Perinnöstä
Tulen aikanaan perimään metsää ja huonokuntoisen kiinteistön (en ole ainoa perijä). Metsä ei tuota vielä ainakaan kymmeneen - kahteenkymmeneen vuoteen mitään, mutta kulujahan siitä syntyy. Kiinteistö taas on sikäli arvoton, etten usko sen käyvän kaupaksi (on syrjässä). Kuitenkin sitten tulisi perintöveroja maksettavaksi... Mitä teen? En ota vastaan perintöä? Myyn metsäpohjaa pilkkahintaan kattaakseni verot ja metsänhoitokulut? Mitä jos testamentti/sukupolvenvaihdosjärjestelyt estävä myymisen?
Kommentit (8)
luulen että perintöverosta luovutaan parin vuoden päästä!!!!!! vaikka talo on huono kuntoinen voit sitä yrittää myydä, me myimme isomummon vanhan ja räihnäisen talon perheelle joka remontoi sen uuteen uskoon
Toki perinnöstä voi luopua, mutta onko se viisasta? Kadunko sitä sitten lopun ikäni?
Ja voiko testamentilla estää omaisuuden myymisen johonkin aikarajaan saakka?
ap.
Minkä arvoinen tuo perintö siis olisi? Miksi uskot, ettei sitä kukaan ostaisi? Voisitko myydä oman osuutesi muille perillisille?
Metsänhän saa kyllä myytyä, mutta kun perinnönjättäjä toivoo sen pysyvän suvussa niin pelkään, että tekee kaikkensa, ettei sitä saisi myytyä.
Kiinteistö on semmoisella paikkakunnalla, etten usko kenenkään haluavan sinne, tai jos joku haluaa, sieltä varmasti saa edullisesti paljon paremmankin talon.
Ja jos mä perin edes osan siitä talosta, menee mulla sitten tulevaisuudessa ensiasunnon ostajan etuudet :(
ap.
En jostain syystä oikein ymmärrä kokonaisuutta. Ilmeisesti sinullakin on ristiriitaisia tunteita asiaa kohtaan. Suosittelen, että menet sitten paikan päälle katsomaan, kun asia on ajankohtainen. Ehkä sitten tiedät, että onko paikka sinulle niin tärkeä, että haluat sen pitää. Tuossahan ei ole oikeasti mitään " pelättävää" koska et ole perimässä vanhempiesi kodin puolikasta, josta on pakko maksaa verot ja kuitenkaan omaisuutta ei voi myydä. Tuolta voi aina myydä joko metsää tai sitten lohkoa määräalan verojen kattamiseksi.
käteistä varaa, mistä pystyy maksamaan veron? Metsäänhän yleensä kannattaa sijoittaa; siinä on pesämunaa lapsillesi. Mutta hoitoahan se vaatii. Itse olen vastattain perinyt ns. hyvää metsää, ja olen vielä aivan hakoteillä metsänhoidossa, mutta kunhan voimaa riittää, uskon, että metsänhoitoyhdistykseltä saa hyvät ohjeet.
Meilläkin on perikunnalla myynnissä talo. Remontilla talosta saisi vielä hyvän. Valitettavasti kiinteistönvälittäjä arvioi hinnan liian korkeaksi, ja se on seisonut muutaman kuukauden. Nyt on hinnan lasku edessä. Mutta verotus käsittääkseni antaa huojennusta maksetuista korkeista perintöveroista.
Perintöasiat ovat aina vaikeita, mutta kannatta todella miettiä tarkkaan, ennenkuin siitä luopuu. Nimenomaan tuon metsän kannalta.
JOS käy hyvä säkä, niin Suomessa on luovuttu perintö verosta silloin...!;) Jos tila on hyväkuntoinen, niin ehkä jotkut eko-hipit seuostuisivat sen vuokraamaan...? Varsinkin jos halvalla vuokraat...