Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luopuisitko hajuvesistä jos

Vierailija
28.06.2014 |

miehesi tulisi yliherkäksi hajuvesille?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:21"]

Entä mitä ajattelet siitä, että hajuvesiin otetaan ainesosia mummuassa kaskelotin perärauhasista? Minusta se on etovaa. Yäk. ap

[/quote]

"Yäk" :D Tiesitkö, että esim. kananmunat tulevat kanan perseestä ja sitten sinä syöt ne. :D

[/quote]

Onko sinulla kanamunayliherkkyys? ap

[/quote]

Tavallaan: Olen vegaani eli en käytä eläinkunnan tuotteita.

[/quote]

Olet kai sitten aito vegaani? Aito vegaani ei ota b12 vitamiineja purkista, koska aito vegaani uskoo, että kasvissyönti on ainoa oikea ravinto ihmiselle. ap

[/quote]

Ei, kun olen epäaito vegaani :D. Olen vegaani, eli vältän kaikkia eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
42/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä hajusteiden ihmettelyä. "Uskon" kyllä yliherkkyyteen ja tietysti on asiallista olettaa että lähipiiri ottaa sen huomioon mikäli henkilö siitä kärsii, mutta kun joku tuolla aikaisemmin kysyi, mihin niitä hajuja tarvitaan. Hajuaisti on aisti siinä missä esimerkiksi makuaistikin, joten kummastelijat voisivat vastata itselleen miettimällä, mihin tarvitaan marenkipiiraita, ihania hedelmiä tai vaikka hyvää viiniä. Toiset, kuten esimerkiksi minä, nauttivat suunnattomasti hyvistä tuoksuista, myös keinotekoisista kuten hajuvesistä, ja saan niistä samankaltaista nautintoa kuin hyvästä musiikista tai ruoasta.

Eli siis ennen kuin yliherkät tai muuten ei niin tuoksujen perään olevat ihmiset alatte esittää kohtuuttomia vaatimuksia koko maailmalle tai yhteiskunnalle sillä perusteella, ettei "tuoksuja tarvita mihinkään", miettikää, olisitteko itse valmiita luopumaan esimerkiksi musiikista sen tähden että naapurillanne on yliherkät korvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ymmärrän. Ihminen ei ole vegaani, koska ei voi elää ilman b12 vitamiinia. Huijaatte itseänne :) ap

Vierailija
44/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:18"]

Kyllä minä ymmärrän. Ihminen ei ole vegaani, koska ei voi elää ilman b12 vitamiinia. Huijaatte itseänne :) ap

[/quote]

Kyllä minä ymmärrän. Ihminen ei ole hajusteyliherkkä, koska ei voi julkisesti haista paskalle ja kuselle. Huijaatte itseänne  :D

Vierailija
45/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:18"]Kyllä minä ymmärrän. Ihminen ei ole vegaani, koska ei voi elää ilman b12 vitamiinia. Huijaatte itseänne :) ap

[/quote]Lapsellinen jankuttaja.

Vierailija
46/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:04"]

Meillä on työpaikalla hajusteyliherkkä ja henkilökohtaisesti yritän kyllä ottaa tämän huomioon eli en käytä hajusteita niinä päivinä, kun työskentelen hänen kanssaan. Ihmettelen silti, että kun ko. osastolle menee, hajuyliherkkä on henkilö, joka siellä haisee, nimittäin röökille! Eikä hajuherkkyys koske kaikkia hajuja? Tämä on ihan vilpitön kysymys.

[/quote]

Kiitos sinulle, ihana ihminen! Minä en tosin ole työkaverisi, koska en polta. Hajusteyliherkkä saa oireita lähinnä teollisesti valmistetuista hajusteista. Minulla on lisäksi vaikeahoitoinen astma, joten myös tupakanhaju saa aikaan astmaoireet. Hajusteet saavat pahimmillaan aikaan niin pahan astmakohtauksen, että omat lääkkeet eivät auta. Ei ole kauhean mukava tunne, kun pelottaa, ehtiikö ensiapuun ennen kuin hengitystiet menevät kokonaan tukkoon. Astmakohtauksiin kuolee nykyäänkin ihmisiä, joten en ymmärrä näitä "ne on vaan keksittyjä juttuja" -kommentteja.

Vierailija
47/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:18"]Kyllä minä ymmärrän. Ihminen ei ole vegaani, koska ei voi elää ilman b12 vitamiinia. Huijaatte itseänne :) ap

[/quote]

Hymy sinulle :) ap

Vierailija
48/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄÄh, en jaksa. Siis mieheni vuoksi jättäisin kotona hajusteet vähemmälle, mutta en julkisissa tiloissa. Tosin mieheni saisi kyllä melkoista sapiskaa, jos allergisoituisi. Allergiat aiheutuvat vääristä elintavoista, ylihygieenisyys on yksi suuri syy. Eli Ap, vika on sinussa. Joten sinä saat sopeutua, ei ympäristö.

Vierailija
49/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:24"]

Meillä on työpaikalla hajusteyliherkkä ja henkilökohtaisesti yritän kyllä ottaa tämän huomioon eli en käytä hajusteita niinä päivinä, kun työskentelen hänen kanssaan. Ihmettelen silti, että kun ko. osastolle menee, hajuyliherkkä on henkilö, joka siellä haisee, nimittäin röökille! Eikä hajuherkkyys koske kaikkia hajuja? Tämä on ihan vilpitön kysymys.

