Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luopuisitko hajuvesistä jos

Vierailija
28.06.2014 |

miehesi tulisi yliherkäksi hajuvesille?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:32"]

ÄÄh, en jaksa. Siis mieheni vuoksi jättäisin kotona hajusteet vähemmälle, mutta en julkisissa tiloissa. Tosin mieheni saisi kyllä melkoista sapiskaa, jos allergisoituisi. Allergiat aiheutuvat vääristä elintavoista, ylihygieenisyys on yksi suuri syy. Eli Ap, vika on sinussa. Joten sinä saat sopeutua, ei ympäristö.

[/quote]

Ympäristön vaikutukset (siis bakteereille altistuminen tai altistumattomuus) tapahtuvat alle kahden vuoden iässä. Aikuisena kodin hygienialla ei enää ole vaikutusta allergisoitumiseen.

[/quote]

Kyllä hygienia vaikuttaa myös aikuisena. Ensimmäisten elinvuosien aikana tapahtuu paljon, mutta myös myöhempi hygieniataso vaikuttaa.

[/quote]

Just vähän aikaa sitten julkaistiin tutkimus, jonka mukaan altistus (esim. eläinten bakteereille) ensimmäisten elinvuosien aikana vaikuttaa allergisoitumiseen tai allergisoitumattomuuteen, sen jälkeen ei enää.

[/quote]

Laitatko linkin, mielenkiinnosta?

Vierailija
62/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:04"]

Meillä on työpaikalla hajusteyliherkkä ja henkilökohtaisesti yritän kyllä ottaa tämän huomioon eli en käytä hajusteita niinä päivinä, kun työskentelen hänen kanssaan. Ihmettelen silti, että kun ko. osastolle menee, hajuyliherkkä on henkilö, joka siellä haisee, nimittäin röökille! Eikä hajuherkkyys koske kaikkia hajuja? Tämä on ihan vilpitön kysymys.

[/quote]

Kiitos sinulle, ihana ihminen! Minä en tosin ole työkaverisi, koska en polta. Hajusteyliherkkä saa oireita lähinnä teollisesti valmistetuista hajusteista. Minulla on lisäksi vaikeahoitoinen astma, joten myös tupakanhaju saa aikaan astmaoireet. Hajusteet saavat pahimmillaan aikaan niin pahan astmakohtauksen, että omat lääkkeet eivät auta. Ei ole kauhean mukava tunne, kun pelottaa, ehtiikö ensiapuun ennen kuin hengitystiet menevät kokonaan tukkoon. Astmakohtauksiin kuolee nykyäänkin ihmisiä, joten en ymmärrä näitä "ne on vaan keksittyjä juttuja" -kommentteja.

[/quote]

Näitä kommentteja tulee siksi, että liian harva "hajusteyliherkkä" haluaa mennä testeihin, joissa ainakin tämä sinun mainitsemasi, astmaattiseen taipumukseen liittyvä allergia on täysin todettavissa. 

Joukossanne kun todellakin on näitä ensisijaisesti jotain ihan muuta oireilevia kiltin tytön syndroomasta kärsiviä tätejä, jotka reagoivat psykologisiin ristiriitatilanteisiin, joissa heidän pitäisi osoittaa omaa tahtoa, kehittämällä tällaisen yliherkkyyden, jonka varjolla voivat vaatimukset esittää. 

Olen itse allergikko (koivun siitepöly on voimakkain, mutta minullakin on astmaattista taipumusta), joka saa itse varsinaisia allergiaoireita myös tietyistä hajuista (hyasintti). Olen työskennellyt yhden todellisen hajusteallergikon (kärsi mm. aika pahoista allergiaan liittyvistä iho-oireista) kanssa, mutta myös nähnyt, kuinka YT-neuvottelujen aikaan stressaavaksi muuttuneessa työyhteisössä rouville alkoi tulla erilaisia psykosomaattisia oireita, joita heillä ei todellakaan ollut aiemmin ollut. 

[/quote]

Sinulla menee nyt sekaisin hajusteyliherkkyys ja hajusteallergia, ne on kaksi eri asiaa. En saa hajusteista mitään ihottumaa tai vastaavaa. Mitenkähän tuo minun hajusteyliherkkyys todennetaan? Pistetään minut haistelemaan eri tuoksuja ja katsotaan, mikä laukaisee astmakohtauksen? Juu, kiitos ei, pahat astmakohtaukset on tosi pelottavia ja niiden jälkeen olen sitten sairauslomalla.

En myöskään allekirjoita väitteitäsi stressaavista tilanteista. Itse olen hajusteyliherkkyyden vuoksi joutunut luopumaan kaikesta hauskasta, kuten baari-illoista, teatteri- ja konserttireissuista ja yleensä kaikesta, minne ihmiset laittautuvat. Jopa omien lasten konfirmaatio- ja yo-tilaisuuksiin osallistuminen on vaatinut etukäteisjärjestelyjä.

Parikin keuhkosairauksien erikoislääkäriä on sanonut minulle, että monet homeesta sairastuneet saavat kylkiäisenä hajusteyliherkkyyden. Homeisesta työpaikasta minäkin sairastuin ja nykyisellä rakennuslaadulla saan yhä useampia kohtalotovereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hierokaa vaan itseänne kaskelotin perärauhasiin. Minua ei kiinnosta.

Pystyn kyllä elämään tuon kanssa :) ap

Vierailija
64/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:39"]

ÄÄh, en jaksa. Siis mieheni vuoksi jättäisin kotona hajusteet vähemmälle, mutta en julkisissa tiloissa. Tosin mieheni saisi kyllä melkoista sapiskaa, jos allergisoituisi. Allergiat aiheutuvat vääristä elintavoista, ylihygieenisyys on yksi suuri syy. Eli Ap, vika on sinussa. Joten sinä saat sopeutua, ei ympäristö.

[/quote]

Aion haista kuselta, paskalta, oksennukselta, vanhalta viinalta, valkosipulilta, mädältä sian raadolta. Jos et siedä tätä, niin vika on sinussa. ap

[/quote]

Ok, sitten niin. Hieltä kyllä varmaan haisetkin välillä, mutta et voi pakottaa muita haisemaan hieltä. Totuus on kuitenkin se, että olet ulkopuolinen ja minua ei ptkääkään kiinnosta, mitä vaateita sinä latelet toisten elämäntavoille. Huomioisin mieheni. En huomioi sinua. Piste. Muuta johonkin kauas kauas, jos et ihmisten ilmoilla pärjää.

Vierailija
65/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luopuisin.

Vierailija
66/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:18"]Kyllä minä ymmärrän. Ihminen ei ole vegaani, koska ei voi elää ilman b12 vitamiinia. Huijaatte itseänne :) ap

[/quote]Noloa ettet edes tätä tiennyt. :) WT:n puolelle meni pahasti. :) :)

Vierailija
67/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:58"]

[/quote]

Aion haista kuselta, paskalta, oksennukselta, vanhalta viinalta, valkosipulilta, mädältä sian raadolta. Jos et siedä tätä, niin vika on sinussa. ap

[/quote]

Ok, sitten niin. Hieltä kyllä varmaan haisetkin välillä, mutta et voi pakottaa muita haisemaan hieltä. Totuus on kuitenkin se, että olet ulkopuolinen ja minua ei ptkääkään kiinnosta, mitä vaateita sinä latelet toisten elämäntavoille. Huomioisin mieheni. En huomioi sinua. Piste. Muuta johonkin kauas kauas, jos et ihmisten ilmoilla pärjää.

[/quote]

Minua ei kiinnosta se, että sinua ei kiinnosta.

Hymy sinulle :)  ap

Vierailija
68/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kiitos. Tuo ei oikein kyllä vakuuta. Jos sinua ei kiinnosta, miksi ihmeessä melskaat täällä hullunlailla asiasta, yrität syyllistää ihmisiä ja puhut lakialoitteista yms...

Vierailija
69/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä. Toivon kaikille aurinkoista päivää, ihan kaikille haisuleillekkin. ap

Vierailija
70/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan ap, mutta alan olla samaa mieltä monen muun kanssa: Et anna itsestäsi kovin vakaata kuvaa, teet vaan hallaa tälle asialle :(.

t: hajusteyliherkkä

Vierailija
71/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:01"]

[/quote]

Vuoden vitsi :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
72/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:11"]

Sori vaan ap, mutta alan olla samaa mieltä monen muun kanssa: Et anna itsestäsi kovin vakaata kuvaa, teet vaan hallaa tälle asialle :(.

[/quote]

Ihan miten vaan. Itke rauhassa. Itken kanssasi jos se helpottaa, mutta se ei poista minun ongelmaani. ap

Vierailija
73/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kai samalla myös kannanotto ihmisen turhamaisuuteen. Hajuvedet on turhistilaston eturivissä. Mutta niin kuin sanottu, pystyn elämään sen kanssa, että on ihmisiä jotka haisee vedelle :) Ei muuta. ap

Vierailija
74/74 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:11"]

[/quote]

Ihan miten vaan. Itke rauhassa. Itken kanssasi jos se helpottaa, mutta se ei poista minun ongelmaani. ap

[/quote]

Kyllä se poistaisi meidän ongelmamme hajusteiden suhteen, jos saisimme ihmiset vakuuttuman ongelman todellisuudesta. Epävakaa seikoilu antaa aivan toisen kuvan asian luonteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi