnalle (eikun mikä firma sen visan omistaakaan nykyisin).
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:54"]
Luottokortteja ei kaikille tosta vain annetakaan. Se tietenkin korpee ja panee syyllistämään. Ei niitä paskahousuilla ole. Vakkari duuni pitää olla.
Elektron persaukisten "luottokortti". Rahat lähtee heti, kun pankki ei luota maksukykyyn.
[/quote]
En sanoisi tuosta electronista noinkaan. Esim. yhdellä työkaverillani on vain electron ja tulot ovat 7000-8000e/kk, omistaa omakotitalon ja uudehkon mersun. Luulen, että pankki luottaisi hänen maksukykyynsä.
[/quote]
Itse myös hankin Electronin pankkikorttiin aikanaan 90-luvun lopussa, kun tuo SEPA-alue ei oikein toiminut, ja vietin viikkoja ulkomailla. Oli kätevä, koska sillä sain kuitenkin rahaa automaateista, ja pankin ottama transaktiomaksu oli pieni. Edelleen käytän Electronia nostaessani rahaa ulkomailla juuri siitä syystä, että transaktiomaksu on pienempi kuin luottokorteilla.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:03"]Itse myös hankin Electronin pankkikorttiin aikanaan 90-luvun lopussa, kun tuo SEPA-alue ei oikein toiminut[/quote]
Ei varmaan toiminut, kun siitä ei nähty silloin vielä edes märkiä päiväunia.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:34"]
Lisäksi Visalla on vakuutus kaikelle ostetulle. Esim. Kun ostat OP-Visan credit- eli maksuaika- tai luotto-ominaisuudella esimerkiksi uuden kännykän, kameran tai television, saat sille automaattisesti Ostoturvan 180 päivän ajaksi. [/quote]
Ei ole. Visa ei sitä tarjoa, vaan oma kortinmyöntäjäsi. Eli vaikka oma pankkisi tia muu luottolaitos. Visaan tuota ei automaattisesti kuulu. Eikä Masteriin. Moniin sellainen voi kuitenkin olla liitettynä.