Ennen siedin kofeiinia,nykyään kofeiinista tulee huimausta,huono olo,pakko mennä makuulle,hikoilen ja sydän hakkaa?
Pelottavia nuo tuollaiset ns kofeiinikohtaukset.. ei pysty olemaan liikkeessä,pakko maata. Kestävät yleensä n. Tunnin. Pakko vaihtaa kofeiinittomiin juomiin ja ehkä tauriinittomiinkin.... Ja selkeästi ovat yhteydessä kofeiiniin nämä heikotukset ja kuumotukset., ennen tuli vain outo olo joten en tietenkään osannut yhdistää kofeiiniin! .. en tiennyt että voi tulla näin rajuna että huimaa yms enkä usko että kannattaa jatkaa käyttöä kun jotkut sanoo että tottuisin kun jatkan vaan mutta kun tää on aika yhtäkkiä alkanut tulla
Kommentit (26)
Mullakin rupes tulla tollasia, ja jouduin lopettamaan kahvinjuonnin kokonaan muutama vuosi sitten :(
Olin kyllä ennenkin aika herkkä kofeiinille, join 2 kuppia päivässä, jos join enemmän niin alkoi tärinät ja pääkin rupes brakaamaan (ahdistuskohtauksia yms.), mut lopulta siis pienikin määrä kahvia rupes aiheuttamaan heikotusta, hengenahdistusta, kovaa sydämentykytystä... Tosi outoa, koska olin kai muuten ihan perusterve. (?)
Vedätkö sä jotain energiajuomia? Tuskin yhdestä tavallisesta kahvikupista tuollaista tulee.
Minulla kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa sen, etten kestä ollenkaan kahvia. Onko kilpirauhasarvojasi mitattu?
Mulle tulee tosi omituinen olo sen jälkeen kun juon pepsiä/kokista. Just tota huimausta, hengenahdistusta, vapinaa ja epätodellista oloa. Voiko se sit johtua kofeiinista, kun ei pari kuppia kahvia aiheuta mitään. Aiemmin join paljonkin kolajuomia (1,5l/pv) ilman mitään oireita..
Sama juttu. Myös vatsa menee sekaisin. Jouduin luopumaan kahvista.
Onko ollut stressiä viime aikoina? Mä kestän muuten kupillisen-kaksi kahvia päivässä, mutta jos olen ahdistunut, kofeiini vaikuttaa minuun rajusti. Tulee tykytystä ja ennen kaikkea ihan henkisiä oireita (ahdistuksen pahenemista ym.)
Mulla kans. Aamukahvin siedän hyvin ja siitä tulee pirteä olo. Mutta jos juon toisen kupillisen 2-3 tunnin päästä, tulee heikko olo ja huimaava, pakko mennä makuulle. Ärsyttävää.. EI ollut ennen tämmöstä. Ennen pystyin kittamaan monta kuppia päivässä, nykyään en enää.
N35
Vierailija kirjoitti:
Minulla kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa sen, etten kestä ollenkaan kahvia. Onko kilpirauhasarvojasi mitattu?
Olen sairastunut jo monta vuotta sitten vakava-asteiseen kilpirauhasen liikatoimintaan, mutta ei kahvikupillisen juomisesta ole sairastumisen jälkeen tullut sen enempää oireita kuin ennen sairastumistakaan.
Luulosairautta ja psykosomaattisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Luulosairautta ja psykosomaattisia oireita.
niimpä niin.
Täälläkin ihmetellään missä vika lopulta on.
Noin +20v takaperin olen juonut pepsimaxia 1,5 litraa päivä. Välillä meni kaksikin pulloa (pepsi max juomassa on kofeiinia lähes saman verran kuin samassa määrässä kahvissa).
Vajaa vuosi sitten alkoi pikkuhiljaa päänsärky ja myöhemmin yhdistin tämän pepsin juontiin. Pikkuhiljaa vähensin juontia kun pää ei kestänyt. Tämän päälle sydän tykytykset ja vapinat. Lopulta päädyin sairaalaan näiden oireiden takia, kun tuntui ettei sydän pysy rinnassa. Tekivät paljon testejä. Mitään ei löytynyt. Sydänlääkkeet määräsi. Aikani lääkkeitä söin ja jätin sitten ottamatta. Lääkkeillä oli vaikutus kun kofeiinia oli veressä, mutta ilman kofeiinia jäi vaikutus olemattomaksi.
Nyt 4kk olen ollut "kuivilla" ja vapaa noista oireista. Parin kk sisällä olen testaillut erillaisia juomia (kofeiinittomat juomat ei ole tuoneet mukanaan yllätyksiä) Testasin toissa päivänä 0,3 l pullolla pepsimaxia mikä on nyt tilanne (oli muuten pahan makusta kun joi pitkästä aikaa).
Hissukseen kaadoin kurkusta alas. Puoleen väliin pulloa ja noin 10min päästä jysähti päässä kipu, huimaus, vapina ja sydän tykytys alkoi. Tätä kesti koko loppu päivän.
Näin itse diagnosoituna vika löytyy kofeiinista ja minulle hiljalleen puhjenneesta yliherkkyydestä. Keho yritti varoittaa jo aikaisemmin, mutten reagoinut oikein.
Kahvilla tai energia juomilla en ole tätä aiheuttanut, koska en pidä kummankaan mausta
Onneksi löytyi tämä ketju, niin sain selityksen sille, miksi aina silloin kun juon vahvempaa kahvia, minua alkaa huimaamaan lähes yhtä paljon kuin olisi lievä asentohuimaus kyseessä. Yleensä juon kotona vain kupillisen laihaa kahvia päivässä ja sen kestän ihan hyvin. Kiitos kaikille aiheesta kirjoittaneille!
Mulla kans aamukahvin jälkeen tulee todella heikottava olo ja kädet vapisee. Sama oire myös jos juon päivällä. Voi kestää 1-2 tuntia. Sama juttu myös, että ennen tuli juotua varmaan pannullinen kahvia päivässä ja nyt olen 42v ja alkanut pikku hiljaa nämä oireet ja ne alkaa n. puoli tuntia kahvin juomisen jälkeen. Ihan selkeä syy-yhteys. Teestä ei tule mitään oireita ja olenkin vaihtanut aamukahvini kupilliseen mustaa teetä. Vähän niin kuin korvike kahville kun on ikänsä tottunut aamukahvit juomaan. Ärsyttävä homma kun kahvi on vielä hyvää. Tee ei millään lailla korvaa sitä kun maistuukin ihan laihalta kahvilta..
Juotteko juhla mokkaa te joille tulee kahvista huono olo?
Sama vika, tuli aivan yhtäkkiä tuossa koronan aikoihin vastaavat oireet. Nykyään teet roobiosta, pepsit kofeiinitonta.. jotenkin tilanne on itse parantunut tässä pikkuhiljaa ja keho sietää yhden kupin kahvia viikossa, jätän nautinnon viikonlopullen
Itse siedin ennen alkoholia. Nykyään en.
Onneksi nykyään saa kofeiinitonta kahvia kaupoista. Itse juon Lidlin kofeiinitonta pikakahvia. On aika tummapaahtoista ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans aamukahvin jälkeen tulee todella heikottava olo ja kädet vapisee. Sama oire myös jos juon päivällä. Voi kestää 1-2 tuntia. Sama juttu myös, että ennen tuli juotua varmaan pannullinen kahvia päivässä ja nyt olen 42v ja alkanut pikku hiljaa nämä oireet ja ne alkaa n. puoli tuntia kahvin juomisen jälkeen. Ihan selkeä syy-yhteys. Teestä ei tule mitään oireita ja olenkin vaihtanut aamukahvini kupilliseen mustaa teetä. Vähän niin kuin korvike kahville kun on ikänsä tottunut aamukahvit juomaan. Ärsyttävä homma kun kahvi on vielä hyvää. Tee ei millään lailla korvaa sitä kun maistuukin ihan laihalta kahvilta..
Mulla on myös tullut herkistyminen iän myötä. Kofeiini myös pahentaa esivaihtareiden yöhikoilua, joten sen kanssa on ollut pakko säätää. Ja säätämistä riittää, täällä myös kilppari ylikierroksilla. N44
Itse sain juuri elämäni eka yliherkkyyskohtauksen kofeiinista. Nukuin vain pari tuntia viime yönä, joten hörpin pitkin päivää energiajuomaa (pieni tölkki). Siitä ei tullut oireita, mutta kun ruokailun päälle otin ison kulauksen puolison kokiksesta, johan alkoi tapahtumaan!
Ensin huomasin että kämmeniäni kuumotti. Sitten kuumoitus levisi rintakehään ja kädet alkoivat tärisemään. Tärinä senkun paheni, nyt alkoi heikottaa. Kuin ei olisi syönyt pitkään aikaan, vaikka ruoasta ei ollut tuntiakaan..? Tässä vaiheessa mittasin verenpaineet. Kolme mittausta antoi keskiarvoksi 174/110, joten olin yhteydessä päivystykseen.
Koska minulla ei ollut halvausoireita, ja pääkin toimi, sain jäädä kotiin seurailemaan. Noin vajaa puoli tuntia oireiden alkamisesta olo alkoi helpottaa, verenpaineet laskivat sille tasolle mitä ne minulla normaalistikin ovat. Tärinä lakkasi. Rintakehän kuumanviileä olo poistui.
Olen esimenopaussi-iässä, mietin liittyykö asiaan mitenkään. Nuorempana kiskoin kolajuomia ongelmitta enemmänkin.
Koska olet tarkistanut verenpaineesi?