[/quote]

Kiitos sinulle, ihana ihminen! Minä en tosin ole työkaverisi, koska en polta. Hajusteyliherkkä saa oireita lähinnä teollisesti valmistetuista hajusteista. Minulla on lisäksi vaikeahoitoinen astma, joten myös tupakanhaju saa aikaan astmaoireet. Hajusteet saavat pahimmillaan aikaan niin pahan astmakohtauksen, että omat lääkkeet eivät auta. Ei ole kauhean mukava tunne, kun pelottaa, ehtiikö ensiapuun ennen kuin hengitystiet menevät kokonaan tukkoon. Astmakohtauksiin kuolee nykyäänkin ihmisiä, joten en ymmärrä näitä "ne on vaan keksittyjä juttuja" -kommentteja.

[/quote]

Ok, kiitos vasatauksesta. En usko, että ko. ihmisellä on astmaa (juurikin tuon runsaan tupakoinnin takia), mutta niin kuin sanottu, yritän ottaa huomioon. Voivathan vahvat hajusteet aiheuttaa ei niin vaarallisia, mutta kiusallisia vaivoja, kuten migreenin.

Kuinka tarkka sitten pitäisi näiden hajusteasioiden kanssa olla ts. riittääkö hajuveden poisjättäminen vai pitäisikö miettiä esim. hiustenhoitotuotteita?

Vierailija
50/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on astma, kuuluu kantaa mukana astmalääkkeitä, eikös?

Vierailija
51/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:32"]

ÄÄh, en jaksa. Siis mieheni vuoksi jättäisin kotona hajusteet vähemmälle, mutta en julkisissa tiloissa. Tosin mieheni saisi kyllä melkoista sapiskaa, jos allergisoituisi. Allergiat aiheutuvat vääristä elintavoista, ylihygieenisyys on yksi suuri syy. Eli Ap, vika on sinussa. Joten sinä saat sopeutua, ei ympäristö.

[/quote]

Ympäristön vaikutukset (siis bakteereille altistuminen tai altistumattomuus) tapahtuvat alle kahden vuoden iässä. Aikuisena kodin hygienialla ei enää ole vaikutusta allergisoitumiseen.

Vierailija
52/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:23"]

[/quote]

Hymy sinulle :) ap

[/quote]

Hajuveden suihkautus sinulle :D

Vierailija
53/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:34"]

Jo on astma, kuuluu kantaa mukana astmalääkkeitä, eikös?

[/quote]

Justhan minä kirjoitin, että aina ei omat astmalääkkeet auta. Ilman avaavaa lääkettä en kotoa poistu kuin roskikselle tai postilaatikolle, en yhtään kauemmaksi.

- nro 47

Vierailija
54/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aion haista kuselta, paskalta, oksennukselta, vanhalta viinalta, valkosipulilta, mädältä sian raadolta. Jos et siedä tätä, niin vika on sinussa. ap

Vierailija
55/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopuisin miehestä.

Vierailija
56/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:24"]

[/quote]

[/quote]

Näitä kommentteja tulee siksi, että liian harva "hajusteyliherkkä" haluaa mennä testeihin, joissa ainakin tämä sinun mainitsemasi, astmaattiseen taipumukseen liittyvä allergia on täysin todettavissa. 

Joukossanne kun todellakin on näitä ensisijaisesti jotain ihan muuta oireilevia kiltin tytön syndroomasta kärsiviä tätejä, jotka reagoivat psykologisiin ristiriitatilanteisiin, joissa heidän pitäisi osoittaa omaa tahtoa, kehittämällä tällaisen yliherkkyyden, jonka varjolla voivat vaatimukset esittää. 

Olen itse allergikko (koivun siitepöly on voimakkain, mutta minullakin on astmaattista taipumusta), joka saa itse varsinaisia allergiaoireita myös tietyistä hajuista (hyasintti). Olen työskennellyt yhden todellisen hajusteallergikon (kärsi mm. aika pahoista allergiaan liittyvistä iho-oireista) kanssa, mutta myös nähnyt, kuinka YT-neuvottelujen aikaan stressaavaksi muuttuneessa työyhteisössä rouville alkoi tulla erilaisia psykosomaattisia oireita, joita heillä ei todellakaan ollut aiemmin ollut. 

Vierailija
57/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ympäristön vaikutukset (siis bakteereille altistuminen tai altistumattomuus) tapahtuvat alle kahden vuoden iässä. Aikuisena kodin hygienialla ei enää ole vaikutusta allergisoitumiseen.

[/quote]

Kyllä hygienia vaikuttaa myös aikuisena. Ensimmäisten elinvuosien aikana tapahtuu paljon, mutta myös myöhempi hygieniataso vaikuttaa.

Vierailija
58/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ylihygieeninen? En käy joka päivä suihkussa. Joskus vasta lauantaina saunan yhteydessä. En siivoa joka viikko. Pölypalloja löytyy aina sohvien ja nojatuolien ja sängyn alta. En käytä mitään desinfioivia pesuaineita. ap

Vierailija
59/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:47"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä hygienia vaikuttaa myös aikuisena. Ensimmäisten elinvuosien aikana tapahtuu paljon, mutta myös myöhempi hygieniataso vaikuttaa.

[/quote]

Just vähän aikaa sitten julkaistiin tutkimus, jonka mukaan altistus (esim. eläinten bakteereille) ensimmäisten elinvuosien aikana vaikuttaa allergisoitumiseen tai allergisoitumattomuuteen, sen jälkeen ei enää.

Vierailija
60/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:17"]

Kyllä hajuvesiin vois soveltaa tupakkalakia [/quote]

Kun nyt sellainen (parveketupakointi sanktioiduksi) ensin tulisi... Olen odottanut sitä jo parikymmentä vuotta. Kesät ovat kidutusta!

[/quote]

Muuta landelle jos et pientä hajuongelmaa kestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä