Lasten kanssa riitely kesälomalla.
Lapset 8 ja 10v. Pyysin heitä lähtemään mukanani pienelle pyöräilyreissulle. Syötiin lounas ja nyt olisi hyvä hetki mennä. Oltais käyty samalla jäätelöllä. Vanhempi lapsista ilmoitti ettei tule. Oli eilen koko päivän sisällä. Kuuntelee äänikirjaa, sillä peliaika on max. 2h päivässä. Tänään meininki on sama. Katsoivat jo yhdn elokuvan. Kumpikaan ei ole nenäänsä ulos näyttänyt.
Menee hermo! Mulla loppuu loma ensi viikolla ja sen jälkeen lapset ovat pääsääntöisesti päivät keskenään. Isovanhemmat eivät voi osallistua lastenhoitoon. Mies pääsee ehkä ruokatunnillaan joskus kääntymään kotona, mutta hänellä ei ole lomaa.
Ärsyttää miksei nuo suostu mihinkään!? Ollaan kyllä oltu paljon uimassa, mutta mitä muuta voin keksiä? Kavereita ei tässä naapurustossa juuri ole. Olen koittanut sopia lapsille seuraa, mutta moni on jossain reissussa/kesämökillä.
TULISPA ARKI JA KOULU!! Tää on pelkkä työleiri ruuanlaittoineen ja tekemisineen! Ja nyt kun joku sanoo, että relaa, niin joo. Olisin ihan rento jos tietäisin, että lapset tekevät muutakin seuraavat 1,5 kk kun ovat sisällä! Olisivat edes mukanani silloin kun pyydän ja minulla on mahdollisuus. Viihtyisin itse kyllä vaikka kahviloissa.. mutta onko se sitten ok jättää lapset keskenään omallakin lomalla kun muutenkin joutuvat täällä olemaan koko kesän keskenään??
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen autuaaksi tekevä ratkaisu se ulkoilu on? Miksi pitäisi olla ulkona jos ei halua? En käsitä tätä lasten pakottamista ulos koko ajan. Sisällä on ihan hyvä olla ja äänikirja on kehittävää tekemistä. Anna lapsen rentoutua rauhassa omalla tavallaan. Sinä voit nauttia ulkoilusta jos se sinua rentouttaa, mutta jos lasta se vain ärsyttää ja kuormittaa, niin miksi sitä pitäisi jatkuvasti tehdä sen vuoksi että aikuinen on vain päättänyt että se on parempaa kuin sisälläolo?
Tutkitusti ulkoilevat ihmiset ovat terveempiä. Sitä vain että kai sitä lapselle haluaa opettaa terveitä elämäntapoja? Myös älylaitteiden parissa aikaansa kuluttavat nuoret, ovat kärsimättömämpiä ja keskittymiskyky on huonompi. Sivusta.
Mun isäni on ikänsä tehnyt ulkotöitä eli ulkoilua on todella ollut 6-8 tuntia päivässä. Tuloksena melanooma, paha lonkkakuluma, kahdesti infarkti ja aikuisena alkanut astma.
Älylaitteita käyttävät nuoret saattavat muuten huomaamattaan oppia oikeaoppisen pilkutuksen. Sinulta se on joko unohtunut tai et sitä koskaan oppinut.
Tuohan on täysin eri asia ja aurinkorasvat on myös ihan sallittuja. Miksi sinä annat esimerkin joka ei liity mitenkään siihen mitä ulkoilu tarkoittaa? Tai tiedänhän minä, sinulla ei ollut muutakaan. Liikunta on myös hyvästä jos et tätä tiennyt. Ulkoilusta astma? Lonkkakuluma ulkoilusta? Ihan sama kun sanoisin, että valtaosa ihmisistä kuolee sisätiloissa, joten siksi sisällä ei kannata olla. Taidat olla melkoisen yksinkertainen jos et tutkittua tietoa usko, vaan pitäydyt uskomuksissasi.
Meillä on samanikäistä lapsia (+ kaksi muuta). Aikuiset päättävät mitä milloinkin tehdään eli ilmoitusluontoisesti; Tupu, Hupu ja Lupu, nyt mennään yhdessä pyöräilemään.
Ei mitään neuvottelua näissä asioissa.
Tosin; meidänkin lapset olisivat nokka kiinni jossain ruudussa, jos heillä olisi päätösvalta. Annamme käyttää laitteita mihinkään tarkoitukseen noin 1-2 tuntia päivässä ja muu aika on keksittävä muuta tekemistä (sisällä tai ulkona).
Viihtyvät hyvin niillä pyöräilyillä ja muilla, kun niiden aika on, vaikka joskus on lähtiessä jupinaa enemmän tai vähemmän.
(Selittelen vielä vähän; meillä on kaksi paljon osallistuvaa aikuista ja siksi on mahdollista pitää tällaisia toimintamalleja yllä - yksin en välttämättä jaksaisi. Tottelu näissä jutuissa perustuu siihen, että aikuiset tarvittaessa jaksavat vääntää asioista.)
Voi teitä. Osa on kyllä ihan pihalla digisisältöjen ja ulkoiluvaatimustensa kanssa. Kuulostaa ihan kamalalta suorittamiselta ja vahtimiselta. Vaihtakaa aloituksen lasten tilalle puoliso. Kuinka monen mielestä kuulostaa kivalta ja rentouttavalta lomalta se, että toinen vaatii ja edellyttää, eikä anna viettää hyvin ansaittua lomaa omalla tavallaan?
Ääripäät on asia erikseen ja kultaista keskitietä itsekin kannatan, mutta alakouluikäiset lapset eivät enää ole minusta sen ikäisiä, ettei heidän mieltymyksiään tai taipumuksiaan tarvitsisi huomioida tai että ruudun käyttö pitäisi rajoittaa 2 tuntiin. Minusta lomalla 2 tuntia ruutuaikaa/päivä on todella vähän, eihän siinä kerkeä kuin juuri ja juuri aloittaa uuden maailman esim. Minecraftissa tai vähän suunnitella Simsien elämää!
Loma on tarkoituksella loma. Silloin tehdään erilaisia juttuja kuin arkena ja ladataan akkuja niillä tavoilla, jotka itselle on mieluisia. Lomalla ei tarvitse syödä joka päivä terveellisesti, mennä aikaisin nukkumaan tai ulkoilla. Sehän on juuri se loman pointti!
Ota ap nyt vähän rennommin ja hyväksy se, että perhe koostuu erilaisista yksilöistä, joilla voi olla keskenään täysin erilaisia toiveita ja taipumuksia. Sinun tehtäväsi vanhempana on kuunnella ja ymmärtää näitä eroja ja laatia kompromissi loman vietolle niin, että kaikki saavat toiveitaan riittävästi toteutettua, että perhesopu säilyy ja että yhteisen ja oman tekemisen välillä pysyy järkevä tasapaino.
T: 10- ja 12-vuotiaiden äiti
Meillä 7-vuotias aloittaa jo aamulla kaverihuudon. Kun silmät saa auki, niin alkaa se jappasu miten haluu kaverin. Tämä olisi muuten ok, mutta sitten haluavat kaverinmkanssa koko ajan olla sisällä. Sisällä ollessa rampataan ylösalas ja huoneesta toiseen. Syömään ei saa millään, koska on kaveri. Kun yksi kaveri lähtee kotiin syömään, niin alkaa toisen kaverin luo vinkuminen. Joka päivä. Sitten kun yrittää, että oltaisiin kotona ja sisarukset keskenään, niin alkaa riitely, koska haluaa taas kaverin eikä sisarusta. Tätä kaverirumbaa jatkuu päivittäin aamusta iltaan.
Olen aivan loppu tuohon lapseen. Haaveilen mökistä vain, jotta päästäisiin tuosta kaverimankumisesta. Toinen lapsi 5v olisi mielellään sisaruksen kanssa, mutta ei kelpaa seura toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen autuaaksi tekevä ratkaisu se ulkoilu on? Miksi pitäisi olla ulkona jos ei halua? En käsitä tätä lasten pakottamista ulos koko ajan. Sisällä on ihan hyvä olla ja äänikirja on kehittävää tekemistä. Anna lapsen rentoutua rauhassa omalla tavallaan. Sinä voit nauttia ulkoilusta jos se sinua rentouttaa, mutta jos lasta se vain ärsyttää ja kuormittaa, niin miksi sitä pitäisi jatkuvasti tehdä sen vuoksi että aikuinen on vain päättänyt että se on parempaa kuin sisälläolo?
Tutkitusti ulkoilevat ihmiset ovat terveempiä. Sitä vain että kai sitä lapselle haluaa opettaa terveitä elämäntapoja? Myös älylaitteiden parissa aikaansa kuluttavat nuoret, ovat kärsimättömämpiä ja keskittymiskyky on huonompi. Sivusta.
UV-säteily nyt kirkkaalla säällä 5-6 eli vastuullinen vanhempi ymmärtää suojata lapset pitkillä hihoilla, päähineillä sekä aurinkolaseilla.
Ilmasto-olomme senkuin pahenevat, joten nykylasten kohtalo porottamisen suhteen todennäköisesti huononee jatkuvasti.
Itse jouduin kouluikäisenä viettämään suuren osan kesälomapäivistä peltotöissä. Aikuisena sitten ymmärsin, että alhainen verenpaine ilmeisesti jo tuolloin teki olemisesta aika ikävää. Tällaisina päivinä järkevin ja miellyttävin tapa ulkoilla on tehdä se aamu- tai iltaviileyden aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UV-säteily nyt kirkkaalla säällä 5-6 eli vastuullinen vanhempi ymmärtää suojata lapset pitkillä hihoilla, päähineillä sekä aurinkolaseilla.
Ilmasto-olomme senkuin pahenevat, joten nykylasten kohtalo porottamisen suhteen todennäköisesti huononee jatkuvasti.
Itse jouduin kouluikäisenä viettämään suuren osan kesälomapäivistä peltotöissä. Aikuisena sitten ymmärsin, että alhainen verenpaine ilmeisesti jo tuolloin teki olemisesta aika ikävää. Tällaisina päivinä järkevin ja miellyttävin tapa ulkoilla on tehdä se aamu- tai iltaviileyden aikaan.
Niin, tai sitten aurinkorasva on myös käypä suoja. Ilta seitsämän jälkeen ei tarvitse mitään suojaa, vaikka kuinka porottaisi.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaahan te alapeukuttajat miten minun kuuluisi toimia? Onko ok, että 10-vuotias ja kahta vuotta nuorempi sisarus pelaavat ja katsovat tv:tä koko kesän? En ainakaan itse keksi muuta kuin yrittää saada heitä mukaan.. Vaikeaa se on tietysti silloin kun itse olen töissä, mutta kun eivät suostu nytkään kun olen lomalla!
ap
Meillä lapset 8, 11 ja 14. Käsketään pihalle joka päivä, ja illalla mennään vielä yhdessä. Tehdään etätöitä, ensi viikolla alkaa loma. Saavat tietysti mennä kavereiden kanssa vaihtoehtona meidän kanssa ulkoilulle. Joskus kiellän puhelimet koko päiväksi, alkavat sitten pelaamaan lautapelejä, jalkapalloa, askartelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä. Osa on kyllä ihan pihalla digisisältöjen ja ulkoiluvaatimustensa kanssa. Kuulostaa ihan kamalalta suorittamiselta ja vahtimiselta. Vaihtakaa aloituksen lasten tilalle puoliso. Kuinka monen mielestä kuulostaa kivalta ja rentouttavalta lomalta se, että toinen vaatii ja edellyttää, eikä anna viettää hyvin ansaittua lomaa omalla tavallaan?
Ääripäät on asia erikseen ja kultaista keskitietä itsekin kannatan, mutta alakouluikäiset lapset eivät enää ole minusta sen ikäisiä, ettei heidän mieltymyksiään tai taipumuksiaan tarvitsisi huomioida tai että ruudun käyttö pitäisi rajoittaa 2 tuntiin. Minusta lomalla 2 tuntia ruutuaikaa/päivä on todella vähän, eihän siinä kerkeä kuin juuri ja juuri aloittaa uuden maailman esim. Minecraftissa tai vähän suunnitella Simsien elämää!
Loma on tarkoituksella loma. Silloin tehdään erilaisia juttuja kuin arkena ja ladataan akkuja niillä tavoilla, jotka itselle on mieluisia. Lomalla ei tarvitse syödä joka päivä terveellisesti, mennä aikaisin nukkumaan tai ulkoilla. Sehän on juuri se loman pointti!
Ota ap nyt vähän rennommin ja hyväksy se, että perhe koostuu erilaisista yksilöistä, joilla voi olla keskenään täysin erilaisia toiveita ja taipumuksia. Sinun tehtäväsi vanhempana on kuunnella ja ymmärtää näitä eroja ja laatia kompromissi loman vietolle niin, että kaikki saavat toiveitaan riittävästi toteutettua, että perhesopu säilyy ja että yhteisen ja oman tekemisen välillä pysyy järkevä tasapaino.
Kyllä. Usko huviksesi, että pelaamiselle on varmasti ihan riittävästi aikaa lomalla. Nyt on rajoitus muutama tunti päivässä kun olen lomalla kotona. Pelaaminen on koodin takana, mutta varmasti lomalla on sitä riittävästi meidän työpäivinämme silti. Tv:ssä ei koodia ole, joten sitä vähintään tuijottavat jos pelata ei saa. Vaikeampi lapsia on joka sekunti myöhemmin vahtia kun olen vaikka töissä kun oma lomani loppuu. Jos löytyy kaveri, kaverin luona varmasti pelataan. Se sopii minulle kyllä.. jos nyt olisi se kaverikin ensin.. Lapsilla on 1,5 kk aikaa olla leppoisammin kotona kun vanhemmat ovat töissä. Ihan varmasti voi lähteä äidin kanssa pyörälenkillekin JOS se äiti jaksaa. En edes välttämättä halua itseni vuoksi mennä, vaan lasten, jotta saan ne ulos ja tekemään jotain muutakin välillä.
ap
Me käydään joka aamupäivä tuonikästen kanssa yhessä jossain: leikkipuistot, uimarannat, kotieläinpihat, liikennepuisto, kiipeilymestat, keskusta. Omin eväin, joten yleensä ilmaisia reissuja, paitsi bensaa kuluu. Joka kerta eri ranta tai puisto, niin on kiva seikkailla. Lisäksi haetaan aina geokätkö tai pari sieltä päin missä ulkoillaan. Ei nääkään omalla pihalla keksi mitään tekemistä.
50 jatkaa, että meillä on peliaika tunnin päivässä. Telkkaria katsovat ehkä pari tuntia päivässä. Loppuaika tehdään jotain yhessä, pelaillaan sisällä tai ulkona. Tai sit leikkivät keskenään tai lukevat kirjoja.
Nostan jos jollakin vielä hyviä ideoita. Etenkin mites sitten kun lapset joutuvat olemaan vanhempien työpäivien ajan paljon kahdestaan??
Vierailija kirjoitti:
Tämä peli on menetetty jo aikaa sitte. Jos lapset pienestä pitäen päättää mitä haluavat tehdä ja mitä ei, niin tässä tulos. Aikuiset päättää, ei lapset ja tosiaan jo taaperosta alkaen.
Mä en koskaan ole ymmärtänyt tätä kasvatus tyyliä jos lapsi ei tykkää pyöräillä tai halua pyöräillä en mä häntä sinne pakota. Miksi pakottaisin kun mäkin vihaan esim marjastamista ja vihasin sitä kun äiti pakotti mukaansa marjastamaan.
Me tehdään asioista joista lapset tykkää eilen mentiin piknikkille ja oltiin samalla rannalla huomenna tehdään sushia ja ehkä leivotaan keksejä . Katsotaan myös paljon sarjoja yhdessä esim nyt on menossa jane the vigrin ja ikää on lapsella 13 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai sitten aurinkorasva on myös käypä suoja. Ilta seitsämän jälkeen ei tarvitse mitään suojaa, vaikka kuinka porottaisi.
Aurinkorasva ei korvaa peittävän kankaan antamaa suojaa.
Hyvin monille se porotus aiheuttaa päänsärkyä tai muuta huonovointisuutta ja kuumuus tekee voimattomaksi. Uv-säteilyn ollessa pahimmillaan on todella suositeltavaa, että lapset oleskelisivat sisätiloissa tai muuten varjossa.
Aikuinen voi päättää itse terveyteensä pitkällä tähtäimellä vaikuttavista asioista ja polttaa itsensä karrelle, jos se on mieleinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Usko huviksesi, että pelaamiselle on varmasti ihan riittävästi aikaa lomalla. Nyt on rajoitus muutama tunti päivässä kun olen lomalla kotona. Pelaaminen on koodin takana, mutta varmasti lomalla on sitä riittävästi meidän työpäivinämme silti. Tv:ssä ei koodia ole, joten sitä vähintään tuijottavat jos pelata ei saa. Vaikeampi lapsia on joka sekunti myöhemmin vahtia kun olen vaikka töissä kun oma lomani loppuu. Jos löytyy kaveri, kaverin luona varmasti pelataan. Se sopii minulle kyllä.. jos nyt olisi se kaverikin ensin.. Lapsilla on 1,5 kk aikaa olla leppoisammin kotona kun vanhemmat ovat töissä. Ihan varmasti voi lähteä äidin kanssa pyörälenkillekin JOS se äiti jaksaa. En edes välttämättä halua itseni vuoksi mennä, vaan lasten, jotta saan ne ulos ja tekemään jotain muutakin välillä.
ap
Ap täällä jatkaa.
No nyt on käyty kotieläinpihassa myös. Tänään käytiin isommassa leikkipuistossa, jossa lapset toki ovat jo ehkä "yli-ikäisiä", joten ymmärrän, ettei tämä ole ykkösvaihtoehto. Kotieläinpiha oli kuitenkin lasten mielestä kiva ja kyllä se leikkipuistokin lopulta hetken aikaa maistui. Huomenna mennään... yllätys yllätys.. uimaan! :D
Vielä ottaisin vinkkejä vastaan etenkin niihin päiviin kun lomani loppuu! Miten ihmeessä saan noihin lapsiin jotain liikettä ja ne ulos kotoa? Ihan keskenään en uskalla vielä uimaan päästää, mutta mitä ne vois tehdä päivisin yhdessä? Pyöräily ilman päämäärää on varmasti tylsää. Jotain sellaista toki voin keksiä, että pitää palauttaa pullot kauppaan ja pullorahoilla saa ostaa jäätelön, mutta ei niitä pulloja jokapäiväksi riitä :D..
ap
Nostan.
Ihmettelen myös lasten kavereita. Jos esim. luokkakaverille soittaa (lähellä ei asu) niin yksikin on sellainen, ettei niille koskaan sovi mennä. Lapseni ei ole koskaan ollut siellä kylässä, heidän lapsensa kyllä ollt meillä monesti. Missä vastavuoroisuus??
ap
Miksei lapsi lue kirjaa ihan itse? Äänikirjan kuuntelu ei ihan stimuloi aivoja samalla tavalla, kuin itse lukeminen.
Varmaankaan ei pyöräilyreissu lapsia kiinnosta, se on sinulle mieluisaa puuhaa, mitä jos kysyisit niiltä lapsilta, että jos nyt kuitenkin edes yhtenä päivänä tehtäisiin joku reissu jonnekkin, niin mitä haluaisivat tehdä?
Mulla enää muutama tunti kesäloman alkuun. En tiedä miten kestän. Peruakkaan en voi.
Vierailija kirjoitti:
Nostan.
Ihmettelen myös lasten kavereita. Jos esim. luokkakaverille soittaa (lähellä ei asu) niin yksikin on sellainen, ettei niille koskaan sovi mennä. Lapseni ei ole koskaan ollut siellä kylässä, heidän lapsensa kyllä ollt meillä monesti. Missä vastavuoroisuus??
ap
Minä elin lapsuuden, jossa meille ei juuri koskaan voinut tulla kylään. Isä teki raskasta vuorotyötä, oli paljon illassa ja yössä ja tarvitsi nukkumisrauhaa. Meitä lapsia oli kolme. Mekin ramppasimme poissa kotoa paljon, eikä se tuntunut onneksi olevan ongelma kavereille tai heidän vanhemmilleen.
Syitä siihen ettei heille voi mennä, voi olla monia. En tekisi omia johtopäätöksiä, tuohtuisi tai järkyttyisi tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapsi lue kirjaa ihan itse? Äänikirjan kuuntelu ei ihan stimuloi aivoja samalla tavalla, kuin itse lukeminen.
Varmaankaan ei pyöräilyreissu lapsia kiinnosta, se on sinulle mieluisaa puuhaa, mitä jos kysyisit niiltä lapsilta, että jos nyt kuitenkin edes yhtenä päivänä tehtäisiin joku reissu jonnekkin, niin mitä haluaisivat tehdä?
Kyllä molemmat lapsista lukee ihan itsekin. Lähinnä iltaisin sängyssään ja joskus päivälläkin. Ja kyllä olen kysynyt sitäkin mitä haluaisivat tehdä.. eivät oikein tiedä. Ja sitten vastauksena se särkänniemi, jonne kyllä ollaan menossa joku minun vapaapäiväni kun loma kerran nyt loppuu.
ap
En tiedä olivatko kirjat aikoinaan yhtä addiktoivia? Vaikea kuvitella että kovinkaan lukutoukka löytäisi tuoretta lukemista jokaisen päivän jokaiseen valveillaolohetkeen.
Kännyköitä/pleikkaa/tabletteja/telkkaria sen sijaan meidän saman ikäiset katsoisivat vaikka koko loman jokaisen päivän jokaisen minuutin.