Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko taloyhtiön pesutuvassa vaatia asukkaiden käyttävän hajusteettomia pesuaineita/ huuhteluaineita? Meillä haisee koko koti

Vierailija
27.06.2021 |

ihan hirveältä.
En tiedä auttaisiko jos pesukoneet käyttäisi ensin tyhjänä mutta ikävä maksaa siitä.

Luulisi tämän olevan jo nykypäivää, ettei käytettäisi tuoksullisia pesuaineita.

Kommentit (282)

Vierailija
221/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta oma pesukone.

Ei voi ostaa kun mää oon nii köyhä.

No sitten suu suppuun tai pesemään Prisman itsepalvelupesulassa, jossa koneet käyttää hajusteetonta ainetta.

Vierailija
222/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneita saa käytettynä muutamalla kympillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut kasvohermosärkyyn useita hoitojaksoja sairaalassa. Silti joka päivä pyykkäävä naapuri tuuletti rappuun, ei ikkunoista, sairaudesta kerrottuani. Sadisti.

Junttia tuo ylenmääräinen tuoksuttelu.

Naapurisi on ihan yhtä fiksu kuin entinen naapurini. Kerran ihmettelin, miksi eteisessä haisee palanut. Aukaisin oven ja näin, että rappukäytävä oli savusta harmaa. Käskin lasten pysyä olohuoneessa ja menin katsomaan, mikä palaa. No, naapurilla oli palanut hernekeitto pohjaan ja hän nokkelana oli avannut oven rappukäytävään. Ulko-ovi oli kiinni kuten myös hänen parvekkeen ovensa. Olin ihan varma, että yhtä tyhmää ihmistä ei löydy mistään, mutta näköjään löytyy. Rappukäytävään ei saa tuulettaa.

Vierailija
224/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: mitä fyysistä haittaa hajustetun pesuaineen käyttäjille olisi siitä, että he lopettavat sen käyttämisen ja vaihtaisivat hajusteettomaan? Täällä ehdotetaan, että hajusteista kärsivät alkaisivat itsekin käyttämään hajustettua aineita, niin "tottuisivat" niihin, mutta eikö kaikkien kannalta olisi parempi tehdä juuri päin vastoin? Tämä siis näin hypoteettisesti ajatellen.

Hajusteettomat pesuaineet haisee pahalle, joten käytän mieluummin sellaista jossa se paha kemikaalinen ominaishaju on peitetty tuoksulla, joka omaan nenääni on raikas ja hyvä.

Minun pitäisi siis alkaa käyttämään pahanhajuisia aineita jonkun ohikulkijan takia?

Ja kyllä, hajusteettomat haisee. Ette ehkä itse huomaa koska olette tottuneet siihen, kuten hajusteiden käyttäjät hajusteisiin.

Hajusteita on muuallakin kuin vaatteissa, joten samalla periaatteella pitäisi hiustenhoitotuotteista lähtien muuttaa kaikki. Ne on ihan samoja hajusteita.

Ikävää että tämmöistä oiretta ja ärsytystä joillain on, mutta sellaista se on.

Itseäni ärsyttää naapureiden märän koiran haju niin, että tulee lähes oksennusreaktio hississä. Samoin jotkut tuoksuvat pensaat on kamalia.

Vierailija
225/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä hajusteyliherkät kuitenkin valmistavat ja syövät voimakkaan tuoksuisia ruokia, joiden tuoksut leijailevat rappukäytävään. Kantapäätömpsyttelevät kerrostaloasunnossaan niin että tanner kumisee ja alakerran asujalla menee hermo. Huutokarjuvat katsoessaan urheiluotteluita televisiosta. Puhuvat kovaan ääneen puhelimessa tai oleskellessaan vieraiden kanssa parvekkeella. Paiskovat ulko-ovea kiinni hartiavoimin. Jne. Jne.

Tämäkö ei muka ole häiritsevää muiden mielestä...?

Vierailija
226/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei edes ole myynnissä niin vahvasti tuoksuvia pesuaineita kuin melkein kaikkialla muualla. Pohjoismaissa ei sellaiset menesty, mutta jo Virossa on tarjolla enimmäkseen hyvin ärhäkän hajuisia aineita, muusta maailmasta puhumattakaan.

Torontossa ja Seattlessa asuessamme ei kerta kaikkiaan edes löytynyt hajusteettomia aineita tavallaisista kaupoista, ja vaikea oli löytää sellaista siedettävänkään hajuista, joka vertautuisi meillä varmaan Omoon - joka myös minun mielestäni on epämiellyttävän vahvan tuoksuista.

Itse tykkään Lidlin nestemäisestä Maxi Trat colorista. Miellyttävä mieto tuoksu.

Onko se semmoinen valkoinen purkki? Osaatko kuvailla tuoksua? Etsin juuri jotain mietoa hyväntuoksuista pesuainetta 🙂 Lidlin liila nestemäinen oli kamalaa, tämä taitaa olla eri ainetta?

On aivan eri, ja on valkoinen isohko muovipullo jossa pinkkivoittoinen tuotetarra ja pinkki korkki. Tuoksu on pestyssä pyykissä hyvin mieto, tuskin huomattava eikä sellainen pesuainemainen kuin monissa, vaan raikas.

Kiitos sinulle! Otan testiin.

Vierailija
227/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: mitä fyysistä haittaa hajustetun pesuaineen käyttäjille olisi siitä, että he lopettavat sen käyttämisen ja vaihtaisivat hajusteettomaan? Täällä ehdotetaan, että hajusteista kärsivät alkaisivat itsekin käyttämään hajustettua aineita, niin "tottuisivat" niihin, mutta eikö kaikkien kannalta olisi parempi tehdä juuri päin vastoin? Tämä siis näin hypoteettisesti ajatellen.

Miksi siitä fyysistä haittaa pitäisi olla? Kaikki ei tykkää hajusteettomilla pestyjen vaatteiden tympeähköstä ominaishajusta. Jokaisella on myös muissakin asioissa oikeus valita, käyttääkö hajusteellista vai hajustettua, vaikkapa käsisaippuaa tai deodoranttia.

Se on valinta, jonka jokainen saa tehdä itse. I T S E.

Koska hajusteista on ihan fyysistä haittaa näille, joiden käsketään vain siedättyä.

PS. Puhdas, hyvin kuivattu pyykki ei haise tympeältä, mutta noihin hajuihin tottuneen on varmaan vaikea sitä tunnistaa.

Jos tunnistaa tympeän hajun, tunnistaa paremmin kuin se joka ei sitä tunnista.

Vierailija
228/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi vaatia, mutta minusta on kyllä todella ajattelematonta käyttää voimakkaita hajusteita yhteiskäyttökoneissa. Se saastuttaa koko koneen ja kaikkien seuraavien käyttäjien pyykit. Me käytetään joskus taloyhtiön kuivaushuonetta ja jo samassa tilassa kuivuvat hajustepyykit tartuttaa hajunsa toisten pyykkeihin! Ei olla allergisia, mutta en haluaisi mitään ylimääräisiä hajuja vaatteisiini muuten vaan, se haju kun ei ole yleensä edes hyvä.

Paras tapa vaikuttaa asiaan olisi ottaa asia puheeksi yhtiökokouksessa tai esittää perusteluineen yhtiön hallitukselle. Voi hyvin olla, että muutkin asukkaat ovat kyllästyneet löyhkään ja ehdotus menee läpi. Vuokra-asunnoissa homma menee vuokranantajan kautta tietenkin.

Ei voi vaatia. Meidänkin taloyhtiössä on toivottu, että yksi kuivaushuone olisi hajusteettomia pesuaineita käyttäville mutta ei ole mennyt läpi. Ja se haju tarttuu siellä kuivaushuoneessakin. Oma pesukone löytyy mutta lakanapyykki on pakko kuivata kuivaushuoneessa, koska pienessä kerrostaloasunnossa ei mahdu.

Eikä varmasti mitään tartu. Olet vain saanut pakkomielteen ja se haju tulee päästäsi.

Kyllä tarttuu. Tästä käytiin pitkä keskustelu taloyhtiön Facebook-ryhmässä erään toisen aloitteesta. Johan tässäkin keskustelussa useampi on nostanut saman asian esiin.

Olet liikaa samanmielisten keskinäisissä ryhmissä, jotka vahvistavat keskenään jakamianne harhoja. Hakeudu välillä muunlaisiin porukoihin, niin pääkoppa tuulettuu.

Et sinä tietenkään sitä haista, kun olet totuttanut itsesi siihen hajuun, mutta ihminen, joka ei käytä haisevia pesuaineita huomaa heti sen hajun ja kuinka omat pyykitkin alkaa haista. Sama juttu on hajuvesien kanssa, kun itse käyttää sitä joka päivä, ei enää haistakaan sitä samalla lailla. Olen huomannut tämän myös käsisaippuoiden kanssa. Ennen käytin hajustettuja, niin en kiinnittänyt hajuun mitään huomiota. Nyt kun käytössä on ollut jo muutaman vuoden hajuton käsisaippua, haisee kädet todella voimakkaasti, jos jossain käytän hajustettua käsisaippuaa.

Eri

Tuossa on ero kuitenkin sillä, että huomaa hajun ja ärsyyntyy tai saa siitä oikeasti vaikka limakalvoärsytystä. Ihmiset ei enää siedä epämukavuutta lainkaan. Sataa, tuulee, liian kylmä, liian kuuma, sosiaalinen kuormitus, ympäristössä on hajua. Jos ei kaikesta ota tunneaffektia, voi tottumismekanismi tehdä ajan myötä tehtävänsä ja asioita ei enää niin huomaa kun niihin ei keskity tai ne hyväksyy osaksi maailman olemusta.

Erilaiset ihmiset ärsyttää, muiden tavat ärsyttää, ötökät, äänet, on ärsytyksen aiheita minne vaan katsoo. Pettymyksen sietokykyä voi harjaannuttaa. Entä jos itsekin alkaisitte käyttää niitä hajustettuja, kun niitä ei sitten enää huomaa kun tottuu. Oho, ongelma poistui, mistäs nyt ärsyyntyisi sitten?

Minulla hajustealtistuksen seuraukset näkyy ihan verikokeessa. Kerrotko, miten voin välttää tämän, jos alan käyttää hajusteita?

Vierailija
229/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvun alkupuolella kauppoihin tuli hajustetut vauvanvaipat. Niihin oli laitettu hajusteita niin paljon, että hajun tunsi paketin ulkopuolelle. Minulle ei tullut mieleenkään ostaa sellaisia kemikaalipommeja vauvalle, mutta ilmeisesti osa hajusteista tykkäävistä on sellaisia ostanut ja ostaisi edelleen. Kuka tykkäsi tai tykkäisi sellaisista?

Mitä ihmettä, kukaan ei ole kommentoinut noita hajustettuja vauvanvaippoja? Ostiko kukaan?

Vierailija
230/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin taloyhtiössä, jossa poikani asuu, on sovittu, että pesutuvassa käytetään hajusteettomia pesuaineita, jotta kaikki voivat pesutupaa käyttää. Pääosin ihmiset ilmeisesti ovat niin fiksuja, että tätä "vahvaa suositusta" noudatetaan.

Vierailija
231/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteettomat pesuaineet haisee pahalle, joten käytän mieluummin sellaista jossa se paha kemikaalinen ominaishaju on peitetty tuoksulla, joka omaan nenääni on raikas ja hyvä.

Minun pitäisi siis alkaa käyttämään pahanhajuisia aineita jonkun ohikulkijan takia?

Ja kyllä, hajusteettomat haisee. Ette ehkä itse huomaa koska olette tottuneet siihen, kuten hajusteiden käyttäjät hajusteisiin.

Hajusteita on muuallakin kuin vaatteissa, joten samalla periaatteella pitäisi hiustenhoitotuotteista lähtien muuttaa kaikki. Ne on ihan samoja hajusteita.

Itseäni ärsyttää naapureiden märän koiran haju niin, että tulee lähes oksennusreaktio hississä. Samoin jotkut tuoksuvat pensaat on kamalia.

Kai olet yhtiökokouksessa vaatinut lemmikkikiellon taloon tai vähintään yhteisten tilojen käyttökiellon jos lemmikki märkä? Myös kaikkien allergikkojen oikeus. Parvekkeen kautta voi hiissata murrin korissa, jos sattuu sadepäivä. Voit jättää koreja vinkiksi etuoven eteen.

Vierailija
232/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetäänkös siinä taloyhtiössä yhteisten tilojen siivouksessakin vain hajusteettomia aineita?

Vierailija
233/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lemmikkien karvaisten peittojen pesemisen kieltää yhteisessä koneessa?

Vierailija
234/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin taloyhtiössä, jossa poikani asuu, on sovittu, että pesutuvassa käytetään hajusteettomia pesuaineita, jotta kaikki voivat pesutupaa käyttää. Pääosin ihmiset ilmeisesti ovat niin fiksuja, että tätä "vahvaa suositusta" noudatetaan.

Fiksuimmilla on oma pesukone.

Ei muutenkaan ole enää tätä päivää yhteiskäytöllinen pyykinpesukone, uusissa kerrostaloissa on nykyään pelkkä kuivaushuone.

Vierailija
235/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä aineella pesutupa siivotaan?

Vierailija
236/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajupyykinpesijät voisivat ottaa enemmän huomioon hajuista kärsiviä. 🧪🤢

Hajuista kärsivät voivat ostaa oman pesukoneen, jos muiden käyttämien pesuaineiden haju häiritsee.

Yhtä hyvin oman koneen voivat ostaa ne, jotka haluavat käyttää vahvoja hajusteita.

Miksi? Eihän heitä häiritse se, että te käytte siellä välillä pesemässä pyykkejä hajustamattomilla aineillanne. He ovat vailla ongelmia.

Vierailija
237/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai olet yhtiökokouksessa vaatinut lemmikkikiellon taloon tai vähintään yhteisten tilojen käyttökiellon jos lemmikki märkä? Myös kaikkien allergikkojen oikeus. Parvekkeen kautta voi hiissata murrin korissa, jos sattuu sadepäivä. Voit jättää koreja vinkiksi etuoven eteen.

Enpä ole. Pidän koirista ja talomme koirat omistajineen ei mitään haittaa aiheuta, päinvastoin ilostuttavat vastaantulleessaan.

Haisevat silti sateella pahalle kun hissiä käyttävät, mutta kestän ne sekunnit ihan hyvin kun hissillä tai rapussa kuljen, ei ne minun kotonani haise.

Vierailija
238/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että niitä hajustettuja ei edes huomata kun kuvitellaan ettei sellaisia kukaan käytä, joten ne naapurit jotka hajusteettomuutta on vaatineet eivät enää nenä kiinni koneissa ole nuuskimassa, vaan pesee pyykkinsä ihan tyytyväisenä huomaamatta että joku on käyttänyt aamulla omoa.

Vierailija
239/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naapurini on allerginen sähkölle. Hän on myös minua käskenyt vähentämään sähkölaitteiden käyttöä koska säteily kuulemma tulee seinien läpi hänenkin asuntoonsa. Kerran hän haukkui minut siitä kun en ota naapureita ollenkaan huomioon. Syynä oli se kun olin myöhään kotiintullessani laittanut rappuun valot. Olisi pitänyt koikkelehtia pimeässä kotiin kun olin kerran tietoinen hänen "sairaudestaan".

Vierailija
240/282 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus mitä vinkumista! On samaa kategoriaa kuin työkaverin jutut: ehdotti lapsensa päiväkodille että sinne ei saisi viedä lemmikkieläintalouksien lapsia koska hänen lapsensa on eläimille allerginen. Kyllä se nyt vasn on niin että joku tolkku pitää vaatimuksissakin olla. Ei koko maailma voi jokaisen yksilön mieltymysten mukaan toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan