Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko polkupyörän renkaiden pumppaus vaikeaa? Pitääkö ottaa jotain huomioon?

Vierailija
28.06.2014 |

voisko joku neuvoa? :)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo vaikeeta. Katso, että venttiili on ylhäällä (ei siis maata vasten). Avaa hattu, aloita pumppaus, sulje hattu.

Vierailija
2/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ollakin. Ensinnäkin venttiileitä on kolmea eri laatua. Eli pitää olla oikea ja hyväkuntoinen pumppu. Pumpun pitäminen tiiviisti vaatii voimaa ja taitoa. Parempi semmoinen jossa pumppu kiinnittyy s.e. ei tarvitse pitää.

Käsipumpulla ei kovin suuria paineita saa aikaiseksi.

Suosittelen renkaita, joissa on "autonventtiilit", niin voi käydä huoltsikalla tuhauttamassa. Tai hanki ainakin kunnon jalkapumppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää ilmoittaa asiasta viranomaiselle ja tehdä ympäristöselvitys.

Sitten pitää laittaa kypärä päähän ja turvakengät jalkaan.

Vierailija
4/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:47"]Voi ollakin. Ensinnäkin venttiileitä on kolmea eri laatua. Eli pitää olla oikea ja hyväkuntoinen pumppu. Pumpun pitäminen tiiviisti vaatii voimaa ja taitoa. Parempi semmoinen jossa pumppu kiinnittyy s.e. ei tarvitse pitää.

Suosittelen renkaita, joissa on "autonventtiilit", niin voi käydä huoltsikalla tuhauttamassa. Tai hanki ainakin kunnon jalkapumppu.

[/quote]

Mikä se kolmas venttiili on schraderin ja auton lisäksi?

Vierailija
5/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

xD

Vierailija
6/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:47"]Voi ollakin. Ensinnäkin venttiileitä on kolmea eri laatua. Eli pitää olla oikea ja hyväkuntoinen pumppu. Pumpun pitäminen tiiviisti vaatii voimaa ja taitoa. Parempi semmoinen jossa pumppu kiinnittyy s.e. ei tarvitse pitää.

[/quote]

Mikä se kolmas venttiili on schraderin ja auton lisäksi?

[/quote]

Presta

Vierailija
7/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:47"]

Voi ollakin. Ensinnäkin venttiileitä on kolmea eri laatua. Eli pitää olla oikea ja hyväkuntoinen pumppu. Pumpun pitäminen tiiviisti vaatii voimaa ja taitoa. Parempi semmoinen jossa pumppu kiinnittyy s.e. ei tarvitse pitää.

[/quote]

Kolme ei riitä. Mulla sattuu olemaan piiiiitkät presta venttiilit ja en saa millään tarpeeksi painetta :(  Täytyisi löytää jostain juuri oikeanlainen adapteri.

Vierailija
8/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on katsoa renkaasta mikä on maksimipaine. Kovemmilla paineilla rullaa paremmin, kevyemmillä joustaa paremmin. Kovemmat asfaltille, kevyemmät maastoon.

Vierailija
9/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin on "pyöränventtiili" Dunlop, toiseksi yleisin on "autonventtiili" Schrader, kolmanneksi "kilpapyörän venttiili" Presta ja varmaan vielä muitakin ;-(

Vierailija
10/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dunloppi ja presta toimii aika pitkälti samalla periaatteella ja samalla pumpun päällä.

Vierailija
11/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus tavikselle:

Autonventtiilit ja kunnon pumppu.

Jos huoltsikkaa ei ole lähellä niin silloin jalkapumppu.

Vierailija
12/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollisessa tornipumpussa on kaksi päätä. Samoin on käsipumpuissakin.

Vierailija
13/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh en mä varmaan sitten osaa. Mulla on musta puikko pumppu ja kirppikseltä kympillä ostettu pyörä missä on vähän lötköt renkaat. Haluaisin kokeilla ajaa taas kun en ole 20 vuoteen polkenut.

Ap

Vierailija
14/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaa (=kun olin lapsi) pumppaaminen oli helppoa. Pumppukin kulki pyörän mukana telineessä. Nykyisin venttiilit ovat monimutkaisia, samoin pumput. Meidän perheelläkin on niin monenlaista venttiiliä pyörissä, että minulla ei ole aavistustakaan millä pumpulla saa minkäkin pyörän pumpattua. Tuloksena on siis joskus ollut ihan tyhjä kumi kun viimeisetkin ilmat ovat tulleet pihalle pumppausyrityksessä. Vaikka pumppu olisi oikea, niin siltikin pumput ovat paljon "tiukempia" kuin ennen.

Vierailija
15/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:07"]

Ohhoh en mä varmaan sitten osaa. Mulla on musta puikko pumppu ja kirppikseltä kympillä ostettu pyörä missä on vähän lötköt renkaat. Haluaisin kokeilla ajaa taas kun en ole 20 vuoteen polkenut.

Ap

[/quote]

Laitat vaan sen pumpun pään venttiiliin kiinni (löysää venttiilin mutteria hieman) ja pistä pumpaten. Kantsii varmaan kokeilla ainakin ennenkuin toteaa, ettei osaa.

Vierailija
16/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:07"]

Ap No älä todellakaan "löysää"! Karkaa entisetkin ;-)

[/quote]

Laitat vaan sen pumpun pään venttiiliin kiinni (löysää venttiilin mutteria hieman) ja pistä pumpaten. Kantsii varmaan kokeilla ainakin ennenkuin toteaa, ettei osaa.

[/quote]

Vierailija
17/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on siinä monta mutkaa matkassa, jos on ihan enskertalainen. Jos kyseessä on se ihan "tavallinen" venttiili ja pumppusi sopii siihen, niin sitten joskus voi olla vaikea saada menemään venttiilistä läpi ensimmäinen pumppaus, eli se on jumissa. Sitten tietty tylee tenkkapoo jos pumppu ei sovi renkaan venttiilille.

Ainahan sitä voi pyytää lähistöltä jonku miehen pumppaamaan.

Vierailija
18/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:07"]Ohhoh en mä varmaan sitten osaa. Mulla on musta puikko pumppu ja kirppikseltä kympillä ostettu pyörä missä on vähän lötköt renkaat. Haluaisin kokeilla ajaa taas kun en ole 20 vuoteen polkenut.

Ap

[/quote]No meet kokeilemaan, niin selviää. Renkaisiin kannattaa laittaa paljon ilmaa, niin että rengas tuntuu käteen kivikovalta. Tavallisella putkipumpulla tuskin saa renkaaseen mitenkään liikaa painetta, mutta jos on vanhat kumit niin kannattaa vähän seurailla ettei ala repeillä rikki, jos alkaa, niin painetta vähän pois ja uudet kumit hankintalistalle.

Vierailija
19/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy videoita kaikkeen pyörän korjaukseen. Puhelimella luet ohjeet täältä.

Vierailija
20/27 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:18"]No on siinä monta mutkaa matkassa, jos on ihan enskertalainen. Jos kyseessä on se ihan "tavallinen" venttiili ja pumppusi sopii siihen, niin sitten joskus voi olla vaikea saada menemään venttiilistä läpi ensimmäinen pumppaus, eli se on jumissa. Sitten tietty tylee tenkkapoo jos pumppu ei sovi renkaan venttiilille.

Ainahan sitä voi pyytää lähistöltä jonku miehen pumppaamaan.

[/quote]

Miksi miehen? Kyllä minä, pyöräilevänä naisena osaan pumpata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi