Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tottua kerrostalo elämään?

Vierailija
28.06.2021 |

Olen asunut omakotitalossa mutta nyt tilanne on sellainen, että joudun muuttamaan kerrostaloon. Joskus nuoruus vuosina asuin kerrostalossa, ja muistan vain yölliset bileet naapurissa, kova puhe joka kantauti seinien läpi, kantapää kävely, kolina. Kertokaa, että miten siihen taas tottuu omakotitalo rauhan jälkeen? Onko luhtitalossa, rivarissa tai paritalossa rauhallista. Olen esim. rivareita kahtonut mutta niissä vuokra ollut aika kova verrattuna kerrostaloon.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloja on erilaisia, kuten myös asuinalueita jne.

Meidän talossa on super rauhallista, käytännössä koskaan ei mistään kuulu mitään.

Talossa on myös ollut pidempään tupakointi kielletty (pl. pihan merkitty tupakkapaikka) ja ennen tuota kieltoa ei ongelmia savusta (ainakaan meidän asunnossa) koskaan ollut.

Sanoisin että nykyään yksi asia ns. "hyvän" asunnon valintaan voi olla juuri tuo savuttomuus (jos pitää asuntoa joskus vaihtaa, se on itselleni ainakin ehdoton kriteeri) sillä KESKIMÄÄRIN ns. "elämänkolulaiset" eivät muuta savuttomaan taloon, koska itse/läheisensä tupakoivat.

--> moni muukin ongelma jää pois (keskellä viikkoa/yötä päivää tapahtuva biletys/epämääräiset kulkijat rapussa/"taistelukoirat" ja muu vastaava)

Vierailija
22/38 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin pari kk sitten kerrostalon ylimpään kerrokseen ja mistään ei kuulu pihahdustakaan. Vaikea käsittää. Täytyy kyllä todeta, että herkkäunisena ihmisenä olen todella kiitollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jaksaa aina ihmetyttää. Olen asunut aina kerrostalossa (n. 30 vuotta) eikä naapureista ole koskaan ollut mitään häiriötä opiskelijakämppää lukuunottamatta. Olen asunut lähes 10 eri kerrostalossa kaikki aikalailla eri vuosikymmeninä rakennettuja.

Vierailija
24/38 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tottunut 2 vuodessa, muutin rivariin. Siihen joko tottuu tai ei, ei ole mitään "miten".

Vierailija
25/38 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut koko aikuisikäni kr-talossa, kasvoin ok-talossa. Ei minulla ole valitettavaa. Tämä on kyllä hyvä taloyhtiö, ei juurikaan vuokralla asuvia. Joten ei ole bilettäjiä. Tupakointi on kielletty taloyhtiössä, ulkona on tupakointi paikka.

Riippuu siis todella paljon naapureiden laadusta.

Vierailija
26/38 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Siihen ei totu vuosien tai vuosikymmenien jälkeen. Korvatulpat ja kuulosuojain tuo pientä lohduketta.

Vierailija
27/38 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite masennuin niin kun oli pakko muuttaa

että sain lääkekuurin. ssri-lääke vähä auttaa

muttei se totuutta kuitenkaan muuta.

Vierailija
28/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen totu. Itsellä ollut kohtalaisen huono tuuri naapureiden suhteen, mietityttää onko rauhallisia naapureita edes olemassa.

Vierailija
29/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 20 vuotta eri kerrostaloissa asumista nyt takana, edelleen tämä on vain asunto, ei koti.

Talot kalliita sinkulle.

Vierailija
30/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivarissa ei ole juuri mitään eristystä siihen ainoaan naapuriin.

Mutta kerrostalossa neljä naapuria. Tupla mahdollisuus häirikköön

Vierailija
31/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vilkaista talon nimitaulua samalla kun käy katsomassa kämppää. Sukunimet kertovat paljon varsinkin yleisestä turvallisuudesta...

Nykypäivänä muuttaminen aloitetaan tutustumalla talon nimitauluun. Jos sieltä selviää, kannattaako kääntyä pois.

Vierailija
32/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kokemuksesta sanoa, että et totu, onneksi on 16 vuotta omakotielämää takana

Vierailija
33/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vilkaista talon nimitaulua samalla kun käy katsomassa kämppää. Sukunimet kertovat paljon varsinkin yleisestä turvallisuudesta...

Ja yleisestä siisteydestä. Asuin Espoossa kerrostalossa, jonka rappukäytävässä oli jatkuvasti milloin mitäkin tavaraa lojumassa ilmeisesti ajatuksella "tarvitseva voi siitä ottaa". Sama roskakatoksessa, jonne jätettiin vaatekasseja, huonekaluja, kenkiä, mikroaaltouuni... Välillä osa tavaroista katosi yhtä äkkiä kuin olivat tulleetkin eli ilmeisesti niitä tarvitsevat sitten ottivat. 

Rappukäytävässä ylimääräiset tavarat ovat paloturvallisuusriski ja roskakatoksessa taas aiheuttavat ylimääräisiä kuluja, kun jäteauto vie niitä pois. Rappu ja jätekatos eivät ole kirpputori tai kierrätyskeskus.

Rappukäytävää myös roskattiin, oli yli läikkyneitä juomia, mitä lie nenäliinasutteja jne. Liekö ajatuksena ollut, että käyhän täällä siivooja.

Lukossa pidettävä alaovi oli selällään päivät pitkät (lasten?) kulkemisen helpottamiseksi ja varastotiloihin oli ainakin yritetty murtautua jäljistä päätellen.

Meluhaittana oli kailottaen huudetut puhelut mitä ihmeellisimpiin kellonaikoihin sekä leikkipaikalla kirkuvat lapset. Siis tosiaan kirkuvat, ei silloin tällöin kiljahtelevat. Seurasin tilanteita sen verran, että ilmeisesti tuo kirkuminen oli keino saada tahtonsa perille.

Noin 2/3 nimitaulun (usein vaihtuvista) nimistä oli vieraskielisiä.

Vierailija
34/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 3 eri kerrostalossa erilaisilla asuinalueilla ja missään niistä naapureista ei ole kuulunut oikeastaan minkäänlaista ääntä.

Vierailija
35/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa, uudessa sellaisessa mutta kyllä täällä ainakin kuuluu yölliset mölinät. Rakennettu 2013.

Vierailija
36/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusissa kerrostaloissa parempi eristys, vanhoissa paperiseinät

Oma kokemus on tasan päinvastainen, 2015 valmistuneessa talossa kaikki äänet kuului ilmanvaihtokanavia pitkin eikä seinätkään erityisemmin eristäneet. 50-luvun talossa oli taas hyvä äänieristys.

Vierailija
37/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa, uudessa sellaisessa mutta kyllä täällä ainakin kuuluu yölliset mölinät. Rakennettu 2013.

No eihän se mikään uusi ole, 9 vuotta vanha.

Vierailija
38/38 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa sanoa, tottuuko. Se on kuitenkin erilaista. Itse olen kokoniköno asunut kerrostalossa joten eipä ole mitään ongelmaa sen kanssa. Mutta luulen omakotitalosta muuttavan tarvitsevan aikaa.

Mitään metelöintiä tai muuta häiriötä täällä ei kyllä ole. Oma piha tietenkin puuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi