Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoidan työn ohessa seuraavat asiat?

Vierailija
27.06.2014 |

Kyse lomanjälkeisestä ajasta, tarkemmin elo-syyskuusta. Kuopuksella on puheterapia kerran viikossa ainakin viisi kertaa, mahdollisesti jopa kymmenen. Keskimmäisellä on hammaslääkärintarkastus ja esikoisella suuhygienistin putsi (oletan että ei ole reikiä, joten yksi käynti riittänee kummallekin, enkä saanut yhdistetyä aikoja samalle päivälle) ja kouluterveydenhoitajan tarkastukset (vanhemman kuuluu olla läsnä, eri lääkäri ja hoitaja, joten ei voida aikatauluttaa yhteen).  Keskimmäisen ja esikoisen opettajat pitävät varmasti myös omat vanhempainiltansa syksyllä (ei työaikana) ja vanhempainvartit (kesken työpäivän taas). Keskimmäsellä on erikoislääkärikäyntejä kahtena eri päivänä. Voi helposti mennä 4-5 tuntia per kerta. Kuopuksella on päiväkodin vanhempainilta (ei kesken työpäivän) ja keskustelu (lyhentää työpäivää ja tunnit on tehtävä takasin). Ylimääräistä autolla ajoa, jos lapsilla on yksikin meno. Vähintään 1 tunti lisää ajoa ja perilläoloajat päälle. Etätyömahdollisuutta ei ole.

Silloin kun minä olin lapsi, ei vanhemmat vieneet lapsiaan hammashoitoon, terveydenhoitajalle eikä vanhempainvarttejakaan pidetty! Koulu tai muu taho huolehti nämä valmiiksi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan alasta, meillä kaikki alle 10-vuotiaan lapsen lääkärikäynnit ja neuvolat saa hoitaa työajalla työehtosopimuksen mukaisesti. 

Vierailija
22/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin on kouluja, missä useampi lapsi menee yhdessä sinne hammastarkastukseen, on kouluja, joissa velvoitetaan vanhemaa viemään, on kouluja, joiden nurkalla on vielä hammashoitola...

Riippuu missä asuu, missä lapsi käy koulua. Mutta ihan turhaa itkeä, miten pärjää töiden ohessa, kyllä pärjää! Tai sitten ap on ihan ulalla ja pulassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole ongelmasi kanssa yksin.

terveisin kolmen lapsen äiti,joista yksi vielä erityslapsi (voit kuvitella miten paljon hoidettavia asioita).Se on vaan tehtävä tunteja sisään silloin kuin pystyy ja loput palkattomina,ei voi mitään

Vierailija
24/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna -67, aloittanut koulussa -74. Ja silloin esim ne hammaslääkärikäynnit hoituivat yksinkoululla. Myös puheterapiaa oli koululla. Kovasti lapsista huolehtiminen vaatii nykyään venymistä, minulla on kuitenkin liukuva työaika ja mahdollisuus myös etätyöhön. Mutta myös valtavan psljon palavereja eli nämä vaativat minulta psljon järjestelyjä.

Vierailija
25/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt 73-v ja kyllä aikoinaa terveysjutut oli koulussa ilman vanhempia. Terveydenhoitaja/hammashoitajat kävivät hakemassa luokasta. Ja puheterupetti oli meillä myös koulussa joka haki myös luokasta..

Vierailija
26/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 19:21"]

Ennen ei ollut liikenneruuhkia, työpaikan sai lähempää kotoa ja asuttiin lähempänä isovanhempia. Lisäksi oli kodinhoitajia, avustajia ym.

Ja tämän kirjoitit todennäköisesti sarkasmin nimissä?

Ennen perheissä ei ollut kahta autoa, kodinhoitajia jne. oli hyvin harvoissa perheissä jatkuvasti tai hammaslääkärikäynnin takia ja isovanhemmat asui jossain Pohjoise-Savossa, lapsiperheet Helsingissä :-)

Vierailija
27/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 19:34"]

Olen syntynyt vuonna -67, aloittanut koulussa -74. Ja silloin esim ne hammaslääkärikäynnit hoituivat yksinkoululla. Myös puheterapiaa oli koululla. Kovasti lapsista huolehtiminen vaatii nykyään venymistä, minulla on kuitenkin liukuva työaika ja mahdollisuus myös etätyöhön. Mutta myös valtavan psljon palavereja eli nämä vaativat minulta psljon järjestelyjä.

[/quote]

Voi voi. Mitä ajattelit lapsia hankkiessa? 

Vierailija
28/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä keino on se, että jompi kumpi vanhemmista on osittaiselle hoitovapaalla, jonka koulun aloittavan vanhempi saa. Jos ei sopi äidin työnantajalle, niin sitten isän.

Tulot pienenevät, mutta niin pienenee verokin, ja on sen rahan arvoista. Ja palkattomiahan ne poissaolot olisivat kuitenkin, Kelasta saa sentään pikkuisen rahaa kun on hoitovapaalla.

Voit tietenkin ottaa puhelimen käteen, ja varata ihan itse mieleisesi hammashoito- ja terveydenhoitaja-ajat kaikille lapsillesi samaan aikaan, ja vaikka vielä itsellesi.

Vanhempainillat eivät ole pakollisia, opettajaakin voi tavata vaikka kahden kesken ihan sinulle ja opettajalle sopivaan aikaan.

Vierailija
29/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin saa sovittua kaikille lapsille hammaslääkärikäynnin samalle kertaa, vaati ihan yhden puhelinsoiton. Käytän kolme kouluikäistä kerralla, ei tulisi muuten mitään. Yleensähän tuohon varataan joku 15-20min/lapsi, mutta kolmen kanssa yleensä selvitty puolessa tunnissa. Kaksi lasta oikomishoidossa, kontrolleissa isompi käy jo yksin, pienemmän kanssa vielä ensi talven käy minä tai mies mukana. Vanhempainvartit meillä olleet iltaisin tai aamulla ennen kahdeksaa (opettajan toiveesta), niiden takia ei ole tarvinnut työaikoja säätää.

Vierailija
30/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, kun ap kirjoitti, että koulun terveystarkastuksessa pitäisi vanhemman olla läsnä... Meillä on ollut lapsia parissa eri alakoulussa ja siellä on aina ollut vaan niin, että vanhempi saa olla läsnä, mutta ei ole pakko.

Vanhempainvarttiaikojakin on meidän lapsille tarjottu aina kattavasti välillä 7.30-20. Tosin on tainnut olla ihan yksi tai kaksi opettajaa, jotka ovat ilta-aikoja tarjonneet, mutta noita aamuaikoja ovat miltei kaikki tarjonneet. Auttaisiko ap:tä aamuaika?

Hammashoitolamatkaakin voisi harjoitella. Ap kirjoitti, että matka ei ole pitkä, mutta vaarallinen. Voisiko sitä harjoitella...? Meillä on lapsilla hammashoitolaan kyllä turvallinen matka koululta, mutta aika pitkä, 4km. Ovat tuon kyllä oppineet kävelemään.

Vierailija
31/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin hammaslääkäriin pareittain. Toinen odotti odotushuoneessa ja toinen oli hammaslääkärin luona. Ei siihen mitään vanhempia tarvittu. Olen syntynyt 1989.

Vierailija
32/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo asiat ovat muuttuneet paljon aikojen saatossa.  Muistan omana ala-asteaikanani, että hammaslääkäriin mentiin taksilla ja ilman aikuista!  Ei ole enää tänä päivänä sallittua laittaa oppilaita taksiin ja yksin hammalääkäriin, taitaisi tulla aika kovat tuomiot...  Nykyään koulu ei hoida lasten terveydenhoitoon liittyviä käyntejä lukuunottamatta kouluterveydenhoitajalla käyntejä, ne kun ovat koululla.  Vanhemman tehtävä on ne hoitaa, vaikka se hankalaa olisikin.  Ja varmasti monelle onkin, sehän on selvä.  Mutta vastuu näistä asioista on vanhemmalla, koska koululle se vastuu ei kuulu.  terv.ope

Vierailija
33/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kouluissa asiat on järjestetty paljon paremmin kuin meidän! Meillä myöhäisemmillä klo 15.30 vanhempainvarttiajoilla on niin monta halukasta ottajaa, että todennäköisimmin ne saa taaskin yh:t. Terveydenhoitajakäynneistä tuli ohjeistus "suosittelemme, että vanhempi tulee mukaan terveystarkastukseen". Koulu kehottaa varaamaan itse ajat hammashoitolaan ja huolehtimaan, että lapset pääsevät kesken koulupäivän sinne ja takaisin turvallisesti. Käytännössä hammashoitola ei jaa aikoja pyynnöstä, vaan lähettää kirjeen kotiin. Ajan on vain sovittava tai seuraavaa joutuu odottamaan ties kuinka kauan taas.

ap

Vierailija
34/34 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä et voi olla töistä pois, mutta opettajan tai avustajan pitäisi työpäivänsä ja omien työkiireiden ohessa toimittaa ne mukulasi sinne hammaslääkäriin, puheterapiaan ja ties mihin? Outo logiikka.

Miksi muuten kuulostaa siltä, että yhteen perheeseen on osunut tavattoman paljon kaikenlaista ongelmatapausta ja hässäkkää? Älkää nyt sitten ainakaan enempää lapsia hankkiko kun jo olemassa olevillakin tuntuu olevan kaikenlaista ongelmaa. Ettei vain olisi tässäkin tapauksessa niin, ettei se omena ole kovin kauas puusta pudonnut..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi