Saamenpukujen tiukka sukupuolijako
Tästä alkaa mielenkiintoinen vääntö, jos hyvin konservatiiviset omasta kansallisidentiteetistään ja tunnuksistaan kiinni pitävät saamelaiset joutuu vastakkain sateenkaariväen kanssa.
https://yle.fi/uutiset/3-11995063
"Saamenpukujen tiukka sukupuolijako sulkee muunsukupuoliset ulkopuolelle: Kukaan ei ole halunnut ommella saamenpukua Anne Risten Saralle."
Kommentit (65)
Saamelaiskäräjät on harrastanut rusinoiden poimintaa aiemminkin. Itä-Lapissa on arkeologistenkin todistusaineistojen perusteella ollut rikas metsäsaamelaisten kulttuuri. Metsästys, kalastus ja käsityöperinteet yhtälailla Ylä-Lapin kollegoiden kanssa. Poro vain on ollut vähemmässä merkityksessä.
Saamelaisten oma keskinäinen eliitti on tehnyt tästä johtopäätöksensä. Metsäsaamelaisuutta ei edes tunnusteta. Ei jäseniä tai sukulinjojen edustajia saamelaisissa toiminta- ja päätöksentekoelimissä. Eikä siitä olisi paliskunnille hyötyäkään kun poroelinkeinon ikiaikaisia maankäytön erityisoikeuksia ei voitaisi edistää metsäsaamelaisuuden kulttuurihistoriaan nojaten.
Eeva-Maria Maijala on yksi harvoista henkilöistä, joka pitää metsäsaamelaisuuden aihetta esillä. Näkkälöihin, Maggoihin ja muihin saamenmaan vallanhimoon tutustuneisiin mahtisukuihin olen lopen kyllästynyt.
Yleensä koko saamelaisuus on rasismia pahimmillaan. Joku miesoletettu tulee tänne Carambarombasta, asettuu Ouluun ja sanoo olevansa suomalainen. Sen jälkeen hän on oululaismies ja sillä sipuli. Saamelaiset päättävät, kuka hyväksytään saamelaiseksi todistetusti taustoista huolimatta, mitä nyt oikeus muuttelee välillä näitä päätöksiä. Sen lisäksi he julistavat olevansa Suomen alkuperäiskansaa, vaikka ovat pääosin tulleet Norjasta 1800-luvulla.
Ei tule mieleen yhtäkään kansallispukua, missä ei olisi miehen puku ja erilainen naisen puku.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mieleen yhtäkään kansallispukua, missä ei olisi miehen puku ja erilainen naisen puku.
Ehkä olisi aika tarkastella suomensukuisten heimojen tiukasti jaottelevaa sukupuolittunutta perinnekulttuuria.
Tai sitten nämä kaksi asiaa voidaan pitää erillään. Kyse on kulttuurihistoriasta; jos aiot elää perinteitä myöten - valitse toinen. Sukupuolenkin voi kuitenkin "valita" nykyisin jo aika länsimaisen helposti. Herää aamulla ja jos tuntuu olo äijälle, vetää housut jalkaan. Huomenna naiselle tuntuessa ottaa hengarin nro 2 ja vetää hämeen ylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi aika tarkastella suomensukuisten heimojen tiukasti jaottelevaa sukupuolittunutta perinnekulttuuria.
Tai sitten nämä kaksi asiaa voidaan pitää erillään. Kyse on kulttuurihistoriasta; jos aiot elää perinteitä myöten - valitse toinen. Sukupuolenkin voi kuitenkin "valita" nykyisin jo aika länsimaisen helposti. Herää aamulla ja jos tuntuu olo äijälle, vetää housut jalkaan. Huomenna naiselle tuntuessa ottaa hengarin nro 2 ja vetää hämeen ylle.
Ei tule mieleen YHTÄKÄÄN kansallispukua tarkoitti kyllä kaikkien kansojen kansalluspukuja eikä suomalaisia eri alueiden kansallispukuja.
Hyvesignaloitsijoiden taisto! Tätä on odotettu! Nyt vielä vegaanit barrikadeille, koska porotalouteen perustuva elämäntapa!
Vierailija kirjoitti:
On tästä asiasta nyt rutinaa.
Jos haluaa ompeluttaa jotain erikoista, niin siitä vain ompelemista opettelemaan.
Ammattiompelijat tekevät niitä töitä mitä haluavat. Vinkuna on aina sama: halutaan erikoismalleja halvalla, mielellään ilmaiseksi.
Mä en näe tuossa kansallispuvussa mitään ihmeellistä. Näyttää reippaasti yksinkertaistelusta, jumppapuvulta jossa on värikkäitä nauhoja. Istuvuus esim. olkapäissä on huono.
varmaan syy, miksi ne on kansallispukuja eikä transpukuja tai muusupukuja
Jos kerran sukupuolensa saa päättää, miksei saamelaiseksi hyväksytä ketä tahansa, joka vain päättää olla saamelainen?
Ei ole logiikkaa, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa ompeluttaa jotain erikoista, niin siitä vain ompelemista opettelemaan.
Ammattiompelijat tekevät niitä töitä mitä haluavat. Vinkuna on aina sama: halutaan erikoismalleja halvalla, mielellään ilmaiseksi.Mä en näe tuossa kansallispuvussa mitään ihmeellistä. Näyttää reippaasti yksinkertaistelusta, jumppapuvulta jossa on värikkäitä nauhoja. Istuvuus esim. olkapäissä on huono.
Jutussahan nimenomaan kerrottiin, kuinka yksikään ompelija ei ole toteuttanut tilausta.
"Olen kysynyt monelta käsityöntekijältä, että voisivatko he ommella minulle saamenpuvun, mutta yksikään ei uskalla tai halua, kertoo Sara."
Pelosta, halveksunnasta?
Mikä on muunsukupuolinen? Mikä sen määritelmä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiompelijat tekevät niitä töitä mitä haluavat. Vinkuna on aina sama: halutaan erikoismalleja halvalla, mielellään ilmaiseksi.Mä en näe tuossa kansallispuvussa mitään ihmeellistä. Näyttää reippaasti yksinkertaistelusta, jumppapuvulta jossa on värikkäitä nauhoja. Istuvuus esim. olkapäissä on huono.
Jutussahan nimenomaan kerrottiin, kuinka yksikään ompelija ei ole toteuttanut tilausta.
"Olen kysynyt monelta käsityöntekijältä, että voisivatko he ommella minulle saamenpuvun, mutta yksikään ei uskalla tai halua, kertoo Sara."
Pelosta, halveksunnasta?
Miksei ompele itse? Aina pitää ruinata toisilta ja sitten syyttää, kun he eivät toimi kuten sinä haluaisit.
Vaativimpia asiakkaita ovat aina ne, jotka eivät tajua työstä mitään.
Vaatteiden kuosit nyt on suunniteltu naisille ja miehille. Vartalot ovat erilaiset.
Tehdäänkö neutrivaatteet (käytän tätä termiä koska olen ymmärtänyt naisen ja miehen mittoihin sopimattoman haluavan ilmoittaa että oma keho ei sovi aikuisen naisen/miehen mittoihin) soveltaen isoa lapsen mallia?
Vaatteiden suunnittelu lähtee pohjana olevista tyypittelyistä.
Jos asiakkaan kanssa neuvottelu tyssää siihen, että hän ei halua ilmoittaa edes kumpaa sukupuolta on, ja kuvittelee että ompelija taikoo persoonallisen puvun kaavan kuositellen sen toimivaksi arvuuttelun perusteella, minä ilmoittaisin
että kalenterini on täynnä vuoteen 2033 asti ja sen jälkeen pidän parin vuoden loman.
Vierailija kirjoitti:
Paha juttu, syrjintää mitä pahemmassa määrin. Saamelaisuus on kiellettävä ja lopetettava. Pitäähän transsusaamelaisen transsupuku saada.
Olipa nokkelasti sanottu, kyllä siellä nyt hohotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muunsukupuolinen? Mikä sen määritelmä on?
Täähän se ongelma on. Kukaan ei kerro.
Yleisesti miesten vaatteissa on enemmän tukevia rakenteita, naisten vaatteet on kevyempiä.
Tässä kuvassa on kevytrakenteinen nainen.
No asia vain on niin, että on vain ja ainoastaan naisia ja miehiä sekä viallisia yksilöitä, joilla heilläkin on täysi oikeus elämäänsä, mutta ei pienen prosentin takia sentään tarvitse aitoa jakoa muuttaa.
Kaikenlaisia vaatimuksia sitä esitetäänkin. Nyt pitäisi ryhtyä vielä erikseen pukujakin ompelemaan eri ideologioiden pohjalta.
On aivan käsittämättömäksi mennyt tämä touhu.
Vierailija kirjoitti:
Mustâlaisilla sama jako
Ihan samaa ajattelin, pitäisi Kyöstin ja Allaninkin saada pitää rahtihametta ja Tamaran kulmahousuja.
Saamelaiset ovat vähemmistö. Intersektionalistina en hyväksy sitä, jos vähemmistöjen piirissä esiintyvää tiukkaa sukupuolijakoa kyseenalaistetaan.