Miten tottua kerrostalo elämään?
Olen asunut omakotitalossa mutta nyt tilanne on sellainen, että joudun muuttamaan kerrostaloon. Joskus nuoruus vuosina asuin kerrostalossa, ja muistan vain yölliset bileet naapurissa, kova puhe joka kantauti seinien läpi, kantapää kävely, kolina. Kertokaa, että miten siihen taas tottuu omakotitalo rauhan jälkeen? Onko luhtitalossa, rivarissa tai paritalossa rauhallista. Olen esim. rivareita kahtonut mutta niissä vuokra ollut aika kova verrattuna kerrostaloon.
Kommentit (38)
Vanhemmiten yleensä kuulo heikkenee ja Alzheimeri viimeistelee. Sitten valmis vaikka kerrostaloon.
Riippuu talosta. On niitä rauhallisia kerrostalojakin hyvällä äänieristyksellä.
Ihminen on kantapää-astuja.
Tosin aina voit yrittää saada asunnon balettistudion alapuolelta 😂
Rivarissa ei ole juuri mitään eristystä siihen ainoaan naapuriin.
Mä asun kerrostalossa, jossa kaikki tervehtivät toisiaan vastaantullessaan, lapset avaavat alaoven kaupasta palaaville vanhoille ihmisille ja auttavat kassin kanssa, opiskelijat pitävät hauskaa kertoen siitä etukäteen lapulla ilmoitustaululla (ketään ei ole haitannut) ja koliikkivauvan vanhemmilta kysytään myötätuntoisesti, miten he ovat jaksaneet.
Kun mut leikattiin, kaksi naapuria kysyi, voivatko jotenkin auttaa.
50-l talo Tampereen Kalevassa.
Uskon, että noin yleensä ihmisten kohteleminen hyvin ja kunnioittavasti tuo takaisin samaa. Epäluuloisuus ja välinpitämättömyys sitten taas…
No siinäpä onkin. Itse en ole tottunut. 10 vuotta asunut kerrostalossa ja tämä on sentään aika pieni kerrostalo kuitenkin, eli ei pahimmasta päästä.
Mökä häiritsee edelleen.
Mikä on kerrostalo vai tarkoititko kerroshampurilainen.
Täällä myös yks kerrostalo asukki, asunut 9 vuotta enkä ole tottunut. Noin 3 vuotta tässä oli rauhallista mutta monesti aamuisin herään lauri tähkän biisiin joka soi naapurissa. Viime yönä kuuntelin alakerran kännimölinaa yö 3 saakka, kun niillä juhannus kestää heinäkuun puoleen väliin. Kiva herätä töihin aamulla. Ihminen on itsekäs eikä ajattele muita, saati niitä joiden tulee herätä töihin aamulla. Minä taas muuttamassa omakotitaloon elokuussa. Voiko onnellisempi olla kun tietää pääsevänsä näistä bilettäjistä eroon, ja saa aamulla herätä rauhassa eikä tarvi heti ensimmäisenä kuunnella apina kävelyä.
Miksi asutte kerrostalossa. Mieluummin vaikka mökissä
10 vuotta kerrostaloelämää. Ei totu. Naapureiden mölyämiset ärsyttää ja varsinkin naapurin tupakointi. Naapuri avaa parvekkeensa ikkunat, hönkii sauhut ulos ja menee tyytyväisenä takaisin sisään. Ja kaikki savut on mun kämpässä.
Pistä yhteen muuttolaatikkoon korvatulppia, Peltoreita ja vastamelukuulokkeita ja runsaasti.
Kannattaa vilkaista talon nimitaulua samalla kun käy katsomassa kämppää. Sukunimet kertovat paljon varsinkin yleisestä turvallisuudesta...
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta kerrostaloelämää. Ei totu. Naapureiden mölyämiset ärsyttää ja varsinkin naapurin tupakointi. Naapuri avaa parvekkeensa ikkunat, hönkii sauhut ulos ja menee tyytyväisenä takaisin sisään. Ja kaikki savut on mun kämpässä.
Liioittelet kuten aina. Taatusti kaikki savut ole sun kämpässä.
kerrostalossa jos jotain tervehtii niin katellaan lattiaa edessä tai mollotetaan säikähtäneen näköisenä. pyörä ja häkkivarastossa tapahtuu varastelua ja ilkivaltaa. rappukäytävää sotketaan roskilla ja juomanläikkeillä. hissi töhritty lattiasta kattoon. mölinää yöllä. kaljatölkkejä ja kolmiolääkepakkauksia löytyy mm. pyörävarastosta. 😣
meininki menny pilalle parin viime vuoden aikana, muutto mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa ei ole juuri mitään eristystä siihen ainoaan naapuriin.
Olen asunut rivarissa vuodesta 2003, kertaakaan ei ole naapurista kuulunut mitään.
Pilkku puuttuu 1. lauseesta. Nuoruusvuodet on yhdyssana!!! Kantauti?!?! Ääliö! Kantapääkävely on yhdyssana!!! Omakotitalorauha on yhdyssana!!! Nuo loppupuolen murresanat kelpaavat, mutta pilkku puuttuu myös viimeisesti lauseesta.
Olen asunut omakotitalossa mutta nyt tilanne on sellainen, että joudun muuttamaan kerrostaloon. Joskus nuoruus vuosina asuin kerrostalossa, ja muistan vain yölliset bileet naapurissa, kova puhe joka kantauti seinien läpi, kantapää kävely, kolina. Kertokaa, että miten siihen taas tottuu omakotitalo rauhan jälkeen? Onko luhtitalossa, rivarissa tai paritalossa rauhallista. Olen esim. rivareita kahtonut mutta niissä vuokra ollut aika kova verrattuna kerrostaloon.
Uusissa kerrostaloissa parempi eristys, vanhoissa paperiseinät
kyllä siihen kohta tottuu