Nollatuntisopimus
Miten pitää toimia jos tarvitsee saikkua?
Entä voiko työnantaja vain ilmoittaa työvuorot vai pitäisikö kysyä sopiiko nämä?
Miten taukojen pitäminen jos on työpaikka jossa työntekijä on yksin lähes koko vuoron, 8-9 tuntia?
Olen yrittänyt toki googlettaa mutta en löytänyt mitään esim. kuinka monta päivää voi olla omalla ilmoituksella sairauden takia.
Kommentit (23)
Jos et voi poistua paikalta ruokatauolla, silloin se on palkallista aikaa. Eli jos et voi pistää lappua luukulle, niin varmista, että 8-16 työpäivästä saat 8h palkan, ei 7,5. Toki tässäkin tapauksessa pitäisi pystyä syömään ja hengähtämään, eli jos koko aika on hirveää kiirettä ja lounasta ei ehdi syödä, niin sitten on työnantajan tehtävä ottaa sinne toinen työntekijä vähintään tauon ajaksi, jos ei pidemmäksikin. Mutta jos esim. kaupassa/kioskilla asiakkaita on harvakseltaan, niin siinä kohtaa voi sitten syödä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän etelän mailla lyödään siestan ajaksi ovet säppiin, eikä pulskat suomimammat vedä siitä poroja nokkaan....kiltisti odottaa, että saa ostaa "aidon" Vuittonveskan;D
Tätähän mä kysyin.
Riippuu työnantajasta. Meillä ei hyväksytä omaa ilmoitusta. Kaikista pitää olla saikkutodistus. Kerran jätin toimittamatta, koska olin oksennustaudissa. Sain varoituksen.