Te joilla on paljon sisaruksia. Tiedättekö sisarustenne syntymäajat?
Äidilläni on kuusi sisarusta. Hän ei tiedä kaikkien sisarustensa syntymävuosia, tarkemmista syntymäajoista puhumattakaan. Osa sisaruksista ei tiedä edes sisarustensa syntymäjärjestystä.
Onko tälläinen tietämättömyys ihan tavallista suurissa perheissä, vai ovatko äitini sisaruksineen poikkeuksellisen tietämättömiä ja huonomuistisia?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:22"]
En usko etteivät edes syntymäjärjestystä tiedä! Huh. Eivät ilmeisesti ole koskaan tekemisissä, kyllähän usein pidetään synttäreitä.
[/quote]
Totta se on, uskot sinä tai et. En tiedä kuinka usein äitini sisarukset ovat tekemisissä toistensa kanssa, tai äitini kohdalta tiedän mutta en muiden.
Äitini lapsuudenkodissa ei tietääkseni juhlittu synttäreitä. En tiedä, johtuiko se lasten suuresta määrästä vai mistä. Nyt aikuisena osa sisaruksista on pitänyt 50-vuotisjuhlat, ja myös niiden yhteydessä on tullut esiin tämä sisarusten syntymäajankohdista tietämättömyys.
Olen 1/5 lapsesta, muistan synttärit kaikilta ja samoin meidän sisarusten lasten synttärit, kuten vanhempien myös.
Kolme siskoa ja yksi veli. Tiedän yhden siskon syntymäajan päivälleen, muilta vuoden ja kuukauden.
Niin no, tämä sisko on kaksossisko, että ehkä se alentaa hieman "suorituksen" arvoa.
Vanhempieni syntymäpäivät muistan kyllä päivälleen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:22"]
En usko etteivät edes syntymäjärjestystä tiedä! Huh. Eivät ilmeisesti ole koskaan tekemisissä, kyllähän usein pidetään synttäreitä.
[/quote]
Totta se on, uskot sinä tai et. En tiedä kuinka usein äitini sisarukset ovat tekemisissä toistensa kanssa, tai äitini kohdalta tiedän mutta en muiden.
Äitini lapsuudenkodissa ei tietääkseni juhlittu synttäreitä. En tiedä, johtuiko se lasten suuresta määrästä vai mistä. Nyt aikuisena osa sisaruksista on pitänyt 50-vuotisjuhlat, ja myös niiden yhteydessä on tullut esiin tämä sisarusten syntymäajankohdista tietämättömyys.
[/quote]
Ei hemmetti, mä oon sanaton. :D. Tietääkö ne viikonpäivien tai kuukausien nimiä ja järjestystä? :D
Meitä on viisi lasta perheessä ja kyllä muistan kaikkien syntymäajat päivälleen. Vanhempien myös.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:43"]
Kyllähän sen nyt huomaa, kuka perheessä on minkäkin ikäinen. Kuka aloittaa koulun ekana, kuka sitten. Kuka pääsee ripille, kuka saa ajokortin.
[/quote]
Mutta muistaako sitä enää aikuisena kuka milloinkin on aloittanut koulun? Ja jos on itse vaikka 1-vuotias, kun yksi sisarus on tokaluokalla ja toinen ekaluokalla, niin jääkö siitä mitään muistijälkeä kumpi heistä ensimmäisenä aloitti koulun?
Äitini lapsuudenkodissa ei ripillepääsyä kovin suuresti huomioitu. Vanhemmat tulivat rippikirkkoon, mutta muuten asiaa ei juhlittu. Ajokortin ihmiset saavat eri-ikäisinä, osalla äitini sisaruksista ei ole ajokorttia vieläkään.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:17"]
Omituisin provo jonka olen lukenut.
[/quote]
Ei todellakaan ole provo.
[/quote]
Eikö? Teidän suvussanne taitaa olla jotain perinnöllisiä ongelmia. Minulla on kuusi sisarusta ja todellakin muistan heidän syntymäaikansa.
No mulla on 14 sisarusta. Päiviä en muista kaikilta, kuukaudet muistan aika hyvin. Syntymävuodet laskemalla. Ikäjärjestys nyt on itsestäänselvä. Ja olen siis vanhimmasta päästä ja nuorin on vasta vauva.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 17:43"]
Kyllähän sen nyt huomaa, kuka perheessä on minkäkin ikäinen. Kuka aloittaa koulun ekana, kuka sitten. Kuka pääsee ripille, kuka saa ajokortin.
[/quote]
Mutta muistaako sitä enää aikuisena kuka milloinkin on aloittanut koulun? Ja jos on itse vaikka 1-vuotias, kun yksi sisarus on tokaluokalla ja toinen ekaluokalla, niin jääkö siitä mitään muistijälkeä kumpi heistä ensimmäisenä aloitti koulun?
Äitini lapsuudenkodissa ei ripillepääsyä kovin suuresti huomioitu. Vanhemmat tulivat rippikirkkoon, mutta muuten asiaa ei juhlittu. Ajokortin ihmiset saavat eri-ikäisinä, osalla äitini sisaruksista ei ole ajokorttia vieläkään.
[/quote]
Kyllä normaalille ihmiselle jää mieleen se, kuka on sisarusparvessa missäkin "kohtaa". Koko perhe vaikuttaa tosi oudolta, jos tuollainen jää tajuamatta ja mieleen painumatta. Ei siis ole normaalia.
Mulla on vain 2 sisarusta ja muistan kyllä heidän syntymäpäivänsä. Sisollani on 3 lasta ja vuoden verran muistanut nuorimman syntymäpäivän. Kuukauden olen aina muistanut. Lapsi täyttää kohta 9
Miehen siskon lapsien syntymäpäivän olen aina muistanut (2) miehen veljen lapsista (5) nuorimman syntymäajan muistamiseen meni useampi vuosi.
Setäni ja tätini syntymäpäiviä en muista, vuodet muistan kun tiedän kuinka paljon nuorempia ovat isästäni. Miehen sisarusten syntymäpäivät muistan, samoin anopin ja appiukon ja vanhempieni. Myös kaikkien isovanhempieni.
Minulla ei ole kuin yksi sisar, mutta lähes 30 serkkua, jokaisen syntymävuoden ainakin muistan, osalta jopa syntymäpäivän, serkkujen lapsistakin muista osan syntymäpäivät samoin tietenkin, tätieni ja enojeni yhteensä 9 syntymävuoden ja ainakin kuukauden.
Eli yhteensä oman perheen kanssa noin 50 ihmisen syntymäajan, ainakin kuukauden tarkkuudella, toki olen kovin kiinnostunut numeroista mutta aika omituista minusta olisi jos en tietäisi sisarustensa syntymäjärjestystä edes.
No ei kyllä kuulosta normaalilta, jos ei omien sisarusten syntymäjärjestystä tiedä :o on mullakin 3 veljeä jotka ovat olleet jo aikuisia kun synnyin mutta tiedän kyllä kuka heistä on vanhin, syntymävuodet, ikäerot ym. Isälläni on 8 sisarusta ja hänkin muistaa kyllä syntymisjärjestyksen vaikka on toisiksi nuorin. Sen vielä ymmärrän jos ei päiviä tai kuukausiakaan muista tai vuottakaan muuten kuin että on itseä 5 vuotta nuorempi tai 3 vanhempi ym. Mutta ettei ole mitään käsitystä, miten voi olla mahdollista!
Minulla on kuusi sisarusta ja muistan kaikkien paitsi yhden sisarukseni tarkan syntymäpäivän. (Tämä yksi päivämäärä on jostain syystä sellainen, että se ei vaan jää päähäni. :D Toki muistan kuitenkin, missä kuussa tämä veli juhlii syntymäpäiväänsä.)
Kieltämättä tuntuu vähän oudolta, ettei joku muistaisi sisarustensa ikäjärjestystä. Toki sen voisi ymmärtää, jos joku pieni lapsi ei sitä muistaisi, mutta kai tuollainen jollekin 5-vuotiaalle on jo itsestäänselvää.
Mun äitillä on 11 sisarusta, muistaa niiden synttärit ja jopa niiden puolisoiden synttärit
No meitä on vain neljä, enkä muista yhden kohdalla tarkkaa päivää. Tai sanotaan että mulla tulee aina kaksi päivää mieleen, toinen niistä lienee oikea.
En ehkä muistaisi muitakaan, jos eivät olisi niin lähekkäin, tietyllä järjestelmällä muistan.
En muuten muista omienkaan lasteni sosiaaliturvatunnuksia. Enkä puhelinnumeroita, edes omaani, toisaalta muistan nämä asiat esim. lasten isästä.