Huoli-ilmoitus ikäihmisestä, mitä tapahtuu?
Osaisiko joku kertoa, mitä tapahtuu huoli-ilmoituksen jälkeen? Huoli-ilmoitus koskisi iäkkään henkilön terveysongelmia, joista ei ole halukas hakeutumaan lääkäriin.
Sosiaalihuollosta otetaan sen jälkeen yhteyttä ilmeisesti puhelimitse, mutta entäs jos ilmoituksen kohde sanoo, että olen vain vanha, ei minua mikään muu vaivaa? Mitä sen jälkeen tapahtuu:
1) Voidaanko ko. iäkäs henkilö pakottaa lääkäriin huoli-ilmoituksen pohjalta?
2) Tuleeko merkintä Kanta.fi-järjestelmän terveystietoihin?
3) Voiko huoli-ilmoitus vaikuttaa siihen, saako iäkäs henkilö esim. ajokortin uusittua? (Tällä hetkellä ei ainakaan vielä ajokykyyn vaikuta kyseiset terveysvaivat).
Kommentit (23)
Aluksi sovitaan keskusteluaika ja selvitetään henkilön avuntarvetta. Mikäli henkilö on siinä kunnossa että pystyy ajamaan niin ajo jatkuu, kunnes lääkäri torppaa ajamisen esim näön tai kuulon heikkenemisen takia. Henkilön tila vaikuttaa lääkäritarpeeseen. Jos on vaaraksi itselleen tai muille saattaa joutua hoitoon, muuten ei. Keskustelussa katsotaan tarvitseeko apua päivittäisissä askareissa ja millaista apua tarvitsee.
Ei niin yhtään mitään. Ketään ei voi pakottaa mihinkään, ellei ole vaaraksi itselleen tai muille.
Lue tämä tuore ketju:
Keskustelu - Miten alkuvaiheen azheimer todetaan? | Aihe vapaa | Vauva
Ei tapahdu välttämättä puhelinsoittoa enempää. Jos henkilö kertoo puhelimessa kaiken olevan hyvin eikä tahdo, että hänen luokseen tullaan kotikäynnille, ei sinne väkisin mennä.
Ajoterveyden arvioi lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ei tapahdu välttämättä puhelinsoittoa enempää. Jos henkilö kertoo puhelimessa kaiken olevan hyvin eikä tahdo, että hänen luokseen tullaan kotikäynnille, ei sinne väkisin mennä.
Menkää matkoihinne siitä!
Sosiaalityöntekijä soittaa vanhukselle, joka iloisesti kertoo ettei tarvitse apia ja asia jää siihen. Ei sossuilla ole aikaa alkaa maanittelemaan ketään sen enempää ja aikuisilla ihmisillä on itsemääräämisoikeus. Ei ole pakko hakeutua hoitoon, jos ei halua. Sosiaalipuolella omakantaan siirrytään vasta syksyllä.
Riikasta voisi tehdä sellaisen jo nyt.
Systeri on tehnyt äidistä kolme kertaa huoli-ilmoituksen ja mä olen kompannut kahdesta (ekasta en tiennyt), kuten broidi.
Äiti ei suostu kotihoitoon ei mihinkään. Hän lähtee sitten suorilta jaloin. Sossu on soittanut äidille ja tämä on kohteliaasti kieltäytynyt kaikesta. Mitään ei tosiaan tapahdu.
Hän on vaan suuttunut meille lapsille ja kiukuttelee. Ei päästä lapsenlapsiakaan enää kylään, kun vakoilevat kuitenkin.
Rouva kun oli kaksi vuorokautta maannut olkkarin lattialla kaaduttuaan. Ystävä löysi. Sääriluu murtunut ja hyvä jos silloinkaan hoitoon suostui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää matkoihinne siitä!
On kerrottu aivan oikein, voit varmistaa laista että on juuri noin.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2014/1301#chp_4__sec_35
Voi kieltäytyä kokonaan jos on korkeintaan 75 , ja myös yli 75-vuotias ellei ole akuuttia hätää.
Vierailija kirjoitti:
Kenestä Riikasta puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenestä Riikasta puhutaan?
No, ihan kuule Purran Riikasta!
Ei kai terveystietoja voi käsitellä kuten sen alan henkilöt joten eivät sosiaalipuolen merkinnät taida tulla kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Systeri on tehnyt äidistä kolme kertaa huoli-ilmoituksen ja mä olen kompannut kahdesta (ekasta en tiennyt), kuten broidi.
Äiti ei suostu kotihoitoon ei mihinkään. Hän lähtee sitten suorilta jaloin. Sossu on soittanut äidille ja tämä on kohteliaasti kieltäytynyt kaikesta. Mitään ei tosiaan tapahdu.
Hän on vaan suuttunut meille lapsille ja kiukuttelee. Ei päästä lapsenlapsiakaan enää kylään, kun vakoilevat kuitenkin.
Rouva kun oli kaksi vuorokautta maannut olkkarin lattialla kaaduttuaan. Ystävä löysi. Sääriluu murtunut ja hyvä jos silloinkaan hoitoon suostui.
Ihmsellä on itse määräämis oikeus.
Ei tapahdu mitään. Aikuisella on oikeus olla hoitamatta terveyttään, jos niin haluaa.
Ei mitään. Tehdään palvelutarpeen arviointi ja siinäpä sitten se.
Ei mitään, jos ikäihminen itse sanoo että kaikki on hyvin, hän pärjää eikä tarvitse mitään apua.
Ei välttämättä mitään, jos ihminen kieltäytyy kaikesta avusta.