Missä EI sanota Sokkari, kun puhutaan Sokoksesta
Kommentit (78)
Tampereella ei ainakaan sanota. Mäntässä ja Jämsässä sanovat S-marketia Sokkariks. Sokos on Sokos.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:26"]Helsingissä ei ainakaan.
[/quote]
Kyllä Helsingissäkin puhutaan sokkarista.
[/quote]
Kyllä ne junan tuomat puhuu Sokkarista. En kyllä itse käytä sitä nimeä, mutta kuullut olen täällä pääkaupungissakin.
[/quote]
4. polven helsinkiläinen sanoo kyllä sokkari. Ehkä oon sit liian junantuoma heh :D
[/quote]
Oliko sulla siis 4 polvea sitten suvissasi joku helsinkiläinen? (Mun mies sanoo aina ärsyttävästi - ja virheellisesti - olevansa saamelainen viidennessä polvessa, vaikka tarkoittaa että 5 sukupolvea sitten siellä on yksi saamelainen).
[/quote]
Mä, mun vanhemmat, mun isovanhemmat ja mun isän isovanhemmat ollaan kaikki helsinkiläisiä. Ei stadilaisia. Iskän kanssa käydään sokkarilla mummu kävi vaan stockalla.
Kelpaaks? Tarviiko osoitteet ja sukunimet antaa et uskotaan? :D
[/quote]
Helsinkiläiset käyvät kylläkin Stokkalla... Miten on mahdollista, että puhutte kuin landet?
[/quote]
Katsos kun ne on fiinejä ihmisiä etelä-Helsingistä, ne eivät halua vajota stadilaisuuden tasolle, se on jotenkin niin ei-hienoa ja siksi puhuvatkin kuin juntit:)
Toista se on meillä syntyperäisillä kalliolaisilla ja tölikäläisillä, me ollaan ihan reilusti stadilaisia eikä puhuta mistään Sokkareista.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:08"]Oon asunut 5vuotta stadissa (aivan ydinkeskustan alueella, kauimmillaan Lauttasaaressa) ja avopuolisoni on paljasjalkainen töölöläinen, suurin osa duunifrendeistä on helsinkiläisiä ja niin edelleen- kyllä todella moni sanoo Sokosta Sokkariksi koska se on tarttunut minuunkin. Ollaan alle 30vuotiaita, johtuisiko tästä?
[/quote]
Oikein 5 vuotta asunut stadissa, hih. Ja luulet olevasi tosi trendikäs nyt kun olet alle 30 ja puhut junttikavereidesi kanssa Sokkarista:D Ehkä se sinun junttiutesi on tarttunut poikaystävääsi ja koko kaveripiirin?
Helsinkiläiset ovat niin huvittavia stadilaisuuksineen. Ihan sama missä Suomessa sitä asuu, tuppukyliä nämä ovat kaikki Helsinkiä myöten. Olen kyllä kuullut ilmaisun Sokkari, mutta en käytä sitä itse. Kutsun kaikkia Sokoksia Sokoksiksi, paitsi Turun, joka on Wikke.
T. Helsinkiläistynyt turkulainen ilman stadilaisuusaspiraatioita
Veikkaan että Sokkari on ainakin osittain lahtelainen juttu :D
Olen syntyperäinen lahtelainen ja täällä kaikki ainakin tietää mitä Sokkari tarkoittaa ja suurin osa myös monesti käyttää.
Meillä myös muita hölmöjä lyhenteitä: Assa = Asema (Helsinkiläinen poikaystäväni nauroi makeasti kun sanoin, että olen nyt juna-assalla, hahahah).... Puhutaanko Helsingissä rautsikastakaan (rautatieasema)?
Tv. Mä oon lahest ja ihan tyytyväinen
Vantaalla tai Helsingissä en oo koskaan kuullu.
47 vuotta Helsingissä ja Espoossa. En ole tätä ennen KOSKAAN kuulluut nimitystä sokkari? Kumma sana, pidempi vielä kuin Sokos. Myös sukuni on helsinkiläisiä monessa sukupolvessa, Töölöstä etupäässä.
Junantuomana alle 30v Hensingissä asuvana en ole koskaan kuullut täällä kenenkään puhuvan "sokkarista". Täällä on tullut asuttua jo yli 8 vuotta ja kaveripiiri koostuu sekä pk-seudulta kotoisin olevista että eri puolelta Suomea tänne muuttaneista. Kavereita on sekä duunarihommista (opiskelujen ohessa osa-aikatyöt) että akateemisista taustoista (opiskelukaverit, nykyiset työkaverit). Näin heterogeenisestä tuttavapiiristä huolimatta tuo on mulle aivan outo ilmaisu. Missä piireissä sitä, muka käytetään?
Mikä Sokos? Wiklundhan se on, Wikkeksi haukuttu. :D
Ai oikein duunarihommissa joku kaveri joskus ollut. Respect :D
Mäntsälässä Sokkari tarkoittaa S-marketia
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:26"]Helsingissä ei ainakaan.
[/quote]
Kyllä Helsingissäkin puhutaan sokkarista.
[/quote]
Kyllä ne junan tuomat puhuu Sokkarista. En kyllä itse käytä sitä nimeä, mutta kuullut olen täällä pääkaupungissakin.
[/quote]
4. polven helsinkiläinen sanoo kyllä sokkari. Ehkä oon sit liian junantuoma heh :D
[/quote]
Oliko sulla siis 4 polvea sitten suvissasi joku helsinkiläinen? (Mun mies sanoo aina ärsyttävästi - ja virheellisesti - olevansa saamelainen viidennessä polvessa, vaikka tarkoittaa että 5 sukupolvea sitten siellä on yksi saamelainen).
[/quote]
Mä, mun vanhemmat, mun isovanhemmat ja mun isän isovanhemmat ollaan kaikki helsinkiläisiä. Ei stadilaisia. Iskän kanssa käydään sokkarilla mummu kävi vaan stockalla.
Kelpaaks? Tarviiko osoitteet ja sukunimet antaa et uskotaan? :D
[/quote]
Helsinkiläiset käyvät kylläkin Stokkalla... Miten on mahdollista, että puhutte kuin landet?
[/quote]
Katsos kun ne on fiinejä ihmisiä etelä-Helsingistä, ne eivät halua vajota stadilaisuuden tasolle, se on jotenkin niin ei-hienoa ja siksi puhuvatkin kuin juntit:)
Toista se on meillä syntyperäisillä kalliolaisilla ja tölikäläisillä, me ollaan ihan reilusti stadilaisia eikä puhuta mistään Sokkareista.
[/quote]
Asuinpaikastaan en tiedä, mutta eivät ainakaan kovin fiinejä. Jos on 4. polven helsinkiläinen ja puhuu noin. Minun helsinkiläisen isoäitini parempiosaisessa kodissa puhuttiin vielä ruotsia, kun hän oli lapsi, vaikka he eivät olleet suomenruotsalaisia. Eikä siitä puheeseen iskät ja sokkarit kyllä saapuneet, kun ovat jo aikoja sitten vaihtaneet kotikielekseen suomen ja sukunimikin suomennettiin.
Minä tiedän asianlaidan. Minun kokemukseni on oikea. Koska minä tiedän, miten asian kuuluu olla, muut ovat väärässä jotka muuta väittävät. He ovat jotain ihme landeja ja stadilaisia, osa varmaan jotain hesalaisia ja loput juntteja. Ei ole muita vaihtoehtoja. Kukaan ei saa sanoa SOKKARI, koska minä ja kukaan minun tuttavapiirissäni ja kuudennen polven lokaaleistani ei sano niin. Minä en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan SOKKARI, enkä ole tuota häpeällistä sanaa edes kirjoitettuna nähnyt. Jos joku sen kirjoittaa ja katseeni harhailee tuohon sanaan sokaistun.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:20"]
Ai oikein duunarihommissa joku kaveri joskus ollut. Respect :D
[/quote]
Hä? Kyllä mä tein melkein kymmenen vuotta duunarihommia (kaupassa, varastolla, puutarhalla, grillillä...) opiskelujen ohessa (lukio+yliopisto) ennenkuin valmistuin ja siirryin täysipäiväisesti oman alan töihin. Kyllä mulla noilta lähes kymmeneltä vuodelta on jäänyt paljon rakkaita ystäviä, joilla ei ole akateemista koulutusta.
En ole ikinä kuullut tuota nimitystä.
Turussa me mennään Wikkelle