Millä ihan käytännöllisillä toimenpiteillä voisin muuttua ns. suosituksi?
Olen hieman nuhjainen ja rähjäinen aina, vaikka pukeudun periaatteessa asiallisesti. En jotenkin osaa, ehdi tai jaksakaan laittautua kovin tyylikkääksi päivittäisessä elämässäni. En tiedä, miten voisin muuttua siistimmän näköiseksi pienellä vaivalla.
Sosiaaliset taitoni ovat myös huonot eli vähän jännitän ja säikyn ihmisiä hiljaa mielessäni, vaikka yritänkin lähtökohtaisesti aina olla kohtelias muita kohtaan. Olen siis todella epäsuosittu kaiken kaikkiaan ja ihmiset eivät pidä minusta.
En tiedä ihan tarkkaa syytä edes, mutta haluaisin löytää keinoja muuttua suositummaksi. Mulle riittäisi ihan parikin kaveria ja puoliso näin alkajaisiksi. Lisäksi olisi mukavaa tulla juttuun mukavalla tavalla melkein kaikkien arjessa kohtaamieni ihmisten kanssa ja osata heittää sellaista kivaa juttua, että kaikille tulisi hyvä mieli. En sen sosiaalisempaa elämää välttämättä edes kaipaa. Olisiko vinkkejä ja ideoita?
Kommentit (56)
Jos asut pääkaupunkiseudulla niin etsi kursseja, joiden pääpaino on keskustelu ja itsetuntemus. Niitä voi löytyä työväenopistosta tai satunnaisia kursseja googlaamalla. Paitsi nyt korona-aikana. Kun tuota tekee vuosia ja viikoittain keskustelee ohjatuissa kokoontumissa niin ymmärrys ihmisten mielenmaisemaisemista kasvaa. On eri-ikäisiä ja eri taustoista olevia. Se taas luonnollisesti auttaa ihmissuhteissa. Oppii myös ilmaisemaan itseään.
No tekisi kyllä mieli itse ehdottaa, että ryhdy narsistiksi, ellet jo ole. Näillä riittää aina seuraa ja ihailijoita, puolisoitakin ja aina vielä uusikin, kun entiselle karu totuus lopulta paljastuu, tai ei vaan jaksa enää. Eli valtava ego, näennäinen itsevarmuus, tarinaniskentää vaikka keksityin jutuin ja aina vahvasti väritettyinä joissa aina itse loistat auttajana ja sankarina, muiden vaivihkaista väheksyntää samalla itseäsi röyhkeästi kehuen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseluottamus!
Lähesty toisia hymyillen, ja aloita juttelu.
Mulla on huono itseluottamus. Lisäksi juttelen helposti aika kuivaa asiaa, vaikka osaan kyllä small talkiakin jonkin verran. Hymyilen kyllä, mutta kuulemma olen ärsyttävällä tavalla liiankin hymyilevä helposti, joten omassa tapauksessani pitää himmailla sitä liikaa hymyilyä. Paras kaverini alkoi taannoin vihjailla mulle liiasta hymyilystäni ja matkii mun hymyäni irvistellen ja nauraa päälle.
Sehän mukava ns. paras kaveri.
Sellaista on minun elämäni. Elämässäni ne ainoat läheiset lähinnä nälvivät minulle, osa jopa kiusaa ja ovat hyvin epävakaita ja ilkeitä minua kohtaan. Siksi haluaisinkin olla sellainen, että voisin kohdata uusia ihmisiä.
Mulla vähän sama, että mulle nälvitään helposti, vaikka olen ystävällinen. Mutta ehkä olen sitten olemukseltani jotenkin alistuvaisen ja ei niin itsevarman oloinen. Jokin aika sitten eräs kaverini sanoi minua lemmikikseen uusien ihmisten edessä. Jälkeenpäin tokaisi, että v**tuilu on välittämistä. Jep jep. Tuon lauseen taakse on helppo mennä. Toki tällä kaverillani on heikko itsetunto ja hänellä on taipumusta alentaa toista (eli minua) ylentääkseen itseään.
Myös äitini on aina ollut ihmeellinen minua kohtaan. Muille puhuu ystävällisesti, mutta minulle tiuskii. Ei kovin lojaalia äidiltä lastaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut pääkaupunkiseudulla niin etsi kursseja, joiden pääpaino on keskustelu ja itsetuntemus. Niitä voi löytyä työväenopistosta tai satunnaisia kursseja googlaamalla. Paitsi nyt korona-aikana. Kun tuota tekee vuosia ja viikoittain keskustelee ohjatuissa kokoontumissa niin ymmärrys ihmisten mielenmaisemaisemista kasvaa. On eri-ikäisiä ja eri taustoista olevia. Se taas luonnollisesti auttaa ihmissuhteissa. Oppii myös ilmaisemaan itseään.
Olin joskus työväenopiston itsetunto kurssilla. Oli silmiä avaava. Suosittelen. Ja ryhmään on turha mennä ujostellen, koska siellä on kaikki saman syyn takia. :)
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei ole vastausta. Sosiaalisten taitojen harjoittelu voi auttaa siihen että on seuraa, mutta tosi elämässä ihmiset eivät ole mitään huijattavissa olevia apinoita vaan näkevät pyrkimyksesi suosioon ennemmin tai myöhemmin ja sellaisestahan ei kukaan tykkää.
Ihmiset haluaa tavata sinut juuri sellaisena kuin aidoimmillaan olet. Mitä muutakaan sitä ihminen voisi tehdä ?
Kenelle tätä elämää elät ? Miellytä itseäsi mieluummin kuin muita.
Ole itsesi suosiossa.
En olisi itse tätä paremmin osannut pukea sanoiksi. You nailed it!
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan käytä sitä psykologista kikkaa jossa alat puhutella kaikkia nimeltä kuin joku puhelinmyyjä. S**tanan rasittavaa :D
Mua ainakin kiinnostaa ihmiset joilla on joku cool harrastus. Tai ihan vaan neulonta.
Tuo on totta! Eikä sen mielenkiinnon kohteen tarvitse olla mikään päätä räjäyttävä. Ihan vaan vaikka olisi kiinnostunut ranskalaisesta ruokakulttuurista tai keskiajasta tai tietyn kirjailijan tuotannosta tai koluaa uusia näyttelyitä. Ihan mitä tahansa.
Ehkä juomatavoissasi saattaa olla jotain vialla jos et ole suosittu?
Ei kaikkien kans voi tulla toimeen eikä tarvikaan. Ei kaikille tarvi edes hymyillä. Ku pääsee noista paineista niin on onnellisempi. Onnellinen on parempi ku suosittu.
Kaverit on ihan kemioiden kohtaamisesta kii, ei niitä saa olemalla suosittu. Jotain hännystelijöitä voi saada mut kuka niitä haluaa.
Aika yläastemeininkiä, koita vaan olla onnellinen ja harrastaa jos pystyt harrastaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Moniko on kyennyt muuttumaan hyljeksitystä suosituksi aikuisiällä? Yleensä se sosiaalinen pohja luodaan jo lapsena ja se on aika stabiili loppuelämän. Jos et ollut suosittu koulussa, et todennäköisesti ole sitä aikuisenakaan. Tämä ei tarkoita etteikö silti voisi löytyä kavereita ja mies, mutta se kaikki on vaikeampaa kuin suosituilla, joilla asiat näyttävät vain tapahtuvan itsestään ja yksi asia johtaa toiseen, toinen kolmanteen jne.
Epäsuosittu voi joutua näkemään aika paljonkin vaivaa, eikä tuollaista jatkumoa tapahtumille (että yksi asia johtaa toiseen) tapahdu välttämättä koskaan. Se voi olla todella lannistavaa.
Minusta sinun ei kannata edes haaveilla suosittuudesta, koska se on liian kunnianhimoinen toive. Jos löydät yhdenkin hyvän ystävän ja aidosti rakastavan miehen, olet jo todella onnekas.
Tämä ei pidä paikkaansa, ainakaan jos on kasvanut pienellä paikkakunnalla! Meillä päin suosittuja olivat tupakkapaikan kovikset. Meistä epäsuosituista ja pilkatuista nörteistä tuli opiskeluaikana paljon suositumpia, kun löysimme omanlaista seuraa ja itsevarmuutta.
Aikuistuessa tutustuin itseeni, löysin voimani ja tulin "suosituksi".
Mutta tosiaan, kuten muut ovat sanoneetkin, ala ensin tykätä itsestäsi, ja kohtaa ihmiset avoimen uteliaasti. Äläkä ole negatiivinen, ellet halua vetää puoleesi valittajia!
En osaa sanoa, mikä on reitti mielisuosioon. En itsekään ole suosittu. Itse olen jättänyt taakse esim. sellaisen ihmissuhteen, missä vastavuoroisuus ei pelannut. Tämä tuli mieleen, kun luin aiempia viestejä, kun joku ihmetteli, että vastaat vain kysymyksiin. Tuossa ihmissuhteessa esiintyi seuraavia asioita:
-Viesteihin (myös kysymyksen sisältäviin) vastataan viiveellä ja joskus ei ollenkaan.
-Puhelimella turha tavoittaa. Ei mitään vastareaktiota tai kiinnostusta kuulla, mikä olisi ollut asia. En ole ketjusoittaja vaan soitto muutama kerta / vuosi. Sekin toiselle liikaa.
-Ei pyydä kylään, vaikka itse kyläilee muiden luona
-Ei kommentoida keskusteluyrityksiin ellei se häntä erityisesti kiinnosta. Tulee idiootti olo, kun antaa itsestään ja toinen ei sitä arvosta.
-Ei kommentoi somessa päivityksiäni tai kuviani vaikka sitä tehty hänelle säännöllisesti.
Toinen tapaus:
-Puhuu julki toisten henk. koht asiat ja sairaskertomukset.
-Takertuja/liimautuja jne
-Aina riidoissa jonkun kanssa
Et ehdi...?? Mihin sinulla on kiire vai olisiko vaan tekosyy?
Minä olen suosittua seuraa, vaikkakin rähjäisen näköinen ja tylsähkö muutenkin. Minulla on yksi kultainen vinkki. Pidä ihmisistä.
Eli kun kohtaat uuden ihmisen, niin ajattele heti, että pidät hänestä. Mieti, mitä yhteisiä asioita teillä on ja mitkä asiat tuossa ihmisessä ovat sinusta kiinnostavia. Sitten juttele niistä. Ihmiset usein pitävät ihmisistä, jotka pitävät heistä. Tässä ei esittäminen auta, vaan ihmisestä täytyy ihan oikeasti pitää.
Itse haluaisin ystäväksi tai vaikka kaveriksi naisen, jonka kanssa vaihtaa ajatuksia. En tiedä miksi, mutta jotenkin ehkä haen jotain perspektiiviä asioihin, jota en ole osannut katsoa. Miesten kanssa olen tietenkin kaveerannut koko ikäni, naispuolisiakin on ollut, mutta jotenkin aina jääneet.
En ole hakemassa mitään muuta, minulla on rakas perhe olemassa. Helvetti kun joskus elämässä kehtaisi täräyttää, että lähdetäänkö lenkille, mutta kun ei. Varmaan saa jonkun ahdistelijan leiman heti tms.
M40
Liiku paljon, niin saat mielihyvää ja keho näyttää paremmalta. Tavallisen ihmisen liikkumisella ei ole mitään tekemistä liikanopetuksen tavoitteiden kanssa. Ihan sama, oletko esim. ketterä, kunhan pystyt vaikka vain kävelemään tai liikehtimään musan mukana tms.
Pidä huolta hygieniastasi joka päivä huolellisesti (hampaat, kainalot, vaatteiden puhtaus...), vaikka et olisi näkemässäkään ketään.
Opettele perushyvät käytöstavat, tervehtiminen, kiittäminen...
juu en tieda mitaan taikareseptia, en usko itse olevani mikaan supersuosittu. Olen aika ujo ja ulospain se saattaa vaikuttaa koppavuudelta (jota se ei ole !).
Olen huomannut itse etta oma hyvinvointi vaikuttaa "vetovoimaan". Hyvinvoinnilla tarkoitan etenkin henkista hyvinvointia, sita etta on iloinen asenne, luottamus tulevaisuutta kohtaan ja utelias draivi elamaan. Se saa ihonkin hehkumaan ja ryhdin suoristumaan. yhtakkia ihmiset vaan rupee parveilemaan sun ymparilla koska se sateily on positiivista.
Talla hetkella mulla on paska fiilis koska mun elamassa moni asia on nyt vaikeeta, esim ollaan tyottomia molemmat miehen kanssa, mulla on sairasteluja jne. Olen huomannut etta jos muutamaa tosiystavaa ei lasketa mukaan, aika nopeesti ihmiset kaikkoo.
Etta se siita "suosiosta". "Friend in need, is a friend indeed" pitaa paikkansa, eli suosi laatua, ala maaraa.
Älä ainakaan käytä sitä psykologista kikkaa jossa alat puhutella kaikkia nimeltä kuin joku puhelinmyyjä. S**tanan rasittavaa :D
Mua ainakin kiinnostaa ihmiset joilla on joku cool harrastus. Tai ihan vaan neulonta.