Miksi pitäisi maksaa luottokortilla?
En ole koskaan ymmärtänyt luottokorttien ideaa. Niissähän on joku tilinhoitomaksu, eli rahaa menee enemmän. Elää pitää omien varojen mukaan.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:15"]
En ole koskaan ymmärtänyt luottokorttien ideaa. Niissähän on joku tilinhoitomaksu, eli rahaa menee enemmän. Elää pitää omien varojen mukaan.
[/quote]
Ei pitäisi ihmetellä kaikkea, jos ei ole ensin jotain tietoa asiasta, siis selkeitä faktoja, joiden perusteella muodostaa mielipiteensä.
Fiksut ihmiset käyttävät luottokorttia mm. matkojen ja ulkomailta tehtyjen nettiostosten maksamiseen, oli luotolle muuten tarvetta tai ei.
Ulkomaisista nettikaupoista on vaikea muuten ostaa.
Minä ostan luottokortilla aina jos ostan jotain isompaa, jonka maksan sitten säästötililtä. Mulla ei ole säästötilille mitään kortteja.
Matkat tietty aina luotolla ja ulkomailla matkustellessa luottokortti käytössä myös.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:03"]Itse myös hankin Electronin pankkikorttiin aikanaan 90-luvun lopussa, kun tuo SEPA-alue ei oikein toiminut[/quote]
Ei varmaan toiminut, kun siitä ei nähty silloin vielä edes märkiä päiväunia.
[/quote]
Mä hankin 1994 ulkomaanmatkaa varten :)
Me matkustetaan yleensä omatoimisesti. Lennetään esim. Frankfurtiin tai jonnekin muualle, otetaan auto kentältä ja ajetaan jonnekin. Hankalaa olisi matkustaa junalla matkatavaroiden ja lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 21:40"]Kylläpäs täällä on kansainvälistä porukkaa kun joka toinen vuokraa autoja ulkomailta ja tilaa jatkuvasti tavaraa paikoista joissa ei kotimaiset maksutavat kelpaa. Ehkä heidän tulonsa ei sitten riitä suomalaisiin kivijalkakauppoihin.
[/quote]No, se nyt on ihan oma valinta haluaako maksaa vaikka dvd-levystä 20€ ja ajaa johonkin Anttilaan hakemaan se, vai maksaa 6,99€ netissä, ja posti tiputtaa sen luukusta ylihuomenna. Tässä tilasin viime viikolla ledilamppuja kiinasta 2€ kipale. Halvimmat suomessa oli jossain biltemassa 4,5€ ja valikoimaa oli tasan 2 mallia vs muutaman sataa mallia kyseisessä nettikaupassa. Enkä usko että bilteman omalla merkillä laatu on parempi. Ei ainakaan tuon hintaeron verran. Ja jos jättäisivät tavaran toimittamatta konkurssin/petoksen takia, tai toimittaisivat hajonneita/toimimattomia, niin korttiyhtiölle reklamaatio ja rahat takas. Debitillä kun maksat, niin ilman oikeuden päätöstä on turha kysellä rahojen perään, ja silloinkin jäävät saamatta, jos konkurssi on rahat vienyt. Kotimaassakaan en mieluusti maksa kuin luotolla juuri tuon turvallisuuden takia. Luottoyhtiö saa kantaa riskin vastapuolen epäluotettavuudesta.
[/quote]
Muuten oikein, mutta myös debit- tai ylipäätään minkä tahansa korttimaksun voi riitauttaa ihan kortin myöntäjän kanssa, pankista saa kyllä paperit täyteltäväksi kunhan pyytää. Yleensä 3 kk aikaa reklamoida.
Lisäksi kaukoidästä on vähän pähkähullua tilata mitään maksaen muulla kuin PayPalilla, joka tarjoaa saman 90 päivän buyer protectionin paljon vaivattomammin. Ja harvassa ovat kuluttajille tarkoitetut paikat, joissa PayPal ei toimi.
PayPalinkin saa sidottua siihen luottokorttiin ihan kätevästi.
Ei toimi tuo SEPA alue aukottomasti, esim. Ollaan nyt Italiassa, osassa kaupoissa menee depit-puolelta (eli tililtä suoraan) - osassa ei tunnista sirua ja joutuu höylää (vetämään koneen sivusta) luottokortin puolta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:54"]
Me maksetaan ihan kaikki ostokset luottokortilla. S-ryhmän ostokset S-Visalla, koska siitä saa maksutapaetua. Minulle siis maksetaan siitä, että käytän ilmaista luottokorttia - profit! Finnair MasterCardilla maksetaan kaikki S-ryhmän ulkopuoliset ostokset. Noista ostoista saan Finnairin pisteitä, joita käytän bensalahjakortteihin ja ravintolalahjakortteihin - profit! Finnair MC on vuosimaksullinen, mutta vuosimaksu on edullisempi kuin jatkuvasti voimassa oleva matkavakuutus. Meille on kätevämpää että matkavakuutus on kortin kautta, ei sitä muistaisi erikseen ottaa.
[/quote]
https://pointshop.finnair.com/partner.php?cPath=13_284
Ymmärsinkö oikein, että Finnairin Masterilla saa pisteen per euro ja Nesteen satasen lahjakortti siis maksaa 77,05 euroa plus 8000 pistettä, eli 8 tonnin ostokset? Karkeasti siis 8000 euroa kuluttamalla saa reilut 20 euroa eli 0.25% takaisin. Kun vielä huomioidaan se, että Nesteen lahjakortit eivät käy kylmillä (=halvemmilla) asemilla ja se, että osuuskaupan 0.5% bonukseen ei vaadita paljon tankillista enempää S-kortilla (toinen 0.5% tulee maksutapaedusta) niin eihän tuossa ole järjen hiventäkään käyttää noita pisteitä AINAKAAN Nesteen lahjakortteihin? Vai mitä laskin väärin?
Kyllä pisteiden keräily monissa tilanteissa kannattaa, mutta ei silloin, jos ainoa lopputulos on litrahinnaltaan kalliimpi polttoaine kuin tekemällä miten tahansa toisin.
S-pankin Visaan olen itse kyllä ollut tyytyväinen. Bonus+maksutapaetu+tarvittaessa se tankillinen ennen kuunvaihdetta kylmältä ABC:lta nostamaan bonustasoa on ihan hyvä paketti, vaikka korttisirkukset yleisesti ovatkin niin typeriä. Prisma on sentään halvempi kuin CM ja jos bonus alkaa olla yli 3% niin maksutapaedun eli vähintään 3.5% kanssa kylmä ABC tarjoaa yleensä aina halvimman tai lähes halvimman litrahinnan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:22"]Bonus+maksutapaetu+tarvittaessa se tankillinen ennen kuunvaihdetta kylmältä ABC:lta nostamaan bonustasoa on ihan hyvä paketti, vaikka korttisirkukset yleisesti ovatkin niin typeriä. Prisma on sentään halvempi kuin CM ja jos bonus alkaa olla yli 3% niin maksutapaedun eli vähintään 3.5% kanssa kylmä ABC tarjoaa yleensä aina halvimman tai lähes halvimman litrahinnan.[/quote]
Näinpä. Meillä pelkästään polttoaineet nostaa bonusprosentin viiteen, halvempaa tankkauspaikkaa ei ole ilman bonustakaan. Kun päälle tulee maksutapaetu ja melkeinpä automaattisesti joka vuosi maksettava prosentin ylijäämänpalautus, niin bonareita tulee 6,5. Välillä menee visalla maksamiseksi jos rahat meinaa loppua kesken, mutta seuraavassa kuussa se aina kompensoituu, joten ihan kätevä ja ilmainen puskuri tuo S-visa on.
Ei ihme, että Suomen talous on vaikeuksissa, kun kaikki ostavat vaan ulkomailta mahdollisimman halvalla. Oletteko kuulleet esim. suomalaisen tuotannon tukemisesta? Näin ne tehtaat siirtyy Aasiaan ja ties minne halpstuotantomaihin.
Joskus maksan Visalla, koska se toimii paljon nopeammin. Monissa paikoissa Elektron toimii nopeasti, mutta joissain peräkorven kyläkaupoissa tai muissa pienemmissä paikoissa Visa vain on paljon näppärämpi.
En myöskään ymmärrä näitä persaukisiksi haukkujia, sillä pitäähän se Visa-laskukin maksaa...
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 22:18"]
Kiva että onnistuu electronilla, mutta mitä pahaa luottokortissa on? Ei kuluja, kun maksaa aina koko saldon, ja ei tarvitse seurata, onko käyttötilillä rahaa (jollain tilillä aina kuitenkin on).
[/quote]
Katsos kun tietyn poliittisen suuntauksen edustajien sanastossa luottokortti kuuluu samaan kirosanojen kategoriaan kuin esimerkiksi mainostoimisto, jenkki ja Kokoomus.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 09:09"]
Ei ihme, että Suomen talous on vaikeuksissa, kun kaikki ostavat vaan ulkomailta mahdollisimman halvalla. Oletteko kuulleet esim. suomalaisen tuotannon tukemisesta? Näin ne tehtaat siirtyy Aasiaan ja ties minne halpstuotantomaihin.
[/quote]Minä maksan joka kuukausi tuloistani veroja noin 1500 euroa. Katson, että olen sillä panoksella jo tarpeeksi tukenut Suomen taloutta.
Sen sijaan en näe mitään järkeä siinä, että maksaisin tuotteesta noin 30-100% enemmän ja ostaisin sen Suomesta. Tue sinä kauppiaiden riistokatteita jos haluat, minä en. Enkä koe siitä yhtään huonoa omaatuntoa.
Juuri tilasin saksasta urheiluvälineen, joka Suomessa olisi maksanut 55 euroa... Tuli tuohon työpöydälle toimitettuna 11e/kpl + 7e postikuluja päälle. Samalla tilasin kaverille samanlaisen, joten yhden hinnaksi jäi alle 15 euroa. En todellakaan halua tukea suomikauppiasta 40 eurolla, vaan pidän sen rahan itse ja käyn vaikka mieluummin kerran syömässä ravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 09:09"]
[/quote]
Mikä suomalainen tuotanto? Kulutustavaroissa se tuotanto siirtyi jo 20 v sitten, vaikka minä olin tuolloin muuttamassa omilleni ja parhaani mukaan ostin kotimaista.
Painepesuri Suomesta 159 (made in jossain hevonvitussa) ja Saksasta täsmälleen sama tuote 105. Otin nyt Suomesta kun samaan tilaukseen tuli Suomessa tehdyt ikkunat ja säästin rahdissa. Kokonaisuus meni silti tappiolle ja kieltämättä tunnen itseni tyhmäksi kun tähän kalliimpaan ratkaisuun päädyin.
Mulla on ollut Visa koko aikuisikäni. Maksan sillä paljonkin, just nettiostoja ja loppukuusta jos ei jaksa kirjautua verkkopankkiin siirtelemään tilitä toiselle (tullut ostettua jotain muuta kuin niitä päivittäistavaroita), niin ihan niitä päivittäisostojakin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:15"]
[/quote]
Joillakin ihmisillä on VARAA. Toiset köyhyilee :):)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:57"]
En minäkään oikein ymmärrä. Täytyy olla tosi köyhä jos arjen rutiineihin tarvitsee velkaa. Olen sossun leivissä mutta koskaan ei ole tili mennyt miinukselle, toimeentulotuki on kuitenkin sen verran hyvä että tilillä on aina katetta eikä ole ollut tarvetta luotolle:-) Maksutavankaan vuoksi ei ole tarvetta sillä toistaiseksi kaiken tarvitsemani olen onnistunut maksamaan käteisellä, pankkikortilla tai verkkopankissa.
[/quote]
Luottokorttiostoksissa on se hyvä puoli, että jos tulee jotain ongelmaa, niin luottokorttiyhtiö on vastuussa.
Mutta toki jos hoitaa ostoksensa vain lähikaupassa sossun lapulla, niin ei sitten tällaisista asioista tarvitsekaan tietää.
Itse ajattelin vuosia ollessani kotiäitinä juuri noin, mistä halvimmalla, sieltä tilaan. Tänä päivänä, kun olen töissä huomaan että minä saan jotain käydessäni kaupassa. Jos tarvitsen lampun, ihan sen entisen hehkulampun, mikä se nykyään onkin. Otan vanhan mukaan, menen Anttilaan ja kysyn myyjältä jos en itse löydä ja saan mitä haluan. Lamppu kiinni ja valoa kansalle.
Kävin ennen Lidlissä. Vaunujen alle meni aina kerralla kaikki mitä tarvittiin. Ostin halvinta maitoa, halvinta juustoa. Nyt käyn lähikaupassa, jossa voitto jää Suomeen, ostan edullisinta suomalaista juustoa ja maitoa jne. joskus, kun Lidlissä on hyvä tarjous, voin sen käydä sieltä hakemassa.
Ja uutta tavaraa en juurikaan osta. Ostan lähinnä vaan kirppareilta, mutta onhan sekin ostamista. Raha jää Suomeen ja ehkä myyjä ostaa jotain saamallaan rahalla.
Kalleimmissa asioissa tietenkin seuraan hintoja, mutta en osta urheiluvälineitä tai moottoreita. Ostan lasten kirjoja ja -vaatteita, joita kirppareilta saan ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:57"]
En minäkään oikein ymmärrä. Täytyy olla tosi köyhä jos arjen rutiineihin tarvitsee velkaa. Olen sossun leivissä mutta koskaan ei ole tili mennyt miinukselle, toimeentulotuki on kuitenkin sen verran hyvä että tilillä on aina katetta eikä ole ollut tarvetta luotolle:-) Maksutavankaan vuoksi ei ole tarvetta sillä toistaiseksi kaiken tarvitsemani olen onnistunut maksamaan käteisellä, pankkikortilla tai verkkopankissa.
[/quote]
Lue aiemmat viestit ja sittenkään et ymmärrä? Onhan se hankalaa ;)
Minulla on nettovarallisuutta pari sataa tuhatta, vuositulot vajaa sata tuhatta brutto ja silti tarvitsen kuukausittain luottokorttia ruokaostoksiin.
Käytän luottokorttia nettikaupoissa ja reissuilla. Ihan tavallisena pankkikorttina mulla jokapäiväsessä käytössä visa electron ja silläkin olen maksanut nettikaupoissa suomessa ja ulkomailla ja aina on toiminut.
En mä jaksa tajuta miten tästä jaksetaan palstalla jauhaa jatkuvasti. Se on maksutapa muiden joukossa, en tiedä ketään joka enää maksaisi ostoksiaan oravannahoilla. Luultavasti niistäkin oli aikoinaan hirveän vaikea siirtyä metallirahaan... mitä sellasella tekee ei siitä voi edes töppösiä ommella. Tai plootuista paperisetelihin, eihän ne edes kestä vettä tai tulta.
Luottokortin käyttämättömyys ei kenenkään sädekehää kiillota ja suurimmalla osalla ihmisiä on raha-asiat hanskassa jolloin kk maksuaika tai jopa osissa maksaminen sillä luotolla ei vie luottotietoja eikä tuo taloudellisia murheita, päinvastoin.