Oletko ollut Copacabanalla? Kerro jotain siitä.
Kommentit (11)
Mua kiinnostaisi myös ihan kaikki matkailukokemukset Brasiliasta. Kertokaa.
Kaikki ovat rentoja ja ystävällisiä, kunhan eivät yritä ryöstömurhata sinua. Onnistunut reissu meillä ainakin oli. Koruja ja kelloja ei pidetty, luottokortit ja isommat setelit laitettiin kenkiin.
Mä olen tuota Brasiliaa pitänyt aina vähän epäilyttävänä/vaarallisena kohteena... Juurikin nuo ryöstömurhat ei niin innosta :) Ja olen aika mukavuudenhaluinen matkailija, joten ei ehkä ole minun kohteeni. Kaikki ohjelmat ja kuvat esimerkiksi Riosta tai Sao Paulosta ovat vaan todella mahtavia ja se koko paikka vaikuttaa todella mielenkiintoiselta maalta. Itseäni ei todellakaan kiinnosta mitkään kierrokset faveloissa tms. ja stressaan turvallisuutta muutenkin.. Mutta kertokaa muut kokemuksia, niin voin edes niitä fiilistellä. T:arkajalka
Pallontallaajat.net -foorumille voin kirjoittaa Brasilianreissuistani. Tänne en.
Copacabana mielessäni matkustin kavereiden kanssa Brasiliaan. Siellä selvisi paikallisilta, että se coolein ranta olikin Ipanema. No, upeita molemmat. Caipirinhaa myytiin pikkukojuissa rannalla, paikalliset varattomat lapset taiteilivat upeita luomuksia rantahiekasta turistien iloksi kolikkojen toivossa. Uskaltauduttiin illalla rannalle juopottelemaan, ei hyvä idea varmaan, mutta mitään ei tapahtunut. Todella upea kaupunki, mutta näin pohjoismaisen silmään kyllä näkyvä köyhyys ja sille kontrastina hyvin varakkaat ihmiset oli kyllä jotenkin hämmentävää.
Luin huvikseni Wikitravelin Brasilia-osuuden. Tuli vaan mieleen, että miksi kukaan koskaan haluaisi vapaaehtoisesti paikkaan, jossa "stay safe" -osuus on saman pituinen kuin Afganistanin kohdalla?
Asuin Brasiliassa kaksi vuotta ja matkustin koko maan ympäri myös Riosta Amazoniin. Upea ja kaunis maa ja ihanat ihmiset, eikä minua ryöstetty kertaakaan. Järki käteen vaan kuten missä tahansa muussa tilanteessa. Ei kannata pelätä liikaa tai jää paljon elämässä kokematta. :)
No, kollegani vietti viikkoja sairaalassa ryöstön jäljiltä ja ei, hän ei todellakaan laittanut ryöstötilanteessa vastaan. Itse olen käynyt vain konferenssissa Brasiliassa. olihan se pirun vaivalloista, kun koko ajan piti keskittyä siihen "järjen kädessä pitämiseen" sen sijaan että olisi vain voinut keskittyä olennaiseen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 08:28"]
No, kollegani vietti viikkoja sairaalassa ryöstön jäljiltä ja ei, hän ei todellakaan laittanut ryöstötilanteessa vastaan. Itse olen käynyt vain konferenssissa Brasiliassa. olihan se pirun vaivalloista, kun koko ajan piti keskittyä siihen "järjen kädessä pitämiseen" sen sijaan että olisi vain voinut keskittyä olennaiseen.
[/quote]
No, kaikissa paikoissa on omat juttunsa ja pitää osata liikkua järki kädessä.
Kahden vuoden sisällä Brasiliassa kohtasin yhden turistin jolta oli viety käsilaukku koska pelleili sen kanssa näkyvästi ja juovuksissa keskellä yötä Rion keskustassa. Kukaan tuntemani ihminen ei joutunut väkivallan uhriksi. Oikeastaan tunnen enemmän Helsinkiläisiä jotka ovat kokeneet väkivaltaa ja häiriköintiä täällä Suomessa. Vaaralliseksi luokittelisin Bahian, mutta sielläkin liikuin yöllä ilman ongelmia ja niin tekivät muutkin tuntemani turistit. Faveloissakin olin monta kertaa ongelmitta. Tilastollisesti siellä on paljon rikoksia, mutta suurin osa niistä on huumejengejen keskuudessa ja jos "näytät" rikkaalta turistilta niin varmasti joku yrittää ottaa sinulta jotain. Rikkaiden ja köyhien varallisuuden ero on pyöristyttävä.
9
Me käytiin miehen kanssa Cobacabanalla häämatkalla, huikea reissu. Upea ranta, rentoa meininkiä, hintataso hyvin edullinen. Juuri kukaanhan ei puhu englantia eli lähinnä elekielellä mennään. Aluksi se tuntui oudolta, mutta pian siihen tottui.
Rikollisuutta varmasti on, mutta kun pitää järjen päässä, ei pitäisi mitään ihmeitä sattua. Meillä kävi pieni vaaratilanne, kun oltiin menossa Jeesus-patsaalle ja eksyttiin jonnekin sivukujalle. Joku nainen tuli kauppaamaan pikkuhousuja ja kun kieltäydyttiin, hän kaivoi puukon esiin. Pääsimme livahtamaan tilanteesta ja hyppäsimme ensimmäiseen taksiin. Sen jälkeen pysyimme kyllä visusti pääkadulla ja taksilla mentiin, jos oli vähänkin turvatonta. Kävimme myös Maracanalla jalkapalloa seuraamassa, sielläkin oli mittavat turvajärjestelyt ja helikopterien valokeilan saattelemansa poistuimme alueelta, turisteista pidetään kyllä hyvä huoli :) Mutta tosiaan omia ei kannata lähteä sompailemaan!
Huippu reissu, varkaita sai varoa, iho paloi vaikka koko päivänä ei aurinko näyttäytynyt. Caipirinha oli hyvää ja humalluttavaa.