Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kanssa riitely kesälomalla.

Vierailija
29.06.2021 |

Lapset 8 ja 10v. Pyysin heitä lähtemään mukanani pienelle pyöräilyreissulle. Syötiin lounas ja nyt olisi hyvä hetki mennä. Oltais käyty samalla jäätelöllä. Vanhempi lapsista ilmoitti ettei tule. Oli eilen koko päivän sisällä. Kuuntelee äänikirjaa, sillä peliaika on max. 2h päivässä. Tänään meininki on sama. Katsoivat jo yhdn elokuvan. Kumpikaan ei ole nenäänsä ulos näyttänyt.

Menee hermo! Mulla loppuu loma ensi viikolla ja sen jälkeen lapset ovat pääsääntöisesti päivät keskenään. Isovanhemmat eivät voi osallistua lastenhoitoon. Mies pääsee ehkä ruokatunnillaan joskus kääntymään kotona, mutta hänellä ei ole lomaa.

Ärsyttää miksei nuo suostu mihinkään!? Ollaan kyllä oltu paljon uimassa, mutta mitä muuta voin keksiä? Kavereita ei tässä naapurustossa juuri ole. Olen koittanut sopia lapsille seuraa, mutta moni on jossain reissussa/kesämökillä.

TULISPA ARKI JA KOULU!! Tää on pelkkä työleiri ruuanlaittoineen ja tekemisineen! Ja nyt kun joku sanoo, että relaa, niin joo. Olisin ihan rento jos tietäisin, että lapset tekevät muutakin seuraavat 1,5 kk kun ovat sisällä! Olisivat edes mukanani silloin kun pyydän ja minulla on mahdollisuus. Viihtyisin itse kyllä vaikka kahviloissa.. mutta onko se sitten ok jättää lapset keskenään omallakin lomalla kun muutenkin joutuvat täällä olemaan koko kesän keskenään??

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kertokaahan te alapeukuttajat miten minun kuuluisi toimia? Onko ok, että 10-vuotias ja kahta vuotta nuorempi sisarus pelaavat ja katsovat tv:tä koko kesän? En ainakaan itse keksi muuta kuin yrittää saada heitä mukaan.. Vaikeaa se on tietysti silloin kun itse olen töissä, mutta kun eivät suostu nytkään kun olen lomalla!

ap

No ensin tulee mieleen, että kasvatus on mennyt pieleen ja pelit ja tv on liian tärkeitä. Myöhäistä rutista kun paskat on jo housussa. Menkää vaikka pelaamaan jalkapalloa, minigolffaamaan, retkelle missä uidaan ja yövytään, mökille, veneelle, kiipeilypuistoon onhan näitä.

Vierailija
22/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen autuaaksi tekevä ratkaisu se ulkoilu on? Miksi pitäisi olla ulkona jos ei halua? En käsitä tätä lasten pakottamista ulos koko ajan. Sisällä on ihan hyvä olla ja äänikirja on kehittävää tekemistä. Anna lapsen rentoutua rauhassa omalla tavallaan. Sinä voit nauttia ulkoilusta jos se sinua rentouttaa, mutta jos lasta se vain ärsyttää ja kuormittaa, niin miksi sitä pitäisi jatkuvasti tehdä sen vuoksi että aikuinen on vain päättänyt että se on parempaa kuin sisälläolo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin näissä tapauksissa niin. Että pidettiin perhepalaveri.

Kokosin koko perheen yhteen pöydän ääreen. Kerroin ongelman ja kerroin toiveen kysyin muiden toiveita. Jokainen toi esiin mielipiteitään ja toiveitaan ja ideoitaan. Kaikkien mieli kuunneltiin.

Sitten pidettiin perhepäivä. Se oli kiva.

Käytiin pulkkamäessä ja torin yhdessä ruokaa.

Ennen kokoontumista olin mieheni kanssa jutellut asiasta, niin hän pystyi olemaan mukana... kutsuu/vaatii palaveriin ja kehottaa tähän yhteiseen juttuun.

Meillä on kiva perhe.

Aapee sulla on kiva perhe. Tuo se esiin siinä palaverissa, että haluat näitten kivojen tyyppien kanssa viettää aikaa. Muutakin on olemassa kuin ne äänikirjat ja masiinat.

Lapsille ja nuorille pitää opettaa. Ei ne tiedä automaattisesti.

Tärkeää on, että sulla ja puolisolla on yhteinen sävel ja yhteinen tavoite tuossa. ..Se perheaika.

Kyllä se onnistuu!

Vierailija
24/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytte melkein joka päivä uimassa, niin minusta on ok jättää välillä lapset sisälle tekemään mitä haluavat. Ehkä ikkunoita auki tarpeen mukaan/sään salliessa, niin saavta raitista ilmaa. 

Meillä on sääntönä, että päivittäin pitää olla vähintään tunti ulkona.Voivat mennä keskenään, jos eivät äidin kanssa halua pyöräillä.

Ruuduille aikarajoitukset. Jos haluat jotain yhteistä tekemistä, kotiinjäänti-innokkuutta voisi ehkäistä sääntö "kotiin jäävä tiskaa/imuroi/muu ajankohtainen kotityö".

Vierailija
25/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä kysellä lapsilta mikä heitä innostaisi, jos pyöräily ei ole se juttu. En minäkään aikuisena innostu pyöräretkistä. Miehen seuraksi joskus lähden mutta keksin myös tuhat muuta kiinnostavampaa tekemistä.

Nyt kun teillä on lähes viikko yhteistä lomaa jäljellä, kokeilkaa Vain Elämää -viikkoa? Siinä jokainen perheenjäsen saa vuorollaan päättää miten päivä vietetään, eli mitä tehdään ja missä ja mitä syödään jne (budjetin rajoissa). Muiden ON lähdettävä aktiviteetteihin mukaan, se on pelin henki ja siitä sovitaan jo etukäteen. Meillä lapset ovat nyt kesällä jo kyselleet, että milloin pidetään taas tällainen viikko koska se oli heistä niin hauskaa viimeksi.

Vierailija
26/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen autuaaksi tekevä ratkaisu se ulkoilu on? Miksi pitäisi olla ulkona jos ei halua? En käsitä tätä lasten pakottamista ulos koko ajan. Sisällä on ihan hyvä olla ja äänikirja on kehittävää tekemistä. Anna lapsen rentoutua rauhassa omalla tavallaan. Sinä voit nauttia ulkoilusta jos se sinua rentouttaa, mutta jos lasta se vain ärsyttää ja kuormittaa, niin miksi sitä pitäisi jatkuvasti tehdä sen vuoksi että aikuinen on vain päättänyt että se on parempaa kuin sisälläolo?

Tutkitusti ulkoilevat ihmiset ovat terveempiä. Sitä vain että kai sitä lapselle haluaa opettaa terveitä elämäntapoja? Myös älylaitteiden parissa aikaansa kuluttavat nuoret, ovat kärsimättömämpiä ja keskittymiskyky on huonompi. Sivusta.

Vierailija
27/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti ulkoilevat ihmiset ovat terveempiä. Sitä vain että kai sitä lapselle haluaa opettaa terveitä elämäntapoja? Myös älylaitteiden parissa aikaansa kuluttavat nuoret, ovat kärsimättömämpiä ja keskittymiskyky on huonompi. Sivusta.

Mun isäni on ikänsä tehnyt ulkotöitä eli ulkoilua on todella ollut 6-8 tuntia päivässä. Tuloksena melanooma, paha lonkkakuluma, kahdesti infarkti ja aikuisena alkanut astma.

Älylaitteita käyttävät nuoret saattavat muuten huomaamattaan oppia oikeaoppisen pilkutuksen. Sinulta se on joko unohtunut tai et sitä koskaan oppinut.

Vierailija
28/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin näissä tapauksissa niin. Että pidettiin perhepalaveri.

Kokosin koko perheen yhteen pöydän ääreen. Kerroin ongelman ja kerroin toiveen kysyin muiden toiveita. Jokainen toi esiin mielipiteitään ja toiveitaan ja ideoitaan. Kaikkien mieli kuunneltiin.

Sitten pidettiin perhepäivä. Se oli kiva.

Käytiin pulkkamäessä ja torin yhdessä ruokaa.

Ennen kokoontumista olin mieheni kanssa jutellut asiasta, niin hän pystyi olemaan mukana... kutsuu/vaatii palaveriin ja kehottaa tähän yhteiseen juttuun.

Meillä on kiva perhe.

Aapee sulla on kiva perhe. Tuo se esiin siinä palaverissa, että haluat näitten kivojen tyyppien kanssa viettää aikaa. Muutakin on olemassa kuin ne äänikirjat ja masiinat.

Lapsille ja nuorille pitää opettaa. Ei ne tiedä automaattisesti.

Tärkeää on, että sulla ja puolisolla on yhteinen sävel ja yhteinen tavoite tuossa. ..Se perheaika.

Kyllä se onnistuu!

Kaikkia kuunneltiin ja lopulta tehtiin niin kuin vanhemmat määräsi. Juuri noin se meni minunkin lapsuudessani, leikistä kuunneltiin lapsia ja sitten vanhemmat ilmoitti, mitä oli päättäneet. Onneksi naapurissa oli rennompi äiti, joka ei juoruillut, kun ulkoiluni oli pelaamista naapurin pojan pelikoneella.

Vierailija
29/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kertokaahan te alapeukuttajat miten minun kuuluisi toimia? Onko ok, että 10-vuotias ja kahta vuotta nuorempi sisarus pelaavat ja katsovat tv:tä koko kesän? En ainakaan itse keksi muuta kuin yrittää saada heitä mukaan.. Vaikeaa se on tietysti silloin kun itse olen töissä, mutta kun eivät suostu nytkään kun olen lomalla!

ap

PIN-koodi telkkariin, aikarajoitukset kännyköihin. Jos on jotain pelikoneita niin niihin myös PIN-koodi ja/tai rajattu peliaika.

Pakota ihan kädestä pitäen lapset ulos (ilman kännyköitä).

Ruudut ja laitteet ovat yksinkertaisesti niin addiktoivia, että ei pienillä ole mitään kykyä omatoimisesti rajoittaa omaa käyttöään. SINUN PITÄÄ OLLA SE RAJOITIN.

Vierailija
30/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on sellainen, että ei kykene yhtään spontaaneihin menoihin. Kulutan tässä juuri viimeisiä työpäiviä suunnitellen kesälomaohjelmaa, koska pari ekaa päivää menee asioiden esittelyyn ja houkutteluun. Kun lopulta päästään jonnekin, on tietysti kivaa. Ja illalla tulee uni paremmin, kun tehty jotain järkevää. 

Vierailija
31/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on sellainen, että ei kykene yhtään spontaaneihin menoihin. Kulutan tässä juuri viimeisiä työpäiviä suunnitellen kesälomaohjelmaa, koska pari ekaa päivää menee asioiden esittelyyn ja houkutteluun. Kun lopulta päästään jonnekin, on tietysti kivaa. Ja illalla tulee uni paremmin, kun tehty jotain järkevää. 

Aion aloittaa keskustelun sillä, että muistuttelen, miten kivaa oli, kun viimeksi suostui viimein lähtemään uuteen paikkaan. Totta kai yhdessä suunnittelemme, tai siis minä ehdotan ja poika voi valita. 

Enkä tarkoita mitään aamusta iltaan puuhailuja, riittää että joka päivä tehdään edes uinti- tai pyöräilyretki. Muun päivän voi rauhassa rakennella legoja ja kuunnella äänikirjoja. 

Vierailija
32/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja lapsia.

Meillä 5v ja 10v ovat aamusta iltaan ulkona.

Vierailija
33/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isäni on ikänsä tehnyt ulkotöitä eli ulkoilua on todella ollut 6-8 tuntia päivässä. Tuloksena melanooma, paha lonkkakuluma, kahdesti infarkti ja aikuisena alkanut astma.

Älylaitteita käyttävät nuoret saattavat muuten huomaamattaan oppia oikeaoppisen pilkutuksen. Sinulta se on joko unohtunut tai et sitä koskaan oppinut.

Kysypä opettajilta nykyajan lasten ja nuorten oikeinkirjoitustaidosta! Olisi ehkä parempi kuin tulla piruilemaan tänne. Ulkotöiden tekeminen 6-8 tuntia on kyllä aivan eri asia kuin se mitä ap tarkoitti.

Vierailija
34/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heillä siis ole kavereita, joiden kanssa tekisivät jotain ulkona?

Vierailija
35/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysypä opettajilta nykyajan lasten ja nuorten oikeinkirjoitustaidosta! Olisi ehkä parempi kuin tulla piruilemaan tänne. Ulkotöiden tekeminen 6-8 tuntia on kyllä aivan eri asia kuin se mitä ap tarkoitti.

Miksi töiden tekeminen ulkona ei ole ulkoilua? Ja miksi sinun törkeät pilkkuvirheesi ovat jotenkin vaatimattomampia kuin nuorten tekemät vastaavat virheet?

Vierailija
36/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

PIN-koodi telkkariin, aikarajoitukset kännyköihin. Jos on jotain pelikoneita niin niihin myös PIN-koodi ja/tai rajattu peliaika.

Pakota ihan kädestä pitäen lapset ulos (ilman kännyköitä).

Ruudut ja laitteet ovat yksinkertaisesti niin addiktoivia, että ei pienillä ole mitään kykyä omatoimisesti rajoittaa omaa käyttöään. SINUN PITÄÄ OLLA SE RAJOITIN.

Äitini (72v) nauroi tätä. Hänen lapsuudessaan kirjat oli kaiken pahan alku ja juuri, joten neuvona oli, että piilottakaa kirjat, jotta lapset ulkoilevat. Minun lapsuudessani kielletty oli tv, se esti ulkoilun.

Vierailija
37/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona on noin 25 astetta lämmintä, uutisissa varoitettiin vaarallisen voimakkaasta UV-säteilystä ja lapsilla on loma. Meillä se ei tarkoita suorittamista, vaan aivojen nollaamista.

Jotenkin säälin lapsia, jotka lämpöhalvauksen uhalla pakotetaan ulos, koska äidin mielestä se on tärkeää. Palaneet niskat ja käsivarret oikein huutavat, että ihosyövän esiaste on nyt "istutettu".

Vierailija
38/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei tuon ikäiset lapset päätä lähdetäänkö vai ei. Kyllä lähdetään, ja aina on lopulta kivaa. Eikä nyt tietenkään koko päivää touhuta jotain vaan on reilusti silti aikaa vaikka sen äänikirjan kuunteluunkin. Mutta kyllä lapsi tarvitsee ulkoilua ja liikuntaa päivittäin, lomallakin. Ihan kuten aikuinenkin!

On luonnollista että ei lapsia huvita heti lähteä, ei aikuisiakaan aina. Mutta lopulta on kuitenkin kivaa :) Se on vaan sitä perus lähdön tuskailua ja hankaluutta, ohi menevää. Mitä passiivisempi on, sen passiivisemmaksi muuttuu, apatia valtaa ja makaa lopulta sohvalla hokemassa "en jaksa" kaikkeen ehdotettuun tekemiseen. Pätee aikuisiinkin.

Vierailija
39/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei tuon ikäiset lapset päätä lähdetäänkö vai ei. Kyllä lähdetään, ja aina on lopulta kivaa. Eikä nyt tietenkään koko päivää touhuta jotain vaan on reilusti silti aikaa vaikka sen äänikirjan kuunteluunkin. Mutta kyllä lapsi tarvitsee ulkoilua ja liikuntaa päivittäin, lomallakin. Ihan kuten aikuinenkin!

On luonnollista että ei lapsia huvita heti lähteä, ei aikuisiakaan aina. Mutta lopulta on kuitenkin kivaa :) Se on vaan sitä perus lähdön tuskailua ja hankaluutta, ohi menevää. Mitä passiivisempi on, sen passiivisemmaksi muuttuu, apatia valtaa ja makaa lopulta sohvalla hokemassa "en jaksa" kaikkeen ehdotettuun tekemiseen. Pätee aikuisiinkin.

Mutta voisiko niiden lasten kanssa sopia aamulla, mitä tehdään? Miksi ihmeessä pitää toimia äidin aikataulujen ja päähänpistojen mukaan? Tappajahelle, UV-varoitus ja pyörilypakko ei vaikuta ihan täyspäisen perheen toiminnalta.

Vierailija
40/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisiko niiden lasten kanssa sopia aamulla, mitä tehdään? Miksi ihmeessä pitää toimia äidin aikataulujen ja päähänpistojen mukaan? Tappajahelle, UV-varoitus ja pyörilypakko ei vaikuta ihan täyspäisen perheen toiminnalta.

No ilman muuta voi sopia! ja meillä sovitaankin. :) Mutta jos sattuu olemaan lapset, joitka on päästetty jo passivoitumaan ja vastaus jokaiseen ehdotukseen on "emmä jaksa" "emmä halua" ja kysymykseen, mitä haluavat tehdä on vastaus vain sisällä oloa ja sohvalla makaamista, niin siinä kohtaa sitten muutetaan linjaa ja todellakin, aikuinen päättää. 

Kannattaa muuten hankkia kunnollista aurinkorasvaa ja suojaavat, kevyet vaatteet. Kummasti kykenee ulkoilemaan! Hellekään ei ole tappavaa nyt, viime viikolla oli kovempi. Nyt on jo viilennyt sopivaksi. Tietenkin kannattaa välttää ulkoilua keskipäivällä, mutta ei se nyt noin haitallista ole, kun suojautuu hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän