Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luonnonystävän pihapiiri kummastuttaa...

Vierailija
28.06.2021 |

Miltä teistä kuulostaa tällainen pihapiiri:

- nurmikko leikataan vasta kun voikukka, apila, niittyleinikit, maahumalat ja muut on kukkineet, eli korkeintaan pari kolme kertaa kesässä. Jos/kun leikatessa kukkii joku, se kierrellään leikkurilla. Osa nurmikosta korvattu apilalla.

- nokkoset ja luonnonkukat saa rehottaa, eikä niitä kitketä. Nokkonen tekee maalle hyvää ja houkuttelee nokkosperhosiakin. Voikukka juurillaan kuohkeuttaa maata puolestani.

- tontin reunat on heinittyneempää aluetta. Eli suojapaikkoja ötököillle. Risukasojakin on hyönteishotelliksi.

- kukkapenkkejä rajaa maassa makaavat lahopuut

- kukkapenkkejä ei varsinaisesti kitketä, pahimmat siistitään että varsinaiset kukat saa tilaa

Saan jatkuvasti vähän ihmettelyä ja tuhahtelua osakseni asian takia. Olen lisäksi istuttanut kymmeniä tai varmaan lähemmäs sata erilaista perennaa, puuta ja pensasta, jotka ovat mm. pölyttäjien ja perhosten mieleen. On koiria ja lapsia, hyvin sujuu yhteiselo luonnon helmassa. Miksi edelleen monella on vanha ja pinttynyt käsitys, että tällainen puutarha on laiskan aikaansaannos? En sanoisi, minulla on mennyt tunteja taas tunteja kun olen luontoa vaalinut pihamaallani.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkää te hipit vaan kuin pellossa. Minulla on hieno ja hoidettu englantilainen puutarha ja useita Thermacellejä takaamassa että voin myös nauttia siitä.

Vierailija
42/46 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Not like other girls. Tai not like other gardeners?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei leikata lainkaan nurmikkoa eikä haravoida mitään milloinkaan. Myöhäsyksyllä voidaan vähän jotain silputa mutta sekin on turhaa kun kasvit itsessään laskeutuvat talveen ja sitä on kaunista seurata. Kukkia on toodella paljon ja pörriäisiä ja perhosia. Rakastan puutarhaani ja nautin läpi kesän kukista ja eläimistä. Pitkillä pensassakseilla saksimalla pelastan joitain kasveja alkukesällä että pärjäävät. Ja jos joku paikka alkaa liika rehevöityä niin siitä saksin kasvustoa kompostiin. Pään pyörittelijöistä viis veisaan. Kiitos kaikille leikatun nurmikon vähentäjille.

Vierailija
44/46 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörriäisten elinolojen hoiva on yksi keskeisimmistä henkisen aikuisuuden merkeistä. Tähän voi lapsikin yltää.

Vierailija
45/46 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo tarkoittaisi miljoonaa lehtokotiloa.

Jos lehtokotiloita on, siinä ei auta nurmikon pitäminen lyhyenä tai pensaiden alustojen pitäminen mulloksella. Kaverilla on Turengissa iso nurmikko ja jalan alla vaan ratisee, kun sillä kävelee.

Omien havaintojeni mukaan paras konsti vähentää lehtokotiloiden tuhoja on antaa sellaisten kasvien kasvaa, jotka ovat niiden herkkua. Näin säästyvät jopa kuunliljat.

Houkutuskasveilta on helppo kerätä kotilot pois. Varsinkin maahan niitettyinä houkutuskasvit on kotilomagneetteja.

Kyllä, juuri näin! Nahistuneet kasvit ovat lehtokotiloiden herkkua! Jos voivat valita hyvin voivan kasvin ja niitetyn nahistuneen tai liian kuivassa kasvavan huonossa nestejännityksessä olevan kasvin väliltä, niin valitsevat nämä kaksi jälkimmäistä. Mulla kasvaa kuunliljoja rehevässä varjoisassa pihanosassa, ja vaikka siellä möyrii lehtokotilot seassa, kuunliljat ovat aina saaneet olla rauhassa. Toisessa paikassa nauhukset on vähän turhan aurinkoisessa penkissä, jossa on niille pikkusen liian kuivaa ja jo vain ne maistuu kotiloille! Maahan jätetty niittojäte, nurmikkosilppukin, vetää kotiloita magneetin lailla puoleensa, olen todistanut tätä vuosien ajan. Kerääntyvät kasvillisuuden seasta vastaleikatulle polulle syömään. Tosin siitä niitä on sitten helppo keräillä pois.

Mutta mitä tuohon pihan "hoitamattomuuteen" tulee, niin itsekin olen saanut vihjailua osaamattomuudesta ja laiskuudesta, kun piha rehottaa. En tykkää yhtään perinteisestä minun mielestäni kynitystä pihasta, jossa on nurmikkoaavikkoa suurin osa ja tylsät vähälajiset perennapenkit. Meilläkin on se siistinä pidettävä oleskelualue ja kasvimaan ympäristö (en halua etanoita kasvimaahan), mutta muuten saa rehottaa iloisesti luonnonkasvit ja puutarhakasvit sekaisin. Lopputulos on kaunis, niittymäinen, mielenkiintoinen ja salaperäinen puutarha, jota tekee mieli lähteä tutkimaan paremmin. Monenmoiset hyönteiset ja linnut viihtyy siellä. On sisiliskoja ja sammakoita ja vaskitsankin olen onnistunut näkemään.

Vierailija
46/46 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkää te hipit vaan kuin pellossa. Minulla on hieno ja hoidettu englantilainen puutarha ja useita Thermacellejä takaamassa että voin myös nauttia siitä.

Ei ole, koska englantilaiset kasvit eivät selviä Suomen talvesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän