Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

M/S Estonia 20 vuotta sitten

Vierailija
28.06.2014 |

Vieläkö joku muistelee tuota surullista tapahtumaa? Tulee tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta. Vieläkö joku muukin pelkää matkustaa laivalla tuon tapauksen vuoksi?

Kommentit (256)

Vierailija
141/256 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 00:51"]

Hommahan meni silleen että ryssät ampui paatin pohjaan, koska sillä salakuljetettiin USA:n tilauksesta sotateknologiaa Ruotsin siunauksella jenkkeihin.

Sitten oltiin yhtä mieltä ihan hys hys, koska asiasta olisi voinut nousta isompikin mekkala ja sotilasammunnan MM. Tyhmimmille tiivistettynä.

[/quote]Ai usa havitteli neuovostoliittolaita asetekniikkaa? Salli mun nauraa :)

Jos olisit sanonut että joku terroristi järjestö salakuljetti vanhaa Neuvostoliittolaista taktista ydinlatausta, niin sen voisi joku jopa uskoa.

Vierailija
142/256 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että Ruotsi myy sotatekniikkaa maailmalle. Ruotsilla on huippuluokan maanpuolustus teknologiaa, ohjuksia, ammuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin 14-vuotias. Järkytyin kuolleista ihmisistä pelastuslauttojen päällä.

Vierailija
144/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:20"]Muistan. Olin 14-vuotias. Järkytyin kuolleista ihmisistä pelastuslauttojen päällä.
[/quote]

Huom! Olen vielä matkustanut perheen kanssa Silja Starilla, joka myöhemmin muuttui Estoniaksi.

Vierailija
145/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan, kunka olin n. Vuoden ikäisen lapseni kanssa kotosalla ja avasin telkkarin aamulla. Lauri Karhuvaara oikein kiemurteli kun sai jymyjutun selostettavakseen. Jotenkin kornia oli tuon juontajan innostuneisuus, se jäi epäsopivana mieleen. Samoin ne vähäpukeiset ihmisraukat pelastualautoilla ja myrskyävä meri! 

Vierailija
146/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun aamulla juoksin avaamaan televisiota. Maikkarilta tuli lastenohjelma 7.20, sen jälkeen piti lähteä kouluun. Ei tullut lastenohjelmaa sinä aamuna. Olin yksin kotona, äiti oli lähtenyt seitsemältä töihin, ja aikalailla kahdeksanvuotiasta järkytti se kuva. Onneksi osasin ottaa opettajan kanssa puheeksi ensimmäisellä välitunnilla, kun kuvat jäivät verkkokalvoille pyörimään... 

Enää ei pelota laivalla, mutta pitkälle teini-ikään kyllä kuumotti.

Vierailija
147/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli viimeinen kuulutus M/S Estonian tax-free myymälässä?

Ostakaa äkkiä, kohta kallistuu!

Vierailija
148/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:14"]

Lukekaapas tämä, ja sanokaa eikö tapaukseen todellakaan liity mitään outoa http://nwohavaintoja.blogspot.fi/2011/09/ms-estonian-mysteeri.html

[/quote]

Juu, tuohan on se ehdottoman luotettava sivu. Ettei vain olisi Illuminaatin Reptiliaanit olleet asialla?

Vierailija
149/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 00:45"]

En pelkää laivalla, tänään viimeksi tulin takaisin Tukholmaan.
Työkaverini isä menehtyi Estonialla (oli töissä). En ole kehdannut kysyä sen enempää..

[/quote]

Meneekö joku vielä nykyään laivalla Tukholmaan? Lento halvempi ja 20 kertaa nopeampi.
[/quote] tottakai,täytyyhän suomalaisten päästää ryyppäämään! Eihän sen lennon aikana ehdi juomaan.

Vierailija
150/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nämä tämän hetkiset alukset periaatteessa edes upota? Mietin että millainen merenkäynti pitäisi olla, että paatit kaatuisivat esim. Tallinna/Hki välillä..

Vierailija
151/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:20"]Muistan. Olin 14-vuotias. Järkytyin kuolleista ihmisistä pelastuslauttojen päällä. [/quote] Huom! Olen vielä matkustanut perheen kanssa Silja Starilla, joka myöhemmin muuttui Estoniaksi.

[/quote]

Viking Sally

Vierailija
152/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:06"]

Muistan tiedotustilaisuudessa itkeneen korkea-arvoisen armeijatyypin.

[/quote]

Tiilikainen? Eduskuntaan valittiin myöhrmmin, tuota kautta tuli tunnetuksi.

Örön linnakkeen komentaja P. Staff?

[/quote]

Vierailija
153/256 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 00:45"]

En pelkää laivalla, tänään viimeksi tulin takaisin Tukholmaan.
Työkaverini isä menehtyi Estonialla (oli töissä). En ole kehdannut kysyä sen enempää..

[/quote]

Meneekö joku vielä nykyään laivalla Tukholmaan? Lento halvempi ja 20 kertaa nopeampi.

[/quote]

lentokoneeseen ei saa autoa mukaan, sen takia laivalla 

[/quote]

Ajaako joku vielä nykyään autolla? Julkisilla paljon rennompaa.

[/quote]

Heh, en ikinä alennu julkisiin!

Aina omalla autolla, mukavampaa ja kätevämpää tapaa liikkua ei ole.
[/quote]
Jos menee lentokoneella Tukholmaan ei ehdi vetää perseitä matkan aikana.
Kännissä ja krapulassa ei voi ajaa autoa.
Eli julkisilla laivalle...

Vierailija
154/256 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylyn sijaintipaikka valehdeltiin aluksi, sen takia uhrien muistotilaisuuskin järjestettiin väärällä paikalla. Kari Lehtola ei ole koskaan kertonut syytä miksi valehteli. No onhan se ihan ymmärrettävää että ei voi kertoa, koska oikea syy taisi olla se että keulavisiiri piti siirtää hylyn luota kauemmas. 

Suomalaisilla on niin sinisilmäinen usko siihen, että mitään pahaa ei voi täällä meidän lähialueella tapahtua. Ja usko siihen tutkinta tehtiin ihan asianmukaisesti, olihan siellä sentään Kari ja Tuomo mukana. 

Vierailija
155/256 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parikuisen esikoisen kanssa äidilläni, nukuin siskon huoneessa. Äiti tuli sinne kapeana tyynyjä pöyhimään ja kertoi mitä oli tapahtunut. Väsyneenä asia ei mennyt jakeluun ennenkuin nousin ylös ja näin ja kuulin itsekin.

Vierailija
156/256 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimein juttu tuossa oli se, että siellä ulkokannella, kun jaettiin pelastusliivejä ja otettiin pelastuslauttoja käyttöön, niin jotkut ryösteli muita matkustajia, otti siis kelloja ja arvoesineitä itselleen. Yksi ruotsalainen mies, joka selvisi hengissä, on myöhemmin käynyt läpi kaikki pelastuneiden kuvat ja tavannutkin monia heistä, ja todennut että niitä ryöstäjiä ei ole pelastuneiden joukossa. Ne siis kuolivat silloin yöllä, ehkä hyvinkin pian ryöstöjen jälkeen.

Vierailija
157/256 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keulavisiirikin ruostuu hylättynä autiolla saarella Tukholman saaristossa. Ehkä noin vuonna 2050 alkaa totuus valjeta kun upottamiseen osallistuneet tahot on kuolleet.

Vierailija
158/256 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:50"]

Estonia laiva oli alkujaan Viking Sally, joka kulki Turku-Tukholma reittiä alkujaan. Monet suomalaiset ovat siis matkustaneet Estonialla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

[/quote]

Itse tulin Viking Sallyllä Tukholmasta Turkuun keväällä 1988 oltuani kuukauden Edinburghissa.

Se oli kirottu laiva alun alkaenkin. Muistan, kun juttelimme matkalla, että tällä laivalla se saksalainen nuori heppu puukotettiin kuoliaaksi, eikä tekijää koskaan saatu kiinni. Emme olisi kuitenkaan uskoneet, vaikka meille olisi ennustettu, että kuusi ja puoli vuotta myöhemmin se Estoniana makasi hylkynä aaltojen syleilyssä. Se olisi ollut meille täyttä science fictionia, mutta onnettomuuksia kuitenkin aina tapahtuu, vrt. Herald of Free Enterprise Zeebruggen satamassa tai Costa Concordia tai se eteläkorealainen lautta, jossa kuoli paljon koululaisia - ja Estonia.

Vierailija
159/256 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivästyikö pelastustoimet tarpeettomasti? Jotenkin olen saanut kuvan ettei helikoptereita tai pintapelastajia lähetetty alkuun tarpeeksi tai tarpeeksi ajoissa lisää. Voin olla väärässä.

Vierailija
160/256 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 02:53"]

Kyseisenä yönä olin kotona ja minulla oli tv-auki ja tekstitv päällä. Jätin usein tv-ohjelmien jälkeen tv:n auki, kuunnellen radiota ja sivusilmällä katsellen myös tekstitv:n uutisia. En muista enää, kummasta Estonian uppoamisen havaitsin ensin, radion uutisista, vai tekstiteeveestä, mutta melko tuoreeltaan kahden maissa yöllä uppoamisesta ensikertaa kuulin (siis melko tarkalleen 20 vuotta sitten).  En silloin heti tiennyt, mikä alus oli kyseessä (muuta kuin että uponnut alus oli nimeltään Estonia), mutta kun sen kuulin, että kyseessä oli entinen Viking Sally, niin heti tuli mieleen lukuisat laivalla matkaamani risteilyt säästöluokan hyteissä.

Todellakin 80-luvun alkupuolella tein lukuisia risteilyjä kyseisellä laivalla Turusta Tukholmaan. Olin tuolloin vuorotyössä ja minä pystyin käymään myös arkipäivinä risteilyillä. Sally oli ainoa laiva Turusta, joka seisoi yhtenä päivänä viikossa koko päivän Tukholmassa, tuo päivä oli maanantai. Niinpä Sunnuntain risteilyjä markkinoitiin ostosristeilyinä, koska paatti siis seisoi satamassa koko päivän ja laiva oli koko sen ajan käytössä. Laivasta ei siis tarvinut poistua heti aamulla, vaan sai nukkua niin myöhään kuin lystäsi ja lähteä kaupungille silloin kuin halusi. Se siis seisoi yhtenä päivänä viikossa satamassa samaan tapaan kuin Helsingin laivat.

Sally/Estonia on edelleenkin ruotsinlaivoista (tai ylipäätään mistään laivoista) itselleni kaikkein tutuin juuri noiden lukuisten sunnuntairisteilyjen vuoksi. Matkasin aina säästöluokassa, koska se oli ylivoimaisesti halvin hyttiluokka. Säästöluokan hytit sijaitsivat autokannen alapuolella lähellä konehuonetta, joten metelikin siellä ihan kohtuullinen. Sinne meni muistaakseni yksi hemmetin hidan tavarissi, joka oli aina varattuna, joten käytin usein portaita. Portaat oli erittäin kapeat ja todella jyrkät noin metrin levyiset, joten niissä ei käytännössä ketään ohitettu. Muistan jo silloin ajatelleeni, että jos laivalle jotain tapahtuisi, niin sieltä alakannelta ei olisi mitään toivoa pelastautua. Kun Estonian onnettomuuden jälkeen kuulin mistä laivasta oli kyse, niin heti muistui ne lukuisat rappujen kapuamiset ylös ja alas, sekä se toivottoman hidas aina varattuna ollut hissi. Pomminvarmaa on se, että niistä hyteistä ei yksikään ihminen ylös päässyt sen ensimmäisen kallistuman jälkeen. 

[/quote]

Et kai sä nyt toivottavasti olisi hissillä yrittänyt mennä hätätilanteessa???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi