Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sappirakon poiston läpikäyneet - jäikö vaivoja?

Vierailija
26.06.2014 |

Te joilta on poistettu sappirakko kivien takia, olisin erittäin kiitollinen vastauksista! Olen leikkausjonossa ja kiinnostaisi, minkälaisia vaivoja poiston jälkeen voi jäädä, vai jääkö mitään?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin 10v sitte. Jostain syystä en edelleenkään saa lonkeroa alas, siitä kun sain kerran sappikoliikin.

Vierailija
2/76 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa ja rohkaisevaa kuulla, että moni on selvinnyt ilman ongelmia poiston jälkeen!

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulehtui yhtäkkiä sappirakko joten se poistettin. Koskaan aiemmin siis ei mitään sappivaivaa, eikä ollut kiviäkään. No, leikkauksen jälkeen olenkin ollut sitten mahavammainen. Ennen siis ns. "teräsvatsa" . Kukaan ei sit vaivautunut kertomaan, mitä ongelmia voi tulla sapen poiston jälkeen. Aamut varsinkin olleet pahimpia, maha täysin sekaisin ja ripulilla. Nyt oon jonkin aikaa syönyt laktoseven maitohappobakteereita ja hiukan on vatsa rauhoittunut. Mutta ei tää normaali edellenkään ole eikä varmaan tuu enään koskaan olemaan.

Suosittelen lämpimästi kuulustelemaan lääkäriä mahdollisista jälkivaivoista jne.. Itse en tajunnut, ikävä kyllä, netistä jälkikäteen itse lueskellut. Itse leikkauksesta toipuminen oli nopeaa, tähystyksellä siis tehtiin. 5 pientä arpea vatsassa, tosin kipuilevat jonkinverran vieläkin, leikkauksesta n.5 kk.

Vierailija
4/76 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodeiinia olen koittanut kerran leikkauksen jälkeen ja se teki kyllä pahan kohtauksen, mutta olin silloin myös raskaana joten se saattoi pahentaa.

Kananmunankeltuainen satunnaisesti aiheuttaa pientä kipuilua, mutta pääosin sitä pystyy syömään.

Leikkaus meni hyvin kyllä.

Vierailija
5/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten säästyin jälkivaivoilta, mutta sain arpityrän (sappirakko poistettiin avoleikkauksella), joka sitten leikattiin vuosi sappirakon poiston jälkeen. Tästä on nyt 3 vuotta, eikä mitään vaivoja ole sen jälkeen ollut. Leikkausarpi on toki ruma.

Vierailija
7/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappirakko poistettiin tähystyksellä n. 8 v sitten.

En voi syödä paistettua jauhelihaa, se kuvottaa. Pavut ei sula ja kaikki rasvainen tekee mahakipuja.

Vierailija
8/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappinesteen tehtävä on emulgoida ruoasta tuleva rasva ruokasulaan. Jos syö kovin vähärasvaisesti, sappinesteellä ei ole hommia ja se kiteytyy kiviksi. Kun sitten seuraavan kerran syö jotain rasvaista, kivet lähtevät liikkeelle ja syytetään kivuista rasvaista ruokaa. En kyllä tiedä mitä sappirakon poiston jälkeen voi ongelmitta syödä, rasvaa ei varmaan ollenkaan.

Vierailija
9/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:37"]

Sappinesteen tehtävä on emulgoida ruoasta tuleva rasva ruokasulaan. Jos syö kovin vähärasvaisesti, sappinesteellä ei ole hommia ja se kiteytyy kiviksi. Kun sitten seuraavan kerran syö jotain rasvaista, kivet lähtevät liikkeelle ja syytetään kivuista rasvaista ruokaa. En kyllä tiedä mitä sappirakon poiston jälkeen voi ongelmitta syödä, rasvaa ei varmaan ollenkaan.

[/quote]Ei ole mitään ongelmia rasvan syömisen kanssa

Vierailija
10/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkiksi vastaajalle nro 19! Sait vaivaksesi sapen poiston jälkeen sappihapporipulin joka johtuu siitä että jatkuvasti pohjukaissuoleen erittyvä sappihappo ärsyttää suolistoa. Itse kärsin vaivasta 12(!) vuotta ennenkuin gastroenterologi diagnosoi vaivan. Siihen on lääke, kolestyramiini ja ripuli loppuu siihen paikkaan. Mars lääkäriin niin saat elämäsi ja vatsasi normalisoitua!

Vierailija
11/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:37"]

[/quote]

Se pikku pussukka (välivarasto tms) siitä maksan ja uhh, ohutsuolen? välistä poistetaan. Ei koko sappitiehyttä ja sapen tuottosysteemiä. Sappea tulee leikkauksen jälkeen kuten ennenkin, siinä vaan ei ole sitä pussia välissä vaan pussin tulo ja lähtöputki on neulottu yhteen putkeksi, ja se ehkä vaikuttaa jossain tapauksissa jotenkin rasvaisten ruokien syöntiin. Lisäksi sappikiviä voi muodostua sinne maksan sappitiehyeisiinkin jotka on edelleen olemassa sappileikkauksen jälkeen. Niitäkin voi kuulemma poistaa, joten jos on sappivaivoja leikkauksen jälkeenkin, kannattaa ehkä kysyä lääkäriltä.

Vierailija
12/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja nro 19! Kärsit sappihapporipulista, joka puhkeaa joillekin sapen poiston jälkeen. Vaivaan on lääke, kolestyramiini ja takaan että ripulointi loppuu siihen paikkaan. Nyt lääkäriin reseptiä hakemaan. Itse jouduin kärsimään 12(!) vuotta ennenkuin sain avun. Saat elämäsi ja vatsasi normalisoitua kyseisellä lääkkeellä. Tsemppiä!

Vierailija
13/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v sitten poistettu. Ei vaivoja, joskus tulee vähän kipuja jos syö älyttömän rasvaista paljon kerralla tai joutuu ottamaan pidempään panacodia.

Vierailija
14/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v sitten poistettu. Ei vaivoja, joskus tulee vähän kipuja jos syö älyttömän rasvaista paljon kerralla tai joutuu ottamaan pidempään panacodia.

Vierailija
15/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 v sitten poistettu. Kivut loppuivat siihen,muutaman kerran ollut haamukipuja mutta ei niitäkään enää varmaan kohta vuoteen. Kaikkea saan syödä.

Vierailija
16/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas vastauksista! Hyvä että tuohon mahdolliseen ripuliin löytyy myös lääke. Ikävä vaiva, jos jäisi riesaksi.

-ap

Vierailija
17/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sappi poistettu 10 vuotta sitten, ja sain sen ripulin riesakseni. Vatsa ainakin toimii. Nyt vasta luin tuosta yläpuolelta, että siihen on lääke, kiitos vinkkaajille. Ripuli ei kovin paha, mutta joskus tulee kiire vessaan, varsinkin kun on vetänyt jotain rasvaista mättöä.. Yks tosi kova sappikohtaus oli ennen leikkuuta, sappikivet olivat kiilanneet haimateihin ja siitä haimatulehdus, oli aika lähellä lähtö..saatiin rauhoiteltua viikon nestetiputuksella ja sappi leikattiin vasta muutamien kuukausien päästä. Leikkauksen jälkeen muistaakseni yksi sappikohtaus, meni ohi litalgineilla ohi, ruokavalio ihan normi niin ennen kuin jälkeen leikkauksen.

Vierailija
18/76 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi leikkauksesta vuosikausiksi ripuli, ruuansulatusongelmat ja kipukohtaukset esimerkiksi pitsan syönnin jälkeen. Se rauhoittui, kun jätin ravinnosta pois vehnän, rukiin, ohran, kaikki hiivapohjaiset tuotteet (mukaan lukien panimotuotteet) sokerin ja hiilihappojuomat. Kaiken nesteen yritän ottaa mieluummin ravinnosta tai juoda ruokailun yhteydestä. Sen sijaan tarvitse rasvaista ruokaa, ilman sitä olen kohta taas kierteessä  jossa aamulla ollaan vatsa löysällä ja illalla on kamalat kaasuvaivat. 

Ei mullekaan kukaan koskaan kertonut, että leikkauksella voi olla tällaiset vaikutukset. Leikkauksesta on nyt 13 vuotta.

Vierailija
19/76 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/76 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 18:49"]

Meinasin kuolla leikkaukseen. Olin kaksi viikkoa teholla, vaikka alunperin piti päästä samana iltana kotiin. Omenasiideristä tulee edelleen aivan järkyttävät kivut jotka kestää tunteja jos ei ota litalginia.

[/quote]

Mikäs tuli leikkauksessa?