Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kanssa riitely kesälomalla.

Vierailija
29.06.2021 |

Lapset 8 ja 10v. Pyysin heitä lähtemään mukanani pienelle pyöräilyreissulle. Syötiin lounas ja nyt olisi hyvä hetki mennä. Oltais käyty samalla jäätelöllä. Vanhempi lapsista ilmoitti ettei tule. Oli eilen koko päivän sisällä. Kuuntelee äänikirjaa, sillä peliaika on max. 2h päivässä. Tänään meininki on sama. Katsoivat jo yhdn elokuvan. Kumpikaan ei ole nenäänsä ulos näyttänyt.

Menee hermo! Mulla loppuu loma ensi viikolla ja sen jälkeen lapset ovat pääsääntöisesti päivät keskenään. Isovanhemmat eivät voi osallistua lastenhoitoon. Mies pääsee ehkä ruokatunnillaan joskus kääntymään kotona, mutta hänellä ei ole lomaa.

Ärsyttää miksei nuo suostu mihinkään!? Ollaan kyllä oltu paljon uimassa, mutta mitä muuta voin keksiä? Kavereita ei tässä naapurustossa juuri ole. Olen koittanut sopia lapsille seuraa, mutta moni on jossain reissussa/kesämökillä.

TULISPA ARKI JA KOULU!! Tää on pelkkä työleiri ruuanlaittoineen ja tekemisineen! Ja nyt kun joku sanoo, että relaa, niin joo. Olisin ihan rento jos tietäisin, että lapset tekevät muutakin seuraavat 1,5 kk kun ovat sisällä! Olisivat edes mukanani silloin kun pyydän ja minulla on mahdollisuus. Viihtyisin itse kyllä vaikka kahviloissa.. mutta onko se sitten ok jättää lapset keskenään omallakin lomalla kun muutenkin joutuvat täällä olemaan koko kesän keskenään??

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia inhosin lapsena kesälomia. Kouluaikaan pääsi sentään noin kuudeksi tunniksi kouluun, mutta kesät olivat pelkkää kotitöiden tekemistä ja "perheen kanssa ulkoilua" aamusta iltaan. Anna lapsen kuunnella äänikirjaa.

Vierailija
2/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten tarvitse juurikaan tehdä kotitöitä. Oman huoneensa kun joskus imuroivat ja tyhjentävät tiskikoneen..

Lapsi saa kuunnella äänikirjaa. Sitä en ole kieltänyt. Lapsi on tämän itse keksinyt, sillä ei saa koko päivää pelata. Eli onko hyvä sitten, että pelaa 2 h päivässä, katsoo tv:tä hetken ja loput kuuntelee äänikirjaa? Koko kesän?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanu lukea. Oletko uhri?

Vierailija
4/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te muut teette tai tekisitte vastaavassa tilanteessa? Onko neuvoja? Nyt kun lapset eivät lähteneet minun kanssani pyörillä ulos niin tv aukesi taas. Raivostuttavaa! Ulkona paistaa aurinko ja on 24 astetta lämmintä.

Vierailija
5/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lasten tarvitse juurikaan tehdä kotitöitä. Oman huoneensa kun joskus imuroivat ja tyhjentävät tiskikoneen..

Lapsi saa kuunnella äänikirjaa. Sitä en ole kieltänyt. Lapsi on tämän itse keksinyt, sillä ei saa koko päivää pelata. Eli onko hyvä sitten, että pelaa 2 h päivässä, katsoo tv:tä hetken ja loput kuuntelee äänikirjaa? Koko kesän?

ap

Jos se tekee hänet onnelliseksi. Olisiko parempi pyöräillä kanssasi vaikka vihaa sitä?

Vierailija
6/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä peli on menetetty jo aikaa sitte. Jos lapset pienestä pitäen päättää mitä haluavat tehdä ja mitä ei, niin tässä tulos. Aikuiset päättää, ei lapset ja tosiaan jo taaperosta alkaen.

Vierailija
7/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiudu eroon tvstä.

Vierailija
8/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaahan te alapeukuttajat miten minun kuuluisi toimia? Onko ok, että 10-vuotias ja kahta vuotta nuorempi sisarus pelaavat ja katsovat tv:tä koko kesän? En ainakaan itse keksi muuta kuin yrittää saada heitä mukaan.. Vaikeaa se on tietysti silloin kun itse olen töissä, mutta kun eivät suostu nytkään kun olen lomalla!

ap

Vierailija
9/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut teette tai tekisitte vastaavassa tilanteessa? Onko neuvoja? Nyt kun lapset eivät lähteneet minun kanssani pyörillä ulos niin tv aukesi taas. Raivostuttavaa! Ulkona paistaa aurinko ja on 24 astetta lämmintä.

Antaisin lasten olla ja menisin yksinäni jäätelölle pyörällä.

Vierailija
10/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uiminen kiinnostaa, menkää uimaan. Toisaalta voisit selvittää, mitä kivoja paikkoja alueellasi on. Siis niin, ettei tarvitse yöpyä hotellissa. Ja kysy lapsiltasi, mihin niistä he haluaisivat lähteä. Johonkin huvipuistoon, jos sellaisia on päivämatkan päässä?

Vierailija
11/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lähtisin sitten yksin pyöräilemään, jäätelölle tai vaikka kävisinkin jossain syömässä. Sitten kotiin ja lapsille huikkaus, että syökää leipää, äiti kävi jo pyöräilyreissulla nauttimassa burgerin ja jäden.

Vierailija
12/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiilä laitetaan tv kiinni ja pleikan ohjaimet piiloon. Mihinkään nuo eivät lähtisi, jos ei pakottaisi. Sitten on kuitenkin tosi kivaa, kun on päästy ovesta ulos.

Vierailija
13/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvitse riidellä lapseni kanssa. Hän söi lounaan ja lähti heittelemään kaveriensa kanssa frisbeetä. Siellä on useamman tunnin, tietenkin vesipullo mukana, kun on näin kova helle. Illalla sitten menee harkkoihin. Tykkää mennä eikä tarvitse äidin keksiä tekemistä tai pakottaa ulos.

Vierailija
14/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten on terveellisintä olla sisällä (tai muualla varjossa) tuossa paahteessa.

Pyöräilemään sitten illemmalla kun auringon käristys helpottaa.

Vierailija
15/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapset päätä tuollaisia asioita. Jos on päätetty, että mennään pyöräilemään, niin sitten mennään. Ei siihen auta sanoa, etten lähde. Lapsille on hyvin tyypillistä, että vaikka ovat itse aiemmin olleet mukana suunnittelemassa yhteistä tekemistä, niin eivät sitten haluakaan lähteä kun lähdön hetki koittaa.  Samahan se on välillä itseläkin, ettei millään vittsisi nousta sohvalta ja lähteä esim. harrastuksiin. Aikuinen kuitenkin ymmärtää, että se on vain hetken laiskuuttaa ja lähteminen lopulta kuitenkin kannattaa. Lapsetkin pitää vain komentaa mukaan rientoihin, niin kyllä ne lähes poikkeuksetta ovat jälkeen päin tyytyväisiä, että lähtivät.

Meillä siis kuuluu lomaan sekä järjestettyä yhteistä tekemistä että sitä luppoaikaa. Lisäksi on ne samat kotityöt kuin ympärivuoden muutenkin. Meillä lapset 11 ja 9 vuotiaat. Yhdessä ollaan koko perheellä miettitty mitä kukakin lomalta haluaa ja kaikkien toiveita pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien rajoissa.  Sovituista asioista kuitenkin pidetään kiinni, eikä jäädä kotiin kun ei nyt huvitakaan.

Vierailija
16/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiilä laitetaan tv kiinni ja pleikan ohjaimet piiloon. Mihinkään nuo eivät lähtisi, jos ei pakottaisi. Sitten on kuitenkin tosi kivaa, kun on päästy ovesta ulos.

Nokun tämäkin.. Jos mennään nii yleensä jompikumpi kuitenkin mankuu, että pahaa ruokaa, mennään jo, ei ole kivaa.. Hermo menee kun joutuu maksamaan ja toiset on kiittämättömiä.  Uimassa on käyty ihan liikaakin. Tänään en sinne jaksa, joten pyöräilyreissu oli sen vuoksi ohjelmistossa. 

ap

Vierailija
17/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa keksi heille harrastuksia ja kesäleirejä. Urheiluleirit, partioleirit tms. Alakouluikäisten kanssa toimii hyvin. Lisäksi johonkin lomakeskukseen (jos rahat riittää) niin sinun ei tarvitse kokata. Käykää nytkin ulkona syömässä, lapset kyllä lähtevät jos jääkaappi on tyhjä.

Vierailija
18/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena vihasin lomia. Itse ei saanut päättää mitään, koska tahansa äiti tai isä ilmoitti, että nyt tehdään sitä tai tätä. Nyt mennään perkaamaan kasvimaata, nyt pyöräretkelle, nyt on aika pestä matot, nyt lounaan jälkeen lähdetään ongelle jne. Koko ajan joutui olemaan valmiustilassa, koska juuri kun ryhdyin lukemaan tai vaikka ompelemaan, avattiin huoneeni ovi, ilmoitettiin vanhemman määräys  ja sitten tehtiin sitä kivaa, mitä aikuinen halusi.

Ei yhteisiä suunnitelmia, ei aamulla "varoitusta", että tänään kannetaan polttopuut suojaan jne. vaan koska tahansa yllättäen "nyt mennään tekemään". Linnanmäelle lähdettiin tietenkin juuri sinä päivänä, kun siskon paras kaveri palasi mökiltä - ettei vain kaverukset ennättäisi olemaan yhdessä.

Joskus muistelen lapsuuttani yhtenä pitkänä kiusaamisten sarjana. Tuskin vanhemmat niin ajattelivat, he halusivat minun parastani, mutta valitettavasti vanhemman ex tempore -pyöräretki ei sitä ollut.

Vierailija
19/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa subjektiivisena mielipiteenä että kahden pikkulapsen totaaliyh:na odotan sitä päivää että voisin vaikka pyöräillä itsekseni johonkin lukemaan kirjaa ja jätskille. Vielä se ei nuoremman puolesta onnistu. Ei noin isot lapset siitä rikki mene. He tietävät vaihtoehdot eivätkä halua lähteä.

Isompi kysymys toki on että onko heillä ollut sitten liian vapaa pääsy laitteille ja puhelimille kun eivät niiden otteesta pääse. Meillä lapset eivät koske pädiin ilman lupaa ja telkkariakaan ei ole. Eli lapset keksivät itsekin tekemistä, myös ulkona. Eli ovatko he ehkä saaneet liikaa päättää tähän asti?

Vierailija
20/65 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten on terveellisintä olla sisällä (tai muualla varjossa) tuossa paahteessa.

Pyöräilemään sitten illemmalla kun auringon käristys helpottaa.

Mietin samaa, nyt on UV-varoitus eli ohjeistuksena, että turhaa auringossaoloa vältetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme