"Päädyttiin valitsemaan kokeneempi henkilö tähän tehtävään." Mutta miten sitä kokemusta sitten saa?
Olen jäänyt jokaikisessä junior- ja entry level- tasoisessa rekryssä vähintäänkin kakkoseksi kokeneemmalle it-ihmiselle. Parhaimmillaan taistelin itseni viidennelle haastattelu-testi-videonlähetyskierrokselle, mutta kun ei niin ei. Helppariin tai vastaaviin en taas pääse ylikoulutettuna. Mitä tässä nyt pitäisi enää tehdä? Itselläni vastavalmistuneena on kokemusta pari vuotta opintojen ohella (täysipäiväisestä) työskentelystä ja se ei riitä mihinkään. Entinen työ ei jatkunut yt-neuvotteluiden takia ja nyt en pääse mihinkään. Vai olenko lapsettomana kolmikymppisenä naisena liian suuri riski?
Olen täydentänyt omaa osaamistani aktiivisesti ja puuhastellut vaikka ja mitä, mutta omat projektit eivät ole olleet riittävän vakuuttavia näyttöjä. Suosittelijoihin ei ole edes haluttu olla yhteydessä. Viimeisenä oljenkortena olen alkanut opiskelemaan ruotsia uudelleen, valtiolla kun on aina välillä auki paikkoja, joissa on kielitaitovaatimus ja luulisi ettei niihin ole niin kovaa tunkua kuin muihin hommiin.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna kolmekymppinen nainen ei todellakaan ole mikään ensisijainen valinta. Liian suuri riski että on kohta äitiyslomalla.
No niinpä. Mutta ei voi myöskään kertoa olevansa (ihan oikeastikin) vapaaehtoisesti lapseton, koska sekin aiheuttaa negatiivisia mielleyhtymiä kylmästä ja viallisesta epänaisesta.
- Ap
Valehtelet, että et voi saada lapsia (joku lääketieteellinen syy). Jossakin sopivassa saumassa haastattelua sen lipsautat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellista, juuri kun olin vaipumassa syvimpään epätoivon alhoon, löytyi aivan uskomattoman hyvä unelmatyöpaikka! Ja elämäni ensimmäinen vakituinen työ! Sellainen, jossa todettiin, ettei ole väliä, etten osaa juuri niitä asioita, koska kyllä normaaliälyinen ihminen ne oppii perehdytyksessä ja että tärkeämpää on ihan muut asiat. Ilmeisesti tämä on hyvä ajankohta, koska kaikissa meneillään olleissa rekryissä oli suhteellisen vähän hakijoita ja oli helpompi erottua edukseen.
-Ap
Kiva että tuli positiivinen päivitys tilanteeseen! Itse olen nainen ja opiskelen nyt it-alalle. Jännittää kauheasti saanko koskaan töitä. Olen 30v alanvaihtaja. Aina puhutaan että alalla on hyvät palkat ja paljon töitä, mutta kun olen ekaa työpaikkaa hakeva juniori, niin kilpailua on ihan kauheasti eikä aloituspalkatkaan ole mitään kovia. Ihmisillä on harhaluuloja tästä alasta.
Paskapuhetta. Jos olet vähänkin osaava ja uskottava niin naiseus on vain etu it-alalla. Sivusta on tullut seurattua kuinka vähemmällä osaamisella varustetut naiset ovat menneet miesten ohi haastatteluissa (ikäluokka 30-40). Uskottavuus, vahvuus ja määrätietoisuus ovat valttia